Hur många med?

Just nu har jordbruksverket svårt att skilja mellan smuggelhundar och seriösa shelter och organisationer i Sverige. Inga problem om man gör det på rätt sätt.

Nä. Det har bevisats att även "seriöst" hitförda hundar har haft parasiter trots behandling. Hjärtmasken på Orust som nu är befäst där och har slagit hårt åt rävstammen är ett av flera exempel. Det kan vi tacka en adopterad gatuhund från Spanien för.

Nä. Det har bevisats att även "seriöst" hitförda hundar har haft parasiter trots behandling. Hjärtmasken på Orust som nu är befäst där och har slagit hårt åt rävstammen är ett av flera exempel. Det kan vi tacka en adopterad gatuhund från Spanien för.

Och med min trötta hjärna så skrev jag fel parasit. Det är Dvärgbandmask som numera finns på Orust.

Just nu har jordbruksverket svårt att skilja mellan smuggelhundar och seriösa shelter och organisationer i Sverige. Inga problem om man gör det på rätt sätt.

Jag förstår att du inte vill höra det men att "rädda" gatuhundar genom att ta hit dem är per definition oseriöst. Vill man hjälpa dem ser man till att göra det på plats.

Det har ju visat sig flera gånger att vaccineringar odyl INTE är gjorda som det har sagts att det gjorts. Jag vill inte ha in en massa parasiter och sjukdomar pga andras slarv och lögner. Det drabbar både tamdjur och vilda djur.

Att hävda att lägga skuldbördan på enbart smuggelhundarna är direkt okunnigt.
Givetvis har Jordbruksverket och SVA full koll på den information de gått ut med. Det är ju information som bygger på inrapporterade fall från bla veterinärer.
Vill man ha en saklig diskussion i ämnet så bör man hålla sig till de fakta som finns och kan styrkas.

Jag skulle vilja se en källa som bevisar att det smuggelhundarna som står för huvudinförseln av smittor och parasiter.
Jag har svårt att tro detta med tanke på hur många av dessa som avlivas redan som valpar pga sina sjukdomar innan de hinner ut i samhället.

Varför ska man ha en gatuhund? Vad är anledningen? Tänker spec ni som beställer hit utan att ens träffat hunden? Var ligger logiken?finns flera hundra raser att välja på och argumentet att omplaceringarna i sverige är stora jobbiga? Går inte en valp av liten ras då? För "valptid" blir det ju även med en fd gathund.

Källa?

Varför ska man ha en gatuhund? Vad är anledningen? Tänker spec ni som beställer hit utan att ens träffat hunden? Var ligger logiken?finns flera hundra raser att välja på och argumentet att omplaceringarna i sverige är stora jobbiga? Går inte en valp av liten ras då? För "valptid" blir det ju även med en fd gathund.
Jag hade ingen "valptid" med min spanska hund. Tvärtom är hon den enklaste hund jag någonsin ägt. Sen var jag sjukskriven, så det var inte så att jag lämnade henne ensam direkt men jag behövde inte springa ut flera gånger per dag och jag kunde ta långa promenader med detsamma. Hade jag velat ha en valp hade jag skaffat valp men jag vill ha en vuxen hund.

Vi har redan hundar på hundstallarna här i sverige som behöver nya hem. Varför inte "rädda" en sån istället?
Hundstallet som exempel får så många anmälningar att de inte ens har tid att svara på alla. På blocket får en annons om en okomplicerad mindre sällskapshund flera hundratals svar. För någon som inte har kontakter är det inte plätt-lätt att skaffa omplacering från Sverige om man inte vill ha en brukshundsblandning som inte går att lämna ensam.

Nu är jag långt ifrån positiv till att ta in utländska hundar och på vilket sätt det ofta sker. Kvantitet före kvalitet, trasiga hundar som "bara behöver kärlek och en egen soffa att vila på". Det finns massor som är skit, jag vänder mig bara mot den totalt onyanserade debatten. Tro mig alldeles snart kommer någon påpeka att man bara tar en utländsk hund för att man vill ha beröm och känna sig duktig. Det är lite som Godwins lag, för eller senare händer det.

Ja TS påstår att Jordbruksverket blandar ihop saker. Jag tycker man bör kunna hänvisa till en källa som styrker detta om man vill använda det argumentet i en diskussion.
Och jag tycker att den som kommer med ett påstående har bevisbördan.
Hjärtmasken på Orust som nu är befäst där och har slagit hårt åt rävstammen är ett av flera exempel. Det kan vi tacka en adopterad gatuhund från Spanien för.

Jag hade ingen "valptid" med min spanska hund. Tvärtom är hon den enklaste hund jag någonsin ägt. Sen var jag sjukskriven, så det var inte så att jag lämnade henne ensam direkt men jag behövde inte springa ut flera gånger per dag och jag kunde ta långa promenader med detsamma. Hade jag velat ha en valp hade jag skaffat valp men jag vill ha en vuxen hund.

Fast vuxna hundar finns ju här också för omplacering. Både hemlösa i hundstall, på blocket och hos uppfödare.

Fast vuxna hundar finns ju här också för omplacering. Både hemlösa i hundstall, på blocket och hos uppfödare. Vad är det som gör utlandshundar mer åtråvärda?

Fast vuxna hundar finns ju här också för omplacering. Både hemlösa i hundstall, på blocket och hos uppfödare.
Jag har redan svarat på just det om du läser lite högre upp. Min erfarenhet är att det inte varit lätt att hitta en okomplicerad omplacering av sällskapsras i Sverige. Och för att svara på tillägget så var det ena inte attraktivare än det andra. Det handlade om utbud. I dagsläget väljer jag hellre en svensk hund eftersom jag är synnerligen skeptisk till hur många organisationer sköts.

Och jag tycker att den som kommer med ett påstående har bevisbördan.

Vad menar du?
Det jag skrivit om Orust är väl dokumenterat. Bara att googla.
Men hur jag än söker hittar jag ingenting om att Jordbruksverket och SVA är felinformerade.

Hundstallet som exempel får så många anmälningar att de inte ens har tid att svara på alla. På blocket får en annons om en okomplicerad mindre sällskapshund flera hundratals svar. För någon som inte har kontakter är det inte plätt-lätt att skaffa omplacering från Sverige om man inte vill ha en brukshundsblandning som inte går att lämna ensam.

Nu är jag långt ifrån positiv till att ta in utländska hundar och på vilket sätt det ofta sker. Kvantitet före kvalitet, trasiga hundar som "bara behöver kärlek och en egen soffa att vila på". Det finns massor som är skit, jag vänder mig bara mot den totalt onyanserade debatten. Tro mig alldeles snart kommer någon påpeka att man bara tar en utländsk hund för att man vill ha beröm och känna sig duktig. Det är lite som Godwins lag, för eller senare händer det.
Men valp?? Finns massor trevliga småraser utan lång kö till? Vill man absolut ha en vuxen hund? Trots att der står på varenda seriös utländsk omplaceringssida att hunden du adopterar får du räkna med ska behandlas som en valp :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 721
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025