Hur långt får det gå?

Då har du inte fattat något alls!

Spöet var ett frammåtdrivande hjälpmedel även för långe sedan när man använde hästen i tjänst.

Det är skillnad på att slå och slå. Kan göras på olika sätt. Bla. Lätt eller hårt. Anser inte heller att spöet uppfanns för att slå (misshandla) hästen. Hade det bara varit för den skull, hade man lika gjärna kunnat använda grenar och pinnar från skogen.

Det är skillnad på att slå och slå. Kan göras på olika sätt. Bla. Lätt eller hårt. Anser inte heller att spöet uppfanns för att slå (misshandla) hästen. Hade det bara varit för den skull, hade man lika gjärna kunnat använda grenar och pinnar från skogen.
Hmmm, grenar av fjädrande kvalitet är väl just det som från början använts som pisk? :crazy: Men jag gissar du menar just grövre trägrenar?

Jag håller med för övrigt. Att markera för hästen med spöet via ett LÄTT "slag" är inte värre än en skänkel är. Ibland tycker jag faktiskt ett evigt bankande med skänkel är långt värre än ETT hårdare rapp med pisken.

Det jag funderar över när jag läser denna tråd är vad man menar när man säger "misshandel". Vad ÄR misshandel? Det är ju rätt klart att gränsen är olika för olika personer. Vissa propagerar för ingen sadel, inget träns för att slippa undan stämpeln "djurplågare", men då undrar jag; hur vettigt är det i så fall att ens SITTA på sin häst? :crazy:

Alla har olika uppfattningar, alla discipliner har sina risker och skador. Att däremot klassa den som gör lite annorlunda än en själv (tex rider hoppning istället för dressyr eller som har spö som korrigering istället för ingenting) som djurplågare känns för mig som att gå för långt.

OM och NÄR det förekommer MISSHANDEL av hästar så tycker jag man ska anmäla det. Om de flesta i samhället (=det som lagen föreskriver) inte anser det vara misshandel så tycker jag det är rätt att det inte blir några åtgärder. Så funkar alla lagar och så tycker jag det ska vara.

Det är skillnad på att slå och slå. Kan göras på olika sätt. Bla. Lätt eller hårt.

Men även om man slår lätt eller slår hårt, så slår man ju ändå.

Anser inte heller att spöet uppfanns för att slå (misshandla) hästen.

Kanske inte huvudoraken att misshandla, men att slå med den är ju själva grejjen med piskan annars kan man väl använda visselpipa eller gitarr istället...

Kanske inte huvudoraken att misshandla, men att slå med den är ju själva grejjen med piskan annars kan man väl använda visselpipa eller gitarr istället...
Jag vet inte om dina argumet tog slut eller vad :crazy:
Jag har inte läst allt i den här tråden..men det verkar ha gått till spöets vara eller icka vara och varför det finns..
Spöet är ryttaren förlängda arm..och ja det missbrukas..
Spöet ska man inte rappa till med allt vad man tål det är till för att man ska kunna komma åt hästen på det ställen dit man kropplsigt inte når själv som ryttare..som tex bakbenen..Jag är då väldans glad att jag har mitt spö så jag i bland kan dutta till på min hästs rumpa för att han ska ta i mer bak..Jag har då aldrig sett någon som fått det att funka med en gitarr eller en visselpipa :smirk:
Och jag vill då att min häst ska ta i mer bak för att jag vill ha en häst som arbetar bakifrån..Jag ser inte alls att det skulle vara nått fel i att använda spöt till att få mer från bakdelnen..För jag behöver inte slå mig blå jag behöver bara peta till en gång .. i bland två.. :smirk:

Jag undrar faktiskt mycket i bland vilken värld dessa spö hatare och sporrhatare lever i.. :confused:
Skulle nog säga i okunskapens land..för det är så jag uppfattar detta ..För det är väl ändå rätt komiskt att när någon använder spöet rätt så säger folk inte nått..inte ett jota sägs det..Men när någon går ut för hårt så blir det ett jävla liv ..Vist är det fel att gå på för mycket MEN för den sakens skull behöver väl inte spöet bli förbjudet?
Det är väl upp till individen att lära sig att behärska sitt humör.. och utbilda sin häst så att den inte behöver spörapp och gnässande med sporrar .. :angel:
Att använda lätt spö hjälp är som att klappa hästen med handen..och ett spö som har stor flärp i änden låter mer än det gör ont..det samma gäller sporrar...

Och ejniz du är inte hästmänniska själv så var du gör i en tråd om spöets existens förstår jag inte då du kappast vet hur det ens ska användas :confused:

*väldans trött på trådar om dessa ämnen där kunskapen lyser med sin frånvaro från vissa* :smirk:

Jag vet inte om dina argumet tog slut eller vad

Tydligen inte eftersom jag gav ett. Men förstå detta att jag inte kritiserar rätt eller fel att använda piskan. Utan helt enkelt motsätter mig hyckleriet med påståendet att psikan inte alls "är till för att slå", den är ju trots allt utformad till det -vilket var mitt argument. Att man sedan inte behöver slå hästen med den är ju en annan grej, om man skulle ha kontruerat en sak för att "dutta" lite på baken skulle nog reskapet varit annorlunda skapt.

Jag är ingen spöhatare, inte heller sporrhatare. Jag anser faktiskt att det kan uppkomma situationer där sådant blir nödvändigt även för hästen själv.

Och ejniz du är inte hästmänniska själv så var du gör i en tråd om spöets existens förstår jag inte då du kappast vet hur det ens ska användas

Jag kanske är hästintresserad, eller så är jag det inte. Jag kanske har ett intresse av hästens rättigheter som levande varelse, eller så är jag det inte. Jag kanske har synpunkter över varför spöet ser ut och existerar som det gör, eller så har jag det inte. Jag ser fortfarande inte varför jag inte då skulle få skriva ett inlägg i denna tråd.

Slutligen med tanke på ditt inlägg drar jag den slutsatsen att du missförstått min frågeställning.

Tydligen inte eftersom jag gav ett.
Ja!Du gav ett men det var rätt dåligt för jag tror inte varesig visselpipor eller gitarrerr kan gömföras med spö..Eller jo igentligen om man inte kan använda dem kan det vara mycket irriterande..Och då kan man ju dra en pararell till spö användandandet kan man inte använda dessa rätt låter det väldigt illa i mångas öron.
Utan helt enkelt motsätter mig hyckleriet med påståendet att psikan inte alls "är till för att slå",
I min värld är den inte till för att slå med utan till för att hjälpa hästen hitta rätt..För dens skull behöver man inte bruka övervåld med den..I mina ögon är det inte det den är till för.Kan man inte hantera spö har man problem med sitt humör först och främst och i andra hand så kan man inte häst.Och ja jag tycker det är skillnad på att slå och slå..För även du säger ju att det i bland kan vara befogat att använda spöet och så ser jag det även..som t.e.x i hoppning då hästen kan komma gätte galet och kan behöva ett uppvakande för att den inte ska skada sig mer..Och det finns inte en chans i hela världen att du kan ge en häst på 800 kg med en gitarr..Jag har själv varit med om ett par sådan hhästar som tycker det är så vansiningt roligt att hoppa att dom blir näst intill o kontakt bara det kan bli farligt på en sådan..väldigt farligt tom..då kan jag ge hästen ett pet med spet för att åkalla på uppmärksamheten..
om man skulle ha kontruerat en sak för att "dutta" lite på baken skulle nog reskapet varit annorlunda skapt.
Om det var till för att slå hårt med skulle då jag forma det annolunda..
:smirk:
Vi snackar om en liten pinne här med en flärp i ena ändan..ville man skada hästen med den skulle man nog kunna hitta på både det ena och det andra för att det skulle göra fasligt ont.
Jag kanske är hästintresserad, eller så är jag det inte. Jag kanske har ett intresse av hästens rättigheter som levande varelse, eller så är jag det inte. Jag kanske har synpunkter över varför spöet ser ut och existerar som det gör, eller så har jag det inte. Jag ser fortfarande inte varför jag inte då skulle få skriva ett inlägg i denna tråd.
Jag kan förstå din frågeställning men ändå låter du ju mycket okunnig vilket jag vet att du är..Och det blir oxå svårt att förklara på ett sätt så du förstår..Och detta skriver jag inte för att vara elak alla har vi varit nybörjare..men det är svårt om man inte gått den långa vägen när det gäller att förstå detta tror jag.. :crazy:
Slutligen med tanke på ditt inlägg drar jag den slutsatsen att du missförstått min frågeställning
tror inte det går att missförstå..den var för aniv..Du vill ju att djuren ska ha rättigheter osv..är inte det här lite fel väg att gå?Det är väl bättre att se till till en början att alla hästarna i detta land får ett drägligt liv i stället för att ge sig på att kritisera hoppryttare.. :confused:
Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att ett slag med spö är något att disskutera i gämförelse med vilka dåliga förhållanden vissa håller häst överhuvudtaget..känns lite som att kliva om kring på ytan detta att prata om spö eller inte spö sporrar och inte..vården runt i kring ridningen är den del som är viktigast.. hästens vård är viktigare än det som sker i ridningen ridningen är kanske en tim dag..de resteradne timmarna då?Det är där det sker mest vanvård :crazy:

De Ejniz... är du en militant vegan eller? De kommer ibland med sådana okunniga svar som du ger just nu. Inte kan du något om hästar eller den mest grundläggande ridningen, eller hur?
Att haspla ur sig saker som man inte vet något om är för mig rent löjeväckande.
Håll på med hästar i några år (gärna över 20) så kan du uttala dig sen.
Du har helt missförstått spöets finess och det verkar inte vara lönt att förklara det för dig då Qudrofenia redan har gjort det (på ett utmärkt sätt dessutom :bow:).

Lånar din knapp.

Idag har jag varit på Öland och tittat på kvalen till Thoreb Cup. Finalen går i morgon. Har under dagen sett både landslagsryttare samt andra som inte kommit så långt i sitt tävlande. Hela 179 stycken ekipage har jag skådat under dagen

Utav dessa var det 1 som uppförde sig som trådskaparen har sagt sig se på många tävlingar. Alltså EN ryttare av 179. Vad det blir procentuellt kan ju den som vill räkna ut.

Malin B har ju nämts också i denna tråd, hon var en av dessa ryttare som var där. Hon samt alla utom då denna ensamma stackare (om man kan säga så) skötte sitt spö, sporrar samt skänklar och händer på ett föredömmligt sett :bow:

Ja!Du gav ett men det var rätt dåligt för jag tror inte varesig visselpipor eller gitarrerr kan gömföras med spö

Inte jag heller, vilket var faktiskt mitt argument, som du tydligen helt missade.

I min värld är den inte till för att slå med utan till för att hjälpa hästen hitta rätt..

Som sagt jag har inte motsatt mig att man kan använda spöet på annat sätt än att just slå. Utan jag motsatte mig argumentet att spöet inte var till eller konstruerad för att slå. Jag kan t.ex. använda ett svärd för att skära blommor, dock betyder inte det att svärdet är gjort för strid.

som t.e.x i hoppning då hästen kan komma gätte galet och kan behöva ett uppvakande för att den inte ska skada sig mer..Och det finns inte en chans i hela världen att du kan ge en häst på 800 kg med en gitarr..

Precis, detta var mitt argument.

Om det var till för att slå hårt med skulle då jag forma det annolunda..

Du menar säker, om det var till för att skada hästen så mycket som möjligt. Det tror jag dock inte den ursprungligen konstruerades för. Varken det ena eller det andra.

Vi snackar om en liten pinne här med en flärp i ena ändan..ville man skada hästen med den skulle man nog kunna hitta på både det ena och det andra för att det skulle göra fasligt ont.

Håller fullständigt med.

Jag kan förstå din frågeställning men ändå låter du ju mycket okunnig vilket jag vet att du är..

Ja jag vet redan att jag är okunnig inom ridsport och hästar i allmänhet. Men nu var det tal om spöets utformning och vad den var till för. Att påstå att spöet inte är till för att slå, det var orsaken till varför jag fortsätter. Visst kan spöet också vara till för att 'dutta', men att förneka att spöet är till för att slå är inget annat än hyckleri.

stället för att ge sig på att kritisera hoppryttare..

Jag har inte kritiserat hoppryttare, utan kritiserat påståenden att spöet inte "är till för att slå". Och det kanske tåls att än en gång upprepa mig själv, att jag inte kritiserat rätt eller fel med att använda spöet, eftersom jag kan se det rättfärdigt ifrån mina synpunkter att använda det vid vissa tillfällen.

Säg mig. Vart är det okunniga? Att jag inte förnekar att ett av spöets funktion är att slå?

Kom igen, du som inte orkar komma med några argument förutom med lösaktiga påståenden om jag som person kan väl berätta för mig varför det är så svårt att erkänna?

Fast Ejniz, det känns som ditt ifrågasättande mest handlar om en ren språkfråga?

Du har rent språkligt rätt när du hävdar att spöet är framställt för att slå hästen men i den insnöade värld som är hästvärlden menas slå = misshandla.

Jag tror att samtliga i dnna diskussion är överens om att spöet inte ska användas som mer än lätt framåtdrivande.

som du tydligen helt missade.
Jag kan ju inte ha missat det eftersom jag skrev om det :confused:
Som sagt jag har inte motsatt mig att man kan använda spöet på annat sätt än att just slå. Utan jag motsatte mig argumentet att spöet inte var till eller konstruerad för att slå. Jag kan t.ex. använda ett svärd för att skära blommor, dock betyder inte det att svärdet är gjort för strid.
Jag fattar vad du menar men jag tycker slå är fel ord :smirk: Man kan inte dra det över en kam..Om ja klappade dig på axeln är det då fortfarande ett slag?Man slår inte alltid med det och därför kan man inte säga att det är till för att slå med!Söet används på många olika vis...om jag ska göra en bissar gämförelse när vi är inne på slå..En lie gör man inget annat än slår med..där är det ingen tal om saken. Med ridspö är det annorlunda..*hoppas du förstår* :o
Precis, detta var mitt argument.
Nu tror jag att du missuppfattade mig..Jag menar att vore det ett tillhygge skulle det inte se ut och vara så vekt som det är..Om man verkligen ville att spöet skulle användas för att slå hadde det nog varit mer hållbart och utformat på ett annat vis..Hadde man vetat att det skulle göra mer skada hadde man nog använt sådan piska som dom använde till slavarna i egyten helt i flätad råhud. :crazy:
Det tror jag dock inte den ursprungligen konstruerades för. Varken det ena eller det andra.
vad tror du då?Det var ju till för att slå med sa du :confused:
ag har inte kritiserat hoppryttare,
Nej men du gör det i en tråd om hoppryttare mm vilket gör att man då lätt drar den slutsatsen..varför inte starta en tråd i ämnet? :)
*trött*

Ja visst handlar det om en språkfråga. Det jag försöker uppbringa är varför man anser att ordet slå är så kontroversiellt. Väljer man att inte använda ordet, för att man inte vågar stå för det man gör fulltsändigt? Eller är det så som du förklarar att man skapat en egen innebörd av ordet? Visst du kan ha rätt angående detta, men jag tycker det är intressant. Det kanske är det ett sorts sätt att ta avstånd från misshandeln.

Man slår inte alltid med det och därför kan man inte säga att det är till för att slå med!

Även om det används till annat än slå, så kan man fortfarande inte påstå att den inte är till för att slå (vilket då inte betyder att den endast är till för att slå, vilket du gör en bra jämförelse med lien). Missförstå mig inte, jag påstår inte att spöet bara är till för att slå, dock om den INTE var till för att slå överhuvudtaget skulle den inte vara kontruerad som den är. Jag försöker inte göra någon poäng här med det "omoraliska" med det, utan är bara intresserad över varför man vägrar använda ordet: Slå.

Nu tror jag att du missuppfattade mig..Jag menar att vore det ett tillhygge skulle det inte se ut och vara så vekt som det är..

Ja jag missuppfattade dig inte, jag menar också att om det vore ett fullständigt tillhygge skulle det inte se ut som idag.

vad tror du då?Det var ju till för att slå med sa du

Ja, bland annat. Men den är inte till för att göra så mycket skada som möjligt.

Nej men du gör det i en tråd om hoppryttare mm vilket gör att man då lätt drar den slutsatsen..varför inte starta en tråd i ämnet?

Jo jag förstå varför man kan dra den slutsatsen, det var därför jag ville poängtera att så inte var fallet. Och nej jag gillar inte att stanna av en diskussion genom att gå till ett annat ställe och fortsätta den, jag ser faktiskt en orsak till varför jag fortfarande är kvar i tråden. Men tack för tipset. :)

Ordet slå är ju kontroversiellt iom att det i dagligt tal oftast likställs med misshandel.

Att slå hästen med spöet gör man ju rent fysiskt, på samma sätt som man t ex slår gräs, så det går ju inte att bortförklara men från det till att misshandla hästen är steget väldigt långt.

Sen tror jag att man inom ridporten på samma sätt som inom andra hobbies/specialintressen har utvecklat ett eget språk som inte går att jämställa med dagligt tal.

Se t ex på "att skänkla hästen", säger du istället att du sparkar den så får du helt plötsligt en stor skara uppretade bukeanvändare efter dig! ;)

Jag tror jag förstår efter att jag läste ditt inlägg till lenaH och jag tror som så..Ordet slå är för mig lika med misshandla..aga..och detta är för mig att bruka våld.. men jag tycker inte ett spö använt på rätt sätt är att aga eller misshandla det är därför det rimmar illa i mina ögon.
Det blir till att handla om ord..inte om det som sker..när spöet missbrukas så tycker jag att man slår därimot..men inte när man använder det som en hjälp..*hoppas du förstår*

Och om det nu skulle vara så att spöet är konstruerat för att slå med..så lär ju det ha varit för flera hundra år sedan..och då är då jag i stället glad för hur det används i dag av majoriteten..för majoriteten slår faktsist inte de använder det som hjälp och vägledning för hästen :)

Se t ex på "att skänkla hästen", säger du istället att du sparkar den så får du helt plötsligt en stor skara uppretade bukeanvändare efter dig!

Ja jag ser liknelsen. :) Men visst är det intressant, att man tar så illa upp när man påminns över vad man gör.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama