Sv: hur lär du in platsen?
Börjar korta stunder på korta avstånd utan störning, t ex hemma i köket. När hunden ligger stensäkert 2-3-4 minuter med mig på några meters avstånd ökar jag med störningar, "tappar" godis, går bakom en dörr etc. När den ligger stensäkert 3-4-5 minuter med stora störningar inomhus flyttar jag ut och börjar om, korta avstånd och ganska kort tid utan störning. Öka störning och tid. När hunden ligger stensäkert 4-5 minuter med stora störningar (Kastade bollar, mig utom synhåll, hundar som går förbi etc etc) börjar jag lägga tävlingsmässiga platsliggningar med andra hundar.
Tog cirka 4-5 veckor för min äldsta hund att lära sig, och han har aldrig gått upp från en plats på tävling. Han kunde elitplatsliggning med 4 (5?) minuter, dold förare och störning innan vi gick ut och startade lydnadsklass 1.
Min största regel - träna MYCKET MYCKET svårare än på tävling. Om hunden ligger kvar på träning när hunden brevid kallas in, någon annan ropar på din hund, du springer runt i cirklar, en hund tränar skall brevid, en häst går förbi - då ligger den kvar på tävling.
Men glöm inte bort att träna tävlingsmässigt också. Min yngsta hund ligger stensäkert när jag springer runt i cirklar, skriker och kastar bollar - men blir osäker och går upp om jag står tävlingsmässigt stelt och tittar på honom
Ska du tävla bruks, lägg på skott oregelbundet och på långa avstånd i början. Sedan kan du göra rutinen tydlig med synlig skytt och tävlingsmässigt avstånd.