Hur många barn blir sjuka?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kat

Finns det någon statistik över hur ofta barn ärvar en psykisk sjukdom som depression, när den ena föräldern är drabbad men den andra är frisk?
Sannolikhetsberäkning?
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Ja, jag är väldigt nyfiken om det gjorts några studier om arv/miljö och nedärvbarhet av psykiska sjukdomar.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Jag skulle också vilja se de studierna. När jag läste psykologi sa de bara att såna studier har gjorts och att ärftlighet är bevisat. Både att det nedärvs genetiskt och dels genom miljöpåverkan som vibbar och uppväxt.
Puttar lite på tråden, för jag vill jättegärna läsa studierna på lite närmre håll.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...&itool=iconfft&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

Myrna M. Weissman, PhD; Priya Wickramaratne, PhD; Yoko Nomura, PhD; Virginia Warner, MPH; Helen Verdeli, PhD; Daniel J. Pilowsky, MD, MPH; Christian Grillon, PhD; Gerard Bruder, PhD

Arch Gen Psychiatry. 2005;62:29-36.
---
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/158/1/49
Joseph Biederman, M.D., Stephen V. Faraone, Ph.D., Dina R. Hirshfeld-Becker, Ph.D., Deborah Friedman, B.A., Joanna A. Robin, B.A. and Jerrold F. Rosenbaum, M.D.

Am J Psychiatry 158:49-57, January 2001
---
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...&itool=iconfft&query_hl=4&itool=pubmed_docsum
* Kim-Cohen J,
* Moffitt TE,
* Taylor A,
* Pawlby SJ,
* Caspi A.
Arch Gen Psychiatry. 2005;62:29-36.
----
Några studier som gjorts som är någorlunda relaterade till ämnet som efterfrågas. Den första och sista måste ni skapa ett konto för att kunna läsa hela artikeln. Ni kan själva söka på exempelvis PubMed om ni vill läsa andra studier. http://www.pubmed.gov

Det finns fler databaser men jag kommer inte ihåg vad de heter...
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

. Både att det nedärvs genetiskt och dels genom miljöpåverkan som vibbar och uppväxt.

Det där tycker jag är jätteviktigt.... Biologisk nedärvning är en sak. Men social nedärvning nåt annat och svårt att överblicka. En förälder med psykiska problem överför lätt dessa till barnet genom att barnet iakttar förälderns handlingsmönster och kopierar det. Ex lär sig barnet att ett panikanfall är en adekvat reaktion på psykisk press.

Därför är jag av den förmodligen kontroversiella åsikten att människor som vet att de har psykiska problem ska vänta med att få barn.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Biologisk nedärvning kan man ju inte säga så mycket om heller, så länge den ärvda åkomman inte är relaterad till en eller flera identifierade gener. Dvs ingen av oss vet vilka recessiva anlag vi bär på, och vi kan knappast göras skydliga om dessa anlag sen slår igenom hos våra barn.

Socialt däremot, handlar det ju inte bara om att barnen kan tänkas ta efter destruktiva och/eller sjukliga mönster från sin sjuke förälder. Barnet kommer ju också troligen att vara åsidosatt i stort och smått då föräldern kommer att ha fullt upp med sina egna känslor och dessutom kan tänkas ha nyckfulla och oväntade reaktioner på ganska normala saker från barnets sida. Eller inga reaktioner alls, som mycket väl kan vara fallet vid depression.

Är det någon här som vet hur det ser ut när en nioåring försöker få respons av en svårt depressiv vuxen? Jag hade inte velat att ett barn var ensam tillsammans med en sådan vuxen särskilt många minuter i taget.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Frågan är ju om man skulle våga skaffa barn, pga av det ev gentiska nedrvbarheten även om bägge föräldrana tillfrisknat och lärt sig hantera sina problem.
Adoption skulle ju kanske vara något - fast då vet man ju itne alls vad barnen kan bära på+ att sjävlmordsfrekvensen visst är högre hos adopterade trots att adoptivföräldrar testas hårt....
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Det är ganska liten chans för en depressiv person att få adoptionsrätt.
Vilket är bra.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Ja, det var det jag menade.
Oftast så är testerna för att bli adoptivförälder hårda. Alltstå borde det på nåt vis ha en liten garanti för att barnet får en bra upväxtmiljö
Jag funderade på om man tillfrisknat och sen vill adoptera, just för att minska riskerna för att man genetiskt nedärver depression.
Fast å andra sidan så vet man ju inte vad ett adoptivbarn bär på heller, och självmordsfrekvensen bland adopterade är tydligen högre än för genomsnittet.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Jag har hittat så mycket som att det är 13% risk för att ett barn ärver bipolär sjukdom om enbart den ena föräldern har den. Detta enligt en amerikansk sida om sjukdomen (Finns säkert på svenska också), men jag har inte adressen just nu för min dator är död för tillfället. Får återkomma med den.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

En förälder med psykiska problem överför lätt dessa till barnet genom att barnet iakttar förälderns handlingsmönster och kopierar det. Ex lär sig barnet att ett panikanfall är en adekvat reaktion på psykisk press.


Skulle vilja veta vad du grundar det här påståendet på? Forsking...? Egna erfarenheter...?
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Nej, inte forskning. Men efter att en nära vän i sin terapi fick lära sig varifrån hennes paniksyndrom med stor sannolikhet kommit lade jag det på minnet - och har sedan dess läst om fler exempel. Är intresserad av psykologi och av hur barn formas. Läser man skönlitteratur är Kerstin Thorvalls självbiografiska trilogi att rekommendera när det gäller hur psykisk sjukdom i familjen påverkar barn. Den är fasansfull.

Fast egentligen är det ju inte svårare än att barn alltid tar efter sina föräldrar - oavsett vad det handlar om.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Jesper Juul (dansk familjeterapeut och forskare) skriver om hur vi kopierar våra föräldrars sätt att bete sig och lösa problem. Det är samma mekanism som gör att barn som har blivit slagna av sina föräldrar eller sett sina föräldrar slåss ofta upprepar det mönstret när de blir vuxna (slår eller lever med någon som slår dem). Jag tror inte att man nödvändigtvis tar efter panikattacker, det beror nog väldigt mycket på hur ens förälder har valt att förklara attacken för en. Men det är ganska troligt att en panikattack framstår som en mer rimlig utväg för en som har växt upp med dem än en som inte har det.

Så länge ens mentala hälsa inte påverkar ens sätt att ta hand om barnet och man är medveten om problemet tror jag egentligen inte att det är någon fara att skaffa barn. Man borde kunna behandla sin depression som en sorts allergi inför barnen "jaha, idag är jag lessen och måste lägga mig en stund/ta tabletter". Gör man det till något odramatiskt så tror jag att man visst kan vara en lämplig förälder. Problemet är nog snarare när man inte har insikt och använder barnet som en krycka eller avreagering.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Jesper Juul (dansk familjeterapeut och forskare) skriver om hur vi kopierar våra föräldrars sätt att bete sig och lösa problem.

Så länge ens mentala hälsa inte påverkar ens sätt att ta hand om barnet och man är medveten om problemet tror jag egentligen inte att det är någon fara att skaffa barn. Man borde kunna behandla sin depression som en sorts allergi inför barnen "jaha, idag är jag lessen och måste lägga mig en stund/ta tabletter".

Jag skulle vara mer orolig för att barnen tar över frånvändhet, tystnad, håglöshet och passivitet och sådant, än just panikattackerna, även om den risken givetvis också finns.

Sen är det nog snarare omgivningen, än den sjuke själv, som kan etablera det där odramatiska synsättet inför barnen. Jag har varit i kontakt med väldigt många fall av depression (genom tidigare yrke i första hand) och kan komma på ett exempel där omgivningen (den andre föräldern särskilt) lyckats med det där avdramatiserade sättet.

Vi talar nog antingen om en ganska lindrig depression, eller en som svarar väldigt väl på behandlingen, om vi tror att sjukdomen inte påverkar hur man tar hand om barnen, skulle jag säga. Är det så lindrigt alt. så lättbehandlat, skulle jag inte vara särskilt orolig för ärftligheten, som ju är vad Kat undrar över i tråden.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Man borde kunna behandla sin depression som en sorts allergi inför barnen "jaha, idag är jag lessen och måste lägga mig en stund/ta tabletter".

Visst. Fast titta lite på det där. Jag är inte säker på att det är ett bra beteende att lära ett barn.

Det anknyter till nåt annat jag läste i tidningen i morse. Psykiatern si-och-så som skrivit en bok om svenskarnas trygghetsnarkomani sa i en intervju att de som växer upp i dag inte får lära sig att hantera motgångar. De får tvärtom lära sig att allt är möjligt - och sen blir de dödligt besvikna när det inte blev så. De får alltså inte lära sig att motgångar är nåt som man måste kunna hantera. Psykiatern sa sig ha mött patienter som kommit till akuten för att tjejen gjort slut.

Kommer att tänka på det där när jag ser det du skriver. Att ta ett piller när man är ledsen - nja...

Samtidigt tycker jag förstås inte att man ska dölja en massa saker för barn så att de utan att förstå bara känner en massa spänningar i luften.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

-så som skrivit en bok om svenskarnas trygghetsnarkomani sa i en intervju att de som växer upp i dag inte får lära sig att hantera motgångar. De får tvärtom lära sig att allt är möjligt - och sen blir de dödligt besvikna när det inte blev så. De får alltså inte lära sig att motgångar är nåt som man måste kunna hantera.n.

Den där tjejen som skällde på idoljuryn är väl ett typexempel på unge som bara matas med beröm,utan att det ställts krav och som aldig fått nån konstuktiv kritik.

Min mamma älskar mig, och stötar mig i de flesta beslut - men hade jag medelat att jag skulle på idoleduition så hade hon vänligt men bestämt förklarat att jag sjunger som en kråka - och besparat mig förnedringen att göra bort mig inför hela landet.
 
Sv: Hur många barn blir sjuka?

Min mamma älskar mig, och stötar mig i de flesta beslut - men hade jag medelat att jag skulle på idoleduition så hade hon vänligt men bestämt förklarat att jag sjunger som en kråka - och besparat mig förnedringen att göra bort mig inför hela landet.

Vilket konstigt exempel. De enda som gör bort sig på idol är ju just juryn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 803
Senast: gammalek
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 710
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp