Hur löser man detta?

Sv: Hur löser man detta?

Du vet inte vad du talar om! Du tar vissa saker och tror sedan att så är varje dag!
Gränserna är oerhört höga innan vi ens gör sak i saken om det är något som verkligen måste.
Saker och ting som var när jag började tråden har lugnat sig.
Hon kan inte dra ut på saker hur länge som helst kvittar vad det är.

Du vet inte vad du talar om!
Jag har fullständig koll på vad jag talar om.

Du tar vissa saker och tror sedan att så är varje dag!
Så ofta som du skriver inlägg här på Buke om din obstinata (men egentligen helt normala) femåring så framgår det med all önskvärd tydlighet att det i alla händelser är alldeles för många konflikter för ofta och på fel sätt.

Jag har också koll, för de kunniga som jag har pratat med har sagt att vissa saker går det inte att komma undan och att vi tänker, gör rätt!
Har jag skrivit ofta eller startat ofta trådar där jag frågar om hjälp? Knappast?
Har skrivit i någon tråd som jag startat visst och alla här inne på buke skriver utifrån sin verklighet.

Senast ändrad:

Vi samarbetar med henne!

Nej det gör ni inte.
Ni dresserar henne.
Och hon är en människa och inget husdjur.

Ni måste få henne att förstå att det är för hennes egen skull som hon måste ta medicin.
Du påstår i flera trådar att hon är begåvad över medel för sin ålder.
Dåså resonera med henne och få henne att förstå meningen med medicinen så får ni till det.
Hon är redan för stor för att vara möjlig att tvinga som en häst eller hund.

Och det blir bara värre med åren om ni fortsätter spåret "sätta gränser" och "rå på".

Jag skriver här som i den andra tråden.
Sök hjälp, ert förhållande med ert barn håller på att haverera.

Nej, ni motarbetar och hotar och sätter omotiverade tramsgränser vars enda syfte är att manifestera er makt över henne.

Precis så.

TS ni måste samarbeta.
Det innebär att ni måste komma överens med henne.
Inte att hon skall göra som ni vill.

Gränserna är oerhört höga innan vi ens gör sak i saken om det är något som verkligen måste.

Men det handlar inte om gränser alls.
Utan om att få henne att förstå varför vissa saker är som de är så att hon själv sedan vill t.ex. ta sin medicin för att bli frisk.

Mest oroar det mig att du inte ens förstå vad som är fel i er relation.

Vi har försökt resonera med henne, men när det kommer till kritan så vill hon inte, även när hon har skyhög feber!
Kanske nästa gång går det smidigare och att hon kan svälja piller istället.
Vi kör enbart hårt när hon inte lyssnar på något som helst vi säger och då menar jag absolut inget går fram till henne. Annars tar vi det oerhört lugnt och lirkande med henne. Pratar med henne om saker och hon får vara med och bestämma i mycket.
Nåja, problemet är inte där mer för tillfället!

Du har fortfarande inte svarat på varför hon måste ha Alvedon? Har hon väldigt hög feber eller?

Är du så felfri då när det gäller dina barn?

Alltså ett normalt barn vill varken dö eller ha jätteont så de brukar begripa medicin = blir frisk från ca 3 års ålder.
Du påstår dessutom att ditt barn är väl utvecklat intellektuellt så det borde inte vara några problem för barnet att förstå.

Om det finns andra problem som gör att barnet heller dör eller om ni inte kan kommunicera så måste ni söka hjälp.
Be BVC om att få kontakt med en barnpsykolog.
Något är fel.

Vi har försökt resonera med henne, men när det kommer till kritan så vill hon inte, även när hon har skyhög feber!
Kanske nästa gång går det smidigare och att hon kan svälja piller istället.
Vi kör enbart hårt när hon inte lyssnar på något som helst vi säger. Annars tar vi det oerhört lugnt och lirkande med henne.
Nåja, problemet är inte där mer för tillfället!

Alltså när mina barn har varit så dålig att jag har ansett att de verkligen behöver något feberdämpande, då har de varit så matta att de inte har orkat att ens diskutera saken, lillskrutt får flytande, de gånger han har varit riktigt illa så har man fått lyft upp honom i famnen, hjälpt honom att få i sig alvedonet och lite vatten och sedan har han somnat om, och det är enbart i de lägena som alvedon/ipren är nödvändigt när det gäller feber.
De kan absolut får annars oxå men det finns inget som helst tvång. Svälja hela piller gör min 10 åring om hon måste, tex en pencillin kur, men det tar tid för henne och hon tycker att det är jättesvårt. Alvedon får hon i sugtablett när det behövs. Hon har även fått brustablett någon gång när hon blev sjuk och vi var borta och hon behövde få i sig något för hon hade ont i örat. Fördelen med brus alvedon är att den går att blanda med saft.

Jag säger som jag har sagt förut, ni måste byta spår och bygga upp hennes förtroende för er igen, det handlar inte om att hon ska lyda utan hon ska lita på vad ni säger.

Hej, du har säkert redan fått detta svar men:

Om det inte är medicinen i sig som är problemet.
Ta bort ordet medicin. omformulera, det är ingen dum flicka du har men ibland får man gå runt problemet.
Ta med dotter till bordet, ta fram medicinen som du har att välja på.
Säg inte medicin utan hon är stor nu så hon förstår normalt prat. så
- är du snorig? ska vi se om vi hittar något som tar bort det... etc.
sen tar du fram de alternativen som finns och låt henne välja själv. Funkar fantastiskt bra när tvånget försvinner. Och vill hon ej ha "medicinen" låt det va en stund. Och fråga igen lite senare om hon klagar för ex. huvudvärk.
Sluta truga henne. Det blir bara tjabb.

Barn är inte dumma.
Det funkade här hemma.
Samma gäller när de krånglar med mat.

Lycka till

Men låt henne ha skyhög feber då.
Om hon inte riskerar att få feberkramper.
Men vid så hör feber är de flesta barn halv medevetslösa och lätta att stoppa alvedon i rumpan på.
Då de är för borta för att kunna protestera.

Låt henne må dåligt utan medicin så att hon begriper att ni talar sanning.
Att det är för hennes egen skull.

Alltså ett normalt barn vill varken dö eller ha jätteont så de brukar begripa medicin = blir frisk från ca 3 års ålder.
Du påstår dessutom att ditt barn är väl utvecklat intellektuellt så det borde inte vara några problem för barnet att förstå.

Om det finns andra problem som gör att barnet heller dör eller om ni inte kan kommunicera så måste ni söka hjälp.
Be BVC om att få kontakt med en barnpsykolog.
Något är fel.
hon vill inte ha ont, men tror tom att stora skador som när hon ramlar löser sig av sig själv.
Först vid senaste läkarbesöket upptäckte hon att det inte var så farligt, innan har doktorer varit allt bara elakt osv.
Hon kan ramla riktigt illa, och riva upp sig men till doktor vill hon inte.
Det är för att under hennes första år så har läkare bara gett sprutor eller kollat hur hennes höfter osv har varit.

Men låt det ta längre tid i stället då.
Ni kommer ju bara att bli oändligt osams.
Det går inte när det tex är bråttom med saker! Inte bara medicinen som hon drar ut på utan det kan vara också andra saker. Vissa saker måste barn bara finna sig i, att så är det bara och inget mer med det.

Jag tror fortfarande på geléhallon. Det är ett enkelt, smärtfritt sätt att få barn mer medgörliga på i dylika situationer. Ett geléhallon sabbar ingen uppfostran.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 308
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur