Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ang det som sades på Falsterbo var faktiskt i samband med att det inte gick speciellt bra för just Amerikanskorna, tyckte nog inte att han kommenterade det när de ryttarna som kunde rida red.
Åk till en NH - tränare.
Jag har sett hästar som förvandlats från den mest svårridnaste hästen till den lättridnaste av hästar.
Och jag har sett elaka hästar förvandlats till de snällaste hästar man kan tänka sig.
Jag vågar nästan påstå att alla hästar går att göra om.
MEN då krävs en rutinerad NH - tränare eller liknande.
Oftast är det ryttaren som formar hästen.
Jag vet en person som alltid får problem med hästarna hon köper.
Första hästen var snäll när han kom men på slutet sparkade han mot folk i hagen, attackerade i boxen, högg mot folk, sprang i väg i galoppen och var allmänt förstörd.
Nästa häst hon köpte var snäll i början men blev sedan svår att ta in i hagen, att rida o.s.v.
Så oftast är det ägaren som gör hästen vad den blir till...
Lite samma frågeställning som jag försökte få fram tidigare i tråden.
Kul att se att westernryttarna (som skall vara så naturliga och sjyssta mot hästarna) rider på Skarpa bett och dessutom rycker ganska flitigt i hästarnas munnar - samtidigt som dessa bespottade hoppryttare rider runt på hästar i betydligt bättre form på mildare bett och dessutom med stilla, lugn hand.
Var lite kul att jämföra hur bryska hjälper som behövs också, såg fler än en hoppryttare med nästan bara sitsen göra halt mellan två utlagda bommar på framridningen - samtidigt som westernhästarna slets in i ett häftigt stopp (kan på en gång poängtera att inte Alla westernryttarna red illa, men betydligt fler än de utskällda hoppryttarna)...
Nej, men oftast så ställer ju inte hästen upp.
Jag såg en häst på falsterbo, som försökte göra motstånd, då ryttaren sågade hästen i munnen.
Ryttaren skulle hoppa nästa hinder trots att hästen inte ville och den brakade in i hindret.
DET kallar jag inte att hästen gillar sin ryttare och vad den gör.
Dett ryttaren gjorde var att försöka korta upp hästen, då den bara drog på och hade för stora galoppsprång, resultatet blev att avsprångspunkten inte stämde! Därför brakade de in i hindret!!! Inte för att hästen inte ville hoppa, det var för att den inte kunde hoppa. bara här bevisar hur mkt du igentligen vet!!!!
Varför uttala sig om något man inte vet om! När du en dag själv rider de klasserna, eller igentligen behöver man inte komma upp i de höjderna för att förstå. Så lär du fatta vad allt handlar om!
Men just nu är du bara en grön amatör och som leker "läktar proffs"! Och vi vet ju alla hur duktiga "läktar proffs" kan vara!!
Tror du att de accepterar ett litet stopp här eller några rivningar där eller t.o.m. att gå ner i klasserna för att hästen skall tycka det är kul?
En häst är väl en levande varelse med känslor och behov, varför skulle den inte få ha kul eller roligt?
Men lilla vän, tar du inte i lite för mycket nu? Du kan inte ha sett mycket så som du hasplar ur dig osanningar. Du lever i en liten värld där ingen mer än du gör rätt. Visst är det sant?
Vad är du själv för ryttare? Skogsmulle som rider i skogen utan både träns och sadel... seriöst...
Du har aldrig sett mina och mina vänners hopphästar. De är glada och gör allt för sina ryttare. Om du kom ner på jorden hade du insett det.
Till Queen...
Att ens säga att jag ska ta min ena häst till en NH-tränare är skrattretande. För det första hade han sparkat ner människan med en gång och för det andra hade det aldrig fungerat. Dessutom tror jag absolut inte på sådant. Det är för ryttare som inte vet vad de ska göra med sina hästar.
Rid dem istället och få något vettigt gjort. Att ta till det sk NH är bara amatörernas utväg. Det finns inget NH! Inte mer än det sunda förnuftet.
Jag har aldrig sagt att Western är bättre
Om ni kollar på mitt första inlägg så står det bl.a. hoppning.
Det finns många mer sporter jag inte gillar men först och främst hoppning när det gäller spöet.
Fast realist måste man ju vara. De ryttare han menade var det amerikanska tjejerna som överhuvudtaget hade noll koll på vad de gjorde. Det är ofta så att de inte kan rida och jag har skrivit i tidigare inlägg att det finns rötägg!
Jo där håller jag med! de amerikanska ryttarna gjorde bara bort sig samtidit som dom fick en helt ny erfarenhet och att en plan funkar inte no mather what som dom fick lära sig!
Men det FINNS ju inget naturligt i vår hästhantering. Därför kan vi inte hålla på och moralisera över hur andra valt att använda hästen. Naturligtvis ska vi reagera över hästar som uppenbart mår dåligt, men VET du att GP-hästen med hjälptyglarna och det skarpa bettet mår dåligt? Säkert finns det de som gör det, lika säkert som att de finns de som älskar det. Det går ju inte att generalisera.
Jag tycker också att man ska ha så lite utrustning som möjligt (sadel, träns och tränsbett) men på en del hästar funkar det helt enkelt inte med tanke på säkerhet och välbefinnande.
//Frida
Detta bevisar bara hur oerhört okunnig du är. Om jag vore dig så skulle jag inte skriva fler inlägg här. Du vet inte vad du talar om. Hur många gånger har du satt din egen fot på tävlingsbanan?
Nä, jag tror inte på NH. Det är bara något nymodigt trams och lek. Om de som håller på med detta kunde hantera sina hästar hade allt blivit bättre.
Det handlar inte om att vara cool det handlar om kunskap som så många här inte besitter...
VAD i hans kommentarer visade att han riktade dem mot BARA amerikarna?
Ja, skarpa bett kan var mkt mer humana än ett vanligt tvådelat, MEN man måste hur man ska använda det! Och man måste veta hur man ska rida hästen och styra HELA hästen, inte bara huvet.Skarpa bett har inget mer med hästen att göra en den HAND som håller i det. Betten i sig kan ibland vara betydligt mer humana än ett vanligt "tränsbett".
Dessutom så har ett vanligt "tränsbett" förmågan att vika sig i munnen och trycka i gommen och det är mkt smärtsamt för många hästar!
Det Jan sa var saker som han nog ville att ALLA skulle lyssna på, då det finns alldeles för få som verkligen kan rida sin hästar ute på tävlingarna runt om i landet. Och jag hävdar fortfarande att han inte bara syftade på de amerikanska tjejerna.
Jag håller med dig om att hästar är djur med egna åsikter och viljor, och att hela hästhanteringsgrejen handlar om att samarbeta med hästen.