Sv: Hur löser man detta?
Så jag kan förstå desperation i ett krisläge, men jag kan inte förstå inställningen som princip för hur relationen ska se ut mellan föräldrar och barn, all logik säger mig att det är betydligt mer krävande och en omväg för en harmonisk relation. Man har alltså inte ögonen på målet, utan på principen.
Ja eller att det bygger på nån gammalmodig uppfattning om att det är fint att ha pli på sina barn och hur man ska vara som en redig och stark förälder
Mitt exempel handlade ju om stunden, och jag försvarar inte sådant hos mig själv i efterhand, som du läste. Men min tillfälliga känsla av att
jag vill slippa konflikt så nu ska ungen/djuret lyda, tänker jag mig är en tillfällig variant av en över tid mer välbefäst känsla hos de som verkligen eftersträvar lydnad. De vill alltid slippa konfikt, de ska inte behöva konflikta med barnen, barnen får helt enkelt inte kräva relationsarbete.
Jag tror som du att det där gammalmodiga är inblandat, men jag tänker mig att även det delvis vilade/vilar på att man inte ville eller vågade eller överhuvudtaget såg sig motiverad eller skyldig att i umgänget med barnet konfrontera sig själv och sina gränser. Lyckas man åstadkomma den där lydnadsrelationen, slipper man ju sådan jobbig självrannsakan, tänker jag mig.
Nu tror jag inte att det är exakt så de som vill ha lydnad för lydnadens skull tänker, men jag tror ändå att det handlar om de mekanismerna på något sätt. De
tänker inte att de vill slippa möta sig själva, det är min tolkning.
I TS trådar blir det ju gång på gång tydligt hur hon ser att allt bara handlar om ett obstinat barn. Sin egen roll analyserar hon inte i en enda mening. Det närmaste man kommer är att hon ibland skriver att flickan blev för bortskämd från början (eftersom uppfostran var ogenomförbar av hänsyn till grannarna), och det formuleras också mer som en brist hos flickan än hos föräldrarna, trots att ju ett barn inte kan "skämma bort" sig själv (oavsett vad man menar att bortskämd betyder).