Jag förstår var du vill komma, och jag ser nu att delar av min trådstart kan tolkas som att jag på något barockt vis klagar på att jag inte orkar med att leva mitt priviligierade liv. Bara rubriken blev ju tokig ser jag nu, när jag fått insikt i hur man
också kan tolka mig. Det var som sagt inte alls så jag menade, och jag beklagar att det kunde läsas så.
Ja, det var nog ungefär en sådan grop jag lyckades gräva ner mig lite i där i måndags. Normalt sätt har jag inga problem att se och höra om världens problem, men ibland blir det helt enkelt för mycket. Drygt 2 timmars dokumentär där man möts av en lång rad av allsköns eländen från alla världens hörn, blev mig bevisligen övermäktigt.
Mycket bra inlägg, tack!
Det här med att saker i stort faktiskt blir bättre på flera håll är svårt att komma ihåg ibland, det är ju sällan sådant rapporteras om tyvärr. Hans Rosling var dock bra på att påminna oss om detta tycker jag, hans material borde jag kanske lyssna på oftare.
För mig är det en kombination av alla tre. Jag blir frustrerad över att se problem som är så enorma att jag aldrig skulle kunna lösa dem. Och även om jag försöker blir hjälpen för mig inte sällan osynlig, och så känns det ännu mer hopplöst.
Mycket bottnar sig nog mina känslor i att jag känner mig skyldig för att jag har det så bra, men samtidigt inte gör mer för att förbättra för andra. Att hjälpa till ännu mer där jag kan är ju en bra början, och det ska jag verkligen ta med mig nu under det nya året, men jag ska även försöka jobba med tänket att jag inte kan göra någon skillnad. Det är ju oerhört dumt att tänka så, och det hjälper
verkligen ingen.
Ja, jag vet inte om jag skulle mäkta med att jobba med sådant här faktiskt. Jag är dock djupt imponerad av och tacksam till er som gör det.