Hur löser man detta?

Sv: Hur löser man detta?

Men ge henne en supp direkt då om hon trilskas minst då.

Jag tar tillbaks det jag skrev. Om hon uttryckligen inte vill ha medicin i rumpan och ni tar till det som hot så känner jag " stopp & belägg ".

Att mosa en tablett ger en fruktansvärd bismak så jag förstår att hon inte ville ha det.

Hur mycket cola dricker hon i samband med medicinen? Det finns cola utan koffein. Tar hon medicin med cola så forts med det.

Har redan skrivit att barnet har fått för mycket sin vilja igenom när hon var mindre och har lite svårt nu med vissa saker.
Strunt samma i hela tråden, problemet löser sig med tiden!
Det är för närvarande en bortskämd och bestämd tjej, men vi får till det med tiden.
Alla ord går att tolka på flera sätt.

Hur får du ihop det med att en femåring som inte vill ta en medicin som smakar illa är bortskämd? Jag tycker att det låter alldeles normalt, en femåring har inte det konsekvenstänkande en vuxen har, de kan inte på samma sätt förstå att man behöver göra något obehagligt för att det ska bli bättre sen.

Personligen hade jag löst problemet på enklast möjliga sätt genom att ge henne det hon vill ha, tex cola. För mig känns det ologiskt att göra medicin till en maktkamp, den lär ju bara förvärras om man gör själva processen obehaglig också, tex genom att tvinga henne med fysisk styrka som nån föreslog ovan.

Det är inget jag tänker ta i den här tråden, varför jag säger så, men hon är bortskämd och har fått sin vilja igenom för många gånger.

Alvedonglass! Vi köpte Alvedon med jordgubbssmak och jordgubbssaft blandade ihop rätt dos och frös in som glasspinnar i såna där formar som man gör egen isglass i. Fungerar inte på kåvepenin vedervärdig smak Isak kräktes trots att han tog den helt frivilligt.

Ni har ju problem med att få i henne medicin och du får flera råd i tråden, råden andas lite samma sak.

Hot och tvång fungerar ju uppenbarligen inte och jag tror faktiskt merparten av små barn krånglar från och till när man ska ge medicin. Det är väl bättre att ni bygger upp förtroende och begriplig fakta kring varför hon måste äta medicin.

Muta är ypperligt tycker jag. De finns bättre tillfällen att ha rätt på än i såna situationer.

Jag förstår inte varför hon ska ha alvedon bara för att hon har feber? Min dotter har fått det en enda gång hittills, och då hade hon 39,9 i temp och hade knappt fått i sig vätska under dagen. Men så länge hon äter ok och dricker så får febern vara, den är ju där av en orsak, att få väck bacillerna ur kroppen!

I övrigt skulle jag leta efter det smakligaste alternativet samt prata med barnet. Muta med nån sak och inte mat? Typ en guldstjärna för varje gång hon tar medicinen utan bråk och vid ett visst antal stjärnor så får hon en ny bok/leksak/film/whatever.

Hur löser man när barnet är sjukt men blir hysterisk så snart det blir frågan om att ta medicinen på något sätt. Sitter de och dricker den själva, så kan det ibland ta upp till 1½ timme att få sig en liten fånig dos på alvedon och hostmedicin.

Vi har alltid kört konceptet "dålig" medicin följt av "god" medicin (quilla) Har fungerat förträffligt.

Man kan ju inte blanda upp den varenda gång med Coca Cola när de tex ska ta den på morgonen eller på kvällen innan de ska sova?

Och varför inte det? Är det en Coca Colablandning som krävs för att allt ska fungera är det väl inget som helst problem. Borsta tänderna efteråt bara.

Du kan väl inte på allvar mena att hot och tvång är bättre?! Och råd som att hålla fast barnet och tvångsmata det?!:eek:
Som jag ser det är det inte barnet som har problem utan ni vuxna som inte kunnat introducera medicin på ett vettigt sätt. As simple as that.

Har ni provat att prata med fem åring lugnt och sakligt? Om varför man behöver ta medicin, vad den gör för nytta och varför?

Jag hade stora problem med min äldsta när hon fick kåvepenin, men hon tog det men kräktes direkt efteråt eller när hon hade det i munnen, men då var hon mycket större och med henne hjälpte det att svälja ner tabletterna med youghrt. Min yngsta har aldrig varit några problem med att dricka saker han vet vad de gör för nytta, alvedonsmaken gillar han lite väl mycket så där kan han försöka "luras" att han har ont så han ska få alvedon. Han har haft rätt jobbigt med växtvärk, alltså att han har vaknat mitt i nätterna och bara grät helt hysteriskt tills alvedonen börjar göra nytta. Nu har det tack och lov gett med sig men han kan säga på kvällen att han har ont i benen och hoppas på en slurk alvedon.

Hostmedicin, alvedon och liknande ser jag ingen andledning till att hota och tvinga barnet att ta, viktigare mediciner kan jag förstå att man ibland helt enkelt måste tvinga i barnet, men då handlar det om sådana som är livsviktiga, eller avstyr riktigt farliga sjukdomar. Men pencillin för en öroninflamation hör inte dit...

Ett sätt att få bort smaken efteråt är gelehallon, det tipset fick jag nyligen och det hjälper faktiskt och som sagt, det går att borsta tänderna efteråt och är det livsnödvändig medicin så gör inte ett gelehallon från eller till.

Nu kan det vara så att ni har trasat sönder förtroendet hos eran dotter när det gäller medicin så det kommer ta tid att bygga upp igen, men prata lugnt, förklara om och om igen och tvinga och hota aldrig om det inte handlar om livsviktiga mediciner...

Jag bara häpnar när jag läser dina inlägg. Är du seriös? Jag trodde inte i min enfald att den syn på barnuppfostran som du ger uttryck för i den här tråden fanns i Sverige på 2000-talet.

Det du beskriver låter fruktansvärt otäckt. "Gör som jag säger annars stoppar jag ett piller i rumpan på dig". Herregud....njuter du av detta maktövertag?

Du begår fysiska övergrepp och förklarar det med a) det är för barnets eget bästa b) det är motiverat för att hon har "fått sin vilja igenom förut".

Och allt detta pga vad...medicin som ska rädda barnets liv? Nej, Alvedon....

Känns att hade det inte handlat om Alvedon så hade du hittat på något annat. För att få utöva din makt och visa vem som bestämmer.

Skit i att tvinga i henne förkylningsmedicin och be BVC om att få prata med en psykolog om barnuppfostran.

Jag bara häpnar när jag läser dina inlägg. Är du seriös? Jag trodde inte i min enfald att den syn på barnuppfostran som du ger uttryck för i den här tråden fanns i Sverige på 2000-talet.

Det du beskriver låter fruktansvärt otäckt. "Gör som jag säger annars stoppar jag ett piller i rumpan på dig". Herregud....njuter du av detta maktövertag?

Du begår fysiska övergrepp och förklarar det med a) det är för barnets eget bästa b) det är motiverat för att hon har "fått sin vilja igenom förut".

Och allt detta pga vad...medicin som ska rädda barnets liv? Nej, Alvedon....

Känns att hade det inte handlat om Alvedon så hade du hittat på något annat. För att få utöva din makt och visa vem som bestämmer.

Skit i att tvinga i henne förkylningsmedicin och be BVC om att få prata med en psykolog om barnuppfostran.

:bow::bow::bow:

Släng dig i väggen! Du vet inte vad du pratar om när det gäller henne! :mad:
Ni verkar tro att vi inte pratar med henne! Vi pratar och förklarar, men hon vill INTE lyssna!
Alla runt är förvånad över den otroliga viljan hon har, har hjälpt henne med mycket men ställer också till trassel!
Jag bad om lite tips inte bli påhoppad!
Är du så felfri då när det gäller dina barn?

Du har ju fått råd och tips men dom biter tydligen inte på din (enligt dig) obstinata och omöjliga dotter.

Alla runt är förvånad över den otroliga viljan hon har, har hjälpt henne med mycket men ställer också till trassel!
Jag var/är också viljestark. Av erfarenhet kan jag därför säga att din dotter kommer att ge dig ett rent helvete när hon blir äldre om du fortsätter på den inslagna banan (och då syftar jag inte enbart på dina inlägg i den här enskilda tråden utan på din attityd mot ditt barn i stort).

Du kan liksom inte förvänta dig att hon blir glad och samarbetsvillig när hon blir äldre om inte du vill samarbeta med henne nu.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 308
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka