K
Kat
Finns det någon statistik över hur ofta barn ärvar en psykisk sjukdom som depression, när den ena föräldern är drabbad men den andra är frisk?
Sannolikhetsberäkning?
Sannolikhetsberäkning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Både att det nedärvs genetiskt och dels genom miljöpåverkan som vibbar och uppväxt.
Därför är jag av den förmodligen kontroversiella åsikten att människor som vet att de har psykiska problem ska vänta med att få barn.
En förälder med psykiska problem överför lätt dessa till barnet genom att barnet iakttar förälderns handlingsmönster och kopierar det. Ex lär sig barnet att ett panikanfall är en adekvat reaktion på psykisk press.
Jesper Juul (dansk familjeterapeut och forskare) skriver om hur vi kopierar våra föräldrars sätt att bete sig och lösa problem.
Så länge ens mentala hälsa inte påverkar ens sätt att ta hand om barnet och man är medveten om problemet tror jag egentligen inte att det är någon fara att skaffa barn. Man borde kunna behandla sin depression som en sorts allergi inför barnen "jaha, idag är jag lessen och måste lägga mig en stund/ta tabletter".
Man borde kunna behandla sin depression som en sorts allergi inför barnen "jaha, idag är jag lessen och måste lägga mig en stund/ta tabletter".
-så som skrivit en bok om svenskarnas trygghetsnarkomani sa i en intervju att de som växer upp i dag inte får lära sig att hantera motgångar. De får tvärtom lära sig att allt är möjligt - och sen blir de dödligt besvikna när det inte blev så. De får alltså inte lära sig att motgångar är nåt som man måste kunna hantera.n.
Min mamma älskar mig, och stötar mig i de flesta beslut - men hade jag medelat att jag skulle på idoleduition så hade hon vänligt men bestämt förklarat att jag sjunger som en kråka - och besparat mig förnedringen att göra bort mig inför hela landet.