Hur många med?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur många finns här inne med gatuhundar ifrån utlandet eller hundar ifrån svenska shelter? Hur gamla är de?

Har två stycken tikar där en precis blivit 10 månader och den andra blir snart 11 månader. Kastrerade dem i somras utomlands. Super att de har pass, så att de kan resa med oss. Härliga personer ifrån shelter i Rumänien och härlig organisation i Sverige som hjälpte oss.

Jag har en 9 mån Schäfer som är importerad från Tyskland. Förutom tävling så hoppas vi att hon ska ha alla hälsokvalitéer för att kvala in som avelstik i vår kennel.
Fick fantastisk suport från kennelägaren med att välja ut rätt tik för oss och han fixade alla papper, pass, vaccinationer och körde henne till Sverige. :)

Jag sitter och tittar mellanåt på hemsidor såsom ”Hundar utan hem” men många av hundarna är ej vana med småbarn vilket gör mig osäker, kanske inte är rätt tid i livet att ta sig an en sådan hund. Barnen är 3år och 1,5 år.

Min ena är från Ryssland, men från uppfödare med stamtavla och pass.

Tyvärr har jag träffat alldeles för många gatuhundar från Rumänien som inte blivit kastrerade korrekt, så jag skulle inte lita på att de är helt kastrerade enligt våra svenska riktlinjer. Just Rumänien är överrepresenterat, har undrar fler än en gång om det ens är veterinärer som utför ingreppen, så katastrofalt har det ibland varit.

Jag sitter och tittar mellanåt på hemsidor såsom ”Hundar utan hem” men många av hundarna är ej vana med småbarn vilket gör mig osäker, kanske inte är rätt tid i livet att ta sig an en sådan hund. Barnen är 3år och 1,5 år.
Skicka ett PM, så kan du få lite tips.

Min ena är från Ryssland, men från uppfödare med stamtavla och pass.

Tyvärr har jag träffat alldeles för många gatuhundar från Rumänien som inte blivit kastrerade korrekt, så jag skulle inte lita på att de är helt kastrerade enligt våra svenska riktlinjer. Just Rumänien är överrepresenterat, har undrar fler än en gång om det ens är veterinärer som utför ingreppen, så katastrofalt har det ibland varit.
Tar man via ett seriöst shelter så är det inga problem. Annars går det alltid att ta en valp, den får komma vid fyra månader då och sedan kastrera den själv här i Sverige eller om man också bor utomlands.

Jordbruksverket tom avråder från adoption av gatuhundar.
Man kan hjälpa på plats med volontärarbete och donation istället.

Just nu har jordbruksverket svårt att skilja mellan smuggelhundar och seriösa shelter och organisationer i Sverige. Inga problem om man gör det på rätt sätt.

Hur många finns här inne med gatuhundar ifrån utlandet eller hundar ifrån svenska shelter? Hur gamla är de?

Har två stycken tikar där en precis blivit 10 månader och den andra blir snart 11 månader. Kastrerade dem i somras utomlands. Super att de har pass, så att de kan resa med oss. Härliga personer ifrån shelter i Rumänien och härlig organisation i Sverige som hjälpte oss.
Jag har ingen gatuhund, men är nyfiken på anledningen till att du skaffade dina?

Tar man via ett seriöst shelter så är det inga problem. Annars går det alltid att ta en valp, den får komma vid fyra månader då och sedan kastrera den själv här i Sverige eller om man också bor utomlands.

Hur kan du veta det? Alla de fall vi har haft har kommit via ”seriösa” organisationer.
Har dessutom flera kollegor och bekanta som varit nere i Rumänien på dessa shelter och hundarna hålls och sköts inte särskilt seriöst...

Just nu har jordbruksverket svårt att skilja mellan smuggelhundar och seriösa shelter och organisationer i Sverige. Inga problem om man gör det på rätt sätt.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...gatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80001886.html
Här är det väl tydligt att det är två olika saker som båda är problematiska.

Det är adoption av gatuhudar med okänd bakgrund som sådan de anser skapar risker ur både smittskydds- och djurskyddsperspektiv. Hur menas då att man sysslar med det på ett seriöst sätt när det är något som generellt avråds?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 521
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 721
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar