Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Int jag heller. Har tvärtom aldrig varit så koncentrerad och fokuserad på något i hela mitt liv. En häftig upplevelse. Hade lustgas + akupunktur, ingen annan bedövning.

Jag ville ha TYST i rummet och var mestadels tyst själv.
*nickar*

... och även om man nu ÄR typen som skriker (vilket jag kan tänka mig att jag kommer att göra) så behöver det inte betyda att man skriker att man vill dö eller att man skriker för att det gör så enormt ont. De jag hört som sagt att de skrikit (eller kanske stönat högt) har sagt att de gjort det för att de tar i, som när man stönar/skriker när/om man lyfter en speciellt tung skivstång på gymet tex.

Alla är ju olika, men jag tror det är oerhört få som på allvar känt att de vill dö under förlossningen och ännu färre som skrikit att de vill det.

Och inte skrek då jag att jag ville dö.
Vad jag minns och vad de närvarande också minns så skrek jag inte alls.

Nog lät jag en hel del, men inte sjutton ville jag dö... tvärtom!

Andra förlossningen med suverän epidural gjorde det bara ont under krystfasen, som var 12-13 minuter. Men det är olika för alla, förstås!

Det är ju kvinnans egen kropp. Jag bestämmer över min egen kropp och om jag vill föda barn med kejsarsnitt så anser jag att jag måste kunna få bestämma det själv!

Men där kommer vi till pengar.

Vad skall man få bestämma att skattepengar skall användas till?
Om kvinnorna betalade både snittet och eftervården själva, så javisst snitta på ni bara.
Det är ju inte värre än silicontuttar som ju också är att skära i friska kroppar.

Men precis som med silicontuttarna så tycker jag att man skall betala själv för ingrepp som snarare är sämre än bättre för kroppen.
Samt att man också skall betala själv för vården vid komplikationer.

Jag skulle kunna tycka att varje kvinna kunde få en pott pengar för en normalförlossning/snitt och sedan göra vad hon ville med de pengarna.
Det skulle bli superlyxigt för vaginalförlossningarna och ganska så lågbudget för snitten.
För ibland så känns det som om vissa väljer snitt för att de vill ha stora resurser vid förlossningen och eget rum på BB.
Vilket jag då tycker att man kan ge utan snitt för att det är billigare och mindre riskabelt.

Vid komplikationer av typen akut- eller katastrofsnitt så skulle det naturligtvis betalas med "akut"-pengar som är andra pengar än planerade pengar.
Samma sak vid medicinskt befogade snitt.

Varför??

Det är ju kvinnans egen kropp. Jag bestämmer över min egen kropp och om jag vill föda barn med kejsarsnitt så anser jag att jag måste kunna få bestämma det själv!

Det är min egen kropp så jag bestämmer själv om jag vill knarka eller inte, vadå straffas?

Inte riktigt jämförbart men jag tycker inte helt att ditt argument håller heller. Tänk, vad enkelt det skulle vara om alla skulle få bestämma allt själva i sjukvården, och hur mycket "adjöss fri sjukvård" det genast skulle vara.

Tänk, vad enkelt det skulle vara om alla skulle få bestämma allt själva i sjukvården, och hur mycket "adjöss fri sjukvård" det genast skulle vara.

Tänk vad många höfter och knän jag skulle få byta helt i onödan (och där patienten skulle ha lika ont efteråt) om vi opererade för att patienten vill det, i stället för att gå efter medicinska skäl.

Fast jag har dock betalt skatt under väldigt många år liksom min sambo.

Så sjukvården går det ju knappast att dra in på så.

Ska folk sluta köra bil också?? För det är väl där de största kostnaderna ligger.

Nej jag säger bara att man måste kunna få göra ett val, inte sagt att JAG skulle välja snitt men jag skulle vilja ha alternativet

Det är min egen kropp så jag bestämmer själv om jag vill knarka eller inte, vadå straffas?

Inte riktigt jämförbart men jag tycker inte helt att ditt argument håller heller. Tänk, vad enkelt det skulle vara om alla skulle få bestämma allt själva i sjukvården, och hur mycket "adjöss fri sjukvård" det genast skulle vara.

Fast förlossning är väl knappast sjukvård, det är ganska naturligt och det är ingen sjukdom att föda barn.

Däremot är ju faktiskt barnafödande nödvändigt för framtiden

Tänk vad många höfter och knän jag skulle få byta helt i onödan (och där patienten skulle ha lika ont efteråt) om vi opererade för att patienten vill det, i stället för att gå efter medicinska skäl.

Fast är det jämförbart med att föda barn???

Det är ju något jag bestämmer själ om jag vill göra. Att få en trasig höft eller pajat knä är ju inget man vill ha

Du och de med samma uppfattning som du kanske ska hoppa över barnaskaffandet helt? Därför att barnen går inte heller att välja över, man kan inte välja vilken hårfärg de får fullt ut eller villket temperamant de får. Inte heller vilka kläder de vill ha på sig och vilken sexualitet de utvecklas med. Barn är individer.

De jag känner som blivit snittad har då varit vakna under hela tiden..

*halvt kl*
Jag var vaken fast det var akutsnitt :bow:
Tog ca 30-40 min enl min sambo innan dottern var ute. Det var ju inte ett sk urakut/katastrofsnitt för min del.

Jag vet bara två som sövts, en som valde det (planerat snitt) och en som katastrofsnittades (knockades inom 3 minuter från beslut)...

Det negativa med snitt är ju känslan av att man inte födde utan fick barn. För min del en känsla av misslyckande (jag hade inga planer på snitt innan det blev snitt så att säga). Sen är man öm och har ont och kan inte bära och gosa och göra så mkt som man vill....
fast ändå i slutändan tror jag att jag föredrar ont i magen än i muffen. har nämligen vänner som sytts 30 stygn i smurfen och inte kunnat sitta på 2 veckor... AJ....

Du och de med samma uppfattning som du kanske ska hoppa över barnaskaffandet helt? Därför att barnen går inte heller att välja över, man kan inte välja vilken hårfärg de får fullt ut eller villket temperamant de får. Inte heller vilka kläder de vill ha på sig och vilken sexualitet de utvecklas med. Barn är individer.

Men herregud läs vad jag skriver istället för att hoppa på MIG personligen :mad::mad::mad::mad:

Var har JAG skrivit att JAG vill ha snitt, visa mig gärna det!!

Jag anser bara att man skall kunna få välja själv!!!

Och ditt jämförande med ett snitt kontra personlighet är väldigt barnsligt och löjligt i sammanhanget och är inte ett dugg verklighetsförankrat

Fast är det jämförbart med att föda barn???

Det är ju något jag bestämmer själv om jag vill göra. Att få en trasig höft eller pajat knä är ju inget man vill ha

Nej, det är inte helt jämförbart men det var det bästa jag kunde komma på.

Det handlar i båda fallen om stora kirurgiska ingrepp där patient och läkare kan vara oense om det behöver utföras eller inte.

Var har JAG skrivit att JAG vill ha snitt, visa mig gärna det!!
Jag tolkade det av dina tydliga inlägg.
Jag anser bara att man skall kunna få välja själv!!!
Och det tycker inte jag, därför tycker jag att om man har de tankarna så kan man hoppa över hela kittet för jag tror att om man tror att man kan bestämma över naturen redan från början så kanske man har för höga förväntningar på ens tillkommande barn. Det är MIN åsikt.

Jag känner ett fåtal som fött barn, faktiskt alla har beskrivit det som att de hade dödsångest, faktiskt!

Jag kommer att behöva snitt, jag kommer kräva att det finns en aborttid till mig så länge det inte finns en snitttid, gör mkt hellre abort än föder vaginalt:(.

Jag känner ett fåtal som fött barn, faktiskt alla har beskrivit det som att de hade dödsångest, faktiskt!

Jag hade absolut inte dödsångest och det är fler som beskrivit att de inte alls hade det. Så du kanske får omvärdera det där "alla".

Jag skrev alla som JAG känner, har beskrivit det så.. vad jag vet känner inte jag dig? eller gör jag :idea:

Jo faktiskt, alla jag har haft djupare diskussioner med ang smärtan vid förlossning har nästan gjort VAD som helst för att slippa smärtan, de flesta säger även att det absolut inte finns något som heter "positiv smärta"

Jag tolkade det av dina tydliga inlägg.

Och det tycker inte jag, därför tycker jag att om man har de tankarna så kan man hoppa över hela kittet för jag tror att om man tror att man kan bestämma över naturen redan från början så kanske man har för höga förväntningar på ens tillkommande barn. Det är MIN åsikt.

Tolkade??

citat från mig själv
Läs nu inte detta som om att jag själv inte kommer att föda "naturligt" men jag anser att jag måste få ha ett val som jag själv bestämmer

Nej jag säger bara att man måste kunna få göra ett val, inte sagt att JAG skulle välja snitt men jag skulle vilja ha alternativet
Läs innantill!!

Och nej varför ska man dra paraleller med vilka förväntningar man har på sin barn??? Fattar absolut inte vad det har med det hela att göra.

och bestämma över naturen?? Vad har det med det hela att göra?? Underliga påståenden tycker jag!! Och verkligen inte verklighetsförankrade i frågan om snitt eller naturlig födsel!!

Då skulle ju varenda en som gör snitt vara verklighetsflyende och ha underliga värderingar i livet :crazy:

Senast ändrad:

Nej, det är inte helt jämförbart men det var det bästa jag kunde komma på.

Det handlar i båda fallen om stora kirurgiska ingrepp där patient och läkare kan vara oense om det behöver utföras eller inte.

Hur pass riskfyllt är ett snitt idag??

Läste någons citat tidigare i tråden där det var betydligt högre risk att föda vaginalt än vid snitt.

Är detta bara taget ur luften eller är det rikigt??

Jag har mött både och, dvs många med komplikationer från vaginala förlossningar och de som snittat. Har faktiskt hört mer "obehagliga" historier om vaginala än om snitt.

Och allt som står i AB är väl förankrat i verkligheten :smirk:

Men om man nu utgår ifrån att artikeln du länkar till har förankring i verkligheten kan man läsa att
Dödsfallen är direkt kopplade till en undermålig förlossningsvård

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV