Hur många hopponnyer

Sv: Hur många hopponnyer

Vad pinsamt för de ryttare som har ponnyer som är för stora :o . T ex. på större tävlingar som EM, det kommer att väcka stora diskutioner tror jag. Man märker ju snabbt vilka ponnyer som försvinner från tävlingsbanan, då kan man ju diskutera huruvida deras tidigare placeringar varit giltiga osv. fast reglen är ju införd senare...

151 med eller utan skor? Var har du läst detta föresten?

Jo, för hyfsat många år sen var det 147,3 cm som gällde. Hur man kom på att ha en decimal har jag aldrig förstått :smirk:
Det är för att man använde sig av det engelska måttet 14 hands, 2 inches och det blir 147,3 cm. En kort period var det 147,5 i Sverige innan man avrundade uppåt till 148.

Ja här var ju ett gäng trögbollar som svarat. Läser ni inte Ridsport?

Ja alltså efter ponny EM där det gjordes stickmätningar så visade sig att många ponnys var upp emot 10cm för stora så FEI kommer införa en ny regel nu som skall få bort dessa stora ponnyer från tävlingsbanorna.
Sverige skall följa efter och from nästa år kommer alla ponnyer från Nationell tävling och uppåt kontrollmätas och är dom den dagen högre än 151 får dom tävlingsförbud. Alltså gäller inte någon slutmätning längre. Varför dom satt 151 är ju för att dom måste ha några cm tillgodo.

:confused: Var har du hittat uppgiften att det kommer att införas i Sverige på nat. tävlingar ?? Att det kommer att vara så på EM är helt klart, men resten !! Vore som arangör kul att veta hur det är tänkt att gå till. Ska arrangören fixa detta eller kommer förbundet att stå för det ? Vilken Ridsport har du läst detta i. Hittar bara det om EM. :)

Tycker för övrigt att det är bra, men om det ska gälla i Sverige på nat tävlingar borde det gälla även de andra kategorierna också !! Finns så otroligt många "stora" ponnyer som tävlar en kat. för lågt !:smirk: :smirk:

Ja alltså efter ponny EM där det gjordes stickmätningar så visade sig att många ponnys var upp emot 10cm för stora så FEI kommer införa en ny regel nu som skall få bort dessa stora ponnyer från tävlingsbanorna.
Sverige skall följa efter och from nästa år kommer alla ponnyer från Nationell tävling och uppåt kontrollmätas och är dom den dagen högre än 151 får dom tävlingsförbud. Alltså gäller inte någon slutmätning längre. Varför dom satt 151 är ju för att dom måste ha några cm tillgodo.

Jag läser Ridsport men ett tag efter alla andra. Prenumerationen kommer hem till mina föräldrar nämligen ;)

Det är för att man använde sig av det engelska måttet 14 hands, 2 inches och det blir 147,3 cm. En kort period var det 147,5 i Sverige innan man avrundade uppåt till 148.

Okej :) Jag har frågat många om det men aldrig fått ett svar förrän nu. Tackar så mycket :)

har oxå bara hört att det ska va på EM.
ska de va även på nationella tävlingar hemma i sverige oxå? mkt jobb om varenda en ska mätas..

Det jobbas för att det kommer att bli mätning på våra nationella tävlingar här hemma, hur det ska organiseras vet jag inte men jag tycker det är jätte bra att detta problem verkligen tas tag i och mig veterligen ska det gälla alla förtstora ponnier inte bara D. och mätgränsen för en maxad D ponnie är 148.0 och ingenting annat.

Det är nog ett rejält gäng som blir stora hästar....
Ju större tävlingar och ju högre klasser, desto fler tydligt övervuxna ponnyer tycker jag mig se... Det är flera som varit lätt 155 cm i mankhöjd. En tjej som jag känner, inga namn nämnes, tävlar en "d-ponny" på 153 cm i mkh. (räknat utan skor)
Och min Babe ser ut som en liten c-ponny jämfört med flertalet av de d-ponnyer vi tävlar mot.

Dessutom tror jag att en hel del c-ponnyer blir D-ponnyer...
Min D-ponny är 143 cm, och hon är lägre än ett stort antal av de c-ponnyer vi stött på ute på tävlingarna...

de här har jag efterlyst länge o de är toppen.
skit samma om de blir extra jobb för arrangörerna..huvudsaken de slutas fuskas.

sen är de så att skorna mäts o dras av från höjden om dom är skodda.
så har de väl alltid varit .

:bow: Thank god! Jag trodde att jag skulle bli tvungen att förklara fast jag inte visste. Har själv inte läst ridsport men det säger väl sig självt att 151 cm var för att ha lite marginal...

Det är nog ett rejält gäng som blir stora hästar....
Ju större tävlingar och ju högre klasser, desto fler tydligt övervuxna ponnyer tycker jag mig se... Det är flera som varit lätt 155 cm i mankhöjd. En tjej som jag känner, inga namn nämnes, tävlar en "d-ponny" på 153 cm i mkh. (räknat utan skor)
Och min Babe ser ut som en liten c-ponny jämfört med flertalet av de d-ponnyer vi tävlar mot.

Dessutom tror jag att en hel del c-ponnyer blir D-ponnyer...
Min D-ponny är 143 cm, och hon är lägre än ett stort antal av de c-ponnyer vi stött på ute på tävlingarna...

Håller helt med dej.. Har med en "kompis" som tävlade en förstor D-ponny o det visste dem..
Så de kunde inte ta FEI pass lr vad det heter så att de kunde komma ut på internationella tävlingar utomlands..
Men tyvärr e det väldigt många som mäter ner.. Tränar med en Som har en "D-ponny"
men den e minst lika hög som mammas häst o han e 153cm..
Jag har en D-ponny på 143cm o den hade jag heller velat få upp lite till typ 145 så hon var lättare att sälja :rofl:
Sen en Annan D-ponny som jag tävlar högre i han e bara 146,5 men det räcker ju :smirk:

Jo, jag har en d-ponny på 147,5 cm.
Tycker också att det är konstigt att vi nästan alltid är mycket mindre än alla andra d-ponnyer.
För hon ser verkligen mycket större ut än vad hon är och ändå är vi minst.

:bow: :bow: Detta har jag väntat på! Mina kompisar har 153 ponnier. Medans jag strängt har kvar min 153 häst. :D

Jag tycker att det är knäppt en ponny är en ponny ingen storhäst. jag tycker att ponnyerna ska slutmätas med skor på.

Fast skorna är ju något som man lägger på och kan därför inte mätas som hästens höjd.

Gäller detta bara hoppning eller de övriga grenarna också? KOmmer bli en massa mäck om det dessutom skall finnas en mätman på tävlingar=höjd tävlingavgifter:cool:

Tycker det är ok på EM, men inte på vanliga nationella tävlingar. Mät de ponnyer som är aktuella för EM hemma och låt resten vara.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar