Trubbel i paradiset.

Sv: Trubbel i paradiset.

*kl*

Min inneboendes skarpa ögon hittade en gammal fläck till, så det har visst hänt två gånger. Måste dock ge katten komplimang för väldigt luktfritt kiss, för ingen av oss har märkt nåt.

Har installerat den andra lådan nu och Isola har då använt den, så den verkar duga åt henne i alla fall. :D

För övrigt har hon försökt med mattan EN gång idag, då slängde JAG mig efter henne och sen dess har hon inte satt en tass på den. :devil:

Nu hittade jag ett ställe till där det kissats. :(

Nu är jag övertygad om att det är Dimma, för det finns inte på kartan att det skulle vara Isola.

Hoppas verkligen det upphör nu när vi har en låda till, för så här kan vi inte ha det. :(

Hon är otrygg. Inget annat. Det där brukar kallas protestkiss men det leder tanken lite fel. Hon gör det för att hon inte känner sig trygg.

Hur funkar de ihop? Finns det nåt du kan göra för att hon ska känna sig tryggare? Behöver hon en mindre, avdelad del av lägenheten för sig själv några dagar?

Inga olyckor under dagen heller. :bump:

Har funderat på det där med att dela av lägenheten, men då hon verkar vilja vara där det är folk (hon svansar efter mig mer eller mindre jämt nu) och då Isola definitivt inte går att stänga ute (då blir vi vräkta...) så är det svårt att genomföra.

De slåss ju inte alls, de har nosat på varann några gånger men verkar i övrigt mest samexistera. De kan sitta en liten bit från varann och äta, passera nära varann när de möts och så utan problem. Jag misstänker dock att Isola slår vakt om en del saker, hon visade lite av det igår när Dimma kom för nära mig.

Idag kom Dimma fram direkt jag vaknade, och sen ikväll så kom hon fram när jag varit hemma bara en liten stund. Tidigare har hon inte visat sig alls på morgnarna och inte kommit fram förrän framåt 22-23 på kvällen. Så visst verkar det gå åt rätt håll.

Ännu ett dygn utan olyckor och den nya lådan används flitigt. Jag tror baskemig det är de där kristallerna jag har i lådan i badrummet som hon inte gillar. Ska skaffa vanlig klumpande sand till den också, Isola bryr sig ju inte om vilket, tack och lov. :bump:

Har märkt en stor skillnad bara senaste dygnet på Dimma. Hon är framme mycket mer, äter mer, dricker mer och kelar mer. Dessutom har hon börjat visa lite intresse för Isola och söker faktiskt kontakt. Isola ger henne förstås kalla tassen, trots att hon var så himla nyfiken medans Dimma ignorerade henne. :D

Ja, kristallerna kan det ju mycket väl vara! Skulle Isola sen välja nåt annat kan du ju bara ha en låda av varje.

Alltihop låter som framsteg! Hoppas Isola inser att det är rätt kul med en väninna, på lite sikt;)

Att sammanföra katter är så chansartat. Det mest lyckade jag hört om i den vägen är min exsambo. Han skaffade katt när vi delade på oss - och efter nåt år tyckte han att det var dags för sällskap till den första katten.

Båda är KKS-katter med trasslig bakgrund. Den första katten levde i en kattkoloni på ett industriområde och är sönderslagen för all framtid: saknar många tänder, har en avslagen/sned höft osv. Tuff som satan. Den andra katten har en lugnare bakgrund men var en stallkatt som ingen tog ansvar för innan han, efter några försök att ge honom ett bättre hem, hamnade hos KKS.

Och när de här två ganska jämnåriga överlevnadskonstnärerna (det borde bara inte gå!) skulle sammanföras klev katt 2 ut ur buren, gick rakt fram till katt 1 och buffade lite på honom - och på den vägen är det, nu ett par år senare. De är superkompisar, katt 1 bestämmer men katt 2 har inga synpunkter alls på det, de sover ihop, bråkar bara på skoj när de behöver rasa av sig osv.

Medan mina två kullbröder som vuxit upp tillsammans i harmonisk miljö bara bråkar mer för varje år som går:crazy:

Isola går i vilken låda som helst. :D Kristaller, sand, pellets; you name it. Ska köpa mer sand nu efter jobbet och byta i den andra lådan.

Vilken solskenshistoria med KKS-katterna! Mina verkar ju komma rätt bra överens, de slåss ju inte direkt. Isola är lite marig med Dimma bara, inatt skulle Dimma inte få komma nära sängen och Dimma sover under sängen vilket gjorde henne lite ledsen. Till slut fick jag hålla fast Isola så Dimma kunde smita in under sängen och lägga sig. Knäppkatter.

Revirgrej igen... Isola tycker att sängen är hennes (och MÖJLIGEN din;)). Hoppas Dimma hittar en roligare sovplats på sikt, under sängen är hon ju säkert för att hon inte känner sig trygg.

Ett tips är att inte tvinga ihop dem mer än nödvändigt, så att båda känner att de kan hitta sig ett eget litet revir i lägenheten.

Mina katter äter t ex i var sitt hörn av köket numera, i stället för sida vid sida. Att de skulle äta sida vid sida känns mest som en mänsklig konstruktion - att jag tycker att det är rart. Men eftersom den ena katten kräks när han äter för fort delade jag på dem så att han inte skulle stressa vid maten. Och jag tror att den bästa lösningen är att de äter isär, alltid. En katt med ett byte drar sig ju ofta undan med det.

Jag tror hon ligger under sängen för att jag knuffat in en skön filt som hon bott in sig på. :D Kanske ska ta fram den...

Jag tvingar inte ihop dem alls, men de tenderar att hålla sig nära mig båda två. När jag ignorerar dem (för att jag lagar mat eller nåt) går båda in i mitt rum. Så de håller liksom ihop ändå.

Egen filt är jättebra! Då kan du flytta fram den lite successivt om hon inte riktigt vågar lämna tryggheten under sängen.

Men menar du att de inte är i köket när du lagar mat? De måste vara djupt störda katter:eek:! (Eller KAN det vara så att mina är bortskämda:angel:)

Nu när jag kom hem sprang de runt och jagade varann lite. :D

Isola är inte i köket när jag lagar mat då hon är totalt ointresserad av saker som är råa; hon hänger efter mig när maten är klar. ;) Dimma är däremot lite mer pepp på t.ex. rå kyckling, men hon går också efter en stund när sakerna börjar hamna i stekpannan.

Dock har Dimma redan lärt sig att lyssna efter ljudet då man öppnar en sån där återförslutningsbar förpackning med skinka; då kommer hon och Isola i samlad trupp å ska ha godis. :D

Exakt så är det med katter. Det de själva vinner på blir rutin efter en gång. Typ matte-öppnar-skinka-katt-får-smaka. Det blir rutin direkt och som tjänstehjon får man en konsert i fyra oktaver om man inte är snabb nog med skinkan.

Men sånt man själv vinner på - det fastnar aldrig. Typ katt-får-inte-putta-väckarklockan-i-golvet-för-att-väcka-matte. Jag skällde på min katt varje morgon i flera månader innan jag gav upp och lade väckarklockan i nattduksbordslådan:cry:.

(Då övergick han till att dra duken i golvet. Eftersom den drog med sig lampan åkte även duken ner i lådan. Han försökte sen med själva lampan men - seger för matte - han gav upp när sladden tog emot:bump:. Då hoppade han upp i fönstret i stället och började spela harpa på persiennen som den jäkla förra hyresgästen hängt innanför fönstren. Och hoppade matte naturligtvis ur sängen så hade han vunnit den striden också
23.gif
)

Då hoppade han upp i fönstret i stället och började spela harpa på persiennen som den jäkla förra hyresgästen hängt innanför fönstren. Och hoppade matte naturligtvis ur sängen så hade han vunnit den striden också
23.gif
)

Persienntricket kan Maja också. Jag tror tom hon räknade ut det själv: husse går upp, drar upp persiennen på vägen ur sängen. Om Maja drar upp persiennen måste alltså husse gå upp :idea: Majas idé om lämplig frukosttid är runt 5-snåret vilket inte riktigt sammanfaller med övriga tre familjemedlemmar (Hanoo har ju med årens rätt blivit morgontrött)

Majas idé om lämplig frukosttid är runt 5-snåret vilket inte riktigt sammanfaller med övriga tre familjemedlemmar

Åh, det känner vi igen. Jag vaknar i svinottan varje morgon av att den ene alltså spelar på persiennen eller försöker dra saker i golvet - medan den andre kliver runt uppe på mitt bröst och mjölktrampar.:mad:

Om jag hade kunnat spela död då så hade problemet förmodligen varit löst på ett par dagar. Men jag är ju alltid pinknödig då och måste gå upp - alltså får de en liten skopa mat samtidigt. Så självklart har inlärningen funkat perfekt:crazy:

: Vilka onda katter du har!

Jaa:love:

Fördelen med magra skrällen som kräver mycket mat; de har alltid mat framme. :p *lat*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka