Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

..och det var en av alla anledningar till varför jag INTE gillar Linda Skugge :crazy:

//aemaria
Jag instämmer, det är otroligt korkat att uppmana till snitt när inga medicinska skäl motiverar det.

Jag har två snittärr (exakt likadana som kejsarsnitt) efter äggstocksoperationer och två vaginala förlossningar. Smärtan och konsekvenserna efter snitten går inte att jämföra på samma planet som mina förlossningar.

Hon skriver också:
"Man får över huvud taget inte städa eller lyfta tungt på ca 5-8 veckor. Det är svårt att fixa det när man har större barn hemma. Efter ett snitt vet man inte om livmodern fixar ytterligare en graviditet."

Och jag föredrar då att vara helt och totalt återställd på runt 2 veckor.
Som efter mina vaginala förlossningar.
Jag kan inte begripa att man vill utsätta sig för ett snitt i onödan med alla de komplikationer som det medför och kan medföra.
Att vara helt fräsch och orörd i buken är mycket bra för kroppen och de inre organen.
Sammanväxningar och risken för endometrios borde avskräcka de flesta.

Men som livräddande åtgärd är naturligtvis snitt alldeles fantastiskt.

Visst ska man få välja men jag tycker att "latmajas förlossning" som Skugge så fint kallar det då till viss del bör betalas ur egen ficka.
T.ex. att mellanskillnaden mellan en normallång vaginal förlossning utan komplikationer och ett normalt kejsarsnitt räknas ut och så betalar man själv den mellanskillnaden om man vill ha ett snitt av annat än medicinska eller humanitära skäl.

Du tycker alltså att snitt enbart skall vara en livräddande åtgärd?

Du tycker alltså att snitt enbart skall vara en livräddande åtgärd?

Ja.
Allt annat är medicinskt förkastligt.
P.g.a. de risker för framtida komplikationer som man utsätter sig för.
Sammanväxningar och endometrios kan orsaka oerhört mycket lidande.
Och risken för livmoderruptur vid efterföljande graviditeter är ju en fara för livet.

Så att riskera så mycket för så litet är för mig obegripligt.
Jag kan ärligt talat inte se vad man vinner på ett snitt.
Utan jag ser bara allt vad man förlorar.

Jag kan vinna väldigt mycket på att snittas pga min ryggskada m.f skador, men att föda vaginalt är ju inte livshotande lika så är inte snittet livräddande ..

Men min livskvalitet kan försämras genom en vagnial förlossning, dessutom kan själva vaginala födseln främhäva en kraftig smärta just under födseln samt psykisk lidande.

Senast ändrad:

Jo men med dig är det ju litet speciellt.
Alla friska som inte har blivit krossade i ett högt fall och därför inte riskerar sin hälsa med en vaginal förlossning.

Man måste väga riskerna mot varandra.
Och ibland så är det mera medicinskt motiverat med snitt.

Men i normalfallet är snitt bara motiverat som livräddande åtgärd p.g.a. riskerna för komplikationer.

Jag tycker att den här tråden med exempel på icke komplicerade snitt och effekterna av dessa är avskräckande nog.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825014

Undrar om min kommande tvillingforlossning ar att forkasta da? Bada bebisarna ligger i sate och lakaren sager att det "sakraste" ar att snitta, fast om jag absolut vill sa kan jag fa forsoka foda vaginalt sa lange jag ar installd pa att det kanske/troligtvis blir akutsnitt trots allt...
Maste erkanna att det INTE kanns sarskilt lustigt att genomga x antal timmar av varkarbete for att sen sluta i kejsarsnitt iaf. Eller att den ena fods vaginalt och den andra med snitt. Kanns da sakrare att ha snittet bokat, for alla parter.
Men en livshotande situation ar det ju inte direkt...inte till att borja med iaf....

Jag har redan genomgatt laparoskopi sa min buk ar knappast orord - och endo har jag redan :crazy: - men for det sa ser jag verkligen inte fram emot veckorna efter snittet, kanns jobbigt att man ar handikappad sa lange, inte far kora bil etc. Plus alla risker som en bukoperation medfor :crazy:

Absolut man måste verkligen överväga riskerna mot varandra, men jag tycker det var lite hårt att skriva att snitt enbart skall vara en livräddande insatts.

Som när man får snitt beviljat för att läkaren anser att man ligger i riskzon för att få en förlossning deppression, det är kanske inte nödvändigtvis livsräddande men ändå väldigt godtagbar anledning.

Men en livshotande situation ar det ju inte direkt...inte till att borja med iaf....

Tvillingar i säte är nog inget man bör försöka med en vaginal förlossning på.
Riskerna för barnen är för stor.
Men det är ju inget "bekvämlighetsval" som du gör där.

Jag tror att det är livräddande i det fallet.

Snitt skall användas när det behövs för att rädda liv och undvika skador på barnen.
Och då skall man vara generös med det.
Men det är inget bekvämare sätt, så i normalfallet kan jag inte se någon vinst.
Dessutom så har du ju som sagt redan endometrios.
Och jag antar att det inte är något som du önskar någon annan?

Varför skulle ett snitt hjälpa mot en förlossningsdepression?
Den är vad jag vet mest hormonellt triggad.
Och hormonomställning blir det ju i alla fall.

Förresten så är depression visst livshotande.
Självmord p.g.a. depression är en alldeles för vanlig dödsorsak.

Varför skulle ett snitt hjälpa mot en förlossningsdepression?
Den är vad jag vet mest hormonellt triggad.
Och hormonomställning blir det ju i alla fall.

Förresten så är depression visst livshotande.
Självmord p.g.a. depression är en alldeles för vanlig dödsorsak.

När jag födde barn - med akutsnitt efter många timmars värkar, och då snittades jag för att undvika syrebrist hos barnet - sa de att förlossningsdepression och anknytningsproblem är vanligare efter snitt.

Alltså ytterligare risker för mor och barn, och dessutom leder det till ökade kostnader att ta hand om de problemen.

Förutom alla de risker som en buköppning alltid innebär.

Okej jag vet bara av nära anhörigs erfarenhet att hon beviljades snitt pga hur hon skulle reagera och bli efter förlossningen pga att den första förlossningen gick åt helvette..

Oz_joj:

Nej det tror jag inte att man får om man inte har skäl till varför man skulle få ett snitt beviljat.

Fast, efter ett okomplicerat snitt blir man inte handikappad särskilt länge. Jag vet inte om dom har hårdare rekommendationer på hur man bör vila etc där du bor, det är mycket möjligt såklart.

Mitt snitt gick mycket bra, och jag läkte väldigt fort. Dagen efter var jag ute på barnvagnspromenader, och jag hade kunnat köra bil efter 4-5 dagar garanterat. Jag bar min bebis utan problem, det enda som kändes var att spänna magmusklerna genom att sätta sig upp/ner eller att böja sig fram väldigt mycket och lyfta upp något tungt.

Efter 2 veckor var jag fullt fungerande igen, och kunde bära ved, leka med hunden ordentligt osv. Visst, kom någon åt ärret hårt så kändes det ju, men inte av normalt liv så att säga.

Nej, man behöver ett någorlunda starkt skäl till varför man vill ha snitt, om det inte föreligger någon uppenbar medicinsk anledning.

Jag fick planerat snitt, pga psykiska anledningar. Jag behövde varken kämpa mig blå, eller förklara i all oändlighet. Jag sa som det var till läkaren, hon ställde några frågor om vad jag visste om risker etc, och sen bokade hon in en tid 12 dagar senare.

Okej jag vet bara av nära anhörigs erfarenhet att hon beviljades snitt pga hur hon skulle reagera och bli efter förlossningen pga att den första förlossningen gick åt helvette...

Ja, det skulle jag kunna få, tex. Det var läkaren mycket noga med att berätta redan på bb, för att inte min krångliga förlossning skulle bli ett skäl för mig att undvika att få fler barn. Men redan då stod det klart för mig att jag skulle satsa på vaginal förlossning om det blev fler, för det känns så dumt för mig att låta bli att göra saker pga rädsla, när jag vet att det inte är farligt egentligen.

Den gick så åt helvette att barnet senare avled och även om förslossningen inte var direkt orsak till dotterns död så kan kunde minnen av den förlossningen komma tillbaka med en jäkla kraft när det var dags för denna förlossning..

Därför var det inget snack om saken, hon fick snittas ...

kl.Efter vad jag nu läst på senaste att det nya är att man inte bör lyfta osv efter vaginal förlossning heller då man kan framkalla ansträngningsinkontinens samt att magmusklerna oxå tar tid att komma ihop mer ser jag ingen större skillnad mellan snitt & vaginal förlossning förutom att ett snitt inte gör ont att göra.

Förutom dagarna efter då vissa beskriver det som de har ont men jag själv samt de jag känner som snittats inte kände mer än vad som kan jämföras med träningsvärk efter för många situps.
Jag föredrar den smärtan framför en vaginal förlossning, vad alla än säger.

För jag har fortfarande aldrig hört ngn som skrikit att de vill dö under ett snitt eller skrikit av smärta under ett snitt, vilket en majoritet gör under vaginal förlossning, fast de kanske bara gör det för skoj skull?:smirk:

Dessutom får man bära sitt bar, jag bar ut mitt barn från bb när vi åkte hem & enligt läkaren ska man inte känna ngt alls efter 3 veckor.Hon sa att jag kunde börja rida efter 4 veckor & det gjorde jag oxå.
Så det är konstigt att de flesta här som är emot planerat snitt skriver tvärtemot vad alla läkare sagt till mej, men dessa skribenter kanske vet bättre?:angel:

Ni som vill snittas, stå på er!det är inte så farligt som alla försöker skrämma er att tro.
Det kan gå fel vid alla slags förlossningar men vid planerade snitt är som sagt riskerna i stort sett samma som vaginal förlossning & det är vid akutsnitt som inte hinner förberedas nog mkt som det mesta olyckor sker.

Senast ändrad av en moderator:

Den gick så åt helvette att barnet senare avled och även om förslossningen inte var direkt orsak till dotterns död så kan kunde minnen av den förlossningen komma tillbaka med en jäkla kraft när det var dags för denna förlossning..

Därför var det inget snack om saken, hon fick snittas ...

Oh, herregud, min förlossning gick ju hur bra som helst i jämförelse. Och ändå har jag erbjudits snitt för ev framtida behov.

I hennes fall förstår jag verkligen om hon inte vill genomgå en vanlig förlossning igen. De minnena skulle ju utan tvivel också riskera anknytningen till det nya barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV