tack igen för alla svar, kommer inte kunna svara på alla direkt, men fortsätter med bakgrundsinfo.
som många har gissat är det Sydafrika.
Jag har ganska många raser nu att titta närmare på
Men schäfer av bra linjer ligger högt på listan, även fast de ser ganska mysiga ut.
Som många har föreslagit ska jag även titta på vuxna hundar, tänker bara att bra, stabila, vuxna brukshundar som är väluppfostrade vill folk inte göra sig av med. Och det är klar skulle jag hitta en sån, kanske rasen är mindre viktig jämfört med individen. Hemlösa rashundar finns det massor av här, som omplaceras via rasföreningarnas shelter, men de kommer garanterat med bagage och ev. hälsoproblem. Jag har inget emot valp, men det är svårare att veta hur individen kommer te sig som vuxen.
Förstår att det är ett ovant koncept med skyddshundar och det är klart inget säger att en hund faktiskt agerar i skarpt läge, men jag tänker att om de har genetiken och träningen så ökar chansen. Det smartaste hade väl varit en färdigtränad, men vi pratar 100 000 kr eller mer, och jag har inte dom pengarna helt enkelt.
Att det är jobb är jag 100% med på, men jag frågar även här för att få en inblick i vad olika raser behöver generellt, om det är någon ras som jag inte tänkt på. Om det är någon av de vanliga bruksraserna jag bör undvika pga. mentalitet, hälsa etc, och jag tycker jag har fått bra svar.
Karelaren var en tik, som var bra med människor och andra hundar. Katten och hon kom väl aldrig riktigt överens även om de efter nått år hade en ömsesidig vapenvila. Social, tuff på ett envist sätt. Tyvärr gick hon inte trots träning att lita på lös, vilket jag tyckte var väldigt synd. Hon försvarade min mor som 8 mån valp mot en riktigt aggressiv lös hund och ville inte släppa in fulla människor på gårdsplanen, men tvivlar att hon bitit en människa om de insisterat..
Förhoppningsvis om allt kommer gå enligt plan kommer jag ha en fri arbetssituation, vilket gör att jag kan jobba mycket hemma, och att den kan hänga med till stallet och på ridtur.