Det kanske inte bidrar till debatten något men vill ändå flika in att jag arbetat på shelter utomlands som skötts ypperligt. Dessvärre är det ju fortfarande mycket gatuhundar i många länder som far illa helt utan mänsklig inblandning såsom valpfabriker och ekonomisk vinst, och dessa måste ju hanteras på något sätt. Där jag var arbetades det på bred front, både med utfodring på gatan, djurambulans, veterinärvård, utbildning och politisk påverkan, och en del utav hundarna som kom in till shelter och sedan omplacerades. Dessa var dock inte alla. En del avlivades på grund av skada, sjukdom eller ålder och en del fick avlivas efter en tid på shelter utan att de fann nytt hem. Ytterst få hundar fick flytta till nya länder. Det hände ibland att någon långvarig turist fastnat för en hund och efter mycket om och med kunde ta med dem hem. Men jag skulle nog vilja säga att 95% av hundarna som fick nya hem, fick det inom landets gränser. Självklart blev samtliga rabiesvaccinerade.
Jag säger inte att man glatt ska ta emot hundar från shelters, men jag ville bara nyansera bilden lite. Det finns såklart seriösa aktörer även där. En positiv sak med deras arbete är att även lokalbefolkningen börjat engagera sig. För några år sedan var det nästan enbart turister som ringde numret till djurambulansen om de såg en skadad hund, idag är det nästan lika många från lokalbefolkningen som turister. Även inom politiken börjar det röra sig. När jag var där senast så hade staden finansierat rabiesvaccin, så de åkte runt på hus och gårdar och vaccinerade folks hundar. Sedan fick de en söt röd rosett runt halsen så alla skulle veta att det är en vaccinerad hund. Det gör att den inte riskerar att bli utsatt för våld av andra som är rädda. Ja, jag babblar på. Jag ville som sagt bara berätta om min egen erfarenhet av shelter, även om det enbart var en liten del av arbetet som denna organisation gjorde.