Hur många år mellan syskon?

AgentCarter

Trådstartare
Som trådstarten säger, hur många år har ni mellan era barn?
Vad är positivt/negativt?
Finns det någon forskning om hur många år mellan som är perfekt?

Både jag och sambon har 5-6 år mellan oss och våra syskon, men man kanske borde satsa på att ha lite tätare?

/Kethets som absolut inte planerar inför fler

Sv: Hur många år mellan syskon?

Jag är 5½ år äldre än min bror och jag kan bara konstatera faktum att vi inte känner varandra. Vi har inget annat gemensamt än samma föräldrar... (och ingen förälder kvar i livet längre) Jag hängde i stallet på kvällarna och han umgicks tidigt med äldre kompisar, så vi har helt enkelt aldrig umgåtts.

Vår barnaskara ser ut så här:
barn 1 - (~2 år) - barn 2 - (17 månader) - barn 3 - (4 år) - barn 4

Det jag ser idag (de är 4-11 år) är att barnen har rätt stor glädje av varandra, de KAN umgås med varandra och hitta på kul saker - även om de också slåss så tussarna ryker ibland...

Jag har tätt mellan mina. Det har sina fördelar men det är inte alltid lätt. Jag kände dock att jag inte hade så mycket val då jag precis hade fyllt 34 när jag fick mitt första barn. Med tanke på min ålder var det inte så mycket att vänta på.

Samtidigt så tycker jag att det var mycket lättare att få en bebis när jag redan hade två barn nära i ålder. De underhåller varandra jättemycket när jag tex ammar.

Sen är det väl också så att det blir lite lättare ju äldre barnen blir och då tror jag att de har väldigt stor glädje av varandra. Jag ser redan nu hur bebisen (8 månader) att han är otroligt fascinerad av sina äldre bröder (2 och 4 år). De kan leka länge ihop.

Samtidigt är det skönt om det äldsta barnet kan fixa en egen macka och umgås med kompisar på egen hand ibland.

Tror att det finns både fördelar och nackdelar hur man än gör.

Vi kommer ha nästan tre år mellan, väntar bebis nu i mars. Hur det blev kan jag inte svara på än då, men vi ville från början, innan första ens var på väg, ha ungefär den åldersskillnaden på syskon. Nu är jag glad över att första är såpass stor då jag haft en betydligt jobbigare graviditet denna gång, men det vet man ju aldrig innan.

Jag själv är sladdbarn och har nästan varit som ensambarn IOM det och mellan maken och hans syskon är det 15 månader och de har verkligen haft varandra genom livet, lite på gott och ont.

Vi har 22 månader mellan våra killar (23 mån resp. 1 mån gamla nu). Vi har ju inte haft två så länge än, men det är kämpigt! Även fast vi har en helt okomplicerad bebis egentligen (men han vill vara nära hela tiden).

Det är samma åldersskillnad mellan mig och min bror och vi har haft en otrolig gläde av varandra under uppväxten.

För barnen är det nog en glädje att ha syskon tätt, medan det är jobbigare för en som förälder. Hade jag bestämt åldersskillnaden just idag så hade jag nog föredragit att vänta till första barnet sov hela nätter i alla fall. Nu har jag en (snart) tvååring som vaknar ett par gånger per natt och en bebis som vaknar och ska ammas ett par gånger. Det är väl vad som är jobbigast.

Men, glädjen mellan syskonen finns redan! Storebror är väldigt mån om sin lillebror och när man ser dem tillsammans så väger de upp att man blivit väckt en gång i halvtimmen varje natt sedan lillebror föddes. ;)

Vi har 3,5 år mellan våra två barn. Min önskan hade varit ca 2 - 2,5 år (som det är mellan mig och mitt yngre syskon), men så blev det inte på grund av att det helt enkelt inte tog sig.

Jag har faktiskt nyligen läst om någon forskning som påstår att 3 år är ganska optimalt. 3-årsåldern är den ålder då man i regel börjar bli mer självständig och klarar sig lite bättre utan förälders ständig uppmärksamhet.

Främsta fördelar utifrån min synvinkel:
1. Att storasyskonet var ganska självgående, blöjfri, klarat förstå när man säger "nu måste jag lägga bebis, du får vara tyst en stund så kommer jag sen", klarar lämnas ensam ute en stund om jag går in och byter blöja på bebis osv.
2. Storasyskonet förstår att liten bebis är "ömtålig" och tar hänsyn till det.
3. Bara ha blöjor på ett barn och inte två samtidigt.

Nackdelar:
1. Att vår stora blir ganska så trött på ett litet syskon (lilla är snart 2 och stora är drygt 5 år nu) som bara sliter och drar i alla saker och inte kan leka på "lika villkor".
2. Att storasyskonet tyvärr riskerar få höra "du som är stor förstår ju att..." vilket jag inte alltid är så nöjd med att det kommer ur ens föräldramun.

Men; jag tror att 1-2-3-4 år spelar inte så JÄTTEstor roll. Syskon har nog lika mycket (eller lite) glädje av varandra oavsett. Jag tror däremot att syskonskapet blir väldigt annorlunda om det skiljer mer än 6-7 år mellan barnen.

Jag har lite drygt två år mellan mina, har inte kommit på några nackdelar än. Hade inte velat haft tätare, tror det hade blivit jobbigt med ett äldre syskon som varit för liten för att kunna vänta osv medan man ta hand om lillasyskonet. Och längre hade jag inte heller velat haft, skönt att inte behöva dra ut på blöjbytar- och vagntiden längre än nödvändigt. Om första barnet är mycket krävande kanske man vill ha längre enellan.

Vår son kommer vara lite mer än 3,5 år när syskonet kommer. Jag hade velat ha 2-2,5 år mellan men inte sambon.

Mellan mig o mina syskon skiljer de 10 år och 7 år. Storasyster o jag har haft en hel del gemensamt trots allt (10 år mellan). Vi umgicks med samma folk och tom bodde ihop ett tag. Kan bero på att hon alltid har varit yngre till sättet än vad hon är på pappret.
Lillasyster o jag bor långt ifrån varandra (bodde under samma tak tills hon blen 7år) o har inte samma relation. Men den har blivit bättre efter att hon passerade 16 år. O nu när hon är myndig så känns inte ålderskillnaden lika stor :laugh:

Jag tillhör en barnaskara på fyra barn, och vi alla kom till världen inom loppet av 5år och 5 månader. Så ganska tätt. Vi lekte la lite som barn, men som tonåring hade alla vi fyra separata fritidsintressen och nu när jag är 21år (jag är yngst, mitt äldsta syskon är 26år) och flyttat hemifrån träffar jag mina syskon mest på släktmiddagar m.m. Så vi är inte speciellt tajta eller något sådant, trots att vi inte är så långt ifrån varandra åldersmässigt.

Jag har nästan 2 år mellan mina (23 månader) och när nästa kommer så kommer min stora vara 7 och "minstingen" vara 5 så där blev det ett lite större mellanrum.

*kl*

Det som underlättat när de är lite större är att man faktiskt kan dra igång någon tecknad film som Bilar och Hitta Nemo och så får man lite mer än en timme på sig att tex natta bebisen, laga mat eller om man har tur slumra lite i fåtöljen med bebisen sovande i knät.

Jag upplevde det som mycket lättare att gå från två barn till tre än från ett barn till två (i alla fall när det är så nära mellan dom). Faktum är att det var jobbigare från ett till två än från noll till ett barn.

Lite kl

Det där tror jag mer är individbaserat än åldersbaserat. Jag och min bror (5 års skillnad) har bra kontakt, har alltid haft. I min närhet finns det tätt födda syskon som har enbart sporadisk kontakt.

Hihi så brukar man säga om hästar, från 1 till 2 är en enorm skillnad men en tredje spelar inte så stor roll :D

Lite kl

Det där tror jag mer är individbaserat än åldersbaserat. Jag och min bror (5 års skillnad) har bra kontakt, har alltid haft. I min närhet finns det tätt födda syskon som har enbart sporadisk kontakt.
det är det alldeles säkert, jag skrev bara hur det var för mig...
Hihi så brukar man säga om hästar, från 1 till 2 är en enorm skillnad men en tredje spelar inte så stor roll :D
en, två, många...
(gäller både barn och djur :p)

det är det alldeles säkert, jag skrev bara hur det var för mig...

en, två, många...
(gäller både barn och djur :p)

Ja man slutar liksom att räkna vid två.....:D.

Det är ett par som har många islandshästar här. När jag frågade hur många de hade så blev svaret 25-30 någonstans. Plus minus. Men tydligen var det ingenting för på Island hade dom tydligen haft 100-150, plus minus :D

Jag upplevde det som mycket lättare att gå från två barn till tre än från ett barn till två (i alla fall när det är så nära mellan dom). Faktum är att det var jobbigare från ett till två än från noll till ett barn.

Det tror jag beror på hur barnen råkar bli, mitt andra barn är sån där extremt förnöjsam typ som just inte har några krav på tillvaron, han följer med av bara farten. Jag tycker det var väldigt mycket större skillnad att gå från inget barn till ett, än från ett barn till två. När man ändå håller på och nattar och byter blöjor spelar det inte så stor roll om det är en eller två man fixar med.

Det är 19 manader mellan mina barn, äldsta fyller 4 ar pa fredag. Första halvaret var ganska enkelt, den lilla sov och at, var nöjd för det mesta. Det var mest middagsvilan för stora och kvällsläggningarna som var problem. Sen när lilla blev mer rörlig var det tuffare, hon sov sämre och stora var ofta lite för tuff mot lilla. Efter ngt halvar blev det lättare igen och nu fungerar allt jättebra. Dom kan leka tillsammans i timmar, stora passar sin lillasyster och är väldigt noga med allt allt ska vara bra. Lilla älskar och ser upp till sin storasyster och ska göra allt som hon gör. Dom hittar pa bus och gör sina föräldrar tokiga ibalnd, men dom bara skrattar. Visst brakar dom ocksa, när bada vill ha samma sak samtidigt.

Jag tror inte att man kan säga att det finns ngr bättre eller sämre avstand, allt har sina för och nackdelar och väldigt individuelt fran barn till barn.

Det tror jag beror på hur barnen råkar bli, mitt andra barn är sån där extremt förnöjsam typ som just inte har några krav på tillvaron, han följer med av bara farten. Jag tycker det var väldigt mycket större skillnad att gå från inget barn till ett, än från ett barn till två. När man ändå håller på och nattar och byter blöjor spelar det inte så stor roll om det är en eller två man fixar med.

Min första var ett väldigt krävande barn som bebis. Men det var ju bara han att passa upp på. Ett barn är inget problem att klara av själv. När de är en till så skall plötsligt två individer matas med olika mat dessutom. Med trean spelar det ingen roll längre. För vad är skillnaden egentligen mellan kaos och lite mer kaos :D

Som nu tex har morfar tagit de båda äldsta barnen med sig för de ville så gärna sova över hos honom. Så vi har bara lille bebisen kvar. Det är ju rena semestern med bara ett barn :D

Vi har drygt tre år mellan våra och det var väldigt bra för oss i alla fall. Man kunde förklara för storebror att han skulle få ett syskon o lite vad det skulle innebära, och man j´kunde prata med honom. Han kunde oxå sysselsttas med t ex lite TV eller bokläsning e d när jag ammade lillan etc. Praktiskt oxå, men mer av det materiella slaget, att inte bhöva syskonvagn osv. Å andra saidan är de ändå så täta att jag tror att de kan ha mycket skoj ihop fraamöver.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 626
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar