Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?
Fast under de timmarna sover ju många iaf? Så det är ju många som ändå inte kommer ut den tiden..
Fast man kan ju inte räkna det så när det gäller nattarbetare. För de som är vakna o sällskapar hunden hela dagarna o sen sover på natten, ja då kommer den ju i regel inte ut nattetid. Men för nattarbetare är det ju bara att man vänt på dygnet, TS lär ju sova sin sömn ändå fast hon gör det andra timmar på klockan sett, inte färre. Så för hunden är det ju knappast nån skillnad mot att ha en matte som är borta hela arbetsdagarna dagtid sas. Du hade ju knappast tyckt det var ok om nån lämnade en hund själv en hel arbetsdag utan att den fick gå ut? Om nån fattar vad jag menar..
För min del tycker jag det är inget vidare hundliv att sitta inlåst i ett litet rum (eller ensam hemma öht för den delen) hela tiden ägaren arbetar om hen jobbar heltid, och som TS skriver ännu mer. Jag tror inte ens det är tillåtet men kan inte djurskyddsreglerna stenhårt på antal timmar en hund får vara själv så vågar inte svära på det. Vet att det finns de på buke som tycker det är ok men jag tycker inte det. Och om nu denna hund kan hålla sig när TS är hemma är det ju tydligt att något inte funkar.
14 är ändå en aktningsvärd ålder för en hund, och jag vet inte om jag skulle ta argumentet för hur högt den kan hoppa som "ha kvar-argument". Det är så lätt att fastna på de punkterna som funkar.. Vi hade en supersenil hund på kliniken ett par vändor, den gjorde både nr ett o två inne, full med hudförändringar, ganska obehaglig att ta i och så.. men den var bannimej pigg på promenaderna och drog i kopplet, och hade gott om energi att försöka bita personalen när den fick ett ryck ibland och verkade glömma bort var den var så att säga. Givetvis ett helt annat exempel än TS, och mycket värre. Men ett exempel på hur lätt det är att flytta gränserna och stirra sig blind på det som funkar.
Jag hade inte tyckt att ha hund instängd i ett litet utrymme utan stimulans eller möjlighet att gå ut hela arbetstiden vore ok för egen del. Har jag inte råd med hundvakt då så är det mitt problem att fixa. Men jag har full förståelse för att det är svårt att ta bort ett djur man är fäst vid. Jag tror man får ställa sig frågan varje dag; är det här ett fullgott hundliv? Är det inte det, finns det möjlighet att det blir bättre/ kan ändras inom snar framtid eller ska den leva så här resten av livet?
Håller i övrigt med Swat och önskar att jag kunde uttrycka mig som Philosophia.