Tänk, jag som hade lovat mig själv att aldrig svara på ett inlägg från Antti. Men nu kunde jag inte hålla mig. Varför måste allt vara så svart eller vitt? Finns det verkligen ingenting annat än elithästar eller idioter? Vanliga, hederliga fritidshästar då? Och vem avlar på idioter? Det är väl att underkänna samtliga avelsföreningar i landet, förmodligen med undantag av Anttis fantastiska, ofelbara ras, vilken det nu kan vara.
Hur som helst, några kommentarer.
"Tänk om man införde i all hästtävlan att ägaren kan skicka in ett papper på hur bra hästen är hemma så kan domaren sitta i soffan och dela ut rosetterna."
Det kanske inte vore så dumt. Trots allt är ju 99% av alla hästägaren i landet hästägare för att de vill ha det som fritidsnöje, inte professionella ryttare, även de som tävlar, även på hög nivå. Därför är det tusen gånger viktigare hur hästen går hemma än hur den går på tävlingsbanan. Det är ju precis det Bent har fattat, och det är därför han är så populär.
"Alla måste gå den långa vägen och göra samma misstag som alla andra. När allt dom behövde göra är att lyssna på dom som redan har gått den vägen."
Där tror jag du har fel. Dem som verkligen har gått den långa vägen, ridit dåliga hästar och lärt sig något på det, skulle inte kassera någon annans häst så lättvindigt. De riktigt framgångsrika ryttarna har troligen aldrig, eller ytterst sällan, behövt konfronteras med dåliga hästar, de har snabbt gjort sig av med dem som inte funkat, oavsett om grundproblemet var hästen eller ryttaren. Annars blir man inte framgångsrik, på tävlingsbanan vill säga. Jag tror att de därmed är sämre ryttare än de hade varit om de kämpat på med någon älskad hopplösing. Men det beror naturligtvis på vilka kriterier man har på framgång och på vad som är bra ridning. Där tror jag vi är ganska olika, och jag tror inte att det vi ser på tävlingsbanan med nödvändighet är det bästa landet har av ryttare och hästar. Det finns massor av hästar och människor som inte drivs av någon som helst tävlingsdrift, och som inte har tid, råd, lust eller vad det nu kan vara, men kan vara bra för det.