Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vad långt du har kommit med din :) När började du rida in honom? Du har säkert skrivit det nånstans men jag orkar inte leta ;) Härstamning?

vi började rätt tidigt , satt på honom redan i juli då han var betesslö :P
men han är inte riden så mkt då han växte mkt under hösten , så de är först nu sista månaden som vi börjat rida lite mera , tidigare har ja bara åkt omkring på honom så han ska bli van o ha nån på ryggen samt tränat styrning.

Han har visat en otrolig samarbetsvilja o tkr all form av arbete är jättekul. så allt har gått väldigt enkelt med honom. Att hoppa upp o rida ut på täckten helt själv är inga problem . Mkt social träning ända sen vi köpte honom som 6 månaders föl. Gått över pressenningar,vattenslangar runt benen , plastpåsar o allmänt slammer runt hans närhet har gjort honom väldigt trygg och att tänka innan man flyr.
han är e. cardento-rastell-honeymoor-ulex.

Har än inte suttit upp på henne. Är det någon annan här som inte heller har kommit till att rida på sin än eller är det bara vi?

Jag rider inte på mina heller direkt. Har hängt ca 4-5 gånger på Carisma, men funderar på att våga mig upp nu i dagarna.
På Lasse har jag suttit tre gånger och en av de gångerna har jag blivit ledd, två varv runt på gården i skritt, av min mamma. :D

Så så långt har jag kommit i "ridningen" :o :rofl:

Annars har jag blivit lite mer inspirerad nu igen, tar privatträningar i tömkörning med Lasse 1 gång i veckan och det funkar super. (Han kunde inte uppföra sig i den allmänna gruppträningen, då han trodde att Veronicas Ior var hans bästis och var tvungen att hålla koll på honom konstant och inte kunde koncentrera sig :D -Förlåt Veronica :o )
Carisma har jag varit nere och longerat i ridhuset med sadel på....

Så allt rullar väl på..... VILL HA VÅÅÅÅR! :p

Jag tänkte fråga , när ni började träns vänja era 04:or hur ofta i veckan och hur länge?

Jag tänkte fråga , när ni började träns vänja era 04:or hur ofta i veckan och hur länge?

Jag började när min var nästan 2 år och då typ 1 gång i veckan. Till och börja med bara kanske 1 minut i boxen. SEnare hade hon tränset på sig under grimman ut i hagen. (givetvis togs tränset av innan hon släpptes)

SEdan ökade jag gångerna så hon hade det 3-4 ggr i veckan och tillslut började hon ha det under grimman när vi var ute och promenera.

Okej, vad roligt att han är så trygg o samarbetsvillig, då är ju hälften vunnet sas :) Vettigt o vänja dom redan när de är små, min är oxå hyfsat trygg då vi har vart iväg ganska mkt..
Det var ju smart av dig att sitta in honom när han var betesslö :angel:

Annars har jag blivit lite mer inspirerad nu igen, tar privatträningar i tömkörning med Lasse 1 gång i veckan och det funkar super. (Han kunde inte uppföra sig i den allmänna gruppträningen, då han trodde att Veronicas Ior var hans bästis och var tvungen att hålla koll på honom konstant och inte kunde koncentrera sig :D -Förlåt Veronica :o )

Åja, Ior ville nog ha Lasse som bästis oxå för han uppförde ju inte sig super heller direkt ;)
Kul att det går bra på privatträningen iaf :)

Jag började när min va ungefär 1 ½, en stund i boxen några ggr i månaden o sen hade vi det på under grimman på promenader.

*knapplån*

Etan vilar en vecka till ungefär och sen ska vi ut och gå igen och lite tömkörning och sånt där blir det också så smått. Längtar :). Jag ska lasta honom ett par gånger är det tänkt och åka till skogen med så att han får komma hemifrån lite.

Den 16 februari har jag bokat tid för kastreringen också. Mycket på gång nu.

kl
nu har jag varit ute med min stora igen. Svinkallt så jag höll på o frysa fingrarna av mig men de gick ändå.
Hade hunden med mej som cirkulerade i mörkret o lekte i snön, bra social träning :D
Calle blir bara bättre o bättre för varje gång, väldigt lyhörd o samarbetsvillig.
Idag hade jag ingen med mej heller utan red helt själv utan övervakare (i vanliga fall brukar mamma hänga med o stå på sidan o kolla så jag inte flyger av :D).
Velar på om jag ska åka in till klubben på söndag o rida där eller om jag bara ska köra ute nu när vi har massa snö o stärka honom på de viset innan snön försvinner.

Jag har ridit honom i alla gångarter. Innan jag börjat rida honom, så har jag tömkört och longerat mycket. Han är även riden en bombana på en träningstävling.. :) Det är väl allt, i stort sett. Nu har han vilat en månad. Nyttigt! ;)

jag har skrittat på min.
Går hur bra som helt och hon lyssnar på tygeltag och framåt hjälper :)

Precis kommit hem från hästarna... suttit på min lilla tjej idag! Men sadel och allt! Gick kanon bra även om det var världens snöstorm ute! Skänklade och det var absolut inga problem för henne att fatta vinken:banana: Hon är såå himla goo så det finns knappt ord för det! Känner att man svävar på moln när det går så fint, och man vill bara fortsätta träna! Intresset stiger i takt med snön på marken:D

Va roligt! Grattis! Jag har börjat hänga på Saga själv i boxen nu. Tidigare har en kompis som är lite mindre gjort det. Nu klarar jag av att hänga på henne själv i boxen med sadel på och det går så jätte bra!! Hon står stilla och verkar ha fattat hur hon ska hantera en tyngd på ryggen! Så nu har jag förhoppningar om att kunna sitta på henne snart!!!

:bump:

Jag rider inte på mina heller direkt. Har hängt ca 4-5 gånger på Carisma, men funderar på att våga mig upp nu i dagarna.

Tjohoo, igår "red" jag ett helt varv i ridhuset! Skritt med ledare :D Fick lite inspiration och vilja av denna tråden :bow:

Åja, Ior ville nog ha Lasse som bästis oxå för han uppförde ju inte sig super heller direkt ;)
Kul att det går bra på privatträningen iaf :)

På måndag kommer vi och plågar er igen :angel: Måste ju träna på att se andra hästar :)

Vad roligt:) Man känner sig så nöjd när man har kommit så långt. Kännsinte som det finns något som kan stoppa en, och man känner den där känslan av att man lyckats få tag på en bra häst!!!:bow: Har du som plan att rida in henne själv eller funderar du på att lämna iväg henne?

Hur många är ni egentligen här som har skött hela inridningen själva, hade varit lite kul att veta! Är det första unghästen eller har ni haft flera?

Ja det känns härligt när något stämmer och funkar bra! :)

Jag har som plan att rida in Saga själv. Sen om det skulle kännas fel så överlägger jag att skicka iväg henne. Hon är min första unghäst så det känns jätte spännande. Jag har lärt mig otroligt mycket, det blev automatiskt ett annat tänk så fort man började handskas med henne.

Som en liten inflikning så har jag varit på hööks idag och shoppat loss!! :) Det var skoj! har inte hööks uppe hos mig och är och hälsar på familjen i annan stad nu så då var jag ju tvungen att sponsra hööks lite! :d

Det blev ett nytt vintertäcke i pastellgrönt samt fleece täcke, fleece lindor, grimma och grimskaft i samma färg!:) ...

samt ridtäcke i svart och grått som kommer passa helt otroligt med hennes gråa schabrak och gråa lindor:love:

åsså en remontnosgrimma och ett nytt apple mouth bett..

Hihi, jag har varit och är fortfarande hööööög på shopping!!

jag har gjort allting själv med mina.
den ena från födsel o den andra sen 6 månaders ålder.

tidigare har jag mest ridit hästar från 4 års ålder upp till msv dressyr och 130 hoppning.
samt hjälpt till med några 3 åringar som ägarna inte vågat sitta på :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama