Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm, grenar av fjädrande kvalitet är väl just det som från början använts som pisk? Men jag gissar du menar just grövre trägrenar?Det är skillnad på att slå och slå. Kan göras på olika sätt. Bla. Lätt eller hårt. Anser inte heller att spöet uppfanns för att slå (misshandla) hästen. Hade det bara varit för den skull, hade man lika gjärna kunnat använda grenar och pinnar från skogen.
Det är skillnad på att slå och slå. Kan göras på olika sätt. Bla. Lätt eller hårt.
Anser inte heller att spöet uppfanns för att slå (misshandla) hästen.
Jag vet inte om dina argumet tog slut eller vadKanske inte huvudoraken att misshandla, men att slå med den är ju själva grejjen med piskan annars kan man väl använda visselpipa eller gitarr istället...
Jag vet inte om dina argumet tog slut eller vad
Och ejniz du är inte hästmänniska själv så var du gör i en tråd om spöets existens förstår jag inte då du kappast vet hur det ens ska användas
Ja!Du gav ett men det var rätt dåligt för jag tror inte varesig visselpipor eller gitarrerr kan gömföras med spö..Eller jo igentligen om man inte kan använda dem kan det vara mycket irriterande..Och då kan man ju dra en pararell till spö användandandet kan man inte använda dessa rätt låter det väldigt illa i mångas öron.Tydligen inte eftersom jag gav ett.
I min värld är den inte till för att slå med utan till för att hjälpa hästen hitta rätt..För dens skull behöver man inte bruka övervåld med den..I mina ögon är det inte det den är till för.Kan man inte hantera spö har man problem med sitt humör först och främst och i andra hand så kan man inte häst.Och ja jag tycker det är skillnad på att slå och slå..För även du säger ju att det i bland kan vara befogat att använda spöet och så ser jag det även..som t.e.x i hoppning då hästen kan komma gätte galet och kan behöva ett uppvakande för att den inte ska skada sig mer..Och det finns inte en chans i hela världen att du kan ge en häst på 800 kg med en gitarr..Jag har själv varit med om ett par sådan hhästar som tycker det är så vansiningt roligt att hoppa att dom blir näst intill o kontakt bara det kan bli farligt på en sådan..väldigt farligt tom..då kan jag ge hästen ett pet med spet för att åkalla på uppmärksamheten..Utan helt enkelt motsätter mig hyckleriet med påståendet att psikan inte alls "är till för att slå",
Om det var till för att slå hårt med skulle då jag forma det annolunda..om man skulle ha kontruerat en sak för att "dutta" lite på baken skulle nog reskapet varit annorlunda skapt.
Jag kan förstå din frågeställning men ändå låter du ju mycket okunnig vilket jag vet att du är..Och det blir oxå svårt att förklara på ett sätt så du förstår..Och detta skriver jag inte för att vara elak alla har vi varit nybörjare..men det är svårt om man inte gått den långa vägen när det gäller att förstå detta tror jag..Jag kanske är hästintresserad, eller så är jag det inte. Jag kanske har ett intresse av hästens rättigheter som levande varelse, eller så är jag det inte. Jag kanske har synpunkter över varför spöet ser ut och existerar som det gör, eller så har jag det inte. Jag ser fortfarande inte varför jag inte då skulle få skriva ett inlägg i denna tråd.
tror inte det går att missförstå..den var för aniv..Du vill ju att djuren ska ha rättigheter osv..är inte det här lite fel väg att gå?Det är väl bättre att se till till en början att alla hästarna i detta land får ett drägligt liv i stället för att ge sig på att kritisera hoppryttare..Slutligen med tanke på ditt inlägg drar jag den slutsatsen att du missförstått min frågeställning
Kanske inte huvudoraken att misshandla, men att slå med den är ju själva grejjen med piskan annars kan man väl använda visselpipa eller gitarr istället...
Ja!Du gav ett men det var rätt dåligt för jag tror inte varesig visselpipor eller gitarrerr kan gömföras med spö
I min värld är den inte till för att slå med utan till för att hjälpa hästen hitta rätt..
som t.e.x i hoppning då hästen kan komma gätte galet och kan behöva ett uppvakande för att den inte ska skada sig mer..Och det finns inte en chans i hela världen att du kan ge en häst på 800 kg med en gitarr..
Om det var till för att slå hårt med skulle då jag forma det annolunda..
Vi snackar om en liten pinne här med en flärp i ena ändan..ville man skada hästen med den skulle man nog kunna hitta på både det ena och det andra för att det skulle göra fasligt ont.
Jag kan förstå din frågeställning men ändå låter du ju mycket okunnig vilket jag vet att du är..
stället för att ge sig på att kritisera hoppryttare..
Jag kan ju inte ha missat det eftersom jag skrev om detsom du tydligen helt missade.
Jag fattar vad du menar men jag tycker slå är fel ord :smirk: Man kan inte dra det över en kam..Om ja klappade dig på axeln är det då fortfarande ett slag?Man slår inte alltid med det och därför kan man inte säga att det är till för att slå med!Söet används på många olika vis...om jag ska göra en bissar gämförelse när vi är inne på slå..En lie gör man inget annat än slår med..där är det ingen tal om saken. Med ridspö är det annorlunda..*hoppas du förstår*Som sagt jag har inte motsatt mig att man kan använda spöet på annat sätt än att just slå. Utan jag motsatte mig argumentet att spöet inte var till eller konstruerad för att slå. Jag kan t.ex. använda ett svärd för att skära blommor, dock betyder inte det att svärdet är gjort för strid.
Nu tror jag att du missuppfattade mig..Jag menar att vore det ett tillhygge skulle det inte se ut och vara så vekt som det är..Om man verkligen ville att spöet skulle användas för att slå hadde det nog varit mer hållbart och utformat på ett annat vis..Hadde man vetat att det skulle göra mer skada hadde man nog använt sådan piska som dom använde till slavarna i egyten helt i flätad råhud.Precis, detta var mitt argument.
vad tror du då?Det var ju till för att slå med sa duDet tror jag dock inte den ursprungligen konstruerades för. Varken det ena eller det andra.
Nej men du gör det i en tråd om hoppryttare mm vilket gör att man då lätt drar den slutsatsen..varför inte starta en tråd i ämnet?ag har inte kritiserat hoppryttare,
Man slår inte alltid med det och därför kan man inte säga att det är till för att slå med!
Nu tror jag att du missuppfattade mig..Jag menar att vore det ett tillhygge skulle det inte se ut och vara så vekt som det är..
vad tror du då?Det var ju till för att slå med sa du
Nej men du gör det i en tråd om hoppryttare mm vilket gör att man då lätt drar den slutsatsen..varför inte starta en tråd i ämnet?
Se t ex på "att skänkla hästen", säger du istället att du sparkar den så får du helt plötsligt en stor skara uppretade bukeanvändare efter dig!