Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har syntetsadlar med Fish-system = man kan själv justera bomvidden :idea: . Sadlarna (en dressyr och en hoppsadel) ligger bra på hästens rygg och jag kan justera bomvidden efter hur han musklar sig och även beroende på om jag har tunn eller tjock vojlock/shabrak.

Jag har börjat rida mitt varmblodssto nu. Har varit med på 3 uteritter i skritt ca 20 min samt en travsträcka på 20 meter, och oj va stolt jag va att hon inte försökte få av mej :) ( jag red barbacka ) Har även ridit henne 5 gånger i ridhus innan. Jag tycker man ska anpassa sej efter hur hästen växer samt hur mycket den orkar rent mentalt.

Vet faktiskt inte riktigt än, min sadel har legat hyfsat under hela invänjnigsperioden, men bättre när hon varit överbyggd.

Kommer att vara mycket kinkigare med hur sadeln ligger nu när jag ska rida, och just för stunden passar den. Sen får vi se...:crazy:

Har en Wintec med utbytbara koppjärn, inköpt till min andra häst men den funkar lika bra på lillskiten just nu. Fördelen är ju att den inte är överdrivet ömtålig. Har en Prestige hoppsadel oxå så förmodligen kommer det att finnas nån som passar sen oxå..

kl.
själv kom ja inte iväg på löshoppningen igår då vi snöade inne... suck.
Fast snön var efterlängtad så jag tog en ridtur i snön istället :love:
Blåste mkt o snöade på tvären så egentligen var de inte så mysigt men calle skötte sej otroligt bra . red i alla gångarter på täckten i kraftig blåst.. duktig pålle.
Q (connemaran) fick nöja sej med o bli longerad o djupsnön. Tkr de var lite för mkt snö för att han skulle behöva bära runt på mej, tkr de blir lite tungt då.

apropå sadlar så andvänder jag mina 2 hoppsadlar på killarna, en JH (dom är ju byggda på stubben bom) och en kloster schöntal pandur S.

Jag har ridit in min lilla med en Wintec sadel. Har bytt järn 3 ggr och den ligger fortfarande bra :) Det var tänkt att jag sedan skulle sälja denna och köpa en westernsadel. Men den blir kvar + ny westernsadel. Gillar den jättemycket :love:

nej nu har jag väntat hela vintern på att få snö så nu släpper jag den inte ifrån mej !!!
du kan få den i slutet på mars :angel:

Slutet av mars :eek: då är det ju vår i denna delen av landet :D så när jag tänker efter kan du få behålla den för dig själv ;)

Jag är så glad för min polla börjar sköta sig bättre nu. Idag longerade jag henne och det gick jättebra. Busade lite gran några gånger men det är ju ok så länge hon lyssnar på mig :)

Har än inte suttit upp på henne. Är det någon annan här som inte heller har kommit till att rida på sin än eller är det bara vi?

Jag tänker inte stressa fram nått men nu när hon börjar skärpa sig så ska jag börja träna henne lite mer och sen när det känns som att det varit stabilt ett tag så tänker jag hoppa upp. Fortsätter också att hänga på henne fram tills dess.

ingen ide för dej o stressa fram något.
Hon har ju varit lite bråkig så tycker du gör helt rätt som tar allt från början , lungt o försiktigt utan stress.

Jag har ridit lite på min idag, i padocken. Tänkte bara ta lite trav för att det skulle vänjas in utan något motstånd som det var första gången. Han sakta av efter ett par steg då. Men inte idag, han trava på så fint även när vi fortsatte runt kortsidorna o svängde. :):love:

Så då tänkte jag att vi tar ett steg till o testa lite galopp. Lite konstigt sa han o rusa den första sträckan(15m). Men de andra två gick bra o mer kontrollerat. :banana:

jag bara :love: min "lilla björn" http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=9937&catid=favorites

jag har Wintec sadel som man kan byta järn i. Har lämnat in den på omstoppning så den ska vara ok att läga på unhästen när han ska ridas. Vill ha en bra star i livet.
Unghästen fick hänga med en sväng i skogen dotten red honom han gick som en mallig tupp :smirk:
Han hade inga problem att gå fört som sist och hon kunde rida honom själ åt ett annat håll han skrittade lungt på :rofl:
Han lysnar på sin ryttare och håller sin lugn Har inga problem att hästar galopperar i från honom skrittar lungt på.

Jag har jobbat honom mycke med tömkörningen i grupp som själv.
över ett år han tycker det inte är konstigt att hästar kommer och försviner ur gruppen. Det är kul när man ser resultatet och han är trygg och litar på sin ryttare.

Det är ju v erkligen jätte bra ju .. har jag faktiskt inte tänkt på hur min skulle reagera ! ska ner till ridhuset i dag å hålla på med lite roliga bommar i dag tänkte jag ..

*kl*

I dag bestämde jag mig för att vintervilan var slut för min dam. Har ju fortfarande inte kommit någon snö.

Så jag klädde på henne och vi gav oss ut i naturen en sväng iofs på skogsvägar. Första gången hon är ute utan draghjälp och det gick jättebra. Hon skritta på med rejäl schvung i steget. Travade några meter också. JObbade mycket på att stanna för bromsen är inte helt hundra ännu. Gick kanon och jag är så stolt över att hon gick på utan draghjälp. Var ute ca 20 minuter.

Efteråt var hon lite flåsig och liten ansats till att svettas så nu funderar jag på om det berodde på den tjocka vinterpälsen och det faktum att vi har nästan 10 plus ute eller om det beror på att jag är för tung eller kanske en kombi. Jaja duktig var hon flickan i alla fall.

Skulle tro på att det mesta av svett-tendenserna beror på pälsen. När jag skrittade ut på min en sväng för några veckor sedan var han fuktig i pälsen, det skulle jag med varit om jag gått längre än vanligt med sådan päls i 6 plusgrader. :)

kl

igår var det dags för en ny ridtur med calle.
Har valt att lägga ner mest ridning på honom då ponnyn inte behöver visas riden på 3 års och dessutom just nu utan problem går o visa i alla gångarter.
De gör calle med men han behöver mera balans och styrning :p
Så vid halv 7 igår i pannlampans sken tog ja en tur på täckten . skötte sej exemplariskt. Har lite svårt o svänga åt vä i galopp men annars tkr jaghan är riktigt fin.
han har fattat skänkeln bra o svarar bra framåt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt