Hur många år mellan syskon?

Sv: Hur många år mellan syskon?

Jag har två barn och det är sju år mellan dem. Jag har aldrig märkt av någr nackdelar med det. När nr 2 föddes var den första så stor att han inte behövde oss vuxna till allt möjligt vilket gjorde det enklare att lägga mer tid på den lille. De gör massor ihop och har gjort ända sedan nr 2 var i 4-årsåldern. Nu är de 12 och 19. Men jag tror inte det finns något idealt tidsspann mellan bara. Att ha dem tätt har väl andra fördelar och nackdelar. Att ha dem glest har sina för och nackdelar. Tror det blir bra vilket som.

Vi har 0 och 5 år mellan barnen. Tycker jag ser för och nackdelar med båda. Nu var ju vår 3:a ett överraskningsbarn men där tror jag att det hade varit till nackdel för alla att ha tätare än ca 4 år. Två barn som kommer samtidigt får ju många gånger en delad uppmärksamhet och en till liten som behöver uppmärksamhet allt för tätt hade nog inte varit positivt för vår del.

Åldersskillnader är ju olika från individ till individ. Min ett år äldre syster har två mycket äldre systrar. Ca 18 år. Dom står varandra väldigt nära. Min syster är min bästa vän. Min ett år äldre bror är oxå en väldigt nära vän men vi ses inte lika ofta.
Jag beslutade tidigt att det inte fick vara mer en 5 år mellan mina barn. Inte de första iaf. Det blev 2,5 år. Jobbigt såklart men oxå perfekt tycker jag. Jag ville förut ha en till då minsta fyllde 5 men nu blir det inte så.

Jag läste att det är svårast att ta emot ett litet syskon när man är ca 2,5 år. Men sonen har avgudat sin lillasyster från dag 1! Har bara sett fördelar för deras del.
Mina vänner har dock samma problem som jag och de har andra åldersskillnader på sina barn. Allt från knappt 1 år och 5,6 och upp till 10 år!

Jag är äldst i en syskonskara på fyra, min äldsta bror föddes när jag var tjugotvå månader, så vi är relativt tätt. Vi har delat uppväxten, vi lekte som barn och var små samtidigt, men vi har aldrig kommit överens. Jag blev svartsjuk och sur när han föddes och stal uppmärksamhet som innan dess helt och hållet hade riktats mot mig (jag är inte bara första barnet, utan också första barnbarnet på båda sidor, och på pappas sida första flickan efter tre pojkar i generationen över, vilket tydligen var extra spännande), och hade jättesvårt att ta till mig att dela allting med ytterligare en person. Vi kommer fortfarande inte riktigt överens. Vi bråkar om precis allting, minsta skitsak och vi snedtänder. Tråkigt, men eftersom det inte ens gick över när vi slutade bo under samma tak så tror jag inte det finns så mycket mer att göra.

När jag var sex år föddes lillebror nummer två, och när jag var åtta föddes min syster. Med dem har jag en mycket bättre kontakt. Jag och min bror har alltid kommit bra överens, min syster tyckte jag var lite jobbig när hon var fem-sex och jag tretton-fjorton och hon alltid skulle låna min häst och vara med när jag hade kompis hemma, men idag är vi 16 och 24, och kommer för det mesta jättebra överens. När hon inte får något tonårs-raseri-anfall alltså. :angel: Jag var stor nog när de föddes för att fatta att jag inte blev bortglömd för att det kom syskon, stor nog att tycka att det var roligt med bebis.

Nu har jag inga egna barn, och jag kommer förmodligen bara vilja ha ett, men skulle jag skaffa fler skulle jag definitivt låta det gå minst sex år innan jag skaffar ett till. Sett till både mina egna och mina föräldrars erfarenheter (mamma har jättebra kontakt med alla sina syskon, det skiljer fyra, tolv och tretton år mellan dem, medan pappa har hyffsad kontakt med sin bror som är åtta år yngre men ingen kontakt alls med sin storebror som är ett och ett halvt år äldre), så verkar det funka bättre för oss med stora åldersskillnader. Dock inte sagt att det MÅSTE vara så, men så kommer jag antagligen att resonera. Jag kommer inte räcka till för två små barn, utan det äldre behöver nog bli relativt självgående, gå på toa själv, äta själv, gå i skolan, innan jag blandar in ett spädbarn i vårt liv igen.

Vi har ganska precis 3½ år mellan våra och det känns rätt lagom.
Nackdelen är väl att storebror blir frustrerad när inte mini kan leka på samma nivå som honom. :D

Mini är efter storebror hela tiden, vill göra allt han gör och leka med samma saker. De har kul ihop men ibland blir det livat, när de vill ha samma sak, leker på för olika sätt osv.

Men det har varit skönt att storebror är så självständig som han är, att bar aha ett blöjbarn osv. Smidigt att kunna ägna sig åt att mata mini medan storebror äter själv.

Jag har en lillasyster som är 2,5 år yngre än mig och en bror som är 11 år yngre. Lillkillen tycker nog att det är lite tråkigt att inte ha några syskon i mer lika ålder, men vi har en rätt fin kontakt ändå, även om generationsklyftan + det faktum att jag bor 45 mil hemifrån gör att vi inte är så tighta som vi kanske kunde ha varit. Han fyller 13 i år och bristen på syskon nära verkar inte bekomma honom märkbart :).

Har pratat med mina föräldrar och de tycker nog att 2,5 mellan var ganska optimalt.

Jag har drygt 22 månader mellan mina barn och jag tyckte att det var perfekt när de var små. Det tog inte många dagar innan sonen hade glömt hur det var innan lillasyster kom och han var aldrig avundsjuk på henne utan han avgudade henne lika mycket som hon avgudade honom. De lekte enormt mycket som barn men är så olika som personer att de inte umgås särskilt mycket nu som vuxna. När de träffas så pratar de ju med varandra och de tar alltid några svängar på sonens motorcykel varje sommar.

Jag har också 22 månader till min storasyster men vi har aldrig kommit överens. Sedan har jag nästan tre år till min ena lillebror och jag minns hur jobbigt jag tyckte det var och hur bortglömd jag kände mig. Sedan har jag 7,5 år till min nästa lillebror och det är honom jag har kommit bäst överens med när vi var barn och även honom jag har haft bäst kontakt med som vuxen. Dock träffas vi bara på födelsedagar numera.
Min syster träffar jag helst inte alls eftersom hon inte kan bete sig eller ens hälsa normalt och min andra bror pratar jag visserligen med om vi träffas men det kan gå flera år emellan gångerna och det är inget jag sörjer. Jag har ingen relation till mina syskon och jag saknar det inte.

Jag tror egentligen att det inte spelar så stor roll hur många år man har mellan barnen utan det som spelar roll är personligheten hos barnen och hur föräldrarna beter sig mot sina barn.

kl

Lägger till att min kusin har 2,5 ar mellan sina och hon tyckte det var perfekt, medan sambons kusin har samma alderskillnad mellan sina och det var totalt kaos (stora var inne i en tuff period när lilla föddes och det blev ännu värre med en bebis i huset)

Jag har 19 månader mellan mina killar och jag kan ärligt erkänna att det varit skitjobbigt. Äldsta fyller 3 om en månad och den yngsta är 16 månader. Det har varit jobbigt på olika sätt under tiden som varit, men nu tycker jag ändå att det börjar bli lättare. De kan leka tillsammans, de kan sitta lugnt och fint i soffan och titta på tv och jag kan alltså emellan åt få lite lugn och ro, gå på toaletten ifred osv. Det gick inte förr. Men när båda springer runt i huset, triggar upp varandra och bara skriker, då är det inte roligt...

När yngsta föddes var den äldsta fortfarande så beroende av mig, kunde absolut inte leka själv en enda sekund och ville helst bli buren. Samtidigt var han jättenyfiken (läs ihärdig) på lillebror och fortfarande ostadig motoriskt, så det var pass varenda sekund för att han inte skulle göra illa lillebror av misstag och för att hålla båda nöjda. Det tyckte jag, som har stort behov av egentid, var otroligt jobbigt.

Just nu skulle jag nog ändå inte vilja ha nån annan åldersskillnad, de har ju en otrolig glädje av varandra. Men skulle jag ha vetat innan hur jobbigt det skulle bli, hade jag nog väntat med barn nummer två tills typ nu.

Jag har inga barn och vet inte något om någon forskning men har ändå en uppfattning ;)

Jag tror att syskon har större glädje av varandra när det är närmare i ålder. Jag har 2,5 resp. 6 år till mina yngre bröder och märker absolut skillnad i vår relation som jag bara kan se grundar sig i åldersskillnaden. Men min äldsta lillebror har jag lekt massor men men den yngre har jag mest bara passat honom = en tråkigare relation.

Under uppväxten kan jag dock tänka mig att det är betydligt lättare för föräldrarna med större åldersskillnad.

Tror det bästa är att bara gå efter vad som passar bra i övriga livet och att man är sugen på ett barn till oavsett hur gammal syskonet är.

Kl

Jag har 2 år och 2 mån mellan mina. Nu är de 4 resp 2 år.

I början var det tufft, en liten som ammades och storasyster var såpass liten att det inte gick att "prata" med henne. Alltså gör si, gör så...

Ett tag tyckte jag det var för tätt.
Men nu har dom enorm glädje av varandra.
Kan summera det hela med att det är kämpigt i början men man har igen det sen.

knapplån

När min första var liten fanns nån mer eller mindre uttalad rekommendation att det egentligen var "bäst" om man fick syskonet innan barnet fyllt ett år eller när det fyllt tre. Skälet - ettåringen är för liten för att riktigt förstå vad som händer när syskonet kommer och inkräktar på tiden och treåringen tillräckligt stor för att gå att resonera lite med.
Jag vet inte hur bra det stämmer, för jag har ju gjort typ tvärtom... :p

Det beror väl på vad man vill uppnå? Ju äldre den stora är desto enklare blir det rent praktiskt med nr två eftersom den stora är självgående och kanske rentav går till skolan själv. Däremot lär ju barn med med 4 års ålderskillnad eller mer aldrig direkt bli kompisar som kan mötas på mitten och leka.
Jag har 26 mån mellan mina barn och nu när den lilla har kommit förbi småbarnsstadiet så är det perfekt, de kan leka bra med varandra och ha kul ihop. Men under en period tyckte jag att det var väldigt besvärligt att ha ett opålitligt äldre barn som rusar iväg helt utan koll samtidigt som man har en liten som gör samma sak. Och när de var mindre så var deras behov så olika och två småttingar under 3-4 år stökar också ner och fläckar ner kläderna vilket gör att det blir väsentligt mer hushållsarbete under en period. Nu när det är över så kan jag nästan inte komma ihåg varför det var bökigare när de var mindre men jag tyckte att det var väldigt slitsamt under en period, så slitsamt så att jag fortfarande känner mig väldigt säker på att vi inte ska ge oss på att skaffa ett tredje barn.

Mellan mig och min storebror är det nästan 4 år, vi slogs och levde rövare jämt. Jag var alltid för liten för att göra det han gjorde, men ville såklart alltid vara med, så vi har aldrig lekt ihop särskilt.
I dag avgudar jag honom på alla sätt som går, och vi har jättebra kontakt, men att vår mamma inte fick tinnitus är fascinerande.

Tillbaka till min bror så har han idag två barn med elva(!) månader emellan sig, och det tycks förstås ha varit riktigt tufft emellanåt, men idag när de är drygt 1 och 2 år, och börjar leka mer självständigt, är det helt ljuvligt underbart att se dem leka ihop! :love::love: Minsta börjar liksom "växa ikapp", och hänger nästan med i samma tempo som storasyskonet, och både min bror och hans fru säger att det är värt det när man ser dem ihop! :love: (de ville alltid ha två stycken rätt tätt, men att det skulle ta sig så med en gång blev en liten överraskning ;) )

kl

Tack för alla svar! Är verkligen jätteintressant att läsa om era erfarenheter. Det lutar åt att skaffa syskon till slutet av min utbildning/efter den (detta är inte sambon helt med på bara:angel:
Börjar till hösten och den är treårig så sonen skulle vara närmare 4 då, dock tror jag att jag helst hade haft 3år. Men det kanske vi får ta till 3an;)

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 626
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar