Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hon mena på att hon ville inte träna en en "ponny" som man har "fuskat" sig till eller jaa du fattar för hästen var för stor för att vara ponny...
Sverige skall följa efter och from nästa år kommer alla ponnyer från Nationell tävling och uppåt kontrollmätas och är dom den dagen högre än 151 får dom tävlingsförbud. Alltså gäller inte någon slutmätning längre. Varför dom satt 151 är ju för att dom måste ha några cm tillgodo.
Jag tycker att du har hamnat i en riktig klämma! (om nu den nya regeln skulle börja gälla!) Du har ju köpt en ponny som av fackmän har bedömts vara tillräckligt liten! Var finns deras ansvar? Konsumenträtt? Det är orättvist när andra klankar ner på folk som har "fuskmätt" ner en ponny! Mig veterligen får en ägare inte mäta sin ponny själv! Vid slutmätning krävs det 3 fackmän:2 av varandra oberoende mätmän och en veterinär som kontrollerar att allt har gått rätt till! (Ingen uttorkning,ingen felaktig verkning o.s.v)
Min slutsats är alltså att kritiken över ev.för stora ponniesar riktar sig åt fel håll!!!!
Att det skulle bli merarbete för arrangören med mätning kan jag inte hålla med om. Så länge mätmännen blir tilldelad en plats att vara på och ger mätmannen en startlista och man informerar ryttarna om mätningen i högtalaren så blir det inget merjobb.
Jag tror att det redan är klart vilka ponnyer som åker till EM. Redan uppgjort.
Enligt min uppfattning handlar det inte så mycket om resultat som om popularitet och fjäsk när vi talar om uttagningar till NM o EM. De som redan är klara får nog sina ponnyer inmätta som de ska. Så jag tror inte att det blir någon revolutionerande ändring i några startlistor.
Jag tror att det redan är klart vilka ponnyer som åker till EM. Redan uppgjort.
Enligt min uppfattning handlar det inte så mycket om resultat som om popularitet och fjäsk när vi talar om uttagningar till NM o EM. De som redan är klara får nog sina ponnyer inmätta som de ska. Så jag tror inte att det blir någon revolutionerande ändring i några startlistor.
Ja, fast de behöver väl inte mätas före tävlingarna. I Borås när de kontrollmätte förra året så gjorde de efter starterna. Då var det bara en mätkvinna som skötte allt vad jag kommer ihåg. Men mätmannen kan ju ta med sig en egen med hjälpare.Ja det låter ju enkelt !! Men det kan var upp mot 200 st ponnyer som ska mätas på en dag! !!!! Hur ska detta hinnas med innan start !? Ponnyerna är "lite på tåna! och vill inte stå still. Man måste också hitta en bra plats där det är helt plant underlag och där sedan alla ska köa för att mäta !!! Skulle sedan tro att det behövs en funktionär (minst) som hjälper mätmannen att skriva och hålla ordning på vilken ponny de mäter, annars kommer det att ta en evighet att mäta varje ponny ! Jag håller inte med om att det inte blir merjobb. Måste finnas ett annat sätt att komma åt detta !! Kanske obligatorisk mätning varje år av de ponnyer som är slutmätta nära maxgränserna ?
Så du tror på fullaste allvar att mätmännen som är utsedda av FEI på EM kommer släppa igenom dom svenska ponnyerna trots att dom är för stora för att ryttarnas föräldrar har fjäskat för den svenska lagledningen :smirk:
Hur menar du? Att det är de som fjäskar mest som blir uttagna?
QUOTE]
Ja i vissa fall är det så. Eller tvärt om. Det kan också vara så att laguttagarna fjäskar med de ekipage de tar ut.
Finns det verkligen 200 D-ponnyer som tävlar Msv A
Ja, fast de behöver väl inte mätas före tävlingarna. I Borås när de kontrollmätte förra året så gjorde de efter starterna. Då var det bara en mätkvinna som skötte allt vad jag kommer ihåg. Men mätmannen kan ju ta med sig en egen med hjälpare.
På en annan tävling mättes ponnyerna i samband med veterinär besiktningen. Det gick förvånansvärt snabbt och alla ponnyer hann i tid till start.
Och som ngn skrev. Det är inte så många ponnyer det handlar om med tanke på att ute-SM går i svår.