hur många gånger provrida vid köp av häst

Sv: hur många gånger provrida vid köp av häst

Mina "petiga" krav är att det får inte vara för stor häst eftersom jag vill att min dotter ska kunna rida den, inte heller för liten ponny eftersom jag ska kunna rida den regelbundet. Inte över 14 år och inte under 7-8 år. Jag vill att den ska vara orädd och helst inte tittig av sig när man rider. Jag vill att den ska vara lugn i temperamentet, absolut inte het. Men samtidigt framåt och självklart ska den vilja bli riden. Ser gärna att den inte har några olater. Sen så måste den kunna stå i spilta då jag står i väntan på en box men inte vet säkert när den blir ledig, har bara spiltplats nu. Vill ha en okomplicerad häst då jag har tre barn och vill ha en trygg familjehäst. Känner inte att 2,5 timme bort är jättelångt bort.

Låter som vilken fjording som helst:D

kryddelydd: Men vad bra! Då är ju oddsen stora för att den här ska passa oss då!

Det jag gjort, när jag åkt långt för att kolla på häst,
är att faktiskt kolla upp andra i närheten och titta på dem samtidigt.
Även om man inte hittar någon som matchar alla krav, så kan man hitta någon som matchar till 90%.
Delvis har jag gjort det för att få lite perspektiv, men också för att det inte alltid är hästen man tror som passar bäst.

Skulle ha en läromästare som gått minst MSV, men kom hem med en knappt insutten 4åring den ena gången. :angel:

hehe, ja det är ju lätt hänt att det blir så då! Ja, vi har kollat en del på hästar om ligger i närheten och på vägen dit, men knäppt nog hittar jag ingen som passar.. Men ska hålla utkik ändå tills vi ska åka!

När jag köpte min så bad jag om att få provrida en gång till med en bättre sadel som JAG kunde sitta i. Och det fick jag efter ett par veckor :cool:. Sen var det flera som var intresserade men säljaren ringde mig och sa som det var att ville jag ha hästen så fick jag komma direkt för hon ville att jag skulle ha hästen. Så med pengar på fickan och lånad transport var han min. Det är nu 13 år sen och han är kvar hos mig.

Gå på din kännsla. Du vet om det är rätt häst för dig när du träffar han/hon första gången. Jag tittade först några månader i närområdet, ca 10 mil hemifrån. Provred säkert 7-8 hästar i närområdet innan jag utökade sökområdet.
Då körde jag 30 mil, provred, ville köpa, körde hem, bokade veterinärbesiktning. Körde dit veckan efter och lastade hästen, körde 10 mil till kliniken, hästen gick inte genom besiktningen, körde tillbaka med hästen och hem igen.
Då sa jag att jag aldrig skulle göra om det igen!
Två månader senare gör jag det i alla fall, nästan samma resa men då bara 25 mil hemifrån. Gillar den hästen också men inte riktigt lika mycket som den förra. Bestämmer mig i alla fall för att besiktiga hästen innan jag bestämmer mig helt. Han går i genom besikningen och får följa med mig hem. Ingen provperiod utan köp direkt.
Mycket svett och en del tårar och drygt tre år senare skulle jag inte byta honom mot något i hela välden. Häst nummer ett hadde rätt ålder, utbildning och pris men klarade inte besiktningen, häst nummer två var för ung, endast insutten och desutom för dyr för mig men det blev ändå rätt till slut.
Det kommer att bli rätt häst för er också. Kanske inte första eller andra ni provrider men ge inte upp.

Hade jag varit säljare skulle jag vara jätteglad om någon som verkligen visar intresse och vill rida hästen mer än en gång för att vara på den säkra sidan. Jag skulle se det som om människan är mån om att det ska bli rätt. Alla har inte den där känslan direkt utan behöver lite tid på sig.

Hade jag varit säljare skulle jag vara jätteglad om någon som verkligen visar intresse och vill rida hästen mer än en gång för att vara på den säkra sidan. Jag skulle se det som om människan är mån om att det ska bli rätt. Alla har inte den där känslan direkt utan behöver lite tid på sig.

Det kan jag förstå och håller med dig. Vill i alla fall vidhålla att om magkännslan är rätt så köp hästen.

Jag hittar nog bara hästar jag vill ha väldigt långt borta av någon anledning... För mig är ägaren viktig. Jag intervjuar dem noga och försöker kolla om det de berättar om hästen verkar logiskt och rimligt (varför de säljer hästen är ju viktigt att veta, t.ex.). Och att de verkar vara vettiga personer. Ibland har jag kollat med tränare också. Sen kan det vara ok att åka långt både en och två gånger men då vet jag ju lite mera vad jag satsar på.

Ett tips. Kolla upp om det finns någon blogg! Jag var på väg att åka femtio mil i höstas för att provrida en häst, som lät väldigt bra på telefon. Min kära syster googlade fram ägarens blogg, och en helt annan bild av hästen växte fram. Den var strulig att rida, reste sig, sprang på tvären i skogen:mad:

Inte alls den lugna och trygga häst jag var ute efter.

Jag har bara provridit mina tre en gång, och det kunde egt kvittat det också eftersom jag hade bestämd mig redan innan jag satt upp. De skulle varit extremt problematiska för att jag skulle ha ändrat mig!

Är det rätt häst så känner man det direkt, det skall klicka. Tvekar du så mkt att du vill provrida igen så är det inte Hästen.

Häst på prov ger vär bara enstaka hästhandlare nu för tiden, dock rör det sig då snarare om bytesrätt....

När jag letade häst i oktober förra året fick jag syn på en annons och fick känslan "den hästen SKA jag ha". Det lilla bökiga va att hästen fanns på Gotland och jag i Gävle. Åkte hemifrån kl 6 på morgonen och kom fram till stallet på Gotland runt 16 tiden. Red på honom 10 minuter men kände redan innan att det var honom jag skulle ha.
10 timmars restid men det var de värt för jag har inte kunnat hitta en bättre häst.

Den gången gick det fort men hästen jag hade innan provred jag en månad innan jag bestämde mig.

2,5 timme är ju ingen resväg när man ska köpa häst ;)

En gång har jag inte provridit alls, det gick bra det också....

Men när vi köpt häst till barnen har vi antingen åkt två separata ggr eller så har vi åkt en helg och bott kvar och ridit flera dagar i sträck,

ja de det där med bloggar e en helt fantastisk värld :)
Jag har i och för sig inte varit med om det när jag ska köpa men man kollar ju runt på lite till salu hästar ändå och faktiskt en del bloggar jag läst har dom haft mega problem med hästen, sen i annonsen skriver dom att den säljs pga tidsbrist eller nått. Samtidigt letar dom annan häst.. lite dubbel moral.

Man ska juh helt klart sälja häst som man inte reder ut men man ska nog försöka vara ärlig med det iaf.

Var det nu i helgen ni skulle titta på hästen? Hur har det gått?

Tack för alla svar! Hästen såldes dagen innan vi skulle kolla på den, otroligt besviken. Var och kollade på tre andra hästar men ingen av dem kändes rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?