Hur löser ni lastproblem?

H

Horsewhisperer

Eftersom det är en viss avsaknad av intressanta ämnen så drar jag igång en tråd till. Om ni stöter på en riktigt svårlastad häst, men hur stort baggage som helst. Hur lägger ni upp en träningsplan för denna häst? Hur går ni till väga för att lösa problemet, vilken/vilka metoder använder ni?
Niklas
-----------------------------------------------------------
Niklas Hjelm - Natural Horsemanship
http://www.horseandhuman.com/nh
niklas@horseandhuman.com
-----------------------------------------------------------

ringer dig förståss!! :crazy:

Skojar... tar en hel dag på mig (minst) och lär hästen att transporten inte är farlig, te.x longerar den så vi kommer närmare o närmare lämmen så hästen till slut måste gå över den för att passera. Lägger ett spår m godis eller ställer en spann med godis inne i transporten så hästen måste gå på för att få smaka. Mycket beröm.
Backar den halvvägs ut o ber den gå in igen, lastar den halvägs på och backar av hästen igen från transporten. Tills allt går hur smidigt som helst.

Le grande finalè.. Lastar kör en runda runt huset, lasta av och mycket godis o sen kanske en runda runt huset igen i motsatt håll.

Fungerar inte i längden att jaga upp dom med spö eller smälla till dom i baken med en kvast.

Ingen vidare trevlig syn på en tävlingsbanan iheller :eek:

Min nya häst är inte lättlastad, går att muta upp han med en hink m godis eftersom han är en gottegris. Borde själv ta mig i kragen o lastträna en helg.

Först befäster jag ledarskapet.

När jag har lasttränig med hästar är inte målet att varje gång komma in i transporten, det är ett delmål på väg mot målet (att kunna lasta, stänga luckan, köra en bit, lasta ur och sedan kunna lasta in igen utan protester från hästen).

När ledarskap är befäst (med olika "övningar") och hästen respekterar det jag ber om samt mig och ser mig som en positiv ledare börjar jag skicka in hästar i "fållor", dvs smala utrymmen utformade som spiltor.
Näsr hästen villigt går med på det går jag vidare till transporten.

Jag skickar fram hästen så nära transportens ramp den är beredd att gå.

När den stannar får den stå där, fundera lite och sen ta ett steg bakåt.

Fundera en stund igen och därefter skickar jag fram den till transporten igen, så långt den gick sist och ett steg till. Fundera, backa, fundera. Dit den gick sist samt ett steg till, osv.

När man gör på detta sätt blir aldriog hästen tvingad. Den känner sig aldrig trängd och den får en positiv upplevelse av att bli lastad.

När hästen upptäcker att den går fram, får fundera och sedan backa tycker den att det är mkt trevligare än när man står med linor bakom, en som drar, krattor och spön och gud vet allt man sett!!! :eek:

Varje gångs mål för en häst är att villigt gå dit man ber den om, och det utan att känna sig tvingad.

Om man bara komer upp på rampen med frambenen, med en häst som förut inte gått att lasta ens med linor, rep, stigbett mm så är detta en stor "vinst".

Nästa gång minns han att han inte behövde gå mer än upp med framhovarna på rampen, det var ju ok...

Så det kan han ju kanske tänka sig utan att sätta sig på tvären, och att ta ett eller två steg längre, ja det är ok det med! Och så är man nöjd med det!

Man börjar dock alltid från noll, dvs. skickar fram hästen så långt den är villig att gå!

Oavsett när jag lastar en lätt eller svårlastad häst, om jag känner hästen eller inte, så gör iaf jag som följer;
tar hästen mot transporten och när den har huvudet riktat mot transporten(oavsett hur långt eller nära vi är)så kommer jag inte att låta hästen ändra på huvudet.
Om den skruvar och vrider sig, flyttar jag bara tillbaka den till utgåns läget, huvudet mot transporten.
Den får endast vända sig(typ gå på volt)när jag bestämmer det.
Utifrån utgångsläget"pressar" jag sen hästen frammåt. Jag accepterar sen att den står så, och funderar ett tag, men jag accepterar inte att man backar eller slänger sig= bestraffning.
Ganska snabbt brukar hästarna inse att vid utgångsäge + frammåt är det lugnt.
Det handlar väl mest om att jag inte ger hästen så stor valmöjlighet att göra annat än gå mot transporten. Har med denna "metod" fått in de problem hästar jag har haft äran att få lasta. Har även fungerat bra på hästar som vill kasta sig ut ur transporten, då dom lär sig att bakåt får man bara gå på kommando.

En lastning jag mycket nöjd med är ett sto som med alla medel inte gått att lasta. Det var till och med prövat med lugnande. Nån tomte hade provat med ett rejält kok stryk(grrr!!!)
Det tog mig 15 min att lasta henne och ägaren är super super nöjd, då hon efter det och samma metod fortfarande går att lasta på några minuter!!

Däremot måste jag tillägga att många är så mån om lastningen av hästen, men sen kör dom som om allt vore stulet.
Har man lyckats bra med en lastning, så förstör det inte genom att köra som en galning. Endel hästar förknippar kanske lastningen med den otäcka åkturen. :bow:

Nu pratar jag om en häst med seriösa lastproblem, som vägrar gå närmare en 10 meter ifrån transporten. Eller som slänger sig varje gång lemmen närmar sig. Vad gör du om hästen ger blanka fan i godiset?
Niklas

Väldigt vettig attityd, tänker snarlikt när jag tränar. Hur går du vidare när du väl fått hästen in i transporten?
Niklas

Hur lägger du på bommen? Om du som jag tror drar in hästen så är du väl framför? Hur bestraffar du hästen om den rycker?
Niklas

Tar det i samma takt. Lägger på bommen. Låter hästen tänka, öppnar (när hästen är lugn) och backar ur, låter hästen tänka... Skickar in, sätter på bommen, låter hästen tänka och öppnar när den är lugn, skickar ut den. När det har fått göra detta några gånger och är fullständigt lugn, går jag till nästa steg, lägger på bommen, och börjar med att bara lyfta lite på rampen, håller hästen sig lugn tar jag upp rampen och stänger, och sedan som vanlig, tänka, öpnna, backa, tänka osv...

Jag gillar transporterna som kommit som har en liten dörr bakom hästen, det gör att man kan stänga bakom hästen utan att behöva lyfta rampen upp och ner, för den som lyfter är lite utsatt när den står där med rampen.

Blir hästen orolig backar jag till en längre nivå, arbetar där ett tag och går sedan sakta uppåt i nivå igen.

Samma sak med körningen, den sker en kort bit, stannar bilen, låter hästen tänka, öppnar, backar ut, tänka, skicka in, stänga allt, köra liten bit osv...

När jag märker att hästen inte tvekar längre att gå in i transporten ökar jag på körtiden.

Ju mer stressad, klaustrofobisk eller orolig en häst är vid lastning, ju lugnare tar jag det med träningen.

Denna metod med att gå framåt två steg och backa ett lärde jag mig på min instruktörsutbildning och den använder jag i alla lägen när jag ska skicka fram en häst till ngt. jag märker att den tittar lite misstänksamt på.

Aldrig användatvång! Det kan kännas som om man går frammåt fort, men i själva verket galopperar man baklänges bortåt! :crazy:

:bow: om jag skulle skicka min pålle till träning nånstans så skulle han hamna hos dig! :bow: :bow:

efte att ha jobbat med hästar i MÅNGA år så vet jag av erfarenht att det bästa man kan göra för att få en häst svårlastad det är att stoppa in den i en transport och köra den en liten bit och sen lasta av igen.
Anledningen till det är att det läskigaste med att åka transport är att hästen är tvungen att lära sig balansera och det lär den sig inte på ett par minuter. Dessutom krävs det mest balans när man stannar, stoppar och svänger, vilket det oftast blir mkt av när man kör en liten bit bara.

Låter man däremot hästen åka en lång runda, gärna rak motorväg och få start och stopp och svängarså har man som regel aldrig mer problem att lasta den.

Undrar därför lite varför du lastar av och på många gånger och bara kör en liten bit. Det är att göra det hela mkt mer komplicerat än det hade behövt vara, du ger hästen massor av obehag när du gör så.Låter ologisk på nått vis, typ varför göra de enkelt när man kan klydda till det. :D

Nja, den lilla rundan är på rak väg.
Jag lastar som sagt in och stänger. När hästen godtagit det avslutar jag för den dagen. Nästa dag samma nivå, bara in och stänga, är hästen lugn kör vi en bit. Stannar och lastar ut och in igen, kör. Men vi stannar inte föränn hästen är lugn. Men undantaget är förståss om hästen får panik, då har man gått för fort fram. Men än så länge har inte det hänt (peppar peppar ta i trä)...

Varför jag kör korta bitar och sedan stannar, lastar ur, tänka och lasta in igen direkt är för att jag vill visa hästen att det inte är farligt att bli körd, och det är inte farligt tat gå in i transporten.

Detta är dock rutinerade hästar, är det första gången får de åka en lite längre bit för att de ska hinna inse att det inte är farligt. De kan bli lite oroliga i början av färden och då är det dumt att lasta av när de tycker dt är läskigt, bättre då att vänta och köra en bit till, tills de lugnat ner sig och insett att det inte är farligt.

När det gäller bredåkare som inte gillar att åka smalt utan vill stå brett har jag inte riktigt funnit någon bra lösning dock när dte gäller själva körningen (någon som har tips?) då det inte är alla transportmodeller som man kan köra med sidoväggen åt sidan.

Och sedan är ju frågan vilka som är för och nackdelar med att köra med siodoväggen åt sidan, när hästen redan är "etablerad" bredåkare?

Kanske ska starta en diskution om det???

För jag tar tacksamt emot tips och funderingar! :)

Man skapar bredåkare just genom att göra så där, köra små bitar :-) En bredåkare är det för att den inte kan balansera sig med kroppen utan bara genom att sätta benen brett isär och den hittar då på en massa andra fula saker och till slut vägrar att låta sig lastas vilket är fullkomligt logiskt.Givetvis ska man alltid köra en brdåkare brett, allt annat är grymt.
Men för framtiden så kan man ju tänka på att alltid intruducera transporten för långa rundor i början, gärna en timme eller mer så lipper an tjafsa med alla dessa lastproblem och bredåkningsproblem.Visste ni att en vanlig anledning till lastproblem är at man inte låte hästen kissa innan man lastar på den? Tänk att stå i en vinglig låda ocg vara kissnödig......

Handlar gentligen inte om vad jag räknar som en kort sträcka utan om vilken tid hästar behöver ha för att komma till avslappning.
Har aldrig testat hur kort som behövs men det är bra att låta hästen passera stadierna
Skiträdd-jag tror jag dör typ
Lite rädd men jag lever fortfarande
Läskigt är det men om jag gör så här så är det lättare
coolt om jag gör så här så är det rätt ok
Wow, kolla vad bra jag är på detta
Detta är skitlätt, jag tror jag slappnar av och vilar en stund för jag balanserar auotomatskt.

Det säger sig självt att deta inte tar en minute eller 10 utan ganska långt tid.

Kan nämna min ena bäbis som när hon passerat åldern som gör att de får åka långt med mamman åkte till Göteborg från Malmö utan paus.Vi lastade henne genom att bära upp henne väldigt snabbt och såg til at morsan var med hela tiden för att inte göra de hela obehagligare än det hade behövt vara.
Givetvis var det hela ändå en traumatisk upplevelse för henne.

Sen var hon med mamma hos hingsten 2 månader och gick i storflock och sen åkte hon hem igen även där utan paus.
När det sen va dags att skilja henne från mamman när hon var ett halvår så stoppade vi in henne i en transport och gjorde det totalt problemfritt. Visserligen hade jag stoppat in en kompis i facket bredvid för det kändes taskigt att hon skulle få åka själv.När vi lastade av henne på nya stället så gick hon lugnt av transporten som en gammal häst och tittade sig nyfiket omkring, trots att detta var första gången i hennes liv hon var utan sin mamma.

Så vi kan konstatera att Malmö Göteborg är en tillräckligt lång sträcka för att lära sig balansera på iallafall :-).
Kanske hade räckt med Malmö- Halmstad eler nåt, vad vet jag.
Det enda jag ve är att ju längre, desto bätre.

Jag tycker att ni bägge har rätt!
Men beroende på häst. Metod korta turer på extremt rädd häst. Metod lång tur på ovan häst.

Tror alltså att bägge metoderna kan skapa problem med fel häst. Själv (dum som jag är) står jag alltid hos hästen de första turerna, på så sätt kan man läsa om den är extremt rädd eller bara ovan.
Som vi vet kan en extremt rädd häst snubbla över tröskeln och den mår bäst av att bara få åka en liten tur, komma in i boxen, vila och tänka över situationen.
Denna häst skall heller inte lasttränas varje dag.

Den ovana lite lugnare hästen med fattning mår bäst av att få åka en längre tur, så att den själv kan få komma på att det inte är farligt, denna hästen blir åkvan på en tur på detta sätt.
Men i vilket fall som helst kör jag alltid extremt försiktigt hur van den än är.

Hihi, ingen häst ska väl behöva lasttränas varje dag :-)
Men jag håller inte med dig om att längden på resan ska skljas beroende på om hästen är van eller ovan, lugn eller stirrig. Det är ju den stirrige vane som mest behöver lära sig balansera,den behöver ju lära sig att OMbalansera sig, dvs bryta ett invant betende.

Menar du bommen bakom hästen? :confused:

När jag börjar träna lastning så har jag inte som mål att i första hand stänga bakom hästen, utan det gör jag när den är mogen för det och klar med sin uppgift. Dvs att stå still i transporten. :bow:

Det ska inte vara konstigare att lasta sin häst än att lägga på en sadel...

Den som har provat att "dra" in en häst, som inte är lätt att lasta, i transporten kommer nog snart underfund med att det är ganska tröstlöst. :devil:
Min match vikt är 65 kg och med dom orkar jag absolut inte dra in någon häst.

Om hästen rycker i transporten och vill kasta sig ut så upplyser jag den om att det accepterar jag inte, med min röst och ett lätt "tryck/ryck" över nacken i grimman eller huvudlaget. Vill den ändå kasta sig ut, är det bara vackert att följa med och börja om... Försöker aldrig med våld, tvinga en häst att stanna kvar i transporten, genom att kasta igen luckan eller bommen bakom den. Tycker att det bara bygger upp mera osäkerhet hos hästen.

När jag blir frågad att lasta(inte lastträna) någon annans häst(som är besvärlig)så börjar jag inte att "uppfostra" hästen, utan mitt mål är att kunna lasta hästen utan att det blir en ångestfylld upplevelse.
Det kan innebära att jag kan behöva hjälp att ex. då stänga bakom hästen.
Min egen häst lastar jag själv, den stannar kvar i transporten, medans jag går runt och stänger bakom. Lastningen tar väl max 30 sek. inkl stängning av baklucka. ;)
I början tog denna häst omkr 2 timmar att lasta!!
Det som gäller är träning, träning och åter träning + att kunna visa hästen sitt ledarskap.

Hmmm... skulle försöka vara kortfattad... :o

Som sagts i ett annat svar här.
Använder mig mycket av röst + ett lätt ryck/tryck i grimman eller huvudlaget. Bestraffning/tillrättavisning anpassar jag efter varje individ, så det är svar att säga generellt vad som gäller. Det finns de hästar som bara håller på att dö, bara man vänder sig om, å så finns det dom som bligar på en, som en ko....

Men en del lasttränar varje dag! :crazy:
(Har faktiskt själv gjort det med en omöjlig häst som fick äta alla sina mål mat därinne!)

Jag förklarade nog lite fel, jag menade att bägge hästarna var ovana, men den ena normal i skallen och den andra inte.
Den hästen som överreagerade är oftast den som man inte ser det på. Den hästen är oftast vid lastning så chockad så att den bara går in. Men efter ett tag kommer reaktionen.
Har upplevt detta, denna häst försökte verkligen ta sig ut under färd. Då hade det varit bättre om man bara kört en kort sväng. (hästen blev totalblockerad)
Men detta om att lära sig balanera har du helt rätt om. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 315
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar