Det får väl ts gå in och svara lite på självHur vet du att hen inte vet om hen gillar aktivering? Ts har ju trots allt haft hund förr men skriver att detta "blir den första egna av brukstyp"
Ts kan alltså ha erfarenhet av andras brukshundar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det får väl ts gå in och svara lite på självHur vet du att hen inte vet om hen gillar aktivering? Ts har ju trots allt haft hund förr men skriver att detta "blir den första egna av brukstyp"
Ts kan alltså ha erfarenhet av andras brukshundar.
Det får väl ts gå in och svara lite på självmen du har säkert rätt, det kan nog funka om ts har den tiden att lägga på hund.
Jag spekulerar som ALLA andra, ingen känner ts irl antar jag.Det var ett antagande från dig. Varför anta något en TS inte alls
Nu tränar jag inte skydd men har en vakthundsras i dogo canario. Men hur smart är det att träna skydd med en ägare som oroar sig för övergrepp? Jag kan förstå inköp av en stadig, färdigutbildad skyddshund i sådant fall, men de är ju inte det billigaste som finns.
Mastifftypers självständighet gillar jag men blir samtidigt gråhårig över den om vi säger så.
Jag har inte rekommenderat malle. Jag har inte rekommenderat någon ras alls utan att TS ska köpa en färdigutbildad hund på plats om hon vill ha en skyddshund!Varför? På vilket sätt skulle det skapa mer problem än en Malle?
Jag spekulerar som ALLA andra, ingen känner ts irl antar jag.
Nu har jag bara erfarenhet av 1 karelare, som gick som jakthund. Visst hade han integritet men inte på något sätt svårJag har inte spekulerat utan utgått från det TS skrivit när jag gett mina svar.
Bla så skriver TS om tidigare hundvana ändå så får du det till att detta är hens första hund.
Jag vill påstå att de flesta bruksraser är enklare än Karelare iaf.
Jag tror att en socialt stabil hund inte påverkas sådär jättemycket över eventuell oro. Sen kan ju även hunden göra att man känner mindre oro. Tränar man dessutom hunden i skydd får man ju god lydnad och samarbete i de olika situationerna och det tror jag snarare är bättre.
Lever själv med bla PTSD som kan ge oro i flertalet situationer men har inte märkt att det påverkar hundarna sådär jättemycket. Absolut inte så att de skulle bli farliga på något sätt.
Det håller jag med om, men som första hund som ska gå i skarpa lägen direkt så blir det ju relativt svårt att bedöma hur hunden kommer fungera som skydd enbart efter ras. Skydd är ju inget jag tycker man tränar lite hursomhelst och definitivt inget som man ska träna på vilken hund som helst. Håller med de andra då om en vuxen utbildad hund.
Sen är det ju lite så att om någon vill bilkapa en och man har en skyddshund i bilen så är det inga svårigheter att skjuta hunden och sedan fortsätta, tråkigt nog. Om man är orolig för sin säkerhet i såpass allvarliga lägen som tycks förekomma hade jag isåfall valt en vakthund som meddelar om inkräktare/hot och att ägaren själv får skydda i form av eget vapen etc.
Jag har träffat på några vassa typer. Ego och integritet som ett berg, självstädiga till tusen och rätt tjurskalliga och de har haft svårt för att accepteta en tillsägelse. Samtliga har varit hanar.Nu har jag bara erfarenhet av 1 karelare, som gick som jakthund. Visst hade han integritet men inte på något sätt svårSom jakthund, dvs.
Rent krasst så kan man ju hinna få upp vapen då medans personen är upptagen med hunden. En hund som bara varnar kan ju varken avväpna eller hjälpa något särskilt mer än att man blir varnad,om man inte redan vet om det.
Jag vet inte alls var TS bor. Men det är faktiskt i ganska många länder hundar används på det sättet. Sverige är nog speciellt där. Sen finns det ju även fall där privatpersoner, kvinnor har fått låna skyddstränade hundar så att de ska kunna komma ut och känna sig trygga när de har någon form av hotbild på sig. Här i Sverige då alltså.
Jag vet att det är lite tabu på buke och Sverige allmänt men det finns ju skaderisker i de flesta arbeten vi utsätter hundarna för. Inte minst jakt som är väldigt poppis.
Jag ser heller inget konstigt i TS endamål med hunden eftersom det rör sig om ett land som troligtvis inte går att jämföra med Sverige. Som du säger så är det ju mycket vanligt i större delen av Europa, Usa, Sydafrika och säkert fler länder med den här typen av hund i arbete. I Tjeckien är det lätt att hitta Schäfrar som är sk "security and family dog for protection". Vi har kikat på flera av dessa för de kan ha jäkligt fina gamla linjer.
Dock så ska man vara vaksam på tillgängligheten på dessa hundar. Där kan finnas en brist. Därav att vi inte köpt in någon ännu. Det bör göras på plats.
I Svergie som trots allt är ett rätt säkert land är jag dock anti mot att skaffa sig skyddshundar om man inte har en orsak utöver vanligheten.
Precis. Finns ju massor med videos på youtube om skyddshundar i USA som är tränade för privatpersoner. Som också ska fungera i samhälle och familj. Sålänge personen klarar av att hantera och styra hunden, får hjälp med det samt tillgodoser dess behov ser jag verkligen inte problemet.
Ja, tjeckiska hundar är jag också lite kär i. Gripa säger dom är lik sin mamma som är tjeck
Men tror precis som du att det kan vara värt att se hunden irl. Om man inte har väldigt bra kontakter eller liknande då som man verkligen litar på.
Hennes mor är från det stället vi kikat på om jag minns rätt. Jag har varit i kontakt med din uppfödare om dessa hundar när vi funderade på att ta en Tjeckisk. Men nu fick vi ju Jarla istället och några problem med tillgängligheten har då verkligen inte detta ystra solsken
Men det är mycket Tjeckiskt i henne på faderns sida.
Jag är lite kluven till att rekommendera nåt alls nu men om jag nu gör det så säger jag RR. Orkar med det mesta, klarar värme, ser farliga ut, kräver inga hysteriska mängder av lydnadspass och mental aktivering. Grevliga och snygga.