Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Fast hur "frisk och välmående" är en gammal senil(?) hund där matte ledsnat på att den pinkar inne så att den får bo ensam, instängd på en toalett på natten?

Bara för att en hund inte "lagt sej ner och gett upp" innebär det inte att hunden mår prima i den situation den befinner sej.

Om en hund dessutom får mindre uppmärksamhet och är betydligt mer ensam så vore det väl märkligt om den inte var "pigg och glad" när den väl fick komma ut på promenad och ha sällskap?

/Swat

Nu tror jag du har missuppfattat en hel del. Hunden kommer inte springande när jag kommer hem. Jag brukar väcka henne så att hon ska se att jag är hemma, sedan frågar jag henne om hon ska med till sängen. Ibland följer hon med, men absolut inte alltid. Hon trivs i sin korg på toaletten.

När jag säger pigg så menar jag rent fyskiskt, hon hoppar ca 3 dubbla sin mankhöjd varje dag fortfarande. Hur många 14 åriga hundar gör det? Hur många 14 åriga hundar kan ens det?

Hon tycker inte det är speciellt roande att gå promenad tex idag. Då stannar hon hellre inne.
Promenader får hon inte mindre nu än vad hon fick innan, snarare tvärtom.

DaydreamBeliever: Tyvärr finns ingen möjlighet till det. Jag jobbar som väktare och en hund får inte ens vistas på företagets område utan att vara godkänd väktarhund. Tyvärr, väldigt hårda regler.

Du skriver olika saker varje gång.
Du har ff inte svarat på varför du inte skaffar nattmatte/husse, du har bara sagt att du inte har råd att ge någon en heltidslön, vilket inte är svar på frågan.

Det är det visst.
Och nej jag skriver inte olika saker varje gång, det är ni som tänker annorlunda än mig och försöker pussla ihop det jag skriver med egna ideer. Men eftersom jag tänker annorlunda så får folk det sällan rätt :D

Fast under de timmarna sover ju många iaf? Så det är ju många som ändå inte kommer ut den tiden..

Fast man kan ju inte räkna det så när det gäller nattarbetare. För de som är vakna o sällskapar hunden hela dagarna o sen sover på natten, ja då kommer den ju i regel inte ut nattetid. Men för nattarbetare är det ju bara att man vänt på dygnet, TS lär ju sova sin sömn ändå fast hon gör det andra timmar på klockan sett, inte färre. Så för hunden är det ju knappast nån skillnad mot att ha en matte som är borta hela arbetsdagarna dagtid sas. Du hade ju knappast tyckt det var ok om nån lämnade en hund själv en hel arbetsdag utan att den fick gå ut? Om nån fattar vad jag menar..

För min del tycker jag det är inget vidare hundliv att sitta inlåst i ett litet rum (eller ensam hemma öht för den delen) hela tiden ägaren arbetar om hen jobbar heltid, och som TS skriver ännu mer. Jag tror inte ens det är tillåtet men kan inte djurskyddsreglerna stenhårt på antal timmar en hund får vara själv så vågar inte svära på det. Vet att det finns de på buke som tycker det är ok men jag tycker inte det. Och om nu denna hund kan hålla sig när TS är hemma är det ju tydligt att något inte funkar.

14 är ändå en aktningsvärd ålder för en hund, och jag vet inte om jag skulle ta argumentet för hur högt den kan hoppa som "ha kvar-argument". Det är så lätt att fastna på de punkterna som funkar.. Vi hade en supersenil hund på kliniken ett par vändor, den gjorde både nr ett o två inne, full med hudförändringar, ganska obehaglig att ta i och så.. men den var bannimej pigg på promenaderna och drog i kopplet, och hade gott om energi att försöka bita personalen när den fick ett ryck ibland och verkade glömma bort var den var så att säga. Givetvis ett helt annat exempel än TS, och mycket värre. Men ett exempel på hur lätt det är att flytta gränserna och stirra sig blind på det som funkar.

Jag hade inte tyckt att ha hund instängd i ett litet utrymme utan stimulans eller möjlighet att gå ut hela arbetstiden vore ok för egen del. Har jag inte råd med hundvakt då så är det mitt problem att fixa. Men jag har full förståelse för att det är svårt att ta bort ett djur man är fäst vid. Jag tror man får ställa sig frågan varje dag; är det här ett fullgott hundliv? Är det inte det, finns det möjlighet att det blir bättre/ kan ändras inom snar framtid eller ska den leva så här resten av livet?

Håller i övrigt med Swat och önskar att jag kunde uttrycka mig som Philosophia.

Det är det visst.
Och nej jag skriver inte olika saker varje gång, det är ni som tänker annorlunda än mig och försöker pussla ihop det jag skriver med egna ideer. Men eftersom jag tänker annorlunda så får folk det sällan rätt :D
Få se nu, du skriver att hunden kan hålla sig i 12 timmar när du är hemma med den, tidigare har du skrivit att den pissar inne på rent djävulskap, t ex på mattorna i din förra tråd.
Att den kunde sätta sig precis framför dig o kissa, trots att den precis varit ute.
Du har skrivit att den blir glad när du kommer hem, nu skriver du att du måste väcka den.

Så hur skall du ha det?

Du ifrågasatte mitt hundkunnande genom att påstå att det är normalt att hundar kissar inne i vissa situationer, t ex pga trots eller understimulering.

Till skillnad mot dig så tar jag o de flesta som svarat i tråden vårt ansvar som djurägare o gör det som är bäst för hunden, inte för våra egon.

Och du har inte svarat på frågan om nattvakt för hunden, eftersom en sådan knappeligen kostar en heltidslön.

Senast ändrad:

Hur många hundägare kan ge sin hund ett bra hundliv? Jag kan nog inte komma på många.

Jag sover i regel inte mer än 5-6 timmar när jag jobbar.

Hunden är fräsch i övrigt med, har alla tänder kvar utom 2 som var lite lösa.(resten sitter som berget!) verkligen inte skabbig att ta i, det är ingen som ser att hon är gammal överhuvudtaget.

Sluta försöka pussla ihop 2 trådar som inte alls har med varann att göra så ska du se att det blir mkt enklare för dig.

Det har jag visst, svaret var att jag inte har råd. PUNKT.

Hur många hundägare kan ge sin hund ett bra hundliv? Jag kan nog inte komma på många.

Jag sover i regel inte mer än 5-6 timmar när jag jobbar.
Jag vet inte vilka kretsar du umgås i, jag känner inga som inte ger sina hundar ett bra hundliv.

Jag sover oxå ca 5-6 timmar mellan mina arbetspass, o andra sidan är mina hundar inte instängda o ensamma de 12 timmarna jag är borta.

Sluta försöka pussla ihop 2 trådar som inte alls har med varann att göra så ska du se att det blir mkt enklare för dig.

Det har jag visst, svaret var att jag inte har råd. PUNKT.
Det är samma hund, eller hur?
o i den här tråden har du oxå skrivit att det är normalt att hundar kissar inne.

Har du inte råd att ta hand om din hund på ett bra sätt så gör den en tjänst o låt den somna in.
Det du beskriver är inte ett värdigt hundliv.

Det här är lite spännande. Du har inte ens frågat mig vad jag tycker är ett bra hundliv, inte ens tänkt tanken att jag kanske helt enkelt har jävligt höga krav för att kalla det ett bra hundliv.

Det är rätt roligt att vanliga människor inte lägger märke till när man byter ord. Det är en jävla skillnad på "ett bra hundliv" Och "ett värdigt hundliv"
Och du som tillomed använde ordet "fullgott". Jag tror knappt att en enda hundägare lyckas med det. Kanske en på tusen.
Smaka på de olika meningarna, de betyder helt olika saker.

Bra o värdigt är två olika saker som ingår i olika sammanhang.

Om du helt enkelt har jävligt höga krav på vad som är bra hundliv så har du per automatik kategoriserat dig själv som inte ger din hund ett bra, eller ens värdigt hundliv.

Men va? Kan man inte ge hunden ett bra hundliv ska man väl inte ha hund överhuvudtaget? :confused: Jag kan komma på väldigt många i min närhet som ger sina hundar väldigt bra liv. Men sen är de flesta jag känner som har hund, aktiva och kunniga hundägare..

Edit:
Vad tycker du är ett bra hundliv då?

Jag tycker oxå att det varierar väldigt mkt beroende på ålder, ras och personlighet på hunden.

Min dam tex kan utan problem sova 16-18 timmar/dygn (och sån har hon alltid varit).
Hon tycker det är sådär roligt att gå ut o gå om vädret är dåligt, så då sysselsätter vi oss med toarullar och andra födosöks grejjer.
Hon är inte supersocial när det gäller att bara vara nära och gosa, men tycker om att följa med på äventyr, helst inomhus aktiviteter.

Men jag är fullt medveten om att jag aldrig kan skaffa en ny hund så länge jag är singel. En yngre hund behöver mkt mer än vad jag kan ge.

Personligen så tycker jag inte att det är så farligt om en hund är mkt ensam, så länge den får det den behöver när matte/husse är hemma. Men det förutsätter ju att man inte har en brukshund, eller bordercollie eller nån annan sån ras med jätte stort behov av stimulans.

Men va? Kan man inte ge hunden ett bra hundliv ska man väl inte ha hund överhuvudtaget? :confused: Jag kan komma på väldigt många i min närhet som ger sina hundar väldigt bra liv. Men sen är de flesta jag känner som har hund, aktiva och kunniga hundägare..

Edit:
Vad tycker du är ett bra hundliv då?

När jag tänker hund så tänker jag vad hunden var från början, nämligen en varg. Hur ser en vargs liv ut? Och sedan utgår jag ifrån det och försöker efterlikna det så mkt som möjligt. Likadant oavsett vilken art det handlar om.

Hur många låter sina hundar vandra så mkt varje dag? Jag känner en hundägare som jag tycker verkligen lyckas. Hon går ca 2 mil med hundarna varje dag.

När jag tänker hund så tänker jag vad hunden var från början, nämligen en varg. Hur ser en vargs liv ut? Och sedan utgår jag ifrån det och försöker efterlikna det så mkt som möjligt. Likadant oavsett vilken art det handlar om.

Hur många låter sina hundar vandra så mkt varje dag? Jag känner en hundägare som jag tycker verkligen lyckas. Hon går ca 2 mil med hundarna varje dag.

:crazy: det minsta du kan göra då om du vill efterlikna "vargens liv" är att åtminstone se till att din hund har sällskap under nätterna, då vargen är ett flockdjur....:idea: för övrigt tycker jag det var en väldigt dålig förklaring till vad ett bra hundliv är....

Men nu var det längesen våra hundar levde som vargar. Det har vi avlat bort för längesen, de är beroende av oss.
Då får du sluta rida också, för inte hade de vilda hästarna ryttare på ryggen och inte stod de i box heller..

Jag anser att en hund är en hund. Visst dom härstammar från vargen men är ingen varg längre. Hunden är ju trots allt en domesticerad art. Skulle man försöka efterlikna vargens liv skulle man väl då vilja att hunden får jaga också (de allra flesta hundägare vill ju inte att deras hundar ska sticka på vilt..)? Om man nu skall tänka så?

Vi har nog olika uppfattning om vad ett bra hundliv är, jag tycker inte att en hund som får gå superlångt varje dag nödvändigtvis måste leva det bästa hundlivet. Särskilt inte om den är ensam stora delar av dygnet, hunden liksom vargen är ju ett flockdjur. Jag tycker att beroende på ras så är inte det viktigaste att hunden får gå långt varje dag. Har man en arbetshund som behöver tänka och använda hjärnan så är den knappast nöjd när dagen är slut även om den fått gå 2 mil men inte fått någon mental stimulans överhuvudtaget. Sen känner jag en hel del som både motionerar sina hundar/går långt/fystränar och även kör mkt mentalträning (lydnad, spår, uppletande osv). Men det är "bruksmänniskor" som har brukshundar.
Personligen tycker jag att det är mycket mer än enbart hur lång sträcka per dag hunden får gå som avgör om den har ett bra liv eller inte.

Det här är lite spännande. Du har inte ens frågat mig vad jag tycker är ett bra hundliv, inte ens tänkt tanken att jag kanske helt enkelt har jävligt höga krav för att kalla det ett bra hundliv.

Jag kan bara beklaga att du inte kan se att en äldre hund kräver mer än vad du i din livssituation kan erbjuda.

Under andra omständigheter hade din hunds ålder, eventuella senilitet och behov av täta kissrundor inte alls varit ett problem.

Ur Föreskrifter och råd om hållande av hund och katt:
12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus
regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka