Hur lösa detta?(Hundpassning, långt)

Dentaku

Trådstartare
Just nu känns det rätt tungt på hundfronten. Efter att i våras bytt jobb och fått nya arbetstider kunde familjen som passat min hund inte längre ta hand om honom när jag jobbar. Efter lite annonserande så hittade jag ett dagis där han nu går och verkar trivas. Problemet är att situationen inte fungerar för mig!

Kostnaden kan jag leva med men den stress och extra tidsåtgång det innebär att hämta och lämna honom där varje arbetsdag gör att jag är totalt slut när jag kommer hem. Till saken hör att jag inte är helt frisk, jag klarar av att jobba heltid men måste vara väldigt noga med att inte stressa och inte ta på mig för mycket osv. Det finns visserligen hunddagis som ligger närmare men alla verkar ha konceptet att hundarna ska vara i stora flockar och jag har svårt att se att min hund skulle klara det. Han fungerar inte med alla hundar, dessutom kan han gå upp i varv och då blir det lätt gruff.

På det nuvarande dagiset är de väldigt noga med hur de placerar hundarna och hittills har det fungerat jättebra. Egentligen är det dock inte så viktigt att han har hundsällskap, han är snarast människokär och vill ha folk omkring sig. Eftersom jag kan flexa endel och jobba i viss mån hemifrån så skulle jag kunna skippa dagiset ett par dagar i veckan(det är inga problem att lämna honom ensam några timmar), men problemet är att de måste veta vilka dagar det blir och jag har svårt att säga något exakt. Helst av allt skulle jag vilja hitta en ny dagmatte/husse men dels är efterfrågan större än utbudet(och då är det inte en fördel att ha en lite större hund som inte är helt oproblematisk), dels skulle det behöva vara någon som bodde någorlunda nära där jag bor eller jobbar för att inte samma situation skulle uppstå.

P g a stress(inte bara över detta men det är definitivt en bidragande orsak) har min sjukfrånvaro gått upp en massa, så det är verkligen ett reellt problem. Det känns lite hopplöst... :(

Sv: Hur lösa detta?(Hundpassning, långt)

Hej
Vilken jobbig situation :(
Har du testat med att sätta upp lappar runt om där du bor? Det kanske finns någon trevlig granner som kan vara dagmatte?

Ja eller någon som kan promenera hunden mitt på dan, alternativt ta ut den på gården lite (om du har någon). Om han är jobbig att gå i koppel kanske personen ifråga kan ta honom till ett inhägnat område av något slag, typ hockeyrink (beror ju helt på hur ni bor)...

Hoppas du finner en bättre lösning..

Jag tycker att det är bra att du iaf ser till att hunden får vara någonstans där den inte behöver vara ensam om dagarna. En promenad mitt på dagen är inte alls samma sak.

Du vill inte ge det andra hunddagiset en chans? Hundar är ju trots allt flockdjur och jag kan tänka mig att de som arbetar där ser till att fungerar att hundarna i storflock. Det kan ju tom vara miljöträning för din hund att vistas i större flock, en hund ska ju trots allt kunna hanetra såna situationer med en bra människa till hands. Eller tar de bara in hundar som redan fungerar bra i stora flockar?

Jag hade personligen föredragit ett hunddagis där alla hundar får vara tillsammans och där personerna jobbar med hundarna för att de ska må bra i den situationen. Det tycker jag känns seriöst att man vill lägga ner det arbetet. Men det är såklart en smaksak.

Det är ju så, att ha hund, katt eller annat levande djur innebär ju att man tagit på sig ansvaret att ge individen det den behöver. Precis som när man skaffar barn. Ibland får man byta arbete för djurens/barnens skull men det är ju något man har accepterat när man tog sig an det ansvaret som det är med en levande varelse som blir beroende av dig och det du ger den. Var jag du hade jag antingen försökt på andra hunddagiset, letat ny dagmatte/-husse, bytt arbete eller slutligen placerat om hunden om inget av dessa alternativ fungerade. Det är ju trots allt ett liv vi pratar om. Som inte ska behöva ligga hemma om dagarna och vänta på att matte ska komma hem. Livet är mer värt än så även för en hund.

Usch vad det låter jobbigt. Jag förstår också hur du känner, för jag har varit i samma sits för många år sedan.
Tyckte det var skitjobbigt att hämta och lämna före och efter jobbet. (jag beundrar alla som har barn som hämtar på dagis mm)
Då lämnade jag t o m bort min hund (på den tiden hade jag bara en ;) ) en månad för känna efter hur det skulle vara utan hund.
Nu fixade jag inte det, utan hon fick komma hem igen.

Men kanske det är något du ska testa, att vara utan för se hur det känns och hur du mår? Eller som nån annan skrev, om du kunde få en granne som gärna vill vara hundvakt.

Tack för era svar. Att han skulle vara ensam har aldrig varit något alternativ, möjligtvis kanske 6 timmar ett par dagar i veckan då jag jobbar resten hemifrån men det kräver ju ändå att jag kan lösa passningen övriga dagar. Jag upplever faktiskt inte riktigt att dagisen med stora grupper vill lägga ner särskilt stor möda på att få en hundgrupp att fungera, helst tar man emot tikar och kastrerade hanar, gärna av mindre raser. Jag ringde trots det till dagiset som ligger bäst till och de har en väntetid på ca ett år... :crazy:

Annonsera i grannskapet var ett bra tips, jag ska köra en ny annonsräd över huvud taget och se om någon nappar. Att vara utan jycke känns verkligen inte som ett kul alternativ!

Testa att sätta ut en annons i lokaltidningen, det funkade för mig.
Nu på sommaren är det svårt att hitta någon eftersom alla planerar semesterresor m.m. Står du ut till hösten tror jag det blir lättare då, när folk är inne i sina vanliga rutiner igen. Över sommaren är det däremot lättar att hitta tillfällig hjälp.

Jag skulle bli jätteglad om du kunde sluta jämföra hundar med barn. Det är inte samma sak.

Jo, när jag annonserade lite i våras var det väldigt många svar som erbjöd passning över sommaren, men är det inte varaktigt är det ju ingen mening med det. Jag har lagt ut en internetannons nu och ser till att få in en annons i lokaltidningen om ett par veckor när åtminstone min semester börjar gå mot sitt slut. ;)

Tack för råden!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 889
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka