Nu lägger jag ut bilderna här ändå, så får vi hoppas på att jag inte blir stämd
Jag skriver vid bilderna vad som står i texten.
Bild 1 och 2 och
bild 3
Båda tyglarnas tyngd adderades. På westernryttaren (lösa tyglar) bestämmer gången och huvudnickningarna själv pendlingen i kurvorna. Det kritiska värdet på 5 kg blev ej uppnått. På dressyrryttarna finns dte tydliga skillnader: ryttare 1 har lite tyngd (drag) på tygeln och uppnår endast i galopp 5-kilos-gränsen; vid ryttare 2 stiger värdet över 5 kg.
Röntgenbilder
vänster till höger:
Vid lätt tygeltryck kläms tungan. Vid starkt tygeltryck /drag) öppnar hästen munnen; vid tygeltryck med spärrgrimma också. Också drag uppåt, som vid ridning med hög hand, klämmer tungan mycket.
Bild 4 och 5
(Linksherum= vänster varv, rechtsherum= höger varv, linker Zügel= vänster tygel, rechter Zügel= höger tygel)
Bild 4:
1 ryttare, 1 häst, 2 riktningar: Vid ridning i vänster varv använder ryttaren den yttre tygeln i skritt något tidigare och starkare än den inre tygeln. I höger varv ger den yttre tygeln i skritt inte efter. Också i trav skiljer sig styrkan på tygelhjälperna i vänster och höger varv. Det beror möjligtvis på den sträckta (mer drag) och den "håliga" (mindre drag) sidan på hästen. Också vänster- och högerhänthet hos ryttaren spelar kanske en roll.
Bild 5:
1 ryttare, 2 hästar: Den längre utbildade häst 1 (11åring, vunnit S-dressyrtävling) rids med mer tryck än häst 2 (6årig, vunnit sin första dressyrtävling klass M).
Bild 6
(Keine halbe Paraden= inga halvhalter, halbe Paraden= halvhalter, ganze Parade= hel halt, zur Vorbereitung= som förberedning, Zügelführung annähernd synchron= tygelföring närmar sig synkroniserad)
5x halter ur galopp ger 5 individuella dragmönster: Westernryttaren varnar inte med tygeln före stoppet med lite tryck. Ryttare 3 + 4 stannar med kraftiga "Paraden" (över 12,5 kilo per tygel). Ryttare 2 + 4 förbereder hästen genom halvhalter.
Vid en galopptraversal mätte de 10 kilo på den inre tygeln och 5 kilo på den yttre. Även ras och typ på hästen bestämmer draget i tyglarna. En häst med större gång får mer tryck i munnen. Hästar med ofördelaktig byggnad får också mer tryck i munnen än hästar med en fördelaktig byggnad där det räcker med ett lätt tryck för att hästen ska få rätt hållning.