Hur långt får det gå?

Oftast så gör man en höna av en fjäder. Hon på strömsholm red i vanliga fall inte med pisk, men eftersom hästen inte bjöd frammåt så tog hon ett spö innan hon skulle gå in på banan. 2 spörapp fick den som allt :smirk:

Varför skall man acceptera en olydnad på hinder om man inte kan acceptera att en häst behöver ett skarpare bett ibland :confused:

Lydnad som lydnad vill jag säga.

:bow:

Lite samma frågeställning som jag försökte få fram tidigare i tråden.

Kul att se att westernryttarna (som skall vara så naturliga och sjyssta mot hästarna) rider på Skarpa bett och dessutom rycker ganska flitigt i hästarnas munnar - samtidigt som dessa bespottade hoppryttare rider runt på hästar i betydligt bättre form på mildare bett och dessutom med stilla, lugn hand.

Var lite kul att jämföra hur bryska hjälper som behövs också, såg fler än en hoppryttare med nästan bara sitsen göra halt mellan två utlagda bommar på framridningen - samtidigt som westernhästarna slets in i ett häftigt stopp (kan på en gång poängtera att inte Alla westernryttarna red illa, men betydligt fler än de utskällda hoppryttarna)... :angel:

Jag är övertygad om att elitryttarna vet precis vad de pysslar med, och att deras hästar behandlas utmärkt (annars skulle de inte prestera som de gör).

Faran tycker jag ligger i att många ryttare tror att de rider som elitryttarna och därmed kan rida på samma sätt som dem. Jag har en häst som är svår att hålla på hinder och jag har funderat på att betsla upp. Men jag har såpass självkännedom att jag har valt att fortsätta rida på tränsbett, för jag är inte kompentent nog att rida på något skarpare i hoppningen. Dessutom är det inte hela världen om hästen skulle gå iväg för mig eftersom vi hoppar så lågt, hon klarar lätt 1.10 ändå.

Där tror jag det brister hos många ryttare, man ser att "de stora" använder ett visst bett (tex.), provar det själv - funkar inte och man dömer ut bettet som grymt. Skillnaden är att elitryttarna kan hantera sin utrustning, hur många av oss kan med handen på hjärtat säga det? (Jag erkänner, jag får be hästen om ursäkt ibland för att jag inte kan hantera ens ett tränsbett i vissa situationer)

Det är just det som är felet.
De lever ju på hästarna, det är deras jobb.
Precis som du säger så rör det sig om stora vinst - summor.
Är inte det lite farligt?
Jag menar att man lever på djuren.
Pengar och djur går inte bra i hop.
När det kommer till pengar så kan man ju göra det mesta.
Då kan man glömma bort att det är en häst, en levande varelse, man rider och ingen maskin.
Det är det som kan bli farligt.
Låt gå att folk lever på motorcycklar, bilar eller vad tusan det är men hästar...

Tack för att det finns de som håller med mig också (missuppfatta inte, jag vill höra åsikter från er andra också, men försöker bara övertyga er).

Ursäkta men VAD för kommentarer?
Jag har varit med på många tävlingar.
Sett Malin Baryard i bl.a. Högbo.
Där var det svårt att få tag på henne.
Hon satt hela tiden på hästryggen med fullt av folk runt omkring sig.
När hon inte satt på hästryggen så var hon i sin lastbil.
HUR lätt är det att prata med henne?

Men de flesta som "lever" på sina hästar har ju varit "hästsvenssons" från början. Man börjar ju inte rida om man inte tycker om det precis. Det är ju ingen sport man blir miljonär på direkt.

Och njä jag kan verkligen inte hålla med dig, jag tror ju att de allra flesta hästar som lever hos elitryttrna har det bra mycket bättre än gemenemang. Tänk dig själv:

De får väldigt bra foder, De veternärsbes med jämna mellanrum, de tränas ocg framförallt de tas om hand.

tror inte det finns en enda tvälingsryttare som säger att de inte tycker om sin häst/ar.

se bara på Falsterbo där samtliga svenska ryttare skyllde sina fel just på sig själva och inte på sina hästar.

dessutom så hade hästarna aldrig ställt upp om de själva inte gillade det och ryttaren

Om du skulle gå fram till någon av elitryttarna och haspla ur dig denna dynga som du gjort här, så kan du lungt räkna med att du blir idiot förklarad. Inte med ord kanske men i deras tankar. Tycker du är ganska befängd i ditt snack.

Säger bara lycka till, till dig.

Ja, maksiner skiter väl jag i om dom förstör men djur.
Har sett många exempel.
Ryttare bryr sig bara om att vinna.
De vinner och blir sedan beroende av att vinna.
Om de inte vinner blir de förbannade på hästen.
De sköter inte om den o.s.v.
Vet en person som får en ny häst nästan varje gång hon förlorar en hopp - tävling!
Så tro mig jag VET vad jag snackar om.

Jag vet varför jag inte blir tagen på allvar.
Ingen bryr sig om djurens bästa mer.
Jag ska bli Polis och JAG tycker man ska förbjuda spö!

Du får tro dig veta precis vad du vill, men mycket har du fått om bakfoten. Du tar ju inte till dig av vad folk svarar dig här inne.

Minst två av dom som svarat dig i denna tråd tävlar på MYCKET hög nivå i fälttävlan. Lyssna på dom bla. och lär dig något i stället.

Jag har sagt vad jag tycker i denna diskussion nu, så nu lägger jag ner svarandet för min del. Lycka till sedan med utskällningen av alla elitryttare som DU tycker behandlar sina hästar illa.

Nej, men oftast så ställer ju inte hästen upp.
Jag såg en häst på falsterbo, som försökte göra motstånd, då ryttaren sågade hästen i munnen.
Ryttaren skulle hoppa nästa hinder trots att hästen inte ville och den brakade in i hindret.
DET kallar jag inte att hästen gillar sin ryttare och vad den gör.

Dett ryttaren gjorde var att försöka korta upp hästen, då den bara drog på och hade för stora galoppsprång, resultatet blev att avsprångspunkten inte stämde! Därför brakade de in i hindret!!! Inte för att hästen inte ville hoppa, det var för att den inte kunde hoppa. bara här bevisar hur mkt du igentligen vet!!!!

Varför uttala sig om något man inte vet om! När du en dag själv rider de klasserna, eller igentligen behöver man inte komma upp i de höjderna för att förstå. Så lär du fatta vad allt handlar om! ;)

Men just nu är du bara en grön amatör och som leker "läktar proffs"! Och vi vet ju alla hur duktiga "läktar proffs" kan vara!! :crazy:

deprimerade att se all okunskap som folk tror de kan ersätta med en massa dyr utrustning istället. Det skramlar och klingar om alla bett och hjälptyglar så man tror hästarna är gjorda av metall :)

Tja vad jag vet så är de som startar i Falserbo kvalade dit och det gör man inte på en höft direkt. Dvs måste ju ha haft resultat innan.

Missförstånd kan alltid uppstå.

Min pålla hoppar i alla lägen även om jag själv inte skulle rida på ett hinder med förutsättningen att hon SKA hoppa oavsett hur hon ligger :crazy: Jag litar på henne i alla situationer och hon på mig!

Skulle aldrig i hela mitt liv utsätta min häst för något som helst trauma, Jag VILL att hon skall hoppa! Inte att hon skall stanna eller hoppa i ett hinder bara för att vinna. Det har du nog fått om bakfoten. Dessa hästarna är värdefulla på alla sett inte bara penga mässigt UTAN man tycker faktiskt om sin häst.

Du kan titta på denna bild och se på mitt ansiktutryck! Hindret innan trampade hon igenom och fick ett skrapsår, ser jag glad ut för att hon fortsatte???? Kan ju tillägga att jag endast två hinder innan mål bröt självmant eftersom jag ansåg att hästen skulle gå före framgången. Detta var dessutom kval till Ribersborg och jag var TVUNGEN att rida runt felfritt för att få rida. Jag var felfri dit kan jag ju tillägga!!!

Det du säger är nog bara en önskan att det skulle vara så, så du får klaga på de ryttare som faktiskt lyckas med sin ridning. Visst det finns ett och annat rötägg men jag måste säga att de är relativt få idagens elit.

Ge upp och sluta klaga inse fakta istället! :mad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama