Hur många gånger har du ramlat av?

S

saraisabel

Efter att ha läst om alla hästar folk ridit, någonsin, blev jag inspirerad att höra om hur många gånger folk har trillat av. Min morfar säger alltid att man ska trilla av hundra gånger innan man kan säga att man kan rida :) Och jag har jobbat hårt för att nå dit, men har för mig att jag har hälften kvar ungefär... Har det nedskrivet på en lapp hemma hos min far. Jag ska leta reda på den och återkomma med mitt svar, men till dess kan ni väl berätta om er roligaste avtrillning och hur många det blivit totalt.

Rid försiktigt och slå er inte för mycket på väg till nr 100.

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

Jag har väl ramlat av mellan 10-20 gånger i hela mitt 17 åriga liv. Själv tycker jag väl att det där är en myt för tänk på att du ramlar av oftare när du är orutinerad, och när du är rutinerad så lär du dig att hålla dig kvar i sadeln i situationer där orutinerade ryttare ramlar av. Ramlade själv av för ca 3 veckor sedan när min häst rasade in i ett hinder och innan det har jag inte ramlat av på 3 år även fast jag har ridit hästar som har skutit rygg och bockat, till och med när jag har ridit barbacka. Så igentligen handlar det om din sits också, för man lär ju sig av misstag.

Jag är nog ryttare flera gånger om då :D
När jag red på ridskola så åkte jag garanterat av minst två gånger på varje hoppträning (smart russ som viste hur man gjorde) och nån gång ibland på dom vanliga lektionerna.
Sen jag fick egen häst har jag nog ett snitt på drygt en ofrivillig avsittning om året.
Tycker nog att det blivit lite oftare nu när jag har en liten son och inte hinner rida riktigt så ofta som hästen behöver :grin: Energin går uppåt och matte trillar nedåt.

knapp

Någonstans mellan 10 och 15

Edit: Glömde hälften. Roligast att titta på måste vara när hästen tog ett jättesprång över en bom jag tänkte han kunde SKRITTA över. Lång tygel och helt oförberedd så hade jag inte så mycket att säga till om.

Senast ändrad:

ptjaa... jag höll räkningen tills jag skaffade egen häst.. :angel:
Min första häst hade humor eller nått.. han bjöd på hindret, för att i sista sekunden kasta sig åt sidan.. jag vet inte hur många gånger varje hoppträning jag fick hoppa utan häst :rofl:
Men sista gången han gjorde så finns fångat på film! jag lyckades hänga kvar runt halsen på hästen :D på något sätt fick jag armarna runt halsen på hästen , och blev hängande på undersidan av hästhalsen.. Då var det tydligen inget skoj med att stanna sådär längre.. :p för han gjorde verkligen aldrig om det! :rofl:

(och bara för att buke är buke, hästen kollades av veterinär, inget fel på häst eller utrustning)

skulle tro jag är halv vägs :D
Jag sysslade mycket med russ och halvblod på ett stuteri på 80-talet och där ifrån är mitt rekord 17 gånger på en dag ;) Russen så klart
Men nu är det flera år sedan jag ramlade av

Senast ändrad:

Jadu, ofrivilliga avsittningar har det väl blivit ett antal genom åren och inte sitter jag klistrad i sadeln numer heller. Exakt hur många gånger jag fått mark-kontakt, det vet jag inte faktiskt men en grov gissning är att den de "magiska 100" är uppnådd med råge :D

Precis som Kallebus skriver, så är det numer för mig också. Tidsbrist och sviktande hälsa gör att jag inte kan rida så ofta som jag borde och då bjuds det också på en luftresa då och då :p

Mer än jag kan komma ihåg! Vet bara att jag som mest trillat av 3 ggr inom 20 min på samma häst=) hehe

Men ja över 100 gånger är det absolut=)

Minst hundra gånger! De senaste femton åren har jag dock inte trillat av en enda gång... peppar peppar...

17 gånger på min pålle sen i augusti men sammanlagt 21 tror jag :S Den roligaste var nog när han låssades skygga för ett hinder och jag gled långsamt ner för halsen, tog tag i pannluggen och hamna på huvve i ca:10 sek , sen slog jag långsamt en kullerbytta :P

Har väldigt bra balans *Skryter* så jag har inte flygit/ramlat av så många gånger, kanske omkring 10-15 ggr xD

Den roligaste var väl på en CR. Det var maskeradhoppning och jag var pumpa. På framhoppningen var jag jättenervös och hästen känner av det och vägrar, jag flyger i luften, över hindret och hamnar på händerna xD reser mig upp och går till hästen som kollar på mig som om jag vore dum i huvudet. Haha snacka om pinsammt, en pumpa som flyger xD

Hmm, det är nog sisådär 12-13 gånger. Men hade man åkt av alla gånger man varit en hårsmån ifrån att flyga så hade det nog varit långt över hundra. Tack och lov så är man så envis så man inte släpper greppet om sadeln/hästen i första taget. Hahahaha :rofl:

de jag kan komma ihåg är 8 stycken.. men det kan vara ett par gånger till. brukar klamra mig fast för kung och fosterland därav att jag inte flugit av så många gånger :crazy: däremot har man ju "varit på god väg" ungefär en miljon gånger.. MINST! :D

Oräkneligt antal men kanske inte riktigt 100 än... :D
I början av min ridskoletid ramlade jag av nästan varje lektion under en termin... :rofl: Ridläraren har berättat efteråt att hon kom ihåg mig för det. Jag hade nog kass balans men annars får jag skylla på alla polska galna ponnys de hyrde in under den perioden... De kastade av elever till höger och vänster. :p
Under förra året ramlade jag av kanske fem gånger eller nåt. Den dummaste var när jag gleeeed av i somras. Lyckades rida in i ett träd och fick grenen i midjehöjd. Jag låg slätt på rygg på hästen men det räckte inte så jag gled av. Detta var i långsam skritt i alla fall, jag gjorde inte illa mig.

ja hjälpte min kompis att träna hennes tjuriga russ i ungefär 2 år, red med
henne fyra gånger i veckan, de va alltid nån av oss som flög av haha xD
hästarna var mor och dotter (mynta och Lovis) det va alltid mynta som kasta
av en mest, så när man hade flygit av bytte vi häst, det kunde hända 2-3
gånger per ridtur haha hemska ponnysar men jag skulle tippa kanske 70
gånger? :p det är hemskt men sant, en avkastar kung(drottning :angel:)

Sex gånger! Så har en bra bit kvar till hundra :eek:

Fyra gånger på nuvarande hästen.. :angel:

KL

Ja jag är också fullbordad ryttare, min avaramlingar ligger 97% hos ridskolan....och det var många år sedan man red där. Jag är 24 snart och har de senaste ca 6-8åren inte ramlat av alls...

Jag tycker samtidigt det är viktigt att ramla av, inte att man ska göra det med vilje, men det är bra att veta hur man ska ramla osv och har man inte ramlat av så många ggr så kan jag nästan tycka att man inte är lika beredd ryttare som en som ramlat av flera ggr dvs att man kanske spänner sig mer och verkligen inte vill ramla av...

Jag har haft en filosofi sedan barnsben "det värsta som händer är att jag åker av" å det håller i sig än jag har aldrig varit rädd

Kl.

hmm... Svårt att säga, har inte räknat. Ramlat av många gånger vid hoppning (som jag höll på med förrut). Sist ramla jag av tre gånger vid samma hinder :cool:. Men vi tog oss över tillslut, både jag och hästen vill säga :banana:.

mellan 10-12 ggr tror ja. brukar va bra på att hålla mig kvar i sadlen( skryt skryt) på hästar som fått fnatt. men inte barbara på fjordingen på lång tygel, när fjord tar ett oväntat skutt över bäcken. som hon bruka lungt vada igenom annars. fjord var 27 år o hade alldrig hoppat innan( brukshäst).
gissa vem som fick rida dyblöt hem? hehe.
eller på klotrund, överöverpigg ponny på hopplektion. ajaj,hade ont i baken sen. hehe

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter