Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Men snälla nån...
Var har djurs värdighet tagit vägen?! När vi hellre stänger in våra gamlingar på toaletten och oj:ar oss över deras bristande kroppskontroll än tar vårt ansvar och låter djuret somna in?
Varför i hela friden ens överväga något annat?

En hund som varit rumsren i hela sitt liv och nu tvingas övernatta ensam, instängd på en toalett där den kan pinka på golvet - för att den inte kan hålla sej - vari ligger rim och reson i detta?

Nej, fy...

/Swat

:bow::bow::bow:

Jag vart bara så ledsen när jag läste TS...:cry:

Har nog aldrig blivit så ledsen över att läst en tråd!

ta ansvar för din underbara lilla hund!!!

och ja som får dåligt samvete om min hund varit ensam i 4 timmar......

Du måste väl ha någon familj/vänner som inte jobbar natt, som kan ställa upp för dig och hjälpa dig och passa hunden. hos dom eller om dom sover hos dig.

Någon familj medlem eller vän måste du väl ha som vill och kan ställa upp på de??

Jag har också en liten hund, den dagen han blir gammal och kanske inte kan hålla sig lika länge, så kommer jag gå ut med han oftare. Eller BE OM HJÄLP.

Men absolut behöver du inte avliva henne för de, om du fixar hjälp till den lilla!!!
Om den nu är så pigg och frisk som du säger.
Jag vet att den dagen man ska låta sin underbara hund somna in, är en dag man aldrig vill ska komma. Men det gör den. Oavsett.

Många blundar för sina hundar när dem börjar bli sjuka och gammla. Dem ser de inte för att dem inte vill se det, utan upptäcker det försent i stället.

Men som sagt, ja har för mig i början på tråden att du skrev att du hade varit hos veterinären och att den var fullt frisk.

Men jag hoppas verkligen du hittar någon som vill hjälpa dig med hunden nattetid, för hundens skull.

Jag önskar så att du kunde inse vad livskvalitet är för en hund. Läs Escodobes tråd om hennes älskade Brutus, så inser du hur en djurägare bör resonera. Jag blir mörkrädd över ditt sätt att resonera. Helt j*vla sjukt. :mad: Att du faktiskt anser att din hund lever ett värdigt liv, och att du på fullaste allvar tror att hon kan tänka som en människa. Det är hemskt, och jag blir innerligt ledsen över att din hund blir behandlad såhär. Ta din plikt som hundägare på lite större allvar, och gör det som är bäst för din hund, inte för DIG.

Säger inget,ruskar bara på huvudet. Även jag blir grymt ledseen över hur du faktiskt behandlar din hund.

Jag är också nattarbetare och jag skulle aldrig få för mig att lämna min hund ensam i 10 timmar+ restid. Varje morgon innan jag lägger mig går jag långpromenad med min hund så att hon både får göra av sig sina behov ordentligt och dessutom röra på sig med lek eller annan aktivitet på promenaden. När vi kommer hem får hon mat och därefter kryper vi till sängs och sover några timmar tillsammans. Då är vi båda nöjda och hunden får smälta maten ordentligt. När vi vaknar igen är det bara att traska ut igen, kissa och röra på sig.En hund behöver röra sig för att få igång blodcirkulationen,vilket borde vara extra viktigt på en gammal hund.

12 grader varmt i slutet av augusti och du skriver att det är kallt? Är det enbart under halva juni och juli som din hund får(vill:confused:) gå ut om den fryser så extremt? Varför klipper du den om den fryser?

Sätt upp annonser i butiker/anslagstavlor eller annonsera i tidningen. Hunden behöver för tusan sällskap,den är ett flockdjur, och den SKA gå ut både innan du börjar ditt jobb OCH efteråt. En hund KAN säkert hålla sig,men varför ska den behöva lida(och uppenbarligen så kan/vill inte din hund ens det längre)? Det är inte normalt att ha en hund som du har din. Kanske en äldre dam eller herre kan tänka sig lite sällskap under nätterna för bara några hundra kronor i månaden för att dryga ut sin pension? Testa att aktivera dina celler och gör ett försök att ge din hund iallafall en värdig sista tid.

Jag undrar dessutom,hur länge har du haft din hund ensam om nätterna,hur länge har den frusit vid 12 plusgrader och hur länge har den sovit sig igenom sitt liv?

Jag tänker inte under några omständigheter tvinga min hund att sova hos några främmande människor, hur tänker ni egentligen?!
Och jag har bett om hjälp från min familj, men de vill inte så det är inte så mkt mer med det. Jag bad exet om hjälp, inte heller han kunde hjälpa. Så problemet för mig är inte att be om hjälp, jag bara får ingen hjälp när jag ber om det.

Hon är blandras med pudel och måste därmed klippas med jämna mellanrum, och när hon är nyklippt så har hon alltså bara nån mm päls kvar, därtill har hon samma kroppsbyggnad som en vinthund, och ja, hon skakar som ett asplöv vid 12 grader i dagsläget. Det gör hon alltid när hon är nyklippt, så det är inget nytt för åldern.

Sovit mkt har hon alltid gjort, hela sitt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Det går ypperligt att klippa utan att fullständigt raka ner hunden.

Jag har svårt att förstå varför du hela tiden sitter och bortförklarar och skyller på utomstående faktorer - när man är hundägare kan man inte lämna hunden ensam >10 h bara för att närmast sörjande inte vill passa den. Då får man ordna hundvakt på annat sätt!

/Migo
uppriktigt beklämd

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden. :)

Vad jag förstår så kollades hennes värden upp för några månader sedan. Hade hon problemet redan då med att kissa på natten?
Jag vet att värdena på en gammal hund kan ändra sig fort. Min gamla hund hade problem med värk (någonstans - detta hände under utredningen) prover togs och allt va ok, de trodde det va höfterna. Men efter vet. ordination blev han ej bättre, nya prover togs och då hade levervärdena ändrats (1,5 månader senare).
Kan ju va en idé att låta en vet ta nya prover - kan ju va något med njurarna (dricker hon mer än vanligt).

Kan du inte kolla med ditt ex om inte han kan ha hunden på nätterna?
Kan ju alltid prova med att sätta in en annons och se om det finns någon som är intresserad att ta hand om henne på nätterna för en billig peng.

Men du skriver att hon alltid har kissat och bajsat inne?
Vad är problemet nu om du accepterat detta alla andra år? Soffan? (kan du inte bara stänga av in till de rummet med soffan. Inte för att det löser kissproblemet men hon slipper va instängd på toa.

När började problemet med att kissa inne på nätterna?

Jag vet inte riktigt när problemet började. Hon verkar alltid ha kissat på mattan utan att vi har märkt det. När vi märkte det så var mattan så äcklig att vi kastade ut den. Köpte ny matta och tänkte att vi fick vara noggrannare med att släppa upp henne, och beordra henne både nu o då.
12 timmar efter att mattan var hemma så hittade jag 3 kissfläckar på den. Vi hade varit ute med hunden flertalet ggr på den tiden. Så hon helt enkelt tycker om att kissa på mattan. Hon kissar betydligt mer sällan om hon inte har nåt mjukt och gossigt att kissa på.

Hon har gjort likadant när svärföräldrarna passade henne, sprang ner till mattan i köket för att sätta sig.
Och där kan jag lova att hon hade det bra, fick vara med helatiden, massor godsaker vid maten... något bortskämd när jag hämtade hem henne....
Kanske skulle jag köpa 2-3 små mattor som är lättvättade till badrummet? Det lär hon kissa på iaf, och uppenbarligen så trivs hon med att kissa på mattor.

Migo: Nja, det är att klippa ner som gäller, det är väldigt svårt att få det bra annars. Blev lite sen klippning i år, men jag tänkte att jag skulle slippa klippa sen när det är riktigt kallt. Jag klipper henne själv, antagligen skulle det bli bättre om jag lämnade in henne, men då skulle jag säkert behöva klippa henne varannan månad eller nåt, så jag vet inte om det är någon vettig lösning heller.

Nu har jag läst hela tråden och kommit fram till 2 saker.

1. Alla läser och tolkar det du skriver fel (enligt dig). En hund bör enligt dig få leva ett så varglikt liv som möjligt, trots detta gör du precis tvärtom med din egna hund.

2. Jag håller med Grana, ta bort hunden och skaffa inte en ny är du snäll.

Jag har själv haft klippras och har flera vänner med pudel och pudelkorsningar. Ingen av dem rakar ner hunden till 1 mm päls vid klippningen.
Du säger att det "inte blir bra" annars, men tycker du att det blir bra om hunden fryser så som du säger att din gör? Jag själv skulle hellra ha lite tofsar pga ojämn klippning än en hund som inte kan gå ut när det är 10 grader varmt...

Jag har jobbat natt när jag var singel. Och min mamma hade min hund då på nätterna. Hon behövde inte tänka på något. Utan hunden var färdigrastat när hon kom dit och jag släppte in henne och åkte. Hämtade henne på morgonen, sa hej till mamma sen gick jag.
Mamma behövde inte röra ett finger, men hon och hunden fick ett trevligt nattsällskap.

Du har bortförklaringar om allt som skrivs här. Du kan inte lämna bort din hund, men lämna den själv större delen av dygnet, det är ok.

Senast ändrad:

Men varför tror du att du kommer kunna lära hunden att gå på låda hemma nu när den är såpass gammal när du aldrig under hela hundens liv fått den helt rumsren?

Väldigt ofta har jag dåligt samvete för min hund då min sjukdom sätter stopp för många av de aktiviteter som jag skulle vilja göra med honom. Men när jag läser hur din hund har det så inser jag att min hund i jämförelse har det väldigt bra.

Jag tycker att du ska läsa igenom vad du själv har skrivit i den här tråden, bara dina egna inlägg, och sedan fundera på vad det är för ett liv du erbjuder din vän. Är det verkligen ett värdigt hundliv? Ibland kommer livet ivägen för det man planerade för och då får man inse det och göra det bästa man kan utefter de förutsättningar man har.

Kan de va så att detta har pågått hela hundens liv men ni har ej tänkt på det eller rättare sagt upptäckt det?
Nu när du är medveten så ser du det som ett problem. Men det blir nog svår att vänja av henne detta beteende med att kissa inne när hon gjort det så länge.
Du får nog helt enkelt gilla läget. Om du annars anseer att din hund är precis som vanlig och inga andra tecken på sjukdom (du vet ju bäst och träffar din hund dagligen) så
är det nog så. Har du torkat kiss så länge så kan du nog härda ut och ha roligt med din hund den tiden som den har kvar istället. Men som sagt finns det tecken på att något har förändrats eller inte står rätt till så får du ju ta henne till veterinären (även om hunden nu inte gillar det).

Kan inte dina föräldrar ha hand om hunden på nätterna...slipper hon va själv så länge? (Min hund är på dagis hos mina på dagarna när jag jobbar, funkar kanon!

*Hugger sista inlägget*

Hej alla! Jag ringde tidigare idag och anmälde Kimmis87:s hundhållning till Länsstyrelsen i Östergötland. Anmälan står i mitt namn då jag inte ser någon anledning till att vara anonym. Jag har även e-postat denna tråd till mottagaren av anmälan så att den blir en del av anmälan.

Skälet med anmälan är inte att jag vill sätta dit Kimmis87 eller att få hennes hund avlivad. Jag hyser inte på något sätt något agg mot Kimmis87, men oroar mig över hundens välmående. Ingen skulle vara gladare än jag om det skulle visa sig att situationen inte är så illa som Kimmis87 själv har beskrivit det. Men att regelmässigt lämna en hund ensam 10-12 timmar nattetid instängd på en liten toalett kan inte vara i enlighet med Jordbruksverkets föreskrifter om vad som är acceptabel hundhållning. Att dessutom i vissa fall låta bli att gå ut med hunden när hon kommer hem från jobbet, vilket betyder omkring 15-17 timmar utan rastning när hunden är gammal och bevisligen har svårt att hålla sig är inte god djurhållning.

Min förhoppning med detta är att Kimmis87 informeras om Jordbrukverkets föreskrifter och att hennes hund inte längre ska behöva lämnas ensam hemma, utan att Kimmis87 kan lösa situationen på nätterna på ett acceptabelt sätt.

Jag tänker inte under några omständigheter tvinga min hund att sova hos några främmande människor, hur tänker ni egentligen?!

Du får väl se till att både du och hunden lär känna hundvakten först då, så himla svårt är det inte.

Och jag hoppas att jag får hem det skriftligt så att jag kan visa mina föräldrar så kanske de blir lite mer hjälpsamma :laugh:

I övrigt så vill jag bara påpeka, tiden som hon är ensam har jag aldrig skrivit ut. Den har ni hittat på själva, tänk på det.

Vidare så har jag aldrig heller skrivit ut vad hundens dagar består av, mer än att sova. Så jag tycker att det är svårt för er att avgöra hurvida min hund har ett innehållsrikt liv eller inte.

Och till er som säger till mig att inte skaffa nån mer hund, nej men jösses, jag skrev ju det själv i typ andra inlägget. Jag har inte möjlighet att skaffa ny hund, jag har inte tiden för det så länge jag är singel.
Jag kommer heller aldrig att kunna skaffa barn så länge jag jobbar natt.

Skogstrollet: Att lära känna hundvakten är en process på flera månader. Jag tror processen som blir nu är betydligt snabbare och kanske får mina föräldrar att bli mer hjälpsamma. Det är liksom inte så jävla mkt extra jobb för dem när de redan har 2 hundar.

+1 på den. Varför är att lära känna nya personer en process som tar flera månader?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka