Hur många hundar är lagom?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ameli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 292
A

Ameli

Beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"?
Hur många hundar har ni idag?
Ålder?
Ras?
Kön?
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund?
Hur bor ni?
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen?
Familj/barn?

Har själv två (små sällskapshundar) idag men börjar fundera på en till...

Sv: Hur många hundar är lagom?

Ålder?
Ras?
Kön?
Hur bor ni?
Familj/barn?

Mitt ideala antal är två och det har jag idag. Min smärtgräns är tre.

Jag har:

Tik 6år Jaktgolden. Tränar agility, går viltspår och kör lydnad på sällskapshundsnivå, inte särskilt krävande individ.

Hane 5 mån Lancashire heeler. Ska ställas ut en hel del, träna lydnad, gå viltspår, göra vallanlagstest och lite mer. Lite piggare och mer alert än tiken men inte direkt mer krävande ändå.

Bor i villa i lantligt område med trädgård. Har inga andra krävande hobbies dock är jag heltidsstuderande och jobbar extra. Har en sambo som hjälper till om jag jobbar kväll eller är sjuk men gör det mesta själv.
Är gravid i 5.e mån nu, ska ha barn i juli, och var helt bestämd på att jag ville ha min hund nr 2 (som jag planerat för läääääääääänge) innan första barnet kom. Tajmingen blev bra. :) Ville inte ha småbarn och valp samtidigt. Vi har också tre katter och jag har ett par gnagare och ett litet akvarium.

Min sambo vill gärna ha en jakthund längre fram (troligen en fauve, om jag får nåt att säga till om) och därför är smärtgränsen satt till tre även om jag själv är helt nöjd med två stycken. Så länge hundarna inte är för stora eller tillsammans för krävande kan tre funka. Men det blir ju knepigare (dyrare) med hundpassning om man har ett sånt jobb att man inte kan lösa det med hundarna själv.

Jag trodde att mitt ideal var två, men det är faktiskt en, därför är jag på gång att omplacera min ena.

Jag har 2 hundar, en kooikerhondje hane på 4 år och en jaktgolden hane på 7 månader.

Kooikern får följa med på promenader, vi tränar också lite sporadiskt rallylydnad/trickträning och så får han gå spår nångång emellanåt när tillfälle bjuds.

Med min jaktgolden tränar jag lydnad och tanken är att vi ska tävla i detta, samt i spår och apportering i framtiden.

Hur bor ni?
Jag bor i lägenhet, förhoppningen är dock att vi ska flytta till hus innan året är slut.

Har inga andra hobbys och inga barn. Hundarna är mitt liv :D

Hur många hundar har ni idag? en, med delad vårdnad
Ålder? 5 år
Ras? dvärgpinscher
Kön? tik
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? tränar och tävlar agility
Hur bor ni? lägenhet
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? en katt, men hon tar ingen tid
Familj/barn?nej

Jag hade gärna haft en hund till men då jag är själv och jobbar heltid har jag ingen möjlighet med en hund på heltid just nu. Vilket är jättesynd för jag är väldigt sugen på att börja träna upp en ny hund, men jag får hoppas att jag får tid och möjlighet till det lite längre fram

2 känns lagom. 3 känns som absolut max.

2st. En 10åring och hennes dotter, en 3åring. De är salukis.

Går dagliga långpromenader, tränar lydnad (för senare tävling), tricks, provar lite olika aktiviteter som spår och agility. Sysslar även med lure coursing och kapp. Någon gång ibland ställer jag ut dem.

Hur bor ni?
Trångt! (1a)

Nej. Däremot umgås jag gärna med vänner, gymmar varannan dag, fotograferar massor och sitter många(!) timmar per dag vid datorn.

Familj/barn?
Har pojkvän och så går jag hem till morsan några gånger i veckan för att träffa henne.

Jag vill inte ha fler hundar eftersom jag vill ha tid att träna, gosa osv med var och en. Ibland känner jag faktiskt att det varit smidigast med en hund. Det hade varit lättare att hitta hundvakt, lättare att resa runt med hund, billigare osv. Samtidigt skulle jag aldrig någonsin göra mig av med någon av mina damer och känner mig "halv" när jag bara har en hund.. Svårt det där :p

Två känns lagom. En fungerar fint. Tre har varit väldigt frestande ibland, men inte nu och bara om vi är två om dem.

1 rottweiler 10 år och 1 tibbe 3 år
Lägenheter pytteliten enrummare +trerummare (särbo)

Rena sällskapshundar, går kurs en eller ett par gånger om året, rottisen har varit "aktiv sällskapshund" med mer träning i perioder dock utan tävling.

Inga djur eller andra tidskrävande intressen men pluggar heltid + arbetar extra

Särbo

Senast ändrad:

Jag och min sambo har idag två hundar var. Rent platsmässigt är det lagom, men jag är inte främmande för att utöka och ha tre egna en period när min blandras blir är äldre.

Vi har "delat ansvar" vad gäller motion och att lappa så dom slipper vara ensamma många timmar, men tränar våra egna.

Fyra
Ålder?
Två vuxna på fem år och två valpar på sju månader.
Ras?
Tre flattar och en flat/pointer
Kön?
Dom vuxna är kastrerade hanar, valparna hanar som inte kommer kastreras
Sällskap och en anledning att komma ut i skogen, samt att vi tränar och tävlar viltspår, jaktapportering, lydnad och bruks.
Hur bor ni?
Gård
Nej, hundarna är vårt liv :)
Familj/barn?
Jag och min sambo, inga barn

Senast ändrad:

Hur många hundar har ni idag? I dagsläget 2, men alldeles snart 3.

Ålder? 6 och 2.

Ras? Schäfer, west highland white terrier, och snart en schäfer till.

Kön? Kastrerad tik, hane och en tik till.

Vuxna schäfertiken tränas och tävlas, just nu är det tävlingslydnad och IPO.
Terriern tränas i lydnad och viltspår och kommer att tävlas, även ställas ut och få gå i konstgryt.

Nya tiken blir IPO hund helt och hållet tror jag.

Hur bor ni? 2:a med stor balkong.

Tecknar, fotar och bygger hemsidor samt är väldigt musikintresserad. Men det är sådant jag gör när det faller mig på. Annars är det hundarna som gäller, inga barn.

Familj/barn?
Sambo.

Du jobbar väl? Hur gör du med doggsen på dagarna?

Jag är så himla sugen på en till men vet inte hur jag ska lösa passningsproblemet med två stycken.

Min max gräns är 2 hundar tror jag.

i dag har jag 2 Rottweiler hundar
Tik 5 år
Tik 2 år
Tränar lydnad mestadels, Men spårar lite. Givetvis sälskaps hundar med.
Bor på landet , på en hästgård,
Inga hästar nu.
Bara En katt

Fyra

Ålder?
4, 3, 2 och 1 år

Ras?
Chinese Crested Dog

Kön?
2 tikar och 2 hanar

Sällskap, tävlar inget men går en hel del kurser för att både jag och hundarna tycker det är kul :)

Hur bor ni?
I lägenhet, en 2:a

Har inga andra djur, håller dock på med hästar men bestämmer själv hur mycket jag är i stallet

Familj/barn?
Nope

Vad känns som er "maxgräns"?
Just nu: 4

Beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"? tre är maxgräns
Hur många hundar har ni idag?Två, en australisk terrier och en Irländsk setter
Ålder? 5 och 7år
Kön? valack höll jag på att säga, men kastrerad hane och tik.
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? tränar spår, viltspår och lite lydnad. Den lilla är ren sällskapshun, samt musjägare i stalelt :p
Hur bor ni? lägenhet
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? ja, hästar.
Familj/barn?nej

skulle jag av någon anledning har tre hundar, skulle det absolut inte vara hundar som kräver jobb, utan till sällskap i sånna fall. Men nä, nästa gång blir det nog en i taget bara..

Min egna gräns går vid två. Tre tycker jag är en för mycket! Kanske kan man tänka sig skaffa en tredje om en av de två man redan har är påväg till andra sidan.

Jag har två hundar. En beauceronhane på 8 år och en malinoistik på 3.

Båda två var tävlingshundar ifrån början, Beauceronen har dock varit pensionerad ett tag. Så han är sällskapsvovve och så tävlar jag med malletiken.

Vi bor ju nu i ett hus på landet, men snart flyttar vi nog till storstaden. Eller iallafall lägenhet.

Förutom hundarna så har vi tre katter. Men inga barn :D

Red mycket förr i tiden, men nu finns det tyvärr inte tid eller ork för att både vara aktiv med hund och häst.

beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"? maxgräns är tre hundar tror jag, två är mer lagom.
hur många hundar har ni idagtvå hundar idag, en tollare och en kelpie.?
Ålder?tollaren är fem år och kelpien är nio månader.
kön?båda är tikar.
vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund?båda tränas aktivt. Tollaren tränas mest i lydnad men ska få bli agilityhund i höst tänkte jag. Kelpien tränas i lydnad, spår och i höst också sök.
hur bor ni? vi bor egentligen i hus på landet men just nu bor vi i en tvåa med balkong.
har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? nej.
familj/barn?sambo.

har själv två (små sällskapshundar) idag men börjar fundera på en till...
12345678910

Men vad känns som er "maxgräns"?
Svårt att säga, det beror lite på hundarna och hur boendet är. Min förra hund hade väldigt mycket "ensam-prinsessa-mentalitet" som gjorde att jag inte skaffade fler än en.

En, men har planer på en whippet till om drygt ett år - om jag inte motarbetas av sambon. Sedan vill jag mer än gärna ha en italiensk vinthund igen.

Ålder?
7,5 månader

Ras?
Whippet

Kön?
Tik

Sällskap. Sedan tränas det förstås vardagslydnad. Hon är duktig, men jag tror att jag har för dåligt tålamod för ren lydnadsträning. Till våren ska hon få följa med till whippetracebanan och prova på det lite försiktigt.

Hur bor ni?
Lägenhet 2,5:a

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? Långdistanslöpning. Tar ca. 8-10 h per vecka. Ett intresse som går att samordna med hund på ett mycket bra sätt när hunden har blivit vuxen.

Familj/barn?
Sambo, inga barn

Du jobbar väl? Hur gör du med doggsen på dagarna?

Jag är så himla sugen på en till men vet inte hur jag ska lösa passningsproblemet med två stycken.

Jag studerar och jobbar extra. Jag har den enorma förmånen att kunna ta med mig hundarna till jobbet. :) Ibland tror jag att det är tack vare hundarna som de fortfarande ringer in just mig. :D

Jag har svårt att uttala mig om maxgräns, har liksom inte provat att äga flera hundar. Men rent teoretiskt så kan jag tänka mig att min maxgräns går någonstans mellan 2 och 4.
En, snart två.
Ålder?
19 månader.
Ras?
Ridgeback
Kön?
Tik
Aktiv sällskapshund. Vi tränar en del och planerar att tävla i framtiden. Ställer ut mycket.
Hur bor ni?
Gård
Rider några gånger i veckan men har inte länge egen häst.
Familj/barn?
nej, bara jag och sambo.

Jag har ingen absolut maxgräns eller så, utan det beror helt på ras/boende/tid etc. Det är mycket möjligt att det blir ytterligare en hund till i framtiden, då sambon vill ha en egen träningskompis.

6 st hemmaboende

Ålder?
5 år, 4 år, 3 år, 2 år, 2 år, 5 mån

Ras?
Amstaff

Kön?
2 st hanar & 4 st tikar

Sällskapshundar, som får pyssla med det dom är intresserade av på en nivå som gör att dom är nöjda. Drag Weight, löpträning, viltspår, promenader, lite lydnad, klickerträning etc

Hur bor ni?
Radhus med liten trädgård

2 st katter, men dom tar ingen direkt tid

Familj/barn?
Vi är 2 vuxna och 2 barn (På 4 resp 3 år)

Hundarna är mitt enda intresse, och ett av sambons stora intressen. Därför delar vi på allt, men träningen sköter jag i princip helt själv nu då alla hundarna är mina. Alla utom en, som har en hjärncell och inte är träningsbar - så han använder bara sin fysik i träningen :p Den som har mest tid, ork och lust just då är den som gör det som ska göras. Och vid såna där sega dagar så är det den med minst undanflykter som får göra allt ;)
Kan tillägga också att jag inte hade kunnat tänka mig så här många hundar om det hade varit av en ras som krävde mycket mer, för då hade orken trytit och lusten hade försvunnit till slut.

Min maxgräns är 4 hundar, men då tänker jag mig 2 "aktiva" som ska meriteras och kanske 2 äldre, säg att man har 3 år mellan varje hund så är det ju ingen omöjlighet. Dock vill jag ha hundgård innan nästa hund kommer.

Rent praktiskt så är ju allt över 1 hund merjobb, jag har alltid sett mig själv med många hundar och kan inte riktigt komma tillbaka till tanken att ha en hund.

3, egentligen 4 men den allra äldsta bor hos mina föräldrar

Ålder?
9, 7 och 3,5 månad

Ras?
Weimaraner

Kön?
Tikar, varav de två äldsta kastrater och det lär valpen också bli så småningom.

Jag jagar med dem, det är jaktträning. Annars involverar jag dem så mycket som möjligt i min vardag, de är med när jag rider osv.

Hur bor ni?
lLägenhet, tvåa.

2 hästar, varav en dräktig. Rider bara den andra sedan många år tillbaka. Pluggar på heltid och jobbar extra, plugget ligger 2 timmar bort med tåg...

Familj/barn?
Pojkvän

En hund, kommer utökas med en till
Ålder?
3år
Ras?
Borzoi
Kön?
Hane
Vi gillar båda att vara ute mycket, promenerar och cyklar, tränar tricks och lite lydnad, går kurser och kvällsträningar på brukshundsklubben, spårar. Vi vill nog testa lite inom allt, även agility, rally osv.
Hur bor ni?
Flyttar till egen gård i sommar, bott i radhus och villa innan.
Har en häst men tänkt utöka till två, sen ett par kaniner och en katt. Tränar på gymmet.
Familj/barn?
Nej

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka