Jag måste erkänna att jag har svårt för skitnödig rasstandard och då i synnerhet människor som företräder raser som har svårt att andas, krumma ben eller sjukt sönderavlade raser och som samtidigt fnyser åt blandrasavel. Vilken dubbelmoral och brist på insikt. Jag säger inte att blandrasavel är bra men det är banne mig inte sjuk rasavel heller.
Jag är väldigt intresserad av att köpa hund i snar framtid men jag måste erkänna att jag bävar för delar av renrashundkulturen. Det känns som att man alltid måste namndroppa tränare och uppfödare som ska gå i god för en, vilket då kräver en viss underdånighet och risk för personkulter. Jag säger inte att blandrasavels-kulturen är bättre, verkligen inte!!! Men jag vill verkligen inte in i det där.
Well, inom min ras så står det att hundarna SKA variera utseendemässigt och på många punkter står det bara hur hundarna oftast är, eller ungefär ser ut. Någon "skitnödig rasstandard" tycker jag inte att det är, tvärt om hade jag önskat att den var lite mer specifik på några punkter...
Hittills har jag fått ett stort(!) kontaktnät av uppfödarbekantingar. Jag har alltså via internet kontakt med uppfödare som är utspridda över stora delar av världen. När vi pratat avel, uppfödning, försäljning av valpar osv (vilket jag gärna pratar med dem om för att lära mig mer) så har INGEN någonsin haft en tanke på att en valpköpare ska kunna någonting alls om olika uppfödare. Vad de vill är att veta att valpköpare kan ge valpen ett bra hem. Därför kollar de hur valpköparen tänkt sig livet med hunden, är det något som passar för rasen öht? De pratar med valpköparen om hur den ska ha tid och råd, hur den tänker göra om hunden blir sjuk och kollar om det finns planer på träning eller tävling.
Dessa frågor är enbart till för att försäkra sig om att valpen hamnar i ett hem som tar bra hand om den, för att BÅDE valp och blivande hundägare ska trivas och för att de ska kunna leva ett långt, lyckligt liv ihop. Inte sjutton behöver någon kunna namedroppa tränare för det. Tvärt om, säger man att man inte har koll så brukar uppfödarna vara mycket villiga att hjälpa till att hitta bra tränare, om det behövs.
Själv vill jag inte köpa hund av någon som säljer till första bästa person som langar fram rätt summa pengar. Jag vill kunna fråga uppfödaren hur den tänkt när den valt avelsdjur, jag vill kunna fråga uppfödaren om hundarnas släktingar både när det gäller mentalitet och fysisk hälsa. Jag vill kunna fråga uppfödaren hur valparna troligen blir. Jag räknar med att uppfödaren frågar mig varför jag vill ha en hund från just den kullen - och jag hoppas innerligt att uppfödaren säger nej om det visar sig att jag vill ha en hund som kanske inte är så som den planerade kullen väntas bli!
Frågor av ren nyfikenhet:
Du har alltså ingen kontakt i nuläget med någon uppfödare eller annan person som är väl insatt i den ras du är intresserad av? Hur har du gjort för att bilda dig en uppfattning om hur det är i "renrasvärlden"?
(Kan tillägga att bara för att man vägrar köpa blandras så betyder det inte att man gillar allt renrasigt. Själv kommer jag mest troligt importera min nästa valp, för det finns i nuläget inget i Sverige som är intressant nog inom min ras.)