Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Jag tycker att du innan du ens överväger låda ska göra ett toaschema till hunden där du tar ut hunden på regelbundna tider och tar hunden till veterinären. För jag tycker faktiskt inte att hunden låter helt frisk och jag kan inte anse att din hundhållning är okey under de omständigheter du beskriver.

Jag hade en tik som avskydde regn, men det var bara att ta ut henne ändå eftersom det inte är nyttigt att tänja på blåsan och ha urin stående i den såpass länge.Det kan bland annat ge UVI. I värsta fall drar man väl på hunden ett täcke. Den tiken var inte rumsren när jag fick henne eftersom ägaren inte låtit henne gå ut. Det tog två veckor av att behandla henne som en icke rumsren valp för att få henne rumsren.

Lillskruttens sängpissande löste sig troligen delvis av att vi började behandla den stora hunden på inkontinens. Förmodligen har han under en längre tid (innan det blev akut) droppat så pass lite att vi aldrig märkte det, men den lilla gjorde det och när han upplevde att han inte respekterades så skulle han markera över den stora hundens, för oss människor osynlig/oluktande, pissfläck och delvis genom att spänningen mellan hundarna minskades.

Det handlar inte om att hon inte får, utan om att hon inte vill.

Hundar har inte konsekvenstänkande i flera led. De kan inte dra sambandet att utebliven promenad innebär att de inte får kissa på flera timmar till. Inte heller förstår de att mycket stillasittande är negativt för hela kroppen.

Däremot är de vanedjur, som lätt blir introverta och sover mycket om man inte aktivt håller igång dem med olika aktiviteter. Speciellt gamla hundar.

/Migo

Fast det är naturligt för rovdjur att sova mkt. Nu kommer jag inte ihåg hur mkt som är naturligt för hunden, men jag kommer ihåg att 16-18 timmar för en katt är helt normalt, även på en ung och frisk katt.

Här innebär ju inte en utebliven promenad att hon inte får kissa på flera timmar, är hon kissnödig så väcker hon mig så släpper jag ut henne. Nemas problemas.

Det handlar inte om att hon inte får, utan om att hon inte vill. Det är en jävla skillnad. Hos mig har det varit nu på morgonen ganska kallt när jag kommit hem 11-12 grader bara, och hon är ganska nyklippt nu kan tilläggas. Riktigt sån där råblöt äcklig kyla har det varit, sådär som det brukar vara på hösten. Jag har haft värmefilten i sängen på högsta, med hunden under täcket :love:

Ja som sagt, när det är riktigt kallt så "kastar" jag ut henne minst 3 ggr/dygn. får hon välja själv så går hon knappt ut 1 gång. Sedan så skottar jag gångar åt henne i snön med, annars går det inte så bra för henne :angel:

Nu blir jag så ledsen när jag läser vad du skriver, eller blir jag kanske förbannad.
Inte kan du låta hunden bestämma om den ska gå ut eller inte. Gör du det, då får du ju också räkna med att den kissar inne.
Allvarligt, jag börjar undra om du driver med oss. Fattar väl en barnunge att går man inte på toa så blir man kissenödig till slut och det får du ha som ansvar när det gäller din hund. Hon verkar ju strunta i om hon kissar inne, hon gör ju det ibland säger du. Tro sjutton hon kissar inne, hon får ju inte gå ut :mad:

Fast det är naturligt för rovdjur att sova mkt. Nu kommer jag inte ihåg hur mkt som är naturligt för hunden, men jag kommer ihåg att 16-18 timmar för en katt är helt normalt, även på en ung och frisk katt.

Här innebär ju inte en utebliven promenad att hon inte får kissa på flera timmar, är hon kissnödig så väcker hon mig så släpper jag ut henne. Nemas problemas.

Jag tycker du ska avliva din hund så den slipper ha ett tråkigt liv restan av sin tid i livet. Sen skaffar du ingen mer hund är mitt råd. Och gör du det och talar om för en seriös uppfödare hur du tänker, då lär du bli utan hund varken du vill eller inte.

Det handlar inte om att hon inte får, utan om att hon inte vill. Det är en jävla skillnad. Hos mig har det varit nu på morgonen ganska kallt när jag kommit hem 11-12 grader bara, och hon är ganska nyklippt nu kan tilläggas. Riktigt sån där råblöt äcklig kyla har det varit, sådär som det brukar vara på hösten. Jag har haft värmefilten i sängen på högsta, med hunden under täcket :love:

Ja som sagt, när det är riktigt kallt så "kastar" jag ut henne minst 3 ggr/dygn. får hon välja själv så går hon knappt ut 1 gång. Sedan så skottar jag gångar åt henne i snön med, annars går det inte så bra för henne :angel:

12 grader varm är det nu, inte 12 grader kallt. Och det klarar även en nyklippt hund. Om inte, sätt på täcke.

Hade hon sagt till när hon behövt kissa och du hade gått ut med henne, hade du inte behövt att hunden är instängd i badrummet och hon hade inte pinkat på dina mattor och soffor.

Det går inte ihop det du skriver. Antingen säger hon till och du går ut eller så pinkar hunden inne. Eftersom du skriver att hon måste vara i badrummet för att inte kissa i soffan så stämmer det inte att hon säger till och får gå ut.

Fast det är naturligt för rovdjur att sova mkt. .

Ja de samlar kraft till jakt mm. Men det behöver inte våra "rovdjur" göra, så de blir uttråkade av att sova så mycket.
När man får jobba för sin föda måste man sova och samla kraft mellan jakten på mat.

Jag har haft hund länge, tog bort min gamling nu i våras. Jag vet att de sover mycket, men jag vet också att det är onormalt/osunt att sova som du beskriver att din gör.

Uppenbarligen säger inte din hund till när denne vill kissa, eftersom hon gör det innomhus.

Men snälla människa, hur läser du?

Hon kissar inne när jag är på jobbet, därav är hon instängd i badrummet när jag är på jobbet, inte annars.
Det är bara i soffan och på mattan som hon kissar när jag är hemma, därav får hon inte vara i vardagsrummet när jag inte är där.

Hur många ggr har jag skrivit detta nu? Hur svårt ska det vara att förstå?

Det är alltså inte innan jag åker till jobbet hunden får välja själv, utan när jag kommer hem, och då kissar hon inte inne eftersom vi är i sovrummet då, och därinne har hon hittills *peppar peppar* aldrig kissat.
Menar ni att hunden skulle kissa inne i förebyggande syfte? För att hon vet att hon inte behöver gå ut när jag kommer hem? Känns inte som att hundar kan planera på det sättet...

Grana: Hur tänker du, ska jag avliva hunden för att jag låter henne bestämma själv hur hon vill göra? Varför anser folk rent allmänt att just hundar måste sysselsättas utomhus?! Det gör ju för tusan knappt folk med sina hästar ens ju!
Vill min hund hellre sysselsättas inomhus så får hon det med. Jag har inga som helst problem med att hitta på saker inomhus med henne.

Men om hunden varit instängd i flera timmar när du jobbat
så är det väl självklart att hon måste ut när du kommer hem?
Hur kan du ens överväga att inte ta ut hunden då?
Det är ditt ansvar att få ut hunden då, du kan inte låta den välja själv
då. Speciellt inte en senil hund som kanske helt enkelt glömmer att den måste ut.

Ja... Jag vet inte riktigt vad jag skal säga om denna förvirrade beskrivning av din hund och hennes liv?!

Hunden är 14 år och senil?
Hon tvingas ibland vara instängd på toaletten i över 10 timmar i sträck då du arbetar?
Trots lång tid ensam och innestängd så låter du hunden "välja" om hon vill gå ut eller ej?
Du anser redan nu att det vid + 11-12 grader är för kallt för henne att vara utomhus?

Och du funderar på varför hunden kissar inne?

Du refererar dessutom till både vargar och katter som är HELT irrelevanta för en tråd som handlar om en innekissande liten sällskapshund!

Sällskapshundar/hundar som sover 16-18 timmar/dygn gör ofta detta pga två saker:
1. Ohälsa! Hunden mår inte bra utan sparar på sina krafter och vill inte avslöja svagheter för omgivningen.
2. Påtvingad passivitet! Hunden har tvingats inse att livet inte blir roligare än att sömn är det enda som återstår. Inte ovanligt men vansinnigt trist.

Din situation kan som jag ser det bara lösas genom att du skaffar någon som kan passa din hund medan du arbetar eller att du låter henne somna in!
Kanske finns någon trevlig granne där hunden kan sova över mot en mindre ersättning?
För flertalet människor tillbringar INTE 10 timmar i sängen vilket skulle avhjälpa den långa tiden + att du säger att hunden inte kissar om hon får sova i sängen...

/ Swat

Aja, då får jag väl sparka ut henne varje gång jag kommer hem då. Jag kommer inte vara populär. Kommer garanterat inte få sällskap i sängen då :crazy:

Varför "Sparka ut"?? Ta på henne ett varmt ylletäcke - som du med fördel kan ha liggande på elementet för extra värme - och promenera en kvart- tjugo minuter med henne när du kommer hem.
Sedan kan ni ta en liten fika och krypa i säng!

I dina skor tror jag du behöver sluta att förmänskliga hunden, sluta jämföra henne med en varg eller en katt och uppskatta henne för den gamla HUND hon är.

/Swat

Varför "Sparka ut"?? Ta på henne ett varmt ylletäcke - som du med fördel kan ha liggande på elementet för extra värme - och promenera en kvart- tjugo minuter med henne när du kommer hem.
Sedan kan ni ta en liten fika och krypa i säng!

I dina skor tror jag du behöver sluta att förmänskliga hunden, sluta jämföra henne med en varg eller en katt och uppskatta henne för den gamla HUND hon är.

/Swat

*gilla*

/Migo

HAHA! Alltså, seriöst, tror du att det är jag som tycker att det är för kallt vid den temperaturen? Jag går fortfarande i min piketröja på jobbet då :D
Hon däremot tycker att det är kallt, skakar massor och går inte ut om jag inte beordrar det.

Har inga element som man kan lägga täcke på tyvärr, de elementen jag har är elelement som man inte får lägga saker på, och de används i regel inte eftersom det är dyrt med el. Jag har 2 kaminer i huset och använder istället dem. Hon älskar värme och ligger halvt under den ena oftast på vintern.

Fika blir det oftast innan sängen, värsta som finns är ju när man vaknar av att man är hungrig :D

Tror jag måste köpa ett nytt täcke till henne, med riktigt ordenkligt med foder, vattentätt och riktigt bra passform. Hon verkar frysa lättare på äldre dagar. Det som passar henne bäst har gett upp i resorsnörena till bakbenen, och då åker det ju upp lite på ryggen. Kan inte vara så skönt... vet ju själv hur det är att gå med för kort jacka brrrr!

Senast ändrad:

Jag menar inte att hunden pinkar förebyggande. Jag menar att din hund pinkar inne eftersom den inte får gå ut tillräckligt ofta. Hunden pinkar för att den är antingen är stressad eller för att den helt enkelt är pissnödig.

Därför att friska och mentalt sunda hundar tycker om att vara ute! Fryser dom finns det både täcken och overaller.

Ja faktiskt.
Det handlar inte om att "sparka ut", det handlar om att du tar ditt ansvar som hundägare och ger din hund ett drägligt liv. Att sitta instängd på toa i timtal är inte ett sådant liv.

Det är ju helt absurt att du efter att haft hunden ensam över natten inte går ut med henne innan du går och lägger dig. Helt absurt. Ännu mer absurt är det att du inte förstår att det förkastliga i en sådan hundhållning. För varje sak du skriver så blir jag bara mer och mer förbannad!

Jag överväger faktiskt att anmäla ditt sätt att hålla hund till Länsstyrelsen i Östergötland. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka