Hur många hopponnyer

Sv: Hur många hopponnyer

Gäller detta bara hoppning eller de övriga grenarna också? KOmmer bli en massa mäck om det dessutom skall finnas en mätman på tävlingar=höjd tävlingavgifter:cool:

Tycker det är ok på EM, men inte på vanliga nationella tävlingar. Mät de ponnyer som är aktuella för EM hemma och låt resten vara.

Varför är det okej med fusk på hemmaplan men inte på EM?

Min ponny är 147,7 cm helt utan fusk.
Men hur blir det då med ponnys i hans storlek som kanske blåser upp sig när de ska kontrollmäta, är det möjligt att en häst kan "blåsa upp sig" 3 cm?

Valdigt bra regel:bow:

Jag var lite orolig för att de skulle ha en gräns på 148, eftersom hästarna är lite spända på tävling. Nu vet jag att det inte är några problem när vi ska ut på nationella till våren.

Min ponny var 150 när vi la på stickan. 10 sekunder senare, när hon slappnade av var hon 146,8(overkad, direkt in från hagen, god kondition etc).

Det beror lite på hur den är byggd/psyket. Det är möjligt att din häst spänner sig så mkt att den blir över 151. Min blir kring 3,5-4 cm högre när hon är spänd.

men vid mätning så har man 30 minuter på sig, så man lär nog kunna få ett tag på sig att låta hästen slappna av.

Sen funderar jag på om dom kommer mäta alla, eller om det görs stickprov.

Min ponny är 147,7 cm helt utan fusk.
Men hur blir det då med ponnys i hans storlek som kanske blåser upp sig när de ska kontrollmäta, är det möjligt att en häst kan "blåsa upp sig" 3 cm?

Det har väl gjorts en del undersökningar på det där, tror det var runt 3 cm som var marginalen. Minns inte riktigt och det är mamma som har Ridsport så jag kan inte kolla nu heller.

Jag tycker att man måste göra mätningarna säkrare. kalibrerade stickor, exakta bestämmelser för underlag och sånt. Men som det är nu känns väl gränsen på 151 cm väl tilltagen, även för uppblåsta ponnyer. Som Henchen skrev så har man 30 minuter på sig.

Som Henchen skrev så har man 30 minuter på sig.
Såklart att man inte har 30 minuter på sig, tänk på en stor nationell tävling med runt 100-150 startande ponnyer och om alla dom ska 30 minuter på sig blir det 50-75timmar(2-3dagar) hur ska detta gå till? Eller ska dom ha runt 10 mätmän eller fler på en och samma tävling?

Såklart att man inte har 30 minuter på sig, tänk på en stor nationell tävling med runt 100-150 startande ponnyer och om alla dom ska 30 minuter på sig blir det 50-75timmar(2-3dagar) hur ska detta gå till? Eller ska dom ha runt 10 mätmän eller fler på en och samma tävling?

De behöver inte ha 30 minuter en och en. Om klockan börjar ticka för ponny 1 vid 10.00, ponny 2 vid 10.02, ponny 3 vid 10.03...

På vanlig mätning så har du 30 minuter på dig, så det lär väl vara en tidsgräns vid vanlig mätning också..

Undrar hur det ska gå till rent praktiskt? Det måste vara en plats där det är lite lugn och ro och underlaget måste vara hårt och helt plant. Har alla nationella tävlingsplatser en sådan plats? Nääää, knappast. Vi har varit med om veterinärbesiktningar på vägen utanför tävlingsplatsen resp parkeringen mellan transporterna, det är knappast någon bra mätplats.

Så jag undrar om de tänkt till hur det ska ordnas i verkligheten.

Undrar hur det ska gå till rent praktiskt? Det måste vara en plats där det är lite lugn och ro och underlaget måste vara hårt och helt plant. Har alla nationella tävlingsplatser en sådan plats? Nääää, knappast. Vi har varit med om veterinärbesiktningar på vägen utanför tävlingsplatsen resp parkeringen mellan transporterna, det är knappast någon bra mätplats.

Så jag undrar om de tänkt till hur det ska ordnas i verkligheten.

Nej, självklart måste det iordningställas bra mätplatser. Förhoppningsvis blir den positiva delen större än den negativa.

skit samma om de blir extra jobb för arrangörerna..huvudsaken de slutas fuskas.

.

Lätt att säga om man inte själv är arragör ju...:cool: Däremot de som är arrangörer tycker nog inte att det är skitsamma om de får en massa extrajobb. Taskig inställning tycker jag:mad:

Till Minusgrader..: :P
Okeej, jo vissa ponnyer är för stora.. men en del är inte för stora och de ser större ut än de är för att de är maffiga..:D vem tränar du för?!!vilken dag?!

Ja har sett skräckexempel på ponnyryttare hemma som verkar ner hästarna så hemskt så de knappt kan gå å ger de så lite mat som möjligt för att de ska sjunka ihop och bli midre, bli av med alla muskler mm när de ska mätas.. :( Det är ju riktigt hemskt, men på tävlingarna kan de ju inte göra så, å då kanske folk lär sig att det inte lönar sig.. man får ju en del i böter om ponnyn e för stor.. BRA tycker jag! :D

Jag håller med, det kommer bli väldigt svårt att få nån bra rutin på detta. Praktiskt sett är det omöjligt att få nån rättvisa i detta ämne.
Men att mät alla ponnyer på en vanlig tävling blir för mekigt för arrangörerna ---färre tävlingar----mer efterfrågan på tävlingar----högre avgifter----ridsporten blir en ännu mer utpräglad rikemansport.

Är det detta vi vill, eller så kanske det bara är att livet är inte rättvist?

de här har jag efterlyst länge o de är toppen.
skit samma om de blir extra jobb för arrangörerna..huvudsaken de slutas fuskas.

sen är de så att skorna mäts o dras av från höjden om dom är skodda.
så har de väl alltid varit .

Ja det har det vad jag vet, tänkte just skriva det men nu gjorde ju du det:D

I alla fall när vi hade ponnys på den tiden drog man av för skorna.

Även vi stötte på många ponnies som defintivt var större än våra, särksilt den vi hade som var 141 var som en pygméponny bredvid de andra D-ponnyerna.:eek:

Sen kan de ju vara olika resliga i of s, en av våra SÅG väldigt stor ut pga sin hållning men var bara 146. Den som var ca 147.8:cool: såg mindre ut. Så lite lurigt är det också att bara titta och döma.

Det är väl precis av den anledningen man införde att det skulle vara en veterinär på plats, misstänker att det inträffade en del otrevliga saker vid mätning före den regeln infördes...

Jo jag vet, men när det är "kompisar och kontakter" kan även vissa veterinärer godkänna detta. Det är förjävligt och bör anälas, men ingen verkar ha gjort det hittills. Att man inte rider hästen på 2 månader och knappt ger den nån mat är ju iallafall inte ovanligt, då tappar den ju muskler och fett och blir mindre ;) det tycker säkert många är jättebra. kan ju inte direkt hålla med dom där

kl
Är det bara jag som tycker att det är en dålig regel? Vad ska alla som köpt EM-ponnyer för flera miljoner göra om deras "ponny" blir häst och inte ens är värd hälften så mycket? :crazy:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar