Hur många hopponnyer

Sv: Hur många hopponnyer

Men 153cm? :confused: Det är ju 5 cm över gränsen för ponny. Så stora borde de ju inte bli. Och speciellt på ett EM där de ändå är på plats ett tag. Inte är de spända dygnet runt. Då borde de ju inte klara av att tävla.

Är väl kanske så de/dom första åren och sedan kommer kanske gränsen att sättas lägre. Bara att den här regeln kommer gör ju att folk inte kommer köpa för stora ponnyer och på så sätt kommer oxå ponnyerna bli mindre efter hand.

du är inte ensam, jag håller med dig, eftersom jag själv sitter i den situationen, köpt en dyr ponnie med mkt förhoppningar på, slutmättes januari 01 till 48,0 på manken.:eek: vad jag har hört så är det bara hästar som är mätta senare än 2001 som kan bli "avstängda" och räknas som stor häst.

denna regel kommer bara att skapa en massa trubbel, konflikter och problem och ridsporten kommer inte längre att vara något trevligt, kan man inte istället skärpa mätningen av alla unga ponnier och se till att det inte blir några fler "övermätta" ponnier??:confused:
jag tyxke rinte att detta ska drabba folk som inom snar framtid, vist kan jag håla med om att det är och kan kännas orättvist, men försök sätta er in i situationen...
grejjen är ju oxå den att en del hästar faktiskt VÄXER efter slutmätning vid 8 års ålder, och då har varken ryttare, mätmän veterinärer eller ponnyn gjort något fel.. detta bör övervägas nogrannare tycker jag!!:mad: :mad: :mad:

dessutom har jag kontatktat mätmän, veterinärer och arangörer vilka säjer att detta inte kommer att bli av eller fungera.. vilket jag hoppas! svara om ni har invändningar eller komentarer, kul o veta vad andra tycker

Är väl kanske så de/dom första åren och sedan kommer kanske gränsen att sättas lägre. Bara att den här regeln kommer gör ju att folk inte kommer köpa för stora ponnyer och på så sätt kommer oxå ponnyerna bli mindre efter hand.

Ja det ska bli intressant att se vilka ponnyer som varit med på EM ett par år som inte är med till sommaren. För nu får ju förbundskaptenerna tänka till så de inte står med ett halvt lag. Och hoppas de sänker "gränsen" allt eftersom nu.

du är inte ensam, jag håller med dig, eftersom jag själv sitter i den situationen, köpt en dyr ponnie med mkt förhoppningar på, slutmättes januari 01 till 48,0 på manken.:eek: vad jag har hört så är det bara hästar som är mätta senare än 2001 som kan bli "avstängda" och räknas som stor häst.

denna regel kommer bara att skapa en massa trubbel, konflikter och problem och ridsporten kommer inte längre att vara något trevligt, kan man inte istället skärpa mätningen av alla unga ponnier och se till att det inte blir några fler "övermätta" ponnier??:confused:
jag tyxke rinte att detta ska drabba folk som inom snar framtid, vist kan jag håla med om att det är och kan kännas orättvist, men försök sätta er in i situationen...
grejjen är ju oxå den att en del hästar faktiskt VÄXER efter slutmätning vid 8 års ålder, och då har varken ryttare, mätmän veterinärer eller ponnyn gjort något fel.. detta bör övervägas nogrannare tycker jag!!:mad: :mad: :mad:

dessutom har jag kontatktat mätmän, veterinärer och arangörer vilka säjer att detta inte kommer att bli av eller fungera.. vilket jag hoppas! svara om ni har invändningar eller komentarer, kul o veta vad andra tycker

Den nya reglen kommer nog gälla alla och inte bara de som är mätta efter 2001.

Antar att du är orolig att din ponny håller måttet? Annars borde du väl tycka att det är en bra regel som gör att de alldeles för stora ponnyerna försvinner från ponnytävlingarna. Då kanske de med PONNYER faktiskt får en mer fair chans.

Att ponnyer växer efter 8-års åldern tror inte jag är speciellt vanligt. Då måste de nog haft en dålig uppväxt. Men visst någon enstaka kanske finns, men det gör npg verkligen till eller från.

Jag hoppas verkligen att den här regeln kommer införas. Bort med fusk på tävlingsbanorna. Eller ska vi mäta ner Mynta och låta någon ponnyryttare tävla med henne på ponnytävlingar istället för bland storhästar? För det var ju upp till den höjden vissa av EM-ponnyerna var. Men om det är okej så visst.

Sen har jag en "liten" stor häst på 156 som är lika hög som dom flesta ponnierna , tränar med ett gäng övermaxade "ponnyer" och dom hoppas inte lika högt som mig och går på mindre avstånd än mig och det ser absolut inte ut som ett bra flyt och så min tränar sa till en av tjejerna med övermaxad ponny: du vet vel att det är ponny mått och det ser ut som du hoppar på stället mellan hindrerna så ändrade hon avstånden till hästavstånd så hoppade jag som har "lika stor" häst som dom, de såg jämt och fint ut , så sa hon åt hon ena tjejen med övermaxad ponny att hon skulle hoppa och på dem avståndena , såg skit fint ut hoppa upp sig rejält och blev stora och fina språng.
Det var första gången hon träna för den tränaren, tränaren baah: Du vet vel att du har en övermaxad ponny han är lika hög som hennes häst ? du vinner inte i längden på det, det ser varken fint ut eller bra ut fören du trycker på honom, man vinner inte på att fuska sa hon sen skicka hon i väg henne.
Vilken skittränare rent ut sagt! Vill hon säga något sådant till sin elev så gör hon det mellan fyra ögon enligt min åsikt. För övrigt så behöver det inte betyda att hästen är överhöjdare bara för att den har en lång galopp! Vi har en c-ponny som kan gå på hästavstånd och jag har ridit en maxad d-ponny som utan problem fick in två galoppsprång i en kombination där det skulle vara ett! Hästar är olika helt enkelt.

Att korta och länga galoppsprång är inget ni pysslar med på era träningar förstår jag?:smirk:

Ja det är ju otur att du köpt en dyr för stor ponny för det kommer bli av eller det är ju redan bestämt hos FEI och självklart måste det ju provas på hemmaplan för ingen förbundskapten skickar ju en för stor ponny till EM som sedan inte får starta.

Sedan att dom skulle växa 5cm efter dom blivit 8 år är nog högst otroligt , troligare är nog då att ponnyn inte var 148 vid slutmätningen utan betydligt högre = fusk som nu inte kommer löna sig.

Sen har jag en "liten" stor häst på 156 som är lika hög som dom flesta ponnierna , tränar med ett gäng övermaxade "ponnyer" och dom hoppas inte lika högt som mig och går på mindre avstånd än mig och det ser absolut inte ut som ett bra flyt och så min tränar sa till en av tjejerna med övermaxad ponny: du vet vel att det är ponny mått och det ser ut som du hoppar på stället mellan hindrerna så ändrade hon avstånden till hästavstånd så hoppade jag som har "lika stor" häst som dom, de såg jämt och fint ut , så sa hon åt hon ena tjejen med övermaxad ponny att hon skulle hoppa och på dem avståndena , såg skit fint ut hoppa upp sig rejält och blev stora och fina språng.
Det var första gången hon träna för den tränaren, tränaren baah: Du vet vel att du har en övermaxad ponny han är lika hög som hennes häst ? du vinner inte i längden på det, det ser varken fint ut eller bra ut fören du trycker på honom, man vinner inte på att fuska sa hon sen skicka hon i väg henne.

Min ponny som jag hadde var 148 cm. Han hade stor galopp, men samtidigt mkt reglerbar. Kunde utan problem rida avstånd som var för hästar, men samtidigt även utan problem gå avstånd som var för hans kat. Ens häst ska vara så reglerbar/välskolad att det utan problem ska kunna hoppa en kombination/hinder streckning med olika avstånd. Kan man inte det lär man inte komma så långt....

I det jag läser tycker jag tränaren är mkt orutinerad. En tränare ska kunna få sin elev till att kunna rida in på olika avstånd, och förklara hur man ska reda ut det. Inte ändra avståndet efter hur hästens galopp är. Och att man sedan har en sådan åsikt som den tränaren hade, borde i så fall tränaren ta med eleven mellan fyra ögon och inte deklarera för allt och alla sin egna åsikt.

Ponnyna mäts ofta utan skor och välverkade(för att klara 148 cm) vilket betyder att på tävlingsbanan kan de mäta mer än 148 cm eftersom det tillkommer skor,utvuxen hov och ev broddar !!!
/Cetzy

När vi mätte min ponny så hade vi skor på, då drar man bort ½cm ... om hästen har skor på tävlingar så får man max dra bort ½cm o inte flera cm ...

När vi mätte min ponny så hade vi skor på, då drar man bort ½cm ... om hästen har skor på tävlingar så får man max dra bort ½cm o inte flera cm ...

1cm brukar de väl dra bort? Men det finns faktiskt märinstrument till att mäta skorna. Det borde alla använda iställlet.

Om en häst/ponny slappnar av,så att den blir under 148 vad är det för fel då? Ska det bara vara de maxade hästarna som är lugna som kan bli mätta till ponnies!!

När man slutmäter finns ju faktiskt veterinär med,för att kolla att allt har gått rätt till!(Så glöm allt med hästar som är verkade så att de inte kan gå!) Dessutom två mätmän.

Det är väl inte ponnyägare som fuskar! Utan i så fall mätmän och veterinärer! Man måste väl kunna lita på proffsfolk!

Jag tycker att du har hamnat i en riktig klämma! (om nu den nya regeln skulle börja gälla!) Du har ju köpt en ponny som av fackmän har bedömts vara tillräckligt liten! Var finns deras ansvar? Konsumenträtt? Det är orättvist när andra klankar ner på folk som har "fuskmätt" ner en ponny! Mig veterligen får en ägare inte mäta sin ponny själv! Vid slutmätning krävs det 3 fackmän:2 av varandra oberoende mätmän och en veterinär som kontrollerar att allt har gått rätt till! (Ingen uttorkning,ingen felaktig verkning o.s.v)
Min slutsats är alltså att kritiken över ev.för stora ponniesar riktar sig åt fel håll!!!!

I det jag läser tycker jag tränaren är mkt orutinerad. En tränare ska kunna få sin elev till att kunna rida in på olika avstånd, och förklara hur man ska reda ut det. Inte ändra avståndet efter hur hästens galopp är. Och att man sedan har en sådan åsikt som den tränaren hade, borde i så fall tränaren ta med eleven mellan fyra ögon och inte deklarera för allt och alla sin egna åsikt.

hon mena på att hon ville inte träna en en "ponny" som man har "fuskat" sig till eller jaa du fattar för hästen var för stor för att vara ponny...

Inte min ponny iallafall :rofl:
MEN jag tycker dom borde införa kat.E / Liten häst

Det är orättvist när andra klankar ner på folk som har "fuskmätt" ner en ponny! Mig veterligen får en ägare inte mäta sin ponny själv! /.../
Min slutsats är alltså att kritiken över ev.för stora ponniesar riktar sig åt fel håll!!!!
Hört talas om "en tusenlapp per centimeter"? Jag håller med dig om att mätmän som mätt in hästar/ponnyer i fel kategorier inte borde få vara mätmän, men hästägarna är inte alltid oskyldiga små lamm heller...

Izbel: "jag tyxke rinte att detta ska drabba folk som inom snar framtid, vist kan jag håla med om att det är och kan kännas orättvist, men försök sätta er in i situationen...
grejjen är ju oxå den att en del hästar faktiskt VÄXER efter slutmätning vid 8 års ålder, och då har varken ryttare, mätmän veterinärer eller ponnyn gjort något fel.. detta bör övervägas nogrannare tycker jag!!:mad: :mad: :mad: "

För det första handlar det inte om att hitta en syndabock, att någon gjort fel, men om ponnyn växer mer efter 8 års ålder, så är det ju ingen ponny mer, eller hur.
Du tycker det är orättvist och vill ha sympatier för att du rider häst bland ponnier, vänd på det. Försök DU att tänk dig in i det omvända, att du rider en ponny men måste hela tiden tävla mot de som rider häst, hur roligt tror du det är. DU följer reglerna de andra fuskar och kommer undan, ung. som att ena fotbollslaget har två målvaketer istället för som enligt reglerna en.

Senast ändrad:

hon mena på att hon ville inte träna en en "ponny" som man har "fuskat" sig till eller jaa du fattar för hästen var för stor för att vara ponny...

Så vadå, det är väll upp till ryttaren, inte tränaren. Så bara för att man har "fel" sorts av häst så ska man inte få träna. :confused:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar