Hur långt får det gå?

Har du läst mitt inlägg?? Den bilden jag länkade till var som så att hästen kasade rätt in i en av kalvarna.

Nu var det som så att det var en random bild så det är en ny bild idag, tyvärr.

Dagens hästar ser ut som julgranar :D
Jag menar inte att man ska rida hästen bar, men någonstans går väl gränsen mellan häst och julgran :rofl:

Ang det som sades på Falsterbo var faktiskt i samband med att det inte gick speciellt bra för just Amerikanskorna, tyckte nog inte att han kommenterade det när de ryttarna som kunde rida red.

Ja, han sa inget om det när folk som KUNDE rida var inne på banan. Han berömde t ex några av dem. MEN, det var inte BARA amerikanskorna som var orutinerade eller inte med hästen. Det finns faktiskt en del välkända elitryttare i världen som har framgångar, men inte på hästens villkor. Sånt förekommer i alla grenar, på alla nivåer, tyvärr.

Och återigen verkar vi ju vara överens om att det är handen som styr bettet.

Jag blev (och fortfarande är) extremt glad att en känd figur öppnade käften och pratade emot alla dessa onödiga bett och dålig ridning.

Sorry, hann inte läsa allt, utan svarade innan jag läst hela tråden.

Du behöver inte bli så upprörd och skrika – inte någonstans i mitt inlägg ser jag något som är så fruktansvärt upprörande?

Angående barnslighet så förstår jag inte riktigt varför du är den enda som får lägga ut bilder och kommentera – mina bilder visar ju belastning, skador och påfrestningar lika mycket som dina?
Till skillnaden från dig så har jag ju inte ens skrivit något negativt om grenen i sig – det har du ju tolkat helt fritt från bilderna jag lagt upp.

Mitt inlägg var inte menat som en pik åt dig personligen (förstod av ditt inlägg att du rider fälttävlan, visste inte detta innan), utan tog bara grenen som ett exempel. Jag är övertygad om (vilket jag skrev tydligt i mitt inlägg) att bilderna, som jag lade upp, inte representerar en hel sport. Fälttävlanshästar går säkert inte omkull så särskilt ofta, vilket jag heller inte påstått något om, har heller inte haft några åsikter om att fälttävlanshästar skadar sig ofta (har du läst mitt inlägg?)

”Jo, föresten jag har inte sagt heller att jag tycker att fälttävlan är en sport som det inte skulle hända något, var du fått det ifrån vet jag INTE. Men statistiskt så är fälttävlanshästen den som blir äldst och har minst skador.” Vart har jag påstått att du inte heller sagt att fälttävlan är en sport där det inte skulle hända något?

” För att inte tala om den sista bilden när hästen krockar med kon/tjuren/kalven eller vad det är. Där tycker jag faktiskt synd om hästen även om de säkert tycker det är roligt.”
” Tycker inte westernryttarna om sina hästar?? Eftersom de bromsar dem genom att använda kalvar??”
Citat från inlägg som du skrivit – här tycker jag att du verkar ogilla westernridning, men jag ber om ursäkt ifall så inte är fallet…? :confused:

Menade med mitt inlägg bara att det handlar ju om ögonblick som fastnat på bild. Det finns ju fler grenar inom westernridningen som inte sliter lika mycket, så det är lite ”ojust” att säga att westernridning i sig sliter mycket på hästen.

Och JA, jag har läst dina inlägg, flera gånger. Och jag tycker inte att mitt svar var så onödigt eller överflödigt som du låter påskina. :crazy:

Mvh Huntress :)

jodå visst går alla hästar att rida utan träns och sadel! Men alla ryttare kan inte det!
Klaus Ferdinad Hempfling kan hantera en vild häst direkt från en vildhästflock som en vanlig "tam" häst efter bara några minuter bara genom att använda hästarnas egna kroppsspråk, och även rider han en mkt svårriden hingst utan träns och sadel och plötsligt är hästen den mest lättridna, den gör passage, piaff, ökad trav osv. Men givetvis kan inte vem som helst det, det krävs flera års studerande av hästars beteende i flock, sen använder han samma kroppspråk på hästryggen med och det funkar lika bra om hästen inte är inriden. Det ligger nog lite magi i det där men det låter logiskt ändå.

Åk till en NH - tränare.
Jag har sett hästar som förvandlats från den mest svårridnaste hästen till den lättridnaste av hästar.
Och jag har sett elaka hästar förvandlats till de snällaste hästar man kan tänka sig.
Jag vågar nästan påstå att alla hästar går att göra om.
MEN då krävs en rutinerad NH - tränare eller liknande.
Oftast är det ryttaren som formar hästen.
Jag vet en person som alltid får problem med hästarna hon köper.
Första hästen var snäll när han kom men på slutet sparkade han mot folk i hagen, attackerade i boxen, högg mot folk, sprang i väg i galoppen och var allmänt förstörd.
Nästa häst hon köpte var snäll i början men blev sedan svår att ta in i hagen, att rida o.s.v.
Så oftast är det ägaren som gör hästen vad den blir till...

helt rätt där. Allt handlar om ens eget kroppspråk och hur och när vi gör det. Även om vi inte tänker på det, så uppfattar hästen allt vi gör på ett annat sätt än vi.

de använder inte betten på samma sett och rider alltid på hängande tygel, med ett skarpt bett reagerar hästen blixtsnabbt och tydligt när man bara råkar ta i tyglarna.
De westernhästar jag har sett har inte haft skarpa bett men i klassiska ryttares ögon kan de se skarpa ut och de hade de varit om man ridit med ständig kontakt med tyglarna i hästens mun. Som sagt bettet används inte på samma sätt som de gör i den klassiska engelska stilen.

:bow:

Lite samma frågeställning som jag försökte få fram tidigare i tråden.

Kul att se att westernryttarna (som skall vara så naturliga och sjyssta mot hästarna) rider på Skarpa bett och dessutom rycker ganska flitigt i hästarnas munnar - samtidigt som dessa bespottade hoppryttare rider runt på hästar i betydligt bättre form på mildare bett och dessutom med stilla, lugn hand.

Var lite kul att jämföra hur bryska hjälper som behövs också, såg fler än en hoppryttare med nästan bara sitsen göra halt mellan två utlagda bommar på framridningen - samtidigt som westernhästarna slets in i ett häftigt stopp (kan på en gång poängtera att inte Alla westernryttarna red illa, men betydligt fler än de utskällda hoppryttarna)... :angel:

Vissa westernryttare gör så som man då kan se i westernfilmer, där de alltid drar plötsligt och häftigt så hästen slår upp huvet och gapar, men de flesta rids oxå utan nosgrimma så de kan komma undan om nån då skulle dra.
Men det är som hoppryttarna alla tänker inte likadant, rider inte likadant och på så sätt anpassar sig hästen efter deras ridstilar.

där tar du nog i lite även om jag är emot spö med eftersom vissa inte förstår handlingen med spöet så missbrukar det d!
Men på de flesta hästar så räcker det att man bara rider med ett spö så förstår de att det är allvar utan att man måste slå till dom, om det då behövs så LÄGGER man till det, jag tycker att man överdriver när man slår till så det hörs ett riktig KLATSCH vilket oftast sker bland samma ryttare när man kollar på elithoppning, och vissa ryttare bara nuddar hästen med spöt.
Av min erfarenhet räcker det att nudda hästen med spöt de blir bara upprörda om man drämmer till dom.
Hästar är känsligare än vi tror.

Nej, men oftast så ställer ju inte hästen upp.
Jag såg en häst på falsterbo, som försökte göra motstånd, då ryttaren sågade hästen i munnen.
Ryttaren skulle hoppa nästa hinder trots att hästen inte ville och den brakade in i hindret.
DET kallar jag inte att hästen gillar sin ryttare och vad den gör.

Det har jag även sett i falsterbo då många men inte alla, sågade sina hästar i munnen när dom rusade! En häst vägrade även på hoppningen för att ryttare satt och sågade innan hindret! Det var MKT förbjudit på min ridskola om man sågade hästen i munnen speciellt vid hoppning blev man nerflyttad en grupp eftersom då ansåg dom att man inte klara av hästen och då borde lära om sig i en mindre avancerad grupp!
Då är väl de tecken på att de ryttare på så hög nivå inte klarar av hästarna? Visst ryttarna är kanske stressade men om dom nu är så duktiga borde dom väl veta ett annat alternativ än såga oavsett om det är stressig omhoppning?

Dett ryttaren gjorde var att försöka korta upp hästen, då den bara drog på och hade för stora galoppsprång, resultatet blev att avsprångspunkten inte stämde! Därför brakade de in i hindret!!! Inte för att hästen inte ville hoppa, det var för att den inte kunde hoppa. bara här bevisar hur mkt du igentligen vet!!!!

Varför uttala sig om något man inte vet om! När du en dag själv rider de klasserna, eller igentligen behöver man inte komma upp i de höjderna för att förstå. Så lär du fatta vad allt handlar om! ;)

Men just nu är du bara en grön amatör och som leker "läktar proffs"! Och vi vet ju alla hur duktiga "läktar proffs" kan vara!! :crazy:

Men alltså proffs kortar upp sina hästar genom att såga då? Och vi vanliga ryttare kortar upp hästen genom halvhalter och bromsa med sätet..?
Själv såg jag inte det på fältävlan men på hoppningen såg jag ett visst antal som sågade. Alla har kanske inte lärt sig lika men under mina 7 år på ridskola var det strängt förbjudit även i de mest avancerade grupperna, då blev man straffad och fick en tydlig tillrättavisning och genomgång på vad man missuppfattat och hjälpernas verkan och det var mkt ovanligt att nån såga!

Tror du att de accepterar ett litet stopp här eller några rivningar där eller t.o.m. att gå ner i klasserna för att hästen skall tycka det är kul?

En häst är väl en levande varelse med känslor och behov, varför skulle den inte få ha kul eller roligt?

Man får acceptera det på ett konsekvent sätt.. visst är det ryttare som slått sin häst när dom vägrat för ett hinder som ser läskigt ut, det är fel och då sa även domarna att det var en ung och oerfaren häst och att ryttaren handla fel där, men att peta till hästen om den tramsar är det en annan sak och det krävs stor erfarenhet på att skilja på detta, huvudskaen är att man gör det vid rätt tillfälle, om man rappar till hästen efter att den vägrat är det korkat för det förstår inte hästen eftersom dom hela tiden tänker i nu läge.

Men lilla vän, tar du inte i lite för mycket nu? Du kan inte ha sett mycket så som du hasplar ur dig osanningar. Du lever i en liten värld där ingen mer än du gör rätt. Visst är det sant?
Vad är du själv för ryttare? Skogsmulle som rider i skogen utan både träns och sadel... seriöst...
Du har aldrig sett mina och mina vänners hopphästar. De är glada och gör allt för sina ryttare. Om du kom ner på jorden hade du insett det.

Till Queen...
Att ens säga att jag ska ta min ena häst till en NH-tränare är skrattretande. För det första hade han sparkat ner människan med en gång och för det andra hade det aldrig fungerat. Dessutom tror jag absolut inte på sådant. Det är för ryttare som inte vet vad de ska göra med sina hästar.
Rid dem istället och få något vettigt gjort. Att ta till det sk NH är bara amatörernas utväg. Det finns inget NH! Inte mer än det sunda förnuftet.

Det finns visst NH men många oseriösa NH tränare som inte vet ett skit om vad de babblar om lr gör. De få som finns vet mkt och NH behöver inte vara sammankopplad med western, det är bara ett sätt att få ryttare att samspela mer med hästen. Visst många går överstyr och det är putte nutte hit och man ska vara vän med hästen, men det är fel visst ska man vara vän med den men på ett dominerande sett, en häst följer aldrig en annan häst som är lägre i rang utan den visas bort, det är det man lär sig hos de seriösa NHtränare jag vet, att dominera hästen och på så sätt få den bästa vänskap och en häst som gör allt för en. Och med dominera menar jag inte med tvångsmetoder och våld!
Men de flesta ryttare som inte tror på detta har inte helt enkelt tålamod lr är rädda för att inse att man inte behöver alla olika bett och spö som de är naturligt i deras "stil".
Det är bra för hästen bara man hittar rätt NH tränare som använder rätta metoder och teorier!
Det är otroligt vad hästar kan anpassa sig bra mot en livstil som är helt utom deras gränser egentligen om man har studerat en hästs naturliga beteende i en flock och hur dom egentligen beter sig och vad allt betyder och hur dom följer varandra.. och sen jämför med hur en männsika leder en häst!

jag ser då inga bilder där dom sliter i tyglarna! hästarna har hela tiden huvet i samma höjd, som i hoppning där drar de i tyglarna att hästen höjer huvet vilket då behövs för att de ska vakna till vid hinderna lr?
jajja.. jag har bara sett westernhästar bli dragna i munnen kraftigt i westernfilmer..
tänk på att western hästar är inlärda för de minsta hjälper och om nån drar i munnen på hästen är den helt enkelt feltränad för att de ska behövas, om man gjort det på en rätt tränad westernhäst hade den rest sig eller gått omkull

Jag har aldrig sagt att Western är bättre :confused:
Om ni kollar på mitt första inlägg så står det bl.a. hoppning.
Det finns många mer sporter jag inte gillar men först och främst hoppning när det gäller spöet.

en sport jag inte är förtjust i är galopp! hur dom pressar hästarna att gå in i startboxarna trots motstånd och sedan hur vissa drämmer hästarna med spö allt vad de går för innan mål! men det är ju straffbart så det har ju minskat betydligt, jag tror det är max 3 slag.
Jag tycker bara det är en kass start för en unghäst att komma in i galoppvärlden men det beror helt på tränaren oxå..

Fast realist måste man ju vara. De ryttare han menade var det amerikanska tjejerna som överhuvudtaget hade noll koll på vad de gjorde. Det är ofta så att de inte kan rida och jag har skrivit i tidigare inlägg att det finns rötägg!

Jo där håller jag med! de amerikanska ryttarna gjorde bara bort sig samtidit som dom fick en helt ny erfarenhet och att en plan funkar inte no mather what som dom fick lära sig!

Men det FINNS ju inget naturligt i vår hästhantering. Därför kan vi inte hålla på och moralisera över hur andra valt att använda hästen. Naturligtvis ska vi reagera över hästar som uppenbart mår dåligt, men VET du att GP-hästen med hjälptyglarna och det skarpa bettet mår dåligt? Säkert finns det de som gör det, lika säkert som att de finns de som älskar det. Det går ju inte att generalisera.
Jag tycker också att man ska ha så lite utrustning som möjligt (sadel, träns och tränsbett) men på en del hästar funkar det helt enkelt inte med tanke på säkerhet och välbefinnande.

//Frida

Men det kan bli naturligt för hästen om man får samspelet och kan vara en ledare för den på rätt sätt, då blir allt naturligt för hästen om dess ledare gör det om den då följer sin ledare.. Visst går det då gränser, jag tycker inte det är fel att hoppa men det är väl över drivet när det går över 1.50 , hästar hoppar aldrig i naturligt tillstånd lr galopperar fråns dom är hotade lr jagade.
Det som nån nämnde om lindor att det är fel är nog lite omedveten om deras betydelse.
Tänk på vad lindade ben kan hjälpa hästen?

Detta bevisar bara hur oerhört okunnig du är. Om jag vore dig så skulle jag inte skriva fler inlägg här. Du vet inte vad du talar om. Hur många gånger har du satt din egen fot på tävlingsbanan?

Nä, jag tror inte på NH. Det är bara något nymodigt trams och lek. Om de som håller på med detta kunde hantera sina hästar hade allt blivit bättre.
Det handlar inte om att vara cool det handlar om kunskap som så många här inte besitter...

Det kanske låter mesigt med lek, men tänk på vad hästar lär sig i hagen av "lek"? jo överleva! om man då kombinerar dagens kunskap med denna "lek" tänk på vad vi skulle få då?
Men tyvärr är det trångsynten som spökar hos många moderna ryttare.. Och visst är det svårt när man lärt sig nåt kan bli bättre med lite "trams"

VAD i hans kommentarer visade att han riktade dem mot BARA amerikarna?

Skarpa bett har inget mer med hästen att göra en den HAND som håller i det. Betten i sig kan ibland vara betydligt mer humana än ett vanligt "tränsbett".

Dessutom så har ett vanligt "tränsbett" förmågan att vika sig i munnen och trycka i gommen och det är mkt smärtsamt för många hästar!
Ja, skarpa bett kan var mkt mer humana än ett vanligt tvådelat, MEN man måste hur man ska använda det! Och man måste veta hur man ska rida hästen och styra HELA hästen, inte bara huvet.

Det Jan sa var saker som han nog ville att ALLA skulle lyssna på, då det finns alldeles för få som verkligen kan rida sin hästar ute på tävlingarna runt om i landet. Och jag hävdar fortfarande att han inte bara syftade på de amerikanska tjejerna.

Jag håller med dig om att hästar är djur med egna åsikter och viljor, och att hela hästhanteringsgrejen handlar om att samarbeta med hästen.

ja de flesta här tycker ju att man inte vet ett skit när man bara känner medlidande för hästen för det finns hästar som blir felbehandlade men det verkar ju vara acceptablet bland elitryttare (jag menar dock inte alla utan ett x antal)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama