Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Jag har hört att man kan behandla "läckande" tikar med Rinexin? Stämmer det? Det läkemedlet innehåller väl inte östrogen?

När det gäller det där med att det börjar bli dags... Min tik är 15 år. Hon är kristallklar i skallen, hör och ser bra. Hon är enligt vet ovanligt välmusklad för sin ålder, hon hoppar fortfarande in och ur bilen själv. Hon får fortfarande tokfnatt ibland, där hon sprallar runt som en unghund. Trots det överväger jag att ta bort henne inom en snar framtid. För hon är lite svag i ett bakben, och särskilt när hon har legat ner en stund. Tyvärr så förstår hon inte att hon måste röra på sig några steg innan hon springer ner för trappan, och det har hänt några gånger att hon springer med frambenen och kasar ner med bakdelen. Det har också hänt att när hon blir lite tossig inne, att hon får svårt att hålla sig på benen.

Veterinären tycker att hon är i ett fantastiskt skick och att hon kan leva många månader/år till. Men de ser ju inte vad jag ser. Min hund visar alltid upp sig från sin bästa/friskaste sida där, det gör hon inte hemma.

I en ideal värld så hade jag flyttat till en bostad i ett plan och inrett med heltäckningsmattor. Jag hade gått på sim- och vibbträning med henne, och besökt massören ett par gånger i veckan. I verkligheten måste jag nog vänta tills nästa sommar innan jag får en ny lägenhet, kanske ännu längre om jag vill ha en på bottenplan. I verkligheten har jag inte råd med sjukgymnastiken.

För hundens är det viktiga bara att hon inte får lida. Varken mentalt eller fysiskt.

För att de innehåller östrogen. En okastrerad tik har inte östrogenbrist, vilket kan orsaka inkontinensen.
Citat från FAssVet: Skall inte användas på intakta tikar, eftersom effekten bara har dokumenterats hos ovariehysterektomerade tikar. Djur som visar ett polyuri-polydipsisyndrom skall inte behandlas med Incurin.

ah, ok. tack

Det innehåller inte östrogen, men funkar på liknande sätt. Man bör undersöka hunden för att se om man hittar orsaken till inkontinensen. Det finns så många olika orsaker till problemet att det är omöjligt att sätta in medicinering utan att försöka hitta bakomliggande orsak.

Ett bättre alternativ är väl ändå kiss-skydd på möbler eller (om du verkligen vill vara retro) plasta in möblerna. :idea: Så har jag fått göra när jag hade en valp som tyckte det var otroligt roligt att kissa ned mina saker. Då kan hunden i alla fall få vistas inomhus i hela huset.

Jag är väl egentligen inte främmande för att lära hundar att gå på lådan, vissa (speciellt småhundar) har svårt att bli rumsrena trots ihärdig träning, så där kan det underlätta för både hund och ägare. Däremot blir det inte längre ok när du vill lämna hunden mer än 6 timmar och förväntar dig att den ska hålla sig , 14 år gammal. Det är ju där som många ställer sig mycket tveksamma och detta är gissningsvis orsaken till ditt problem; hon behöver ut oftare och därför kissar inne. Protestkiss är inte orsaken då hundar inte riktigt tänker så; hundar kissar som en respons till något. Ex. om den blir rädd/orolig, om den blir arg, om den känner att den behöver kissa, om något trycker på blåsan. Hunden kissar aldrig för att "nu ska matte veta att hon gjort fel!" eller på något vis associerat med just att ge dig en snärt på näsan!

Egentligen är ju inte kiss-skydd en lösning på ditt problem. Ett hunddagis eller en nattfamilj är ju det. Men då får hon åtminstone röra sig fritt i hela huset, istället för att bli bannad till ett litet rum på 4kvm. Andra lösningar är att fylla på massor med extra vattenflaskor som du har ståendes så att du kan tvätta bort kisset enklare.

Har du kollat henne hos veterinär? Det kan vara något som irriterar blåsan och gör att hon faktiskt inte kan hålla sig lika länge som förut. Det kan vara inkontinens. Även om du inte tycker dig se det så är det möjligt. Är hon kastrerad så kan det vara värdefullt att prova medicinera för att se om det blir bättre. Eller avliva.

För att de innehåller östrogen. En okastrerad tik har inte östrogenbrist, vilket kan orsaka inkontinensen.
Citat från FAssVet: Skall inte användas på intakta tikar, eftersom effekten bara har dokumenterats hos ovariehysterektomerade tikar. Djur som visar ett polyuri-polydipsisyndrom skall inte behandlas med Incurin.
Så gamla hundar får inte mindre östrogen, som människor? Samt hur kommer det sig då att man medicinerar hanar som drabbats av inkontinens? Frågar som sagt av nyfikenhet, även om det inte är relevant för TS eller någon av mina hundar (lyckligtvis).

Senast ändrad:

Svarar lite allmänt och inte bara till dig.

Hunden har hela sitt liv kissat och bajsat inne om det har passat henne. Hon är inte en hund som lider av att kissa inne med andra ord.

Tiden är inte problemet, hon kissar inne oavsett hur långt tid hon får sitta på toan. Och hon är uppenbarligen inte otrygg där eftersom hon inte ens vaknar när jag kommer hem utan jag får handgripligen gå o väcka henne o fråga om hon ska med till sängen. När jag är hemma får hon vara i alla rum utom vardagsrummet, om inte jag är där, för då får hon givetvis vara där.

Det där med att en hund inte skulle kunna hålla sig mer än 6 timmar är ju bara rent skitsnack! Min häst kan ju för tusan hålla sig i 12 timmar utan problem! Även om hon har bråttom ut när man kommer då.

Har som sagt inte möjlighet till nattfamilj eller hunddagis (vilket hon skulle vantrivas nåt enormt på iaf eftersom hon avskyr andra hundar).

bengeten: Urinprov är inte taget, men som jag skrev i första inlägget så kollade vi alla hennes värden för bara några månader sen, superfina värden rakt igenom! Året innan, likadant, superfina värden!
Klart hon inte visar glädje när jag väcker henne! Hon är en sjusovare och har alltid varit. Även om hon givetvis vill sova ännu mer nu.

Hunden har hela sitt liv kissat och bajsat inne om det har passat henne. Hon är inte en hund som lider av att kissa inne med andra ord.

Tiden är inte problemet, hon kissar inne oavsett hur långt tid hon får sitta på toan. Och hon är uppenbarligen inte otrygg där eftersom hon inte ens vaknar när jag kommer hem utan jag får handgripligen gå o väcka henne o fråga om hon ska med till sängen. När jag är hemma får hon vara i alla rum utom vardagsrummet, om inte jag är där, för då får hon givetvis vara där.

Det där med att en hund inte skulle kunna hålla sig mer än 6 timmar är ju bara rent skitsnack! Min häst kan ju för tusan hålla sig i 12 timmar utan problem! Även om hon har bråttom ut när man kommer då.

Har som sagt inte möjlighet till nattfamilj eller hunddagis (vilket hon skulle vantrivas nåt enormt på iaf eftersom hon avskyr andra hundar).

bengeten: Urinprov är inte taget, men som jag skrev i första inlägget så kollade vi alla hennes värden för bara några månader sen, superfina värden rakt igenom! Året innan, likadant, superfina värden!
Klart hon inte visar glädje när jag väcker henne! Hon är en sjusovare och har alltid varit. Även om hon givetvis vill sova ännu mer nu.

Några månader är ganska länge, det kan gå fort med gamla hundar. Vilka värden kollade ni upp?

Det kommer jag inte riktigt ihåg, det var en rätt rörig tid. Vi var där för att hunden hade fått en inflamation i en nerv, och ni som har haft hundar med det vet vad det innebär :cry:
Hunden skrek som att nån höll på o slå ihjäl henne emellanåt, har aldrig sett ett djur i sådan smärta! Hon skrek och vred sig och kröp in i mitt knä och fortsatte vrida sig och försökte krypa "in i" mig för att komma bort från det onda. Veterinärerna ville lägga in henne, men jag vägrade och sa att jag hellre avlivade henne eftersom hon hatar veterinärer och det hela skulla bara sluta med att jag fick hämta henne iaf eftersom hon bara skulle hugga alla som kom i närheten och båda mat och vattenvägra. (Jag lovade henne förra året när hon fick livmoderinflamation att det var sista gången hon skulle ligga inlagd, det löftet tänker jag hålla).

Till slut så gick veterinären med på att skriva ut det starka preparatet till henne, trots att jag skulle ta hem henne, bara vi tog blodprov och kollade "allt" först. Efter att jag hade blivit förbannad som satan och sagt åt veterinären att jag ringde distriktarn istället, för de är inte lika räddhariga som de på kliniken. Och det är ju sant, när man är på kliniken får man preeeecis rätt antal tabletter, i preeecis rätt styrka. Går man till distriktarn så får man alltid lite extra så att man slipper åka tillbaks bara ifall djuret behöver det lite mer än man ursprungligen trodde.
(Jag var jääävligt irriterad på veterinären som bara tyckte att vi skulle lägga in henne).

Som du förstår så var min hjärna inte riktigt med där, så jag kommer ärligt talat inte ihåg vad som kollades, men hjärta, lever, njurar, sänka och blodsocker brukar ju vara standard.
Och hon dricker inte så mkt som en diabetes hund brukar göra.

Det var jävligt nära att jag avlivade henne då, natten innan vi kom in till kliniken. Men mitt ex var med och han bad för hennes liv många ggr. Nästa gång det händer något så ringer jag inte honom utan tar mina beslut helt själv.

En av de värsta nätterna i mitt liv. Och säkerligen hennes med.

Varför skriver du då att hon kan hålla sig i 12 timmar om du är hemma?
vad gäller 6 timmar kan de flesta hundar hålla sig, utom valpar o äldre hundar.
6 Timmars regeln är inte bukefalisters påfund, det är stipulerat i Djurskyddslagen, hört talas om den? Den är inte tolkningsbar av hundägaren.

Enligt vad du skrivit tidigare så var det ett år sedan din hund kollades upp, o nu skriver du att du vägrade lägga in henne när hon var sjuk?
O nej jag som hundägare vet inte vad inflammation i en nerv betyder, annat än just inflammation i en nerv som inta säger nånting öht.
Du verkar vara ute efter bekräftelse på att hon inte skall vandra vidare o vägrar överväga att skaffa hunden hjälp.

Snacka om oansvarig.
:devil:

NÅGOT har ju uppenbarligen förändrats hos hunden eftersom du NU väljer att låsa in hunden i badrummet varje natt, vilket du inte känt ett behov av att göra under de 14 tidigare åren.

Detta NÅGOT behöver du göra något åt, för att ha en hund inlåst i badrummet 9-10 om dagen är helt enkelt inte okey!
Jag är inte helt främmande för iden med tex låda åt en gammal hund som helt enkelt blir "plötsligt kissenödig" nattetid eller har svårt att hinna hålla sig mellan "jag är kissenödig" och ägaren fått på sig skor och hunnit ut, nerför hiss ect.

MEN det gäller då att man VET vad det är för FEL PÅ HUNDEN och att hunden i övrigt har ett bra fullvärdigt liv.

Att låsa in en 14årig, senil hund som dessutom verkar sova bort sitt liv till den grad att den inte ens gläds åt aktivitet, i ett litet rum nästan halva dygnet utan att ens bry sig om att veterinärundersöka den är inget annat än djurplågeri.

Seriöst, hur läser du igentligen? Några månader sedan är det hon senaste kollades upp, det står hur många ggr som helst, hur kan du få det till ett år?!

Läs om igen tycker jag,för nu blandar du ihop alla fakta hejvilt så att jag inte ens förstår vad du menar!

Och du, jag skrev inte att alla hundägare visste vad det var, läs om! Jag skrev "ni som har haft hundar med det vet vad det innebär" Vilket är en helt annan sak!

escodobe: Detta något var att jag tog bort mattan som hon har kissat på i alla år, då började hon kissa i min spillans nya soffa (jag skojar inte, soffan var 2 dagar gammal), då tänkte jag om, och hon har precis som innan fortsatt att kissa inne precis som innan. Enda skillnaden är att hon nu gör det på ett ställe där det är betydligt lättare att torka upp. Och när rörmokaren har varit här så blir det ännu lättare.

Men du tycker alltså att jag ska låta henne kissa på mattan som hon alltid har gjort?

Vart har jag skrivit att hon inte glädjs åt aktivitet? Inte någonstans faktiskt! Däremot har jag skrivit att hon inte är jätte förtjust i promenader, nej tacka fan för det, hon håller ju på att frysa ihjäl om det inte är jätte varmt.
Inomhus aktiviteter älskar hon.

Seriöst, vart får ni allt ifrån? Är det så kul att vrida på det jag skriver så till den milda grad att det inte ens är i närheten av samma betydelse längre?

Hon gillar inte att gå promenader, hon vaknar knappt när du kommer hem.
Vad GÖR hunden?

Jag tycker du ska ta hunden till en veterinär som utrönar VARFÖR hunden pinkar, om du nu inte tror att det kan ha något att göra med att vara senil och ensam nästan halva dygnet.

Min lilla hund pinkade i min säng ett tag, och det är inget man bara kan rycka på axlarna åt, utan det beror på NÅGOT.
Det problemet är löst sedan flera år tllbaka vid det här laget.

När ska hunden pinka ute då? Om hon först är ensam hemma hela natten och sen inte ens tas ut på promenad när du kommer hem och sover 5-6 timmar?:crazy:

En hel del hundar visar stress genom att stänga av och bli passiva.

Ta o lugna ner dig ett par hekto!
Jag råkar veta vad neurit är för något, förutom min medicinska utbildning så råkar jag varit nöt o fårbonde i några decennium o haft hästar.
så jag har nog lite bättre koll än dig på nervinflammationer, o btw så har jag haft uppfödning av både hundar o katter.

escodobe: Seriöst, vill du att jag redovisar för en hel dag vad vi gör?
Vill du det så kan jag det, men då får det bli morgondagen, lär bli en jävligt lång lista :crazy:
Om din fantasi inte sträcker sig längre än till promenader så tycker jag faktiskt synd om din hund. Min hund har aldrig direkt gillat promenader, om det inte är väldigt bra väder, så det är inget som har kommit på senare tid.

Det är enligt hennes åsikt för kallt för att gå ut och kissa när jag kommer hem, iaf vid den här årstiden. Så om jag inte beordrar henne att göra det så slipper hon det gärna, men jag frågar henne alltid, ibland vill hon gå ut, ibland inte. Ibland väcker hon mig när jag har sovit ett par timmar, ibland inte. Varför ska jag beordra henne när hon kan få bestämma sånt själv?

Enda gången jag verkligen beordrar henne är när det är -10 grader och kallare, för då gör hon hellre inne än går ut.

vallhund:Nu var det ju inte det som var poängen, det handlar inte om vem som är kunnigast överhuvudtaget. Något som du verkar fokusera väldigt mkt på, jag gör inte det. Jag berättade om det jag och min hund varit med om, varken mer eller mindre, that´s it.

Men det är väl ändå rätt rimligt att hunden pinkar inne om den inte får gå ut efter att den först varit instängd 9-10 timmar och sedan ska hålla sig 5-6 timmar till?

Tar du inte ur hunden så får du ju skylla dig själv om hunden pinkar inne.
Håller sig en hund för länge så är den en bra grogrund för urinbesvär, som kan yttra sig i att hunden *tada* pinkar inne.

För kallt att gå ut på morgonen i "den här årstiden" - det är ju inte ens höst?!

Nej, när det gäller saker som kan skada mina hundars hälsa så får de inte bestämma själva. Det är mitt ansvar som ägare att ha mer förstånd.

Senast ändrad:

Det handlar inte om att hon inte får, utan om att hon inte vill. Det är en jävla skillnad. Hos mig har det varit nu på morgonen ganska kallt när jag kommit hem 11-12 grader bara, och hon är ganska nyklippt nu kan tilläggas. Riktigt sån där råblöt äcklig kyla har det varit, sådär som det brukar vara på hösten. Jag har haft värmefilten i sängen på högsta, med hunden under täcket :love:

Ja som sagt, när det är riktigt kallt så "kastar" jag ut henne minst 3 ggr/dygn. får hon välja själv så går hon knappt ut 1 gång. Sedan så skottar jag gångar åt henne i snön med, annars går det inte så bra för henne :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka