Hur långt köra sto m föl?

QuickStar

Trådstartare
Hur långt (timmar eller mil) tycker ni det är okej att köra ett sto med föl vid sidan?

Säg inför 30dagars brunsten så man kör när bebisen är ca 25dygn gammal. Förutsatt att fölungen är frisk så klart.

Sv: Hur långt köra sto m föl?

Ganska långt,det finns ju dom som ombetäcker i både Tyskland o Frankrike

*tss* fast just så långt tänkte jag inte köra :angel:

Men nu när du säger det så vet jag en fullblods uppfödare som åtminstone för några år sedan betäckte alla sina ston i Frankrike, och de måste haft föl vid sidan om man tittar på galoppsports sida.. hmm

Vi har kört ca 50 mil för att komma till rätt hingst. Fölungarna ligger oftast långa sträckor och vi stannade ganska ofta för att fölungen skulle kunna äta medan ekipaget stod still.

Fast många fullblodsuppfödare låter sitt sto föla på den stationen hingsten står just för att slippa transportera unga föl långt. Sen antar jag att de går på bete för att fölet växer till sig lite innan transporten hem.

Jag köpte ett sto för 2 veckor sen och hämtade henne och fölis och körde dom direkt till min seminstation.
Fölis va då 2 v och 5 dgr gammal.
Körde ca 25 mil och stannade flera gånger, det gick helt super. La in spån och halm o bort med mellanväggen såklart och dom stod som ljus hela vägen. Allt gick hur lugnt till som helst:)

Jag har tidigare kört ca 45mil med sto och föl, men då var fölungen närmre två månader gammal.
Intressant att höra hur andra tycker.

Jag har transporterat runt 30 mil och ärligt talat så känns det inte som så himla stor skillnad om man skulle köra 40 eller 50 mil heller, om man bara tycker att resan är värd pengarna....

Resan jag tänker på blir runt 30-35mil så det verkar ju alla vara rätt överens om att det är okej att köra.

Jag körde ju Olga och Afrodite till HGB när hon var sjuk. och hon låg ner hela vägen men så fort vi stannade så ställde hon sig upp och diade. Så det är väl mest det man får tänka på samt att inte köra när det är typ 30grader varmt :o

Det ska nog ordna sig :)

*KL*

Har själv aldrig kört fölungar mer än korta sträckor så de har aldrig lagt sig ner .

Men att lasta sto och föl i vanlig hästtransport och köra 30-40 mil och fölis lägger sig i tranporten ,så måste det ju vara fruktansvärt stor risk att stoet trampar fölis ??

Eller är jag fjantig får själv fruktansvärt ont i magen när jag tänker på att jag själv måste åka en bit nästa år till hingststation .

Lägger ni en halmabal framme i fören då eller hur gör ni ?

Mvh Mia

Jag kör bara med hellånga bommar och ingen mellanvägg samt halm på golvet. Inget framme i nosen, inte riktigt fattat grejen med att göra det :confused: fast å andra sidan så har jag ett stort sadelskåp där så det finna typ ingen plats att gå in där.

Stona är oftast tillräckligt smarta för att inte kliva på fölungarna.
När jag körde ner till HGB låg bebis under sin mamma så Olga fick stå med ett ben i varje hörn typ..

(Jag har i dagsläget ca 10mil enkel resa till seminstationen)

Hade ett sto som trampade fölis ben så det gick av , dock inte i transport , men därav min fobi och funderande .

Mvh Mia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 488
Senast: em-pirre
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 739
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka