Hur långt får det gå?

Jag var med en vän och tittade på hopptävlingar 130-140cm för ett tag sedan och reagerade på bristen på klass och stil. Trodde i min enfald att man åtminstonde försökte att rida lite prydligt på tävling, åtminstonde på dom höjderna? Kompisens svar på min kommentar var;Detta är en hopptävling ,-Det enda som räknas är att komma över hindrena!! JAAHA
Jag skulle skämmas om jag red så illa. Hörde en ryttare kommentera sin debut på 130 hon var jätte nöjd med en vägran och FYRA rivningar.Behöver man inte träna mer då eller är jag otroligt petig...Kanske en andledning till att jag inte tävlar.... :angel:

Det är inte helt lätt att bara börja om när man rider in i en trekombination på 1.60 Gör det först så kan vi diskutera sedan.....

lånar knapp....

Vad som verkligen stör mig är alla skenheliga, upprörda människor som PÅ NÄTET klagar högljutt över diverse hästmisshandel och misskötsel de har bevittnat på tävlingar, i stall och på ridskolor! Vad gagnar det hästarna? Gå till tävlingsledare, stallchef, ridlärare, djurskyddsmyndighet eller polis om så krävs och klaga där i stället!! Då gör det någon nytta.

En liten tanke bara.. klappar hästarna bara på varandra i hagen? Dom varken sparkar eller bits va?? Det är inga glasdjur vi håller på med, tyvärr, ibland måste man hjälpa hästen att förstå, ibland blir det med ett spö.

Ja och jag håller med dig, jag har inte moraliserat över det utan bara kritiserat hyckleriet ang. användingen av spöet.

Men vad då?

Självklart är spöet konstruerat för att slå, men också för mycket annat, om spöet endast var till för att slå skulle det vara långt mer grymmare.

Ordet slå är för mig lika med misshandla..aga..

Intressant, men tänk dig då när situationen kommer när du blir tvungen att slå till den grad att misshandel bli den rätta beskrivningen för dig att rädda situationen för både dig och hästen. Aga kan också bli en rättfärdig beskrivning.

Skulle hästen pallnita och vägra gå när vi står på ett tågspår och tåg 97 mot Göteborg är på väg emot oss, JA, då skulle jag använda vilka medel som helst för att få bort oss därifrån.

Men i övrigt anser jag inte att bestraffning med våld eller att med våld få sin vilja igenom är berättigat. Punkt.

det är helt fel .. :(
jag tycker man ska väl kunna rida en hopphäst utan flera bett och massa hjälptyglar, och varför måste domj såga ?
Hästen böjer väl bara på nacken , utan att jobba som den ska , ser det fint ut elr ? Nja . asså hopphästarna ska ju Hoppa , dom vill väl inte vara samlade hela tiden ? asså ryttaren behöver inte direkt ha tygeln lös eller spänd, stärckt men inte får hårt elr löst. hästen lär ju gå i form om den vill, man rider hästen i form , inte sågar . det borde dom ryttarna på hopptävlingar veta .. :S ?

Varför har de NH tränade western hästarna så skarpa bett?

För att enligt regelboken ska hästar över 6 år ridas på stång om de tävlas över d-klassaer, precis som dressyrhästar måste ridas på kandar.

Man SKA piska till hästen EN gång hårt med spöt om den vägrar och man vet att hästen gjorde så för att den helt enkelt var lat, som typ vissa ridskoleponnyer gör... Men i ca 90 fall av 100 är det ju ryttaren som har gjort fel, då är det ju dumt mot hästen om man piskar den.

Har ALDRIG sett/hört att den regeln blivit tillämpad.. verkar mer vara där för "syns" skull.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama