Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Personligen så tycker jag inte att det är så farligt om en hund är mkt ensam, så länge den får det den behöver när matte/husse är hemma. Men det förutsätter ju att man inte har en brukshund, eller bordercollie eller nån annan sån ras med jätte stort behov av stimulans.

Det är inte en uppfattning som du delar med Jordbruksverket. I sin föreskriftsdokumentation uttrycker de sig nämligen i termer av att det är "förkastligt ur social synpunkt att lämna hunden ensam eftersom hunden har så stark flockinstinkt och inte vill vara ensam". Med ensam syftar föreskriftsdokumentationen till att lämna hunden ensam en hel arbetsdag (eller motsvarande).

http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf

Fast hur "frisk och välmående" är en gammal senil(?) hund där matte ledsnat på att den pinkar inne så att den får bo ensam, instängd på en toalett på natten?

/Swat

Som jag skrev så är det mycket olämpligt att lämna hunden ensam hela natten. Men bara för att hunden är gammal och har börjat kissa inne så behöver det verkligen inte betyda att man pronto måste ta bort den.

När jag tänker hund så tänker jag vad hunden var från början, nämligen en varg. Hur ser en vargs liv ut? Och sedan utgår jag ifrån det och försöker efterlikna det så mkt som möjligt. Likadant oavsett vilken art det handlar om.

Hur många låter sina hundar vandra så mkt varje dag? Jag känner en hundägare som jag tycker verkligen lyckas. Hon går ca 2 mil med hundarna varje dag.

Jag tycker oxå att det varierar väldigt mkt beroende på ålder, ras och personlighet på hunden.

Min dam tex kan utan problem sova 16-18 timmar/dygn (och sån har hon alltid varit).
Hon tycker det är sådär roligt att gå ut o gå om vädret är dåligt, så då sysselsätter vi oss med toarullar och andra födosöks grejjer.
Hon är inte supersocial när det gäller att bara vara nära och gosa, men tycker om att följa med på äventyr, helst inomhus aktiviteter.

Men jag är fullt medveten om att jag aldrig kan skaffa en ny hund så länge jag är singel. En yngre hund behöver mkt mer än vad jag kan ge.

Personligen så tycker jag inte att det är så farligt om en hund är mkt ensam, så länge den får det den behöver när matte/husse är hemma. Men det förutsätter ju att man inte har en brukshund, eller bordercollie eller nån annan sån ras med jätte stort behov av stimulans.

Hur får du ihop det att hundar skall behandlas som vargar, samtidigt som du gör skillnad på BCs o brukshundar med andra hundar?

O varför skulle man inte kunna skaffa hund som singel?
har jag gjort många ggr utan problem.

Fö är det olagligt att ha hundar ensamma många timmar om dygnet, o passar illa med din vargromantik.

Kl
Det är en sak att sova tillsammans med sin flock 16-18 timmar än att lämnas en hel natt - rent instinktivt så har hunden "jour" hel tiden vilket annars flockmedlemmar delar på.
Blir nog oerhört jobbigt för en hund utan att det för den skull "märks" på hunden.
Men tacka sjutton för at hon vill sova då när hon äntligen blir avlöst och matte kommer hem.

Men bara för att hunden är gammal och har börjat kissa inne så behöver det verkligen inte betyda att man pronto måste ta bort den.

Det var ju att slå in en rätt vidöppen dörr, för det har heller ingen påstått.

En gammal hund får ett ökat behov av antalet rastningar per dag (och ibland också om natten). Det är lite som att få en valp igen. Kan man tillgodose behovet så finns ju inget problem. Men kan man inte det så måste man tänka på om inte det mest humana är att låta hunden få somna in med flaggan i topp.

Hur får du ihop det att hundar skall behandlas som vargar, samtidigt som du gör skillnad på BCs o brukshundar med andra hundar?

O varför skulle man inte kunna skaffa hund som singel?
har jag gjort många ggr utan problem.

Fö är det olagligt att ha hundar ensamma många timmar om dygnet, o passar illa med din vargromantik.

Där förutsätter jag att man har ett heltidsjobb där man inte kan ta med sin hund. Och att man skaffar valp.

Och för de flesta så är det ju så livet ser ut.

Där förutsätter jag att man har ett heltidsjobb där man inte kan ta med sin hund. Och att man skaffar valp.

Och för de flesta så är det ju så livet ser ut.
Japp jag har i stort sätt alltid arbetat heltid o oftast varit singel.
Över 10 år sedan jag hade ett arbete där jag kunde ta med mig hund.
Och jag har oftast skaffat valp, inte vuxen hund.

Hur får du ihop det med att inte lämna hunden ensam? De flesta hunddagis har ju regler om att man inte får lämna dem där innan de är 6 månader.

Jag är uppriktigt sagt extremt nyfiken på hur man gör det, för jag kan verkligen inte se något sätt.

Jag har mina hos nattfamilj o har aldrig haft valp utan att samtidigt haft äldre hundar i flocken.

Jag sparar så jag har ca 8 veckors semester/komp tills valpen kommer o har ändå ett par veckor kvar att ta av till "vård av sjuk hund"
Det var iaf planen sist jag skulle ha valp, 2008. Tyvärr kom bara en levande valp ut, en tik, o en sån skulle jag inte ha.
Hastigt o lustigt så damp en 10 månaders import ner hos mig o jag kunde inte ta semester med så kort varsel mitt i sommaren, en god vän till mig kunde ta ut en vecka så hon kom hit med sina två o tog hand om nykomlingen, medans seniorerna var på nattis.

Det var ju att slå in en rätt vidöppen dörr, för det har heller ingen påstått.

En gammal hund får ett ökat behov av antalet rastningar per dag (och ibland också om natten). Det är lite som att få en valp igen. Kan man tillgodose behovet så finns ju inget problem. Men kan man inte det så måste man tänka på om inte det mest humana är att låta hunden få somna in med flaggan i topp.

Många började ganska snabbt peka på avlivning i denna tråd, och jag tycker det är att gå till överdrift. Hunden bör inte vara ensam en hel natt, men som sagt - att försöka lära den gå på tidning på natten istället för att rasta den ute, tycker jag inte behöver vara en anledning till att den skall tas bort. Jag tror inte hunden lider av att inte få gå ut på natten så länge den har möjlighet till att göra sina behov (vilket den ju dock redan gör). Om någon anser att en hund skulle må dåligt av det får denne gärna förklara varför.
Var hunden gör sina behov torde kvitta. Att man tränar en valp till att bli rumsren är ju för ens egen skull. Hade man inte gjort det hade hunden säkert varit lika glad ändå så länge den får komma ut och få sina fysiska och psykiska behov tillfredsställda.

Därimot bör ts försöka lösa problemet med att hunden lämnas så länge. Kanske finns det några vänner som kan ha hunden på nätterna? Även om dessa inte har lust att gå upp mitt i natten och rasta hunden så slipper den ju i alla fall vara ensam.

Senast ändrad:

Ursäkta, men har du läst tråden?

Det var lixom först när TS vägrade inse att hunden inte skulle vara ensam hela nätterna som frågan om att ta bort den kom.

Ursäkta, men har du läst tråden?

Det var lixom först när TS vägrade inse att hunden inte skulle vara ensam hela nätterna som frågan om att ta bort den kom.

Exempelvis så är här ett citat från första sidan.

"Men om hunden är så gammal att den är senil och inte kan hålla sig, varför inte ta bort den då? Hunden kan ju knappast må bra av det."

Som jag tolkar det inlägget så föreslås det att hunden tas bort pga att den är senil och kissar inomhus.

Hon kanske bara har svårt att hålla sig? Min kasterade tik är nu 3år och fick problem med att hon kissade på sig när hon sov. Nu har jag ändrat om våra rutiner med extra kissning på natten, vilket funkar för oss. Men Veterinären skrev ut ett läkemedel som hjälper tikar som inkontinens. Ring och be få det utskrivet och pröva. Det kanske hjälper dig och din hund =)

De medel som finns för inkontinens ska inte ges till okastrerade tikar.

De medel som finns för inkontinens ska inte ges till okastrerade tikar.

undrar samma som viva, varför inte? och i förlängningen: är anledningen fortfarande adekvat om man överväger det till en 14 år gammal hund?

Nu tror jag inte det är aktuellt, för hon gör inte på sig eller liknande. Hon sätter sig medvetet där hon ska kissa och kissar helt enkelt. Det kommer inte bara hipp som happ när hon reser sig eller liknande.

Dock kasterades hon för 1,5 år sen ungefär, så för den delen kan hon ta medicinen, men jag tror inte den kommer hjälpa iaf.

Bara en allmän fråga som dök upp i mitt huvud. Varför är det ok för katter att göra ifrån sig inne, men inte hundar? Varför finns det tillomed en lag om det på hundar, men inte på katter?

Det borde väl ändå vara upp till ägaren om denne vill ha hundpiss och hundskit i sitt hus?
Mkt märkligt om ni frågar mig! Katter är tillomed ok om de aldrig får andas frisk uteluft :crazy:

Ang om någon vän kan ta hunden på natten. Nej, alla bor för långt bort och har dessutom egna hundar. Min hund avskyr andra hundar.
Det är lättare på vintern, då sitter min bror och eldar några timmar, så då är hon som mest ensam 7 timmar. Om inte jag får nåt larm precis innan jag ska gå då, men händer det en enstaka gång att hon får vara ensam för länge så går det ju.
Nu tjatar damen om att vi ska gå o lägga oss, så det är bäst att lyssna på henne ;)

Nu tror jag inte det är aktuellt, för hon gör inte på sig eller liknande. Hon sätter sig medvetet där hon ska kissa och kissar helt enkelt. Det kommer inte bara hipp som happ när hon reser sig eller liknande. .....

nej, i ditt fall känns det väl inte som någon större mening, jag frågade helt allmänt, för att lära mig något nytt :)

undrar samma som viva, varför inte? och i förlängningen: är anledningen fortfarande adekvat om man överväger det till en 14 år gammal hund?

För att de innehåller östrogen. En okastrerad tik har inte östrogenbrist, vilket kan orsaka inkontinensen.
Citat från FAssVet: Skall inte användas på intakta tikar, eftersom effekten bara har dokumenterats hos ovariehysterektomerade tikar. Djur som visar ett polyuri-polydipsisyndrom skall inte behandlas med Incurin.

Nu tror jag inte det är aktuellt, för hon gör inte på sig eller liknande. Hon sätter sig medvetet där hon ska kissa och kissar helt enkelt. Det kommer inte bara hipp som happ när hon reser sig eller liknande.

Dock kasterades hon för 1,5 år sen ungefär, så för den delen kan hon ta medicinen, men jag tror inte den kommer hjälpa iaf.

Bara en allmän fråga som dök upp i mitt huvud. Varför är det ok för katter att göra ifrån sig inne, men inte hundar? Varför finns det tillomed en lag om det på hundar, men inte på katter?

Det borde väl ändå vara upp till ägaren om denne vill ha hundpiss och hundskit i sitt hus?
Mkt märkligt om ni frågar mig! Katter är tillomed ok om de aldrig får andas frisk uteluft :crazy:

Ang om någon vän kan ta hunden på natten. Nej, alla bor för långt bort och har dessutom egna hundar. Min hund avskyr andra hundar.
Det är lättare på vintern, då sitter min bror och eldar några timmar, så då är hon som mest ensam 7 timmar. Om inte jag får nåt larm precis innan jag ska gå då, men händer det en enstaka gång att hon får vara ensam för länge så går det ju.
Nu tjatar damen om att vi ska gå o lägga oss, så det är bäst att lyssna på henne ;)

På JBV står följande: Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Dvs du måste se till att någon rastar hunden under natten. För jobbar du natt är du väl borta i minst 10 timmar? Din hund kan uppenbarligen inte hålla sig därför kissar hon inne. Kissar hon ofta och mycket så kan de även bero på andra sjukdomar tex diabetes..har du tagit urinprov? eller utrett om de beror på andra orsaker än ålderdom?
Jag antar att du inte sover på natten på jobbet utan sover när du kommer hem. Då har hunden redan sovit och säkerligen hunnit kissat inne medans du varit borta. Du rastar hunden och går och sover igen? Stänger du in hunden på toa då också? Hur länge sover du då? har hunden hunnit gjort inne under den tiden?

Vill man medvetet ha kiss och bajs i hemmet (som du uppenbarligen inte vill ha då du stänger in hunden på toa då du jobbar) så visst kan man skippa att göra dem rumsrena och ditt hem blir en sanitär olägenhet. Risken är att oavsett vilket djur du har så kan någon anmäla dig till länstyrelsen och du blir av med både djur och sedan ev barn.

Tycker du bör ställa dig frågan har min hund ett värdigt liv? Du säger att hunden är inkontinent (men vill inte testa om en medicin hjälper), den är dement (enligt dig), visar inte glädje då du kommer hem (de gjorde min gamgubbe in i de sista), du vill inte skaffa nattvakt och du verkar inte vilja avliva som jag fattar de... osv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka