Tex. om NS som skulle vara en nordisk barockhäst av ypperlig kvalitet. Vilket genast raserades när jag så den "bästa" göra en uppvisning. Det var så dåligt att man förstummades.
Så du utgår från en enda uppvisning? Jag tror jag vet vem du syftar på (inte så svårt att räkna ut) och är det den personen vet jag att h*n har "scenskräck" och att de flesta av h*n elever tycker att det ser helt förjävligt ut på uppvisning mot hur det ser ut hemma.
Är det inte h*n så kanske det är samma princip hos den du nu menade. Innan man sett någon rida på hemmaplan och ryttaren är somd en brukar vara tycker jag inte att man kan sätta en stämpel på någon. Bortsett då från att personen kanske är kass på uppvisningar.
Varför titta på en ryttare och en häst. Titta på hästens förutsättningar istället. Jag säger inte att alla kallblodstravare är lämpade för AR. Precis som alla PRE inte är det. Men om man ser till vinklar och temperament så finns det faktiskt en hel del kallblodstravare som är väl lämpade.
Har man en häst av bättre kvalitet så blir man attackerad för det. Ren j-a avundsjuka.
Nej, Antti. Jag tror att det är få som attackeras och är så avundsjuka. Visst kanske "man" tänker att man själv hade velat jaft råd med en sån häst. Så småningom kanske man har det och då är det bara att välja om man vill ha en sån häst eller inte.
Det jag personligen kan störa mig på är att folk som har råd köper en riktigt bra häst och rider den rätt ned i fördärvet!! Och sen tycker personen, när man försöker påpeka det, att man attackerar dem och är avundsjuk, vilket så inte är fallet.
Här har faktiskt just BB sagt en bra sak. Hm...kommer inte ihåg de exakta orden, men något liknande: det inhyser mer respekt att ta en medelmåttig häst och rida/utbilda den på ett "vackert" sätt än att ta en "perfekt" häst och rida den medelmåttigt...
Jag är urkass på att försöka komma ihåg exakt vad någon skrivit, men i alla fall något liknande.
Sen är det inte sagt att man därför måste köpa sig en medelmåttig häst bara för att.
Det du sa om att han sagt att alla raser är lämpliga...du har fått det lite bakvänt. Han säger att "ridkonsten är lämplig för alla hästar", vilket blir en stor skillnad. Det innebär att alla hästar kan få ut något utav ridkonsten.
Att säga att alla hästar är lämpade för ridkonsten är en helt annan femma och stämmer inte för fem öre, som du själv påpekade.
Varför lägga ner 10 år på att få hästen att böja i skritt när man kan ta en häst och rida höga klasser på nolltid.
Men Antti har du inte tänkt på att det kanske inte är alla som vill rida de högre klasserna. De kanske trivs bra med att ta en häst som haft det dåligt och göra dess liv lite bättre...
Sen om man har ambitionen att rida de högre klasserna och kanske utföra skolorna ovan mark, då håller jag med dig: då skaffar man sig en lämplig häst.
Sen får du väl hålla med om att man inte "slänger bort" den häst man haft (oftast länge) innan man hittade t.ex. AR utan att man försöker göra det bästa av situationen.
Jag vet att min häst troligtvis aldrig ens kommer att göra en halvhög skola, men inte fasiken vill jag sälja/avliva henne för det. Mig stör det inte, jag kan hålla mig på marken och bara ägna mig åt det.
Sen när jag köper ytterliggare hästar har jag planer på att köpa en/flera väl lämpade hästar för ridkonsten, men jag har också plan på att köpa en häst (troligtvis halvblod) som är väl lämpad för hoppningen eftersom jag vill tävla med den...men jag kommer fortfarande att utbilda den inom AR innan hoppningen kommer in i bilden.
Lite diskret så lämnar de klubben.
Jag tror att det är få som "lite diskret" lämnar bubblan. De som köper en ny häst är lite saliga oavsett vilken häst man köper...
De som hör det kanske känner en viss (hälsosam) avundsjuka, men jag tror att det är få sim missunnar någon en riktigt bra häst.
Vissa kommer "bara" att ha en eller två hästar under sitt liv, kanske blir det den gamla trotjänaren som inte alls har någon talang, eller kanske blir det en häst spm verkligen har talang för det man tar sig för. Oavsett så borde man utgår från att ge dem det bästa man kan = en bra utbildning.