hur många gånger provrida vid köp av häst

devilsdaughter

Trådstartare
Vet inte riktigt var den här tråden passar.. Så jag provar här.

Vi ska köpa en häst. Ska åka och kolla på en som ligger 2,5 timme härifrån ungefär. Jag har ägt 3 hästar i mitt liv och i alla de 3 fallen så har jag haft turen att ägaren har låtit mig ha hästen på prov innan jag köpt den. Har då betalat en handpenning då jag hämtat hästen och resten när jag bestämt mig för den. Har känslan av att denne ägare inte är intresserad av det och har föstått att det faktiskt är ovanligt att man får ha hästen på prov sådär.

Jag är ganska säker på att den här hästen har precis det jag söker. Men, det är en ponny, kallblod och jag har bara haft stora hästar innan. Så det är en stor skillnad på vad jag är van vid. Så det känns lite förhastat att åka dit, provrida en gång och sen köpa ponnyn om det känns bra.. När avståndet är så pass som det är, hur många gånger brukar man besöka hästen innan man bestämmer sig. Men då förutsätter ju jag förståss att det känns bra när man är där. När vågar man lita på att man vet vad man vill? Kanske klarnar allt när man väl är där..
Tycker verkligen detta är jättesvårt!

Sv: hur många gånger provrida vid köp av häst

Enligt min erfarenhet så är det där med att få ha hästen på prov väldigt ovanligt. Jag har själv varit både säljare och köpare och aldrig har jag lämnat iväg en häst på prov eller lånat en på prov inför köp.
Nuvarande hästen är en import från södra Tyskland och där var det inte möjligt att åka och provrida flera gånger eller ta hem på prov. Jag delar med min syster och hon var den som åkte ner och provred hästen och hon var där ett par dagar så hon red den vid ett par tillfällen.
När den väl anlände till Sverige så var vi otroligt nöjda med henne så hon var ett riktigt lyckokast. Enda smolket i bägaren är att hon är ganska "lätt-spooked" ibland. Sådant här beteende brukar inte alltid visa sig vid provridning heller utan hästen behöver få komma till sitt nya stall och vara där ett tag innan den acklimatiserar sig och sådana här saker tittar fram.
Anledningen till att jag inte lämnat ut hästar jag sålt på prov är enkel. Jag känner inte den eventuella köparen och med min erfarenhet så är det många som är väldigt oförsiktiga med andras saker (häst i detta fallet). Jag vill helt enkelt inte ha tillbaka en "trasig" häst eller en häst som inte längre fungerar. Är hästen dessutom väldigt dyr så skulle jag aldrig våga lämna iväg den. Det är mer nervöst att lämna iväg en häst för 200.000:- på prov än en för 20.000:-. :)
Att köpa en häst flera timmars bilväg bort förstår jag inte om det inte är en alldeles speciell typ av häst man söker och den kanske kostar en slant. En "billig" häst kan man lika gärna köpa närmare hemma anser jag. Vad som är billig är naturligtvis upp till var och en. ;)
Det är en intressant fråga du tar upp så det ska bli roligt att se vad andra skriver för svar.

Numera (efter att ha köpt långväga ifrån) känns det inte aktuellt att köpa på annat än nära avstånd. Problemen blir så många färre genom att ha nära till säljaren. Dels om det blir problem - mindre roligt om det är jätteavstånd. Provridning och hämtning, veterinärbesiktning etc - mycket lättare med färre mil emellan. Jag var t ex inte med vid besiktning av ridhäst jag köpte norr om Stockholm. Stort misstag jag fick betala dyrt för, jag tyckte det var för långt att åka. Den skickades senare med lastbil, jag var inte med vid lastningen. Stort misstag jag fick betala dyrt för.

I andra fall har jag köpt osett från andra änden av landet, inga som helst problem ett av de bästa köpen någonsin. Men då hade jag betydligt mer erfarenhet av vad jag gav mig in på, det var summor jag var fullt beredd att mista om det inte var något lyckat köp och en lite lattjo chansning.

Känner du att det klickar direkt och är beredd att chansa en smula - bestäm dig direkt efter provridning om allt känns bra. Men ha en plan för hur göra med besiktning, hämtning etc. Om det känns sådär, fråga dig hur mycket tid och respengar du vill lägga för att vara säker på ja eller nej.

Skulle jag idag köra riktigt långt för att titta på en häst (inte troligt) vill jag ha sett både film och vara m e m helt säker på hästen. Och gärna veta att de är frisk innan jag tittar på den.

Fast det förstår jag inte riktigt, att om den e billig så kan man lika gärna köpa en på nära håll. Även om man bara har en viss budget till köpet så betyder ju inte de att man tar "vad som" som kostar det.

Men visst, de e ju upp till var och en som du sa :)

Kl
Jag köpte min billiga :p häst 3 timmars bilfärd härifrån, var o kollade bestämde mig och köpte henne på plats, hand penning sen full betalning när hon stod på gårdsplanen.

Visst kan det va svårt att veta.. Ju mer man kan pröva hästen juh bättre uppfattning får man klart. Är det långt bort kanske man kan ligga över på vandra hem eller nått och testa ett par dagar om ägaren tycker det är okej.

Folk i allmänhet är rädda för att lämna ut på prov. Om det skulle hända hästen något.

Jag provred två gånger, då jag köpte min senaste häst. Och även då jag köpte min första.

Tog 2-3 timmar att åka - men jag tyckte det var värt att åka två gånger.

Jag har också haft med mig kompis/medryttare/rutinerad ryttare som också provridit för att få känsla för hästen.

Det viktiga är att prova hästen i olika situationer.
Den första hästen jag köpte var supercool i ridhuset, och alla var överens om att hon var bland det coolaste och lugnaste jag kunde köpa (viktigt för mig, jag är en riktig fegis:crazy:). Jag provade också att rida ut, och kände att hon var allt annat än cool, ensam i skogen, men tänkte att det var ovant med mig på ryggen. Borde ha lyssnat på dessa (och några andra) varningssignaler. Det visade sig att jag köpte på mig en väldigt ängslig och rädd liten häst.

Så när det blev aktuellt att köpa en ny häst - hade jag stort fokus på att hitta en häst som är cool och har alla fyra hovarna i marken. Provred i ridhus, men även en lång tur ute i skogen, både med sällskap och utan. Vi hörde oss också för bland bekanta som kände till häst och säljare.

Att köpa häst är ett långtidsprojekt - då kan det vara värt att lägga några extra timmar på att provrida flera gånger.

Ett avstånd på 2,5 timmar är inte så jättelångt tycker jag, det är inget som skulle hindrat mig från att åka och provrida en andra gång om jag ville det.

Min ena stod ca 5 timmar bort. Då åkte vi upp och provred, stannade kvar och sov på saken för att sedan rida en gång till dagen därpå. Då hade jag sett filmer och pratat mycket med säljarna innan så jag var ganska säker på att jag ville ha hästen. Övriga hästar har funnits på närmare avstånd och där har vi bestämt oss efter bara en provridning.

Jag tycker inte att det är konstigt att åka lite längre för att köpa häst, det är ju den lilla ansträngningen i sammanhanget! Man får dock tänka på att det blir knöligare med tex besiktning och framförallt om det blir problem i efterhand. Jag har fått en del kommentarer för att jag åkte 50 mil för en "vanlig" häst för det "finns ju hästar här". Jo, men min häst råkade finnas lite längre bort :)

Hej!

Av de hästar jag ägt (4 st) köptes en in från närliggande ställe, den provreds flera gånger och ändå fungerade det inte mellan oss när jag väl tog hem den.

De andra hästarna har jag köpt på minst 6 timmars åktid hemifrån och endast provridit en gång. En av dem var ett felköp, jag var ung och dum och tänkte med hjärtat och inte med hjärnan, de andra två har blivit superbra!

Jag har aldrig haft någon provperiod utan jag köper på lite vinst och förlust och hoppas att det ska funka. När jag hållit mig inom ramarna för det jag egentligen sökt har det funkar superbra!

/Lavinia

Tack för svaren!
Det jag är lite rädd för är att hästen ska bli som förbytt när jag tar hem den. Därför vill jag egentligen provrida flera gånger och i olika miljöer när jag provrider den. Detta är en billig häst, i 20 000 kr klassen, men jag är väldigt petig med kraven på hästen och det finns ingen som den närmare.
En av de hästar jag ägt tidigare var som en liten ängel när jag var och provred, red i hagen och även en ganska lång runda med den och det gick hur bra som helst. Men när hon kom hem till oss så blev hon heltokig och efter en natt på sjukhuset efter att ha blivit avslängd i staketet (efter en hel del andra incidenter också) så lämnade vi tillbaka hästen (som vi tack och lov hade på prov). Fick DÅ veta att hon hade haft den iväg för inkörning och att den flippat totalt då och de hade avbrutit inkörningen och efter det var hon inte riden alls.
Eftersom jag bara haft hästar på prov tidigare så har ju jag gjort veterinärbesiktningen när jag haft hästen hemma hos mig. Får nog läsa på lite mer om hur det går till vid ett hästköp när man köper direkt, besiktning osv borde man väl närvara vid? Och det måste ju då ske hos den nuvarande ägaren..

Som jag skrev, vad som är "nära" och ok att åka för att prova en häst är väldigt individuellt. Jag tycker själv inte att 2 timmar är långt bort. Däremot skulle jag inte åka till Kiruna för att prova en häst som är "billig". (Skriver inte ut någon summa då det är hemskt individuellt vad man anser är billigt.) Nu bor jag nära Göteborg och här finns massor av hästar och har jag inte bråttom så lär jag snubbla över rätt häst förr eller senare. Nu beror det såklart på vilken ras man vill ha dessutom. :)
Det är kanske lättare att hitta ett halvblod i närheten än en Curly. ;-) Ska jag avla och söker vissa blodslinjer så får jag naturligtvis vara beredd på att resa land och rike runt eller t.o.m utomlands för att hitta vad just jag söker. Det finns ingen mall att följa när man köper häst.
Skulle jag köpa mig en ridhäst av halvblodstyp som jag ska använda till "skogsmulle"ridning, någon träning då och då och kanske någon mindre tävling så hade jag, personligen, inte åkt så långt bort från Göteborg i mitt sökande. Ett par timmar, enkel väg, hade jag tyckt var ok.
Nu sökte min syster och jag något speciellt, som vi inte kunde hitta i Sverige, därför importerade vi det vi ville ha. Även där så "nära" vi kunde. Därför blev det Tyskland och inte USA exempelvis. :)
Som ovan hästköpare tror jag att det kan kännas tryggare, om inte annat så psykiskt, att köpa häst på "nära" håll.

Känns inte hästen "rätt" vid första provridningen så är den nog inte det heller. Det är vad jag tror. Skulle jag provrida och känna att "njae, det känns inte riktigt bra", så hade jag nog inte gjort mig möda att provrida igen. Vissa hästar passar man ihop med och andra inte. :) Återigen, alla är vi olika och vissa behöver några ridturer innan de har svaret klart för sig. ;-)

Vad är det för petiga krav du har egentligen? Om det inte är en udda ras eller härstamning du är efter borde de förr eller senare finnas något på närmare håll

Håller med dem som skriver att 2,5 timme inte är så farligt långt att åka. Jag har veckopendlat betydligt längre... och vid hästköp kan man ju inte alltid leta precis nästgårds.

Åk och provrid två/tre gånger, tycker du det är jättekrångligt att åka fram och tillbaka samma dag finns det säkerligen ett billigt vandrarhem i området någonstans.

Men även om du provrider 100 gånger kan ju hästen fortfarande bli som förbytt när den kommer hem till dig. Det handlar ju inte om provridning, det handlar ju om miljöombytet.

KL

Jag som nästan enbart köper hästar med problem som därmed tillhör den billiga prisklassen ser inga som helst bekymmer med att åka långt, trots att det är en billig häst osv. Vid alla tillfällen har jag hämtar hästen direkt vid första mötet och inte alla gånger har hästen besiktats heller. Men då är jag beredd på att det är en chansning, jag vet att det är lite av en sista chans för hästen och det funkar ju uppenbarligen inte där den stod då heller så jag hade inget att förlora såsätt.

Tycker inte en lång resa är så lång egentligen när man tänker efter, det handlar ju bara om någon enstaka gång jag åker så långt för den hästen och det får man igen tusenfalt när man får en bra häst som funkar. Att bara titta på hästar nära där man bor, då känns det som om man missar alla bra hästar! Urvalet blir mindre och därmed chansen att hitta just "sin" häst också.

Så hade jag varit du hade jag nog åkt upp två gånger och provridit både på uteritt och i manege. Det och en besiktning UA så hade hästen fått följa med hem.
Vill säljaren inte lämna ut på prov så är han nog medveten om att du kommer sälja hästen vidare om det inte funkar. Vill säljaren inte det, ja men då är det prövotid/öppet köp som gäller.

Gå på magkänslan!

Jag de gånger jag har gjort det så har det gått superbra och de gånger jag låtit huvudet bestämma för mycket så har det inte blivit bra alls.

När jag köpt eller lånat häst så har jag gjort allt från att provrida flera gånger till att ta hästen utan ens ha sett en bild på den (unghäst med superstam som ska användas i aveln). Så prova dig fram vad som känns bäst för dig.

För mig så klickar det redan när jag träffar hästen och gör det inte det så behöver jag inte ens provrida...

Mina "petiga" krav är att det får inte vara för stor häst eftersom jag vill att min dotter ska kunna rida den, inte heller för liten ponny eftersom jag ska kunna rida den regelbundet. Inte över 14 år och inte under 7-8 år. Jag vill att den ska vara orädd och helst inte tittig av sig när man rider. Jag vill att den ska vara lugn i temperamentet, absolut inte het. Men samtidigt framåt och självklart ska den vilja bli riden. Ser gärna att den inte har några olater. Sen så måste den kunna stå i spilta då jag står i väntan på en box men inte vet säkert när den blir ledig, har bara spiltplats nu. Vill ha en okomplicerad häst då jag har tre barn och vill ha en trygg familjehäst. Känner inte att 2,5 timme bort är jättelångt bort.

Nej, det är ju det.. Men jag tänkte mer att om man provrider flera gånger i olika miljöer så kanske man får se lite olika sidor av hästen och märker man något litet problem så kan man ju tänka sig att det lätt förvärras när man flyttar hästen.

zolt: Låter bra, det är något sådant det lutar mot nu. Om ägaren (som verkar väldigt mån om vart hästen hamnar) skulle vilja ge en öppetköpgaranti skulle det kännas himla tryggt och skönt.

fjordtokan: Jag brukar faktiskt inte klicka med hästar direkt.. Inte som jag har ägt iaf, utan kärleken har liksom växt fram.. Så jag tycker att det är jättesvårt att gå på första intrycket och lita på det. Min häst som jag köpte när jag var i tonåren bockade och hade sig när ägaren skulle galoppera och jag var tokrädd när jag red henne sen. Och ville absolut inte ha hem henne. Men min pappa tyckte att hästen var "häftig" och tog hem henne på öppet köp för att ge det en chans.. Efter 2 månader (som öppet köper varade i) så tyckte jag hästen var helt ok, så vi behöll henne. Efter att ha haft henne i ca 1 år så var jag tokförälskad i henne. Detta är 10 år sedan och jag har henne kvar än och hon är min lilla ögonsten.

Den kille jag köpte sist var vid provridning i sin hemmiljö väldigt lugn. När han kom hit blev det en annan häst vilket jag hade haft med i beräkningen förstås. Dom första dagarna fick han gå i den nya lilla flocken och var väldigt ängslig så fort det skulle göras nåt, tex. dom skulle delas för att få "hinkgodis" som jag kallar det för, ingen behöver kraftfoder. Gick ett par längre promenader men han kunde inte koppla av riktigt. Efter tio dagar så red jag honom, gick bra men han var förstås på tårna nästan hela tiden, vet att detta kommer att bli bättre när han blir mer hemma så inget jag oroar mig över!
Dom två sista hästarna har jag varit mer intresserade av om dom är vana att sittas upp på med pall, har problem med ryggen så det går inte annars, även att det går att sitta av med benet framåt, funkade inte på min kompis häst som är huvud skygg så hade en pärs att komma av :laugh: den jag beskriver här var det inga problem vid provridning men har i alla fall någon närvarande dom första gångerna som säkerhet.
Den andra jag har, har jag tagit på livstid och han var inte van vid uppsittning med pall men inga problem där heller, inte heller avsittning då han numera sänker huvudet av sig själv när det är dags!
För mig är det viktigast, ridningen kan jag sen jobba med det som jag tycker inte är okej.

Om du redan nu känner dig ganska säker på att det här kan vara er blivande häst, går det inte att försöka hitta något vandrarhem/B&B i närheten så att ni kan rida hästen två dagar i rad? Då kan ju du rida första dagen på banan och en sväng ut, och om den känns säker kan dottern få göra samma sak dagen efter. Det blir ju bara ett par hundralappar extra att göra så.

Svea: Jo, det är en bra ide.. Men jag känner att jag verkligen vill komma iväg nu i helgen och kolla på hästen, men ägaren kunde bara en av dagarna, och vardagarna funkar inte för oss. Så det får nog bli minst två resor till hästen, inte hela världen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?