Hur långt får det gå?

men tänk på att hästarna bara belastar benen så här beroende på hur snabbt det ska svänga dom står lixom inte så här i all evighet utan en helv sekund om inte mindre!
och oftast är det hästen som styr sig själv som här med korna de "vallar" korna precis som vallhundar.
Däremot en hopp banna med hinder som är 160 höga en häst hoppar inte från sån höjd naturligt! men däremot är det naturliga rörelser i western men lite finslipade och tydligare!

Tycker inte att man skall ta och döma en hel sport bara pga av några ögonblicksbilder. Ta till exempel de här bilderna, vilka absolut inte är så trevliga:

205617-scone.jpg

205618-scone.jpg

205619-scone.jpg

205620-scone.jpg

pictures_of_horses_20.jpg

pictures_of_horses_42.jpg

pictures_of_horses_52.jpg

pictures_of_horses_59.jpg

pictures_of_horses_65.jpg

pictures_of_horses_74.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-15.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-16.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-17.jpg

Trots de här bilderna så dömer jag inte ut fälttävlan bara för det. Jag inser att det här knappast kan representera en hel gren.

Att sen sitta och prata om belastning av fram och bakben, om westernryttare behöver rida in i kalvar för att kunna stanna etc, det är ju upp till dig.
Var det någon som sa kasta sten i glashus?

Mvh Huntress :)

Jo fälttävlan är det störst chans att en häst skadar sig kraftigt, pga av alla fasta hinder och stupande nerhopp!
Men visst är det kul att titta på när allt går som smort och hästen gör allt med lätthet! Då blir man glad men sånt här får mig att gråta, även om det bara är missförstån eller osäkerhet..

hästarna har hela tiden huvet i samma höjd, som i hoppning där drar de i tyglarna att hästen höjer huvet vilket då behövs för att de ska vakna till vid hinderna lr?

Titta på en häst som löshoppas så ser du att den höjer och sänker huvudet innan hindret beroende på var den behöver fokusera. Hästen MÅSTE höja huvudet innan hindret, läs på lite om hästens syn så förstår du varför.

17st av de som hoppade den avslutande banhoppningen på Ribersborg av 22 hade vanligt bett!!

Kan ju säga för er som inte vet så var det en *** fälttävlan med OS kval!

Inte speciellt många "julgranar" där inte. Och det är den verkligheten jag lever i.

och sedan hur vissa drämmer hästarna med spö allt vad de går för innan mål!
Återigen, läs på innan du skriver saker du faktiskt inte vet något om. En jockey som piskar hästen får straff (böter, avstängd eller liknande), däremot för de piskan LÄNGS hästen.

Risken att skada sig är nog inte riktigt det att hästarna går omkull hit och dit.

det är relativt ovanligt att det är hästar som faller i terrängen idag, däremot så faller kanske ryttarna av.

Dessa blider är hämtade från en site i England och de har ett annat sätt att tävla fälttävlan på. De har en hel uppsjö av PC events vilket är Pony club, där startar alla! Även de som kanske inte rider speciellt mycket eller som inte har rutin. I England så får du starta tex PC och de andra "klubb" tävlingarna helt utan restriktioner dvs utan både fälttävlanskort eller grönt kort osv.

Jag tycker det är synd att ta upp det som exempel och jämföra med "riktiga" tävlingar eftersom det ger en ganska dålig bild av vad det eg handlar om.

Då skulle man lika bra kunna ta upp rävjakterna som exempel där vem som helst får rida över ibland enorma hinder i terrängen. Vet flera bekanta som aldrig suttit på en häst som gett sig ut på en socitets rävjakt och hoppat en massa hinder i full fart. Det är deras sätt att leva, inte den vanlige tävlingsryttaren!

Idag finns det enorma säkerhets föreskrifter i fälttävlan och det är flera veterinärbes, bla en när man kommer imål som kan diskvlificera dig även om du varit felfri om det visar sig att din häst har för hög puls.

Tänker inte sitta och försvara och säga att det aldrig inträffar olyckor, för det gör det även om de idag är betydligt mindre.

Det jag ville visa på var att hästars ben slits av tvära vinklar från sidorna och det är ju relativt mycket sådant i just wester och att säga att de inte har någon risk att skada sig tycker jag är lite blåögdt. De hästar som hoppar tex 160cm eller går svår fälttävlan tränas inte speciellt ofta på den höjden och det är ju mängden som sliter.

Jag kan inte sitta här och skriva för jag vet inte hur ofta man tränar på tex slide eller på tvära svängar med kalvar.

Det är ingen ide´att ens försöka förklara för personer som inte ens vet vad det handlar om :smirk:

Personer som tror att ett spö uppfanns för att slå på hästen har inte lärt sig mycket i sitt sätt att hantera/rida och umgås med hästar.

Att sedan samma personer verkar tro att ryttarna använder spöt bara för att slå på måfå på hästen vid hinder visar ju bara total okunskap om timing och om att hjälpa hästen att hoppa större , längre eller vad det nu kan vara.

Samma ryttare hade oxå gått omkull och slagit ihjäl sig vid samma slags språng eftersom dom inte har förstått hur man med ett spö kan hjälpa sin häst i stället för att stjälpa den.
Och Ja man kan gå omkull och slå ihjäl sig på hinder som bara är 70cm oxå. ;)

Jo de vet jag men de jag mena är att vissa hästar höjer inte huvet själv! Speciellt vid lägre hinder, det har jag sett och då snubbla hästen över hindret bara för att den gick bakom lod

och sedan hur vissa drämmer hästarna med spö allt vad de går för innan mål!
Återigen, läs på innan du skriver saker du faktiskt inte vet något om. En jockey som piskar hästen får straff (böter, avstängd eller liknande), däremot för de piskan LÄNGS hästen.

Ja men nu har jag sett detta i verkligheten! jag stod vid mållinjen och då hörde man hur jockeyn small spöt en gång! så det var inget piskande längs hästen! Och jag hörde då ingen varning! `Fast hästen var längst fram med minst 1½ längd precis innan mål så fick den ett rapp ändå? Mening med detta? ingen som helst

Hästarna MÅSTE höja & sänka sina huvuden innan hinder eftersom deras synvinkel rakt fram är begränsad, de sk fixerar för att kunna se riktigt innan de tar sig över hinderna!

Det är skillnad på nivåer här av användare och det märks :D Att rida i Tävl. och hemma i paddocken eller skogen är INTE samma sak och kommer aldrig att bli.
Att sitta här och döma en del ryttare & grenar talar för okunskap.
Ska man vara helt snäll mot hästen så får man gå ca tusen år tillbaka och ändra på historian = att ha låtit bli att tämja hästen.

Ge dig någongång!!! :mad: och sluta fara omkring med en massa lögner. Du gör bara bort dig och blir mer och mer pinsam för varje inlägg du skriver :smirk:

Många hästar stannar i såna situationer, men BRA och modiga hästar gör inte det.
Borde man då inte tänka om 1 och 2 gånger om man verkligen har en häst som är redo för högre klass eller om den saknar "mod" för den högre klassen? Varför då "piska" in mod??? :devil:

Många hästar stannar i såna situationer, men BRA och modiga hästar gör inte det.
Borde man då inte tänka om 1 och 2 gånger om man verkligen har en häst som är redo för högre klass eller om den saknar "mod" för den högre klassen? Varför då "piska" in mod??? :devil:

Du missar helt poängen. Den är att de modiga hästarna hoppar även om de hamnar i en tokig situation. Pisken är till för att hjälpa dem att ta i lite extra så de klarar ut det de påbörjat, inte att få dem modiga! De "fega" hästarna eller de som inte är klara för klassen hjälper det knappast att hjälpa med pisken om de inte är klara.

Om den gick bakom lod så ryckte väl knappast ryttaren upp hästens huvud? Där borde snarare ryttaren hjälpt hästen fram med nosen så den såg.

Har nu läst igenom hela diskussionen och fick lust att lägga mig i.
Bra och dåliga ryttare finns i alla disipliner. Ryttare som slår sina hästar, rycker/drar dom i munnen och sparkar dem finns också i alla disipliner. I det fallet är det det allmänna hästhållandet vi borde ge oss på och inte specifika disipliner.
Detsamma gäller förslitningar på hästarna. Oavsett vilken disiplin man håller på med så slits hästarna.
Huruvida alla hästar är möjliga att rida utan sadel och träns. Det spelar egentligen ingen roll. Få av oss kommer bli så bra att vi kan ta vilken häst som helst vi träffar på och sätta oss upp och rida utan sadel och träns eller ens att rida en häst i form utan sadel och träns. Det enda vi kan göra är att eftersträva att ha ett så naturligt förhållningssätt som möjligt till våra hästar. Sen är det ju också så att hästar också kan vara tävlingsindivider och bli tända när de kommer in på en bana och då "glömma bort" att lyssna 100%-igt på ryttaren, försök rida utan sadel och träns då. Hästar kan tycka det är skitkul att tävla! Tycka det är roligt att hoppa högt, att få sortera ut en kalv, att få springa fort, att få anstränga sig, att få vara duktig! Det betyder inte att det inte är allvar. Det måste vara allvar när man hoppar högt, är hästen inte fokuserad kan det bli farligt!
NH är bara sunt förnuft och att lyssna på sin häst, det är det många som gör utan att kalla det för NH. Även dom som inte är intresserad av NH kan leva med sin häst och lyssna på vad den har att säga och ha en harmonisk häst.

Till sist.
Varför kan vi inte respektera varandra? Varför anta hur den vi pratar med lever och tycker och vad den kan? En elitryttare kan faktiskt vara mån om sin häst, ha en harmonisk häst och behöver inte utrustning som lösning, samtidigt som en "skogsmulleryttare" kan vara väldigt bra på att rida och handha sin häst.
Mvh. Lady_S

Personer som tror att ett spö uppfanns för att slå på hästen har inte lärt sig mycket i sitt sätt att hantera/rida och umgås med hästar.

Så spöet uppfanns inte ursprungligen för att slå på hästen? Det är väl dess främsta uppgift.

Så spöet uppfanns inte ursprungligen för att slå på hästen? Det är väl dess främsta uppgift.

I din värld är det säkert så ett spö används :smirk: men för oss andra som faktiskt kan rida fungerar inte ett spö på det sättet.

Så spöet är alltså inte konstruerat till att slå, okej. Vad är den då konstruerad till?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama