Sv: Hur många år mellan syskon?
Jag är äldst i en syskonskara på fyra, min äldsta bror föddes när jag var tjugotvå månader, så vi är relativt tätt. Vi har delat uppväxten, vi lekte som barn och var små samtidigt, men vi har
aldrig kommit överens. Jag blev svartsjuk och sur när han föddes och stal uppmärksamhet som innan dess helt och hållet hade riktats mot mig (jag är inte bara första barnet, utan också första barnbarnet på båda sidor, och på pappas sida första flickan efter tre pojkar i generationen över, vilket tydligen var extra spännande), och hade jättesvårt att ta till mig att dela allting med ytterligare en person. Vi kommer fortfarande inte riktigt överens. Vi bråkar om precis allting, minsta skitsak och vi snedtänder. Tråkigt, men eftersom det inte ens gick över när vi slutade bo under samma tak så tror jag inte det finns så mycket mer att göra.
När jag var sex år föddes lillebror nummer två, och när jag var åtta föddes min syster. Med dem har jag en mycket bättre kontakt. Jag och min bror har alltid kommit bra överens, min syster tyckte jag var lite jobbig när hon var fem-sex och jag tretton-fjorton och hon alltid skulle låna min häst och vara med när jag hade kompis hemma, men idag är vi 16 och 24, och kommer för det mesta jättebra överens. När hon inte får något tonårs-raseri-anfall alltså.
Jag var stor nog när de föddes för att fatta att jag inte blev bortglömd för att det kom syskon, stor nog att tycka att det var roligt med bebis.
Nu har jag inga egna barn, och jag kommer förmodligen bara vilja ha ett, men skulle jag skaffa fler skulle jag definitivt låta det gå minst sex år innan jag skaffar ett till. Sett till både mina egna och mina föräldrars erfarenheter (mamma har jättebra kontakt med alla sina syskon, det skiljer fyra, tolv och tretton år mellan dem, medan pappa har hyffsad kontakt med sin bror som är åtta år yngre men ingen kontakt alls med sin storebror som är ett och ett halvt år äldre), så verkar det funka bättre för oss med stora åldersskillnader. Dock inte sagt att det MÅSTE vara så, men så kommer jag antagligen att resonera. Jag kommer inte räcka till för två små barn, utan det äldre behöver nog bli relativt självgående, gå på toa själv, äta själv, gå i skolan, innan jag blandar in ett spädbarn i vårt liv igen.