hur lär du in platsen?

LillaMy84

Trådstartare
Efter diverse strul med platsen, tänkte jag helt lägga ner den och börja om från scratch istället:)
En hel del tankar och idéer har jag redan, men det är ju alltid skoj att höra andras funderingar och strategier:)
Så, hur gör du?:)

Sv: hur lär du in platsen?

Lydnad eller Bruks?

I vilket fall, så börjar med det som jag börjar med det mesta: Hur vill du att det ska se ut. I detalj. Får hunden hålla huvudet upp, eller är det platt mot gräset som gäller.

Sen är det bara böjra, kriterie: Hur vill du att det ska se ut idag.
Börja smått, korta stunder, lägg på störning.

På vår klubb har vi nästa alltid platsläggning på fria träningen, kompisar blir ju nästan ett måste.

Sen är det bara att öka svårighetsgraden till önskad nivå. Bommar man på en nivå får man sänka kriteriet.

Börjar korta stunder på korta avstånd utan störning, t ex hemma i köket. När hunden ligger stensäkert 2-3-4 minuter med mig på några meters avstånd ökar jag med störningar, "tappar" godis, går bakom en dörr etc. När den ligger stensäkert 3-4-5 minuter med stora störningar inomhus flyttar jag ut och börjar om, korta avstånd och ganska kort tid utan störning. Öka störning och tid. När hunden ligger stensäkert 4-5 minuter med stora störningar (Kastade bollar, mig utom synhåll, hundar som går förbi etc etc) börjar jag lägga tävlingsmässiga platsliggningar med andra hundar.

Tog cirka 4-5 veckor för min äldsta hund att lära sig, och han har aldrig gått upp från en plats på tävling. Han kunde elitplatsliggning med 4 (5?) minuter, dold förare och störning innan vi gick ut och startade lydnadsklass 1.

Min största regel - träna MYCKET MYCKET svårare än på tävling. Om hunden ligger kvar på träning när hunden brevid kallas in, någon annan ropar på din hund, du springer runt i cirklar, en hund tränar skall brevid, en häst går förbi - då ligger den kvar på tävling.

Men glöm inte bort att träna tävlingsmässigt också. Min yngsta hund ligger stensäkert när jag springer runt i cirklar, skriker och kastar bollar - men blir osäker och går upp om jag står tävlingsmässigt stelt och tittar på honom ;)

Ska du tävla bruks, lägg på skott oregelbundet och på långa avstånd i början. Sedan kan du göra rutinen tydlig med synlig skytt och tävlingsmässigt avstånd.

Senast ändrad:

Hur menar du med bruks eller lydnad? Jag har alltid tänkt att en plats är en plats (slutprodukten alltså, oavsett hur omgivningen ser ut) Gör du alltså skillnad på inlärningen beroende vilken gren du tänkt till hunden?:)

Lite allmänt
När tycker ni att hunden är redo för nästa nivå i träningen?
Varför vill ni att det ska se ut på visst sätt(haka i backe eller ej osv)?

Bra tips att inte glömma av att träna tävlingsmässigt! Det vet jag att jag kan vara lite dålig på, men det är mest för att jag inte lyckas framkalla den där nervositeten som gör att jag antagligen beter mig som ett riktigt ufo i hundens ögon på träning:rofl:

Jag blev faktiskt lite tagen på sängen när det började strula, hon hade legat om så det smällt en bomb bredvid, (verkade det som) en som med mycket annat som hon verkat kunna, var det inte alls riktigt befäst.. så när det väl hänt en gång att hon gick upp, ja då eskalerade det snabbt.. så nu, även om jag tror att det är borttränat så faller hon hux flux tillbaka.. därför känner jag att jag hellre tar tillbaka allt till ruta ett och kör en något mer strukturerad inlärning:p .. typ..

I lydnaden får hunden knappt lägga över vikten till andra sidan kroppen utan att få avdrag, i brukset brukar de vara mycket mer förlåtande.

Bra svar (inte bara det citerade)!

Ska du tävla bruks, lägg på skott oregelbundet och på långa avstånd i början. Sedan kan du göra rutinen tydlig med synlig skytt och tävlingsmässigt avstånd.

Jag gör även så att jag lika gärna tränar linförighet eller inkallning eller något annat icke platsliggandeliknande under skott, för att få skotten till något som mer är som "bakgrundsbrus" än något man ligger och väntar på. Medans de andra kör budföring med skott t.ex., då kommer skotten lite mer oregelbundet än under platsliggningen dessutom, och man kan oftast träna lite mer ohindrat utan att störa de som kör platsliggningen.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
993
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka