Hur långt får det gå?

Oh ja, ridsort bör man inte plocka ner till sina beståndsdelar.
Jag vill inte fundera på varför jag sitter i en skinnlapp ovanpå ett djur i ett fyrkantigt hus och försöker få djuret att gå på ett speciellt sätt!

Lyckligtvis(?) kan det appliceras på de flesta idrotter/fritidsnöjen.

Ordet slå är för mig lika med misshandla..aga..

Intressant, men tänk dig då när situationen kommer när du blir tvungen att slå till den grad att misshandel bli den rätta beskrivningen för dig att rädda situationen för både dig och hästen. Aga kan också bli en rättfärdig beskrivning.

Jag vill inte fundera på varför jag sitter i en skinnlapp ovanpå ett djur i ett fyrkantigt hus och försöker få djuret att gå på ett speciellt sätt!

Ja det kan jag förstå, man vill ju ogärna ifrågasätta sina intressen. Men ändå tycker jag det viktigt att det finns de som frågar de obekväma frågorna.

Intressant, men tänk dig då när situationen kommer när du blir tvungen att slå till den grad att misshandel bli den rätta beskrivningen för dig att rädda situationen för både dig och hästen. Aga kan också bli en rättfärdig beskrivning.
Jag hoppas att jag aldrig kommer hamna i ett läge då detta skulle vara nödvändigt och jag tror inte att jag kommer göra det heller...Det finns alltid andra vägar att gå..

Så spöet är alltså inte konstruerat till att slå, okej. Vad är den då konstruerad till?

Säger det igen, lär dig rida ordentligt så fattar du vad man har ett spö till , det är nämligen något du själv måste komma till insikt med och det är inte lönt att försöka förklara för någon som inte förstår.

Jag tror jag ändå har fått de svar jag var ute efter, men tack för att du ansträngde dig.

jag har också varit och sätt på många hopptävlingar, jag håller helt klart med dig. Jag tycker det är helt fel att dessa människor sitter och spöar på sina hästar närdom stannar,jag menar att det hjälper juh inte om hästen står 1 meter från hindret att spöa på den. det är juh bättre att päppa hästen till att den hoppar än att spöa den. men dom flesta som jag har sett tar detta på allt för stort allvar, tänk på hästen i första hand det kanske finns en anledning till att hästen stannar. :bow:

Men mycket dressyr och en mjuk hand kommer man långt! VBisst - alla hästar funkar kanske inte på tränsbett men många gör det om man lägger ner lite tid...

Som en jämförelse..

vad är din hand konstruerad för?
Om du slår nån på kinden med öppen handflata så gör det ont
Men om du stryker din öppna handflata mot kinden gör det knappast ont. Hade du ändå kallat det att slå? för att du om du velat kunnat ta i?

Samma sak med spöet.
För övrigt, hur ont gör ett spö jämfört med smällarna de får från hästpolarna i hagen??

/ponte som stod bredvid Saramara och räknade till ca 15 westernhästar som gick så bakom hand de bara kunde. Min slutsats: för starka bett som gjort hästen rädd för bettet.

Jag måste bara få säga en sak.
Det är faktiskt inte så konstigt att yngre ryttare piskar upp sina ponnysar eftersom varje gång de ser hästhoppning på tv så gör även deras idoler så.
Ta tex stömsholmstävlingarna som exempel, en mycket lovande svensk ryttarinna som släppte ena handen och piskade sin häst princip hela banan, det slutade tyvärr med att hon vann klassen också trots att hon fått ett nedslag i grunden då hon kom fel in på trekombinationen och piskade hästen allt vad hon hann därimellan. Det var en klass då de ? första kom till omhoppning även fast det inte var felfria. Måste bara säga att det är det värsta rundan jag sett och detta var en hästryttare.

Jag tycker själv att man borde utesluta ryttare som överanvänder spö och sporrar under tävling. Det är många som får tillsägelser som bara ignorerar dom och gör samma sak på nästa tävling. Sådana ryttare borde bli avstängda från meetinget eller betala böter så den och de andra ryttarna på tävlingsplatsen lär sig att man inte gör så. Dessutom ser det inte snyggt ut och jag kan lova att hästen finner stora obehag i detta. Det blir mer att ryttaren tvingar hästen att hoppa och hästen är för rädd för att stanna/bryta ut.

Att jämföra en hand med ett skapat redskap är nog ganska svårt. Dessutom är faktiskt spöet konstruerat för att kunna slå med, med också givitvis för annat.

Om det nu är moraliskt rätt eller inte var inte frågan. Utan varför folk hycklar över det.

Hej!

Ville bara säja att även de duktigaste NH-tränarna kan misslyckas. Jag känner en häst som av flera erkänt duktiga NH-tränare fått kommenatarer som livsfarlig, sälj den, slakta den, skulle aldrig låta någon hålla på med den osv. Denne häst är ursnäll, så länge det är på hans villkor, bara låt bli att reta honom. NH löser inte alla hästar. /Lavinia, som också ser att vissa ryttare använder för mycket spö och för skarpa bett.

Snälla söta rara, säg att du skämtar..

Vad tror du det skulle hjälpa att förbjuda spö? De ryttare som vill träna med spö kommer fortsätta göra de och enda skillnaden blir att de inte kan slå hästarna på tävling./Lavinia, som tycker att denna tråd att någon urspårad..

En liten tanke bara.. klappar hästarna bara på varandra i hagen? Dom varken sparkar eller bits va?? Det är inga glasdjur vi håller på med, tyvärr, ibland måste man hjälpa hästen att förstå, ibland blir det med ett spö. /Lavinia

Men lägg ner!

Spöet finns inte för att slå på hästen. I dressyren kan man behöva putta på rumpan för att få hästen att flytta med den. Att göra det med handen eller foten vore svårt, därför har man ett spö att göra det med.

Jag vet varför jag inte blir tagen på allvar.
Ingen bryr sig om djurens bästa mer.
Jag ska bli Polis och JAG tycker man ska förbjuda spö!
Oh bevare mej väl... håll dej isåfall långt norrut OM du nu mot förmodan skulle bli polis.
Fast som polis behöver du vaken vapen eller något annat du kan ju alltid prata dej ur situationen.
Ditt synsätt är patetiskt i mina ögon fast du får givetvis stå för ditt. :crazy:

Du tycker självklart att det vore bättre att hon och hästen hade kraschat i 3-kombinationen istället för att hjälpa hästen att anstränga sig så den kunde räcka över.

Nej det tycker jag självklart inte men om hon nu kommer helt fel in från början varför då inte börja om när man redan på första hindret behöver hjälpa hästen över. Sedan tycker jag inte att hon borde ha fått fortsätta så långt som hon nu kom.

Kan inte låta bli att lägga mej i ;).

Jag tycker personligen att våra toppryttare rider väldigt bra, annars hade dom inte varit på den nevån som dom är på.

Visst rider många duktiga ryttare på lite skarpare bett på tävling, men till vardags rider dom jag har sätt på mildare bett.

Oftas måste dom bätsla upp sina hästar till tävling då hästarna tycker det är så kul :banana: och all underbar publik, och man kan se på en del hästar att dom bara älskar det då dom kommer in på banan med spätsade öron.

Jag anntar att en del av er inte varit hos en tävligs ryttare när han/hon när man lastar hästarna som hoppar upp för rampen in i bussen och dom hästarna som är kvar på gåren skriker efter bussen, va till och med om en häst som hoppa :bump: ur hagen för att sringa efter bussen.

Sedan att tävling ryttare ser sina hästar som maskiner tror jag inte alls på då många köper sina hästar som föl/unghästar då dom annars inte skulle ha råd att hoppa på den nevån dom bästa gör, undantag för dom som rider för higsthållare och det är inte så många.

Vet oxå hästar som har slutat äta då dom pasoneras efter skada och ålderdom.

Tror ni värkligen att en ryttare skulle sätta sin häst i en sådan sitvation som inte hästen är mogen för eller inte skulle klara av och riskera att knäka hästen för lång framtid eller för alltid BARA för att vinna en klass, då har ni ingen anning om vad en sådan häst är värd i pengar eller all den tid som är nerlag på den.

Kan bara skriva till er som tycker illa om våran elit, åk och titta hur dom arbetar till vardags, hästarna har det inte så dåligt som nir tror.

Kram

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur