hur många av er har ridhus i ansl. till stallet?

Sv: hur många av er har ridhus i ansl. till stallet?

Jag har bara ridbana i närheten av stallet. Det finns dock bra ridvägar med många olika ängar, så de kan man ju använda ibland. 10 min bort (med släp alltså) finns ett rätt bra ridhus som vi brukade åka till 1-2 dagar i veckan. Dressyr går att rida någonstans i mörkret på markerna till 80% typ i de jobbiga månaderna november-mars.

Senast ändrad:

*KL*

Nu står jag på anläggning där jag har det väldigt väl förspänt med ridhus två meter från stalldörren, utebana och gräsbana. Det är skönt, men jag använder inte ridhuset så mycket. Tycker om att rida ut, ge min häst omväxling till all den tid han spenderar i ridhuset när det är tävling och träning. Tycker också att hästarna blir bättre tränade utomhus än på bana. Bara det att dom får träna på olika underlag gör benen mindre känsliga för underlaget på tävling.

Tidigare stod jag i ett stall med 20 min skrittväg till ridhus. Jag tyckte att det var ganska bekvämt också.. :angel: Bra för hästarna att bli ordentligt fram- och avskrittade. Aldrig att jag klagade. Jag skulle aldrig ändra mina planer för dagens träning bara för att det är dåligt väder. Jag är nog lite extrem, kör alltid på som det är tänkt, men ja. Tycker att det känns bra. :)

jag har nog det ganska lyxigt just nu. I tidigare stallet hade jag inget ridhus på 15min KÖR avstånd, men nu i det nya stallet, har vi kanske 5 steg? så jag kan väl inte klaga ;P

Har både ridhus och belyst paddock på anlägningen, fast på förra stallet där jag hade min häst hade vi varken paddock eller ridhus och det var lite jobbigt på vintern när det var becksvart ute när man skulle rida...:crazy:

Inget ridhus/ ingen bana i närheten. Närmaste är 40 minuter enkel väg.Åker till klubbens ridhus/bana och rider/ tr'änar. 1-4 dagar i vekcan beroende på. Annars blir det hemma på de vägar som finns eller på ett gärde. Det fungerar för mig och min tävlings pålle iaf. :D

Just nu har jag tillgång till stallet, det tar ca 10 minuter att skritta dit .... Men i stallet därhemma har vi bara ridbana ...

men man får ju träna så gott det går ...

Ni som tävlar- har ni ridhus i bredvid stallet? Hur klarar ni träning på vintern om ni inte har det?
Ska snart flytta från träningsanläggning hem till grannen. Kommer då att få 10 minuter att skritta till ridhus. Jobbar till 16 varje dag, så på vintern är det mörkt, regnigt och kallt när man kommer hem. Kommer jag att sacka efter i träningen?

Har inte läst hela tråden, kanske någon nämnt det förut....

Ulla Håkansson (tror jag det var) red väldigt sällan sina hästar i ridhus, så hon är väl ett levande bevis på att man inte sackar efter.
10 minuter är ju INGENTING!! Se det som framskrittning.;)

Just nu jobbar jag i ett stall där det finns ridhus, innan hade 20min skritt till ridhus.

Skaffa en pannlampa :angel:

och som föregående skrev - hästen måste ju ändå skrittas fram, speciellt nu när det börjar bli kallt.

Ridbana håller stallägarna på att bygga precis utanför stalldörren, kommer att vara härligt när den blir färdig, Har ca. 5 minuter upp till ridskolans ridhus, då är det inte så mycket framskrittning som behövs sen så det gillas av mig :D . .Ridklubben kommer däremot att flytta nu, ridhus håller på att byggas av en anna stallägare som vi också kommer att få använda, vägen dit blir väl då till 20 minuter .. Med en grym nedförsbacke på slutet. Ridhus ska väl egentligen ses som en stor förmån, eftersom många inte har turen att få rida i ridhus alltför ofta :)

Men är det 10 min så är det ju perfekt framskrittning...?
Jag ser inte problemet...?! :crazy: :p

där jag har min häst finns det en 20x40 ridbana och ett såkallat "ridhus" på 17x22m.. på vintern blir det antingen att åka till ridskolan eller pannlampa eftersom det "ridhuset" som finns på gården är förlitet

vi har varken ridbana eller ridhus hemma.
4km till klubbensanläggning, vilket jag utnyttjar flitigt är där ca 4dagar i veckan.

Har även ridbanan vi brukar rida på 15minuters skritttid bort men min häst tycker det är för äventyrligt fortfarande dvs. hon är matt och uppstressad när hon kommmer dit men vi jobbar på att utnyttja den mer och mer så vi inte behöver åka hela tiden.

vi har ridhuset och paddocken alldeles intill stallet vilket är bra eftersom det är mellan -20 och -30 i princip halva december till februari:crazy:

Men snälla inte sackar man efter med 10 minuter,
Själv har jag varken ridhus eller ridbana..Närmaste ridbana är 45 minuter skritt och tar ca 20 minuter med skritt,trav&galopp dit annars..Närmaste ridhus är det ca 1 mil till och jag rider jämt ute i kylan antingen på åkern,klätterbacken,hagen eller flyfältet.

Vi har ett ridhus på gården och ytterligare två ridhus som det är 5 minuters skritt till. Och skulle det krisa(vilket det aldrig gör.. men iaf :P) så finns det ett till ridhus, som det tar ca 10 minuter skritt till.

+ 5 uteridbanor och en hel massa fina ridvägar i skogen med terränghinder lite här och var.

det kan inte bli bättre för våran del :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 200 meter till ridhus, har paddock brediv stallet samt två till nere vid ridhuset (och svinbra ridvägar) så jag klarar mig bra. Det enda är väl en dag som denna då det regnar is, då är det helt omöjligt att ta sig ner till ridhuset (iofs omöjligt bara att ta in hästarna från hagen) men då blir det lite oplanerad vila istället :D

Det är väl helt perfekt att skritta fram de 10 min till ridhuset? Sitter du o skrittar fram/av din häst i ridhuset nu?

Btw så har jag aldrig haft tillgång till varken ridbana eller ridhus. Enda gången jag hade velat ha det är när marken inte tillåter ngt mer än skritt någonstans (och det är sällan, jag har massor med vägar o platser att rida på) eller när det regnar. Jag hatar regn :eek:

Jag red/rider "dressyr" varenda dag. Dvs min häst rids alltid i en bra form med böjning, ställning, sidvärts, serpentiner utmed alla vägar, jag utnyttjar svängar o backar så mycket det går. Vändplatser, korsningar, fält osv rids det volter på.

Enda jag kan sakna är att rida lite åttor o mer volt-rakt fram arbete. Det är svårt på de minsta ställena.

Min tävlingsponny reds bara på bana på träningarna varje/varannan vecka o på tävlingarna.

Senast ändrad:

Jag har 2 ridhus på stallet där min häst står:love:. Har en ridbana oxå:). Verkligen jätteskönt:) Dock är stallet långt hemifrån mig, men hellre längre bort och ridhus tycker jag:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd