Hur många hopponnyer

Sv: Hur många hopponnyer

kl
Är det bara jag som tycker att det är en dålig regel? Vad ska alla som köpt EM-ponnyer för flera miljoner göra om deras "ponny" blir häst och inte ens är värd hälften så mycket? :crazy:

dom får väl inse att fusk inte lönar sig...

:confused:
De får väl stå sitt kast, gränsen för ponny har väl varit 148 cm i rätt så många år...

Ingen kan ju komma och säga att de inte visste det och att de känner sig lurade? Köper man en häst som måste vara under ett visst mått så kollar man väl att det måttet stämmer?

Alla ponnyer behöver ju inte mätas under en tävlingsdag. Det går ju att göra stickprov. Det går ju att se med blotta ögat att vissa ponnyer är jättestora. Våran är 147.8. Dvs väldigt nära maxad, ändå är hon nästan alltid minst på prisutdelningar. Då är hon väldigt maffig och ganska grov med väldigt lite manke...

kl
Är det bara jag som tycker att det är en dålig regel? Vad ska alla som köpt EM-ponnyer för flera miljoner göra om deras "ponny" blir häst och inte ens är värd hälften så mycket? :crazy:

Skylla sig själva, kanske?! :p Regler är regler, och regler är till för att följas! ;)

-kl- En liten reflektion bara... Tävlingsbanorna kommer bli väldigt tomma, när de överväxta ponnyerna försvinner därifrån... Vi får väl se om man kommer kunna märka någon skillnad på nivån och resultaten på tävlingarna! Mkt intressant!

Tror jag inte alls! T o m hopptävlingar maximerar och lottar ju nu för tiden. Däremot kanske det verkligen blir ponnyer som tävlar. Men det är svårt det där med mätning. Vi har en som är 147, 5, som slutmättes i våras. Hon ser verkligen stor ut, och kanske i en tävlingssituation att hon är större, vad vet jag. Men det var inget problem att mäta, inga konstiga underkurer utan vatten, hård ridning, nedverkade hovar och allt man hör.

*kl*
Jag tycker detta är en jättebra regel, även om det kommer att vara svårt att efterleva den... Fast man har väl fått plocka ut en ponny innan också- om man misstänkte at den var för stor??? Eller det är bara försnacket för denna reglen?
Tror att det kommer bli bra om två tre år. Och då finns det superdupermånga bra lektionshästar i rätt storlek på ridskolorna!
Eller har de börjat med en KAT E också...

*kl*

tycker det låter som en jätte jätte bra ide och som nån sa "hur gör man med miljonshästarna" man får vel skylla sig själv att man fuskar :smirk:

själv har man juu en ponny på 147 som är nästan jämt minst på prisutdelningen en smäcker welsh. Förstår inte hur kul det kan va att ha en över över maxad ponny måste bli jätte kort mellan vissa avstånd eller så kanske man ser direkt att dom tar bort ett språng ?
När jag hoppar min "lilla" arab så är det redan trångt mellan vissa avstånd fattar inte hur dom andra tänkeR ?

Sen har jag en "liten" stor häst på 156 som är lika hög som dom flesta ponnierna , tränar med ett gäng övermaxade "ponnyer" och dom hoppas inte lika högt som mig och går på mindre avstånd än mig och det ser absolut inte ut som ett bra flyt och så min tränar sa till en av tjejerna med övermaxad ponny: du vet vel att det är ponny mått och det ser ut som du hoppar på stället mellan hindrerna så ändrade hon avstånden till hästavstånd så hoppade jag som har "lika stor" häst som dom, de såg jämt och fint ut , så sa hon åt hon ena tjejen med övermaxad ponny att hon skulle hoppa och på dem avståndena , såg skit fint ut hoppa upp sig rejält och blev stora och fina språng.
Det var första gången hon träna för den tränaren, tränaren baah: Du vet vel att du har en övermaxad ponny han är lika hög som hennes häst ? du vinner inte i längden på det, det ser varken fint ut eller bra ut fören du trycker på honom, man vinner inte på att fuska sa hon sen skicka hon i väg henne.

*kl*
Problemet med överväxta ponnyer har "alltid" funnits... Jag tycker det är på tiden att man kollar det lite mer noggrant annars kan vi ta bort ponnyklasserna helt o hållet o låta alla tävla mot alla, ponny som ridhäst.
Jag har en häst på 156 cm här hemma o när jag är på ponnytävling o står sidan om vissa "d-ponnyer" tycker jag de känns större sidan om mig än vad han gör!

Sen blåser de upp o spänner sig på tävlingar, helt klart, men inte så många cm tycker jag...

Tycker det är bra att de skulle kolla upo vem som mätt hponnyerna o var i landet de fanns. Mätmän som inte är gör sitt jobb korrekt ska bli fråntagna rätten attmåta tycker jag.

Det är himla trist att man köper en ponny för miljoner o det visar sig att det är en häst... Men ta med mätsticka själv o kontrollmät! Den rätten måste man ju få ha!

Bort med fusket o låt ponnyer tävla mot ponnyer!

kl

Det skulle de tänkt på INNAN de köpte en ponny, som de oftast har vetat om att den var för hög.

Jo, man har fått lämna in nåt, och betala en summa, sen görs en mätning och om det stämmer får de som äger ponnyn betala mätningen, annars får den som lämnade in "protesten" betala mätningen och blir av med sin deposition.

*kl* pratade med förbundets sportchef i går angående bl a det här och det kommer införas på vissa nationella tävlingar i samband med uttagningarna till EM osv så jag undrar om det inte bara kommer gälla för D-ponnyer och inga andra kategorier-kom inte för mig att fråga just det. Hur det skulle gå till har dom inte riktigt klurat ut än. Men 153 skulle gränsen vara trodde han på EM och inte en mm över.

Mycket av det här grundar sig oxå i att eftersom det är så stora ponnyer så byggs banorna därefter så det blir alldeles för stort för en normal D-ponny (?) nåja reaktionerna har varit till största delen positiv och dom negativa reaktionerna har ju varit just dom som drabbas personligen (läs som har D-ponnyer som inte kommer klara måttet) :D

varför inte gå tillbaka till det gamla. Alla ponnier mäts när man startanmäler, kan vara c-ponny ena helgen d-ponny nästa. "IRONI" så var det när jag tävlade ponny.

varför inte gå tillbaka till det gamla. Alla ponnier mäts när man startanmäler, kan vara c-ponny ena helgen d-ponny nästa. "IRONI" så var det när jag tävlade ponny.

Det fanns väl en anledning till att dom slutade med det kanske :smirk:

kl

Kanske tänkt på det innan. Att en för stor ponny är fusk att ha på tävlingsbanorna. Vi ska väl inte lära barnen från början att fuska? Det är klart att det är synd om de om de förlorar pengar. Men man kan ju faktiskt se till att kontrollmäta sin ponny om den nu kostar miljonbelopp. Det är ju en struntsumma jämfört med inköpssumman.

*kl* pratade med förbundets sportchef i går angående bl a det här och det kommer införas på vissa nationella tävlingar i samband med uttagningarna till EM osv så jag undrar om det inte bara kommer gälla för D-ponnyer och inga andra kategorier-kom inte för mig att fråga just det. Hur det skulle gå till har dom inte riktigt klurat ut än. Men 153 skulle gränsen vara trodde han på EM och inte en mm över.

Mycket av det här grundar sig oxå i att eftersom det är så stora ponnyer så byggs banorna därefter så det blir alldeles för stort för en normal D-ponny (?) nåja reaktionerna har varit till största delen positiv och dom negativa reaktionerna har ju varit just dom som drabbas personligen (läs som har D-ponnyer som inte kommer klara måttet) :D

Men 153cm? :confused: Det är ju 5 cm över gränsen för ponny. Så stora borde de ju inte bli. Och speciellt på ett EM där de ändå är på plats ett tag. Inte är de spända dygnet runt. Då borde de ju inte klara av att tävla.

*kl*

Ponnyaveln kanske ändrar sig, vi avlar mer på liten manke ;)

(sett många späda ponnys med "puckelmanke", varken snyggt + stjäl värdefulla cm)

*lån*

Tycker som de flesta andra att det är en mkt bra idé! Man behöver inte mäta alla, ta stickprov ist på de som ser extrema ut. På så sätt blir det inte så mkt extrajobb som det blir om man ska mäta alla:crazy: ;) Sen tycker jag att man kan införa det här på fler nationella här i Sverige, för annars får man ju inte bukt på problemet, alla vill ju kanske inte tävla på EM, utan bara vinna allt på hemmaplan med sin storgalopperande "ponny":p
Även om jag inte brukar se så många stora ponnyer här så har man ju hört, mer än en gång, kommentarer om min lilla häst på 154; Är det där en ponny? :idea: Jag: :confused: Det är en HÄST:devil: Så det är nog rätt vanligt med stora ponnyer, tyvärr...

Jag tycker detta är kanon. Ponnyer ska vara under 148cm och inte högre. Det kallar jag fusk med råge. Det är bara synd att de inte mäter B och C-ponnyer också. En ponny i vårt stall går som B-ponny regionalt/nationellt och är 136cm... :crazy:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar