Hur många barn blir sjuka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Det är lite så jag också tänker. Ordet depression verkar lite devalverat i dag. Väldigt mycket kallas depression. Och då känner jag att minos strategi möjligen funkar i de "lätta" fallen men inte då personen är verkligt deprimerad.

Så tänker jag med.
I en mera "vardagsdepression", så fungerar det säkert, om man är tydlig och själv klarar att kompensera upp sina dippar.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Ja, jag kan hålla med dig, och under tiden jag var sjuk å var tanken på barn låååååååångt borta. Aldrig att jag skulle utsä'tta ett barn för ngt sånt
Men nu är jag i det närmaste frisk, och då börjar funderingarna komma på om det är helt kört att skaffa barn i en tämligen avlägsen framtid.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

fast jag vet inte om allergi är rätt sätt att förklara det på heller. Ett ångestsyndrom blir ju oftast värre när du undviker de saker du uppfattar som jobbiga. Du måste träna på att möta de situationerna du är rädd för i små steg för att bli frisk.
En kurator jag pratade med en gång sa att en sjukdom medicinerar du bort och en fobi tränar du bort.

Och barn är inte så dumma att de inte märker när en förälder undviker nånting för att denne är rädd för något. Indirekt berättar du då för barnet att människor/bussar/ öppna platser är något farligt man skall akta sig för.
Nej barn är inte så dumma, det är just därför man behöver en förklaring som man hamrar in så att barnet begriper att det mamma är sjuk och det är inte på något sätt barnets fel. Det är det indirekt förmedlade som är farligt, tror jag.

Kanske är det svårt att diskutera huruvida deprimerade är lämpliga föräldrar eller inte utan att ha något konkret fall i åtanke, alla tycks ha sina egna referenspunkter och det skiljer ju sig enormt mellan deprimerad och deprimerad. För vissa kan det kanske rent av vara ganska bra att få barn, lägga undan sig själv en stund och få något konkret här och nu att sätta tänderna i. För andra blir det en katastrof och värre än nånsin.
Kanske är det så att det hänger enormt mycket på ens partner?
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

J
Men nu är jag i det närmaste frisk, och då börjar funderingarna komma på om det är helt kört att skaffa barn i en tämligen avlägsen framtid.

Jag befinner mig absolut inte i den relationen till dig att jag kan eller vill ge minsta råd. Utifrån både erfarenheter både ur vänkretsen och från mitt gamla jobb skulle jag säga att avklarade depressionsproblem inte är en vettig anledning att inte skaffa barn.

Dels är det inte så ovanligt med en sjukdomsperiod i relativt unga år, som sen inte hör av sig så värst mycket i framtiden. Dels blir "kraven" på föräldrar orimligt hårda: vilka perfekta typer är det som ska få barn, egentligen, om vanliga dödliga inte duger? Man kan ju ha varit fullt frisk hela livet och sen få en allvarlig förlossningspsykos tex, eller bli påkörd av en bil, det finns mycket man aldrig kan garantera.

Funkar livet bra över en sammanhängande, ganska lång, period ser jag inga omedelbara hinder för barn, generellt.

Sen känner du dig själv (eller kommer att göra det när du blir helt frisk). Kanske är både barn och heltidsjobb, vilket som bekant kan knäcka den friskaste, för mycket för dig? Nå, men jobba lite mindre då. Kanske mår du dåligt i februari? Nå, men ta en vecka ledigt då och vila och gör avslappnade saker, utan att ta hem den ev kommande ungen från dagis de dagarna. Ja, du förstår vad jag far efter tror jag.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Nej barn är inte så dumma, det är just därför man behöver en förklaring som man hamrar in så att barnet begriper att det mamma är sjuk och det är inte på något sätt barnets fel. Det är det indirekt förmedlade som är farligt, tror jag.

Kanske är det svårt att diskutera huruvida deprimerade är lämpliga föräldrar eller inte utan att ha något konkret fall i åtanke, alla tycks ha sina egna referenspunkter och det skiljer ju sig enormt mellan deprimerad och deprimerad. För vissa kan det kanske rent av vara ganska bra att få barn, lägga undan sig själv en stund och få något konkret här och nu att sätta tänderna i. För andra blir det en katastrof och värre än nånsin.
Kanske är det så att det hänger enormt mycket på ens partner?

kanske är det bästa att på ett enkelt sätt förklara att mamma är sjuk och vad det beror på utan att jämföra med något. Och förklara att det inte är barnets fel att mamma/pappa inte orkar vissa dagar. Och bara för att mamma inte åker buss så kan den pappa göra det med barnet under den perioden mamma lär sig göra det.

fast jag vet inte riktigt. Det är svårt. På något sätt skall man ju ta udden av sjukdomsproblematken för barnet. Har funderat mycket på detta själv och hur jag skall göra när/om jag skaffar barn. har själv depressioner som kommer och går.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

*Knapplån*

Jag är en utav dem som några av er anser aldrig ska få "skaffa" barn, eftersom min ganska grava psykiska sjukdom/störning är av det mer kroniska slaget. Jag klandrar er inte, utan är nog snarare beredd att hålla med er, däremot går jag faktiskt inte omkring och oroar mig för att Viktor ska bli psykiskt sjuk. Dels har han en pappa som definitivt inte uppvisar några tecken på psykisk instabilitet och dels är jag förhoppningsvis så pass intelligent att jag lämnar Viktor ensam med sin pappa om jag blir sämre.

Mitt val stod mellan abort i en relativt långt framskrider graviditet och Viktor och jag valde Viktor. Det var förmodligen det mest egoistiska val jag gjort hittills i livet (Nej, jag är inte ironisk), men jag ångrar mig inte. Det finns så många ensamstående mammor (framförallt) som klarar av att ge sina barn en trygg uppväxt att jag är övertygad om att Rickard ensam kan ge vår son detsamma om det krävs.

Och tänk; själv växte man upp med psykiskt stabila och välbärgade föräldrar samt en rad läkare och psykologer i släkten och inte fan resulterade det i en psykiskt stabil individ :D.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Och tänk; själv växte man upp med psykiskt stabila och välbärgade föräldrar samt en rad läkare och psykologer i släkten och inte fan resulterade det i en psykiskt stabil individ :D.


Känner igen det där. Växte oxå upp med psykiskt friska föräldrar. å ändå blir jag sjuk. Gissar på någon gen som funkar fel i mitt fall. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 803
Senast: gammalek
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 710
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp