Hur långt får det gå?

Jag tycker att de som rider på det sättet (vill inte säga att jag är världsbäst på ridning men ialf) de verkar ha glömt bort att ridning handlar om samspel mellan häst o människa, det handlar om känsla och man gör det för att man tycker om hästar o ridning. Som de minsta ryttarna de är inte lika hårda (okej kanske inte alla men många) bara för de rider för det är kul! De deltar i tävlingar för det är kul! Sen om det blir missförstånd mellan häst o ryttare så är det bara att försöka som ryttare vara mer tydlig i fortsättningen, det är ju ryttaren som gjort fel om det inte blir som det var tänkt, eller inte var tillräckligt tydlig.
Sen att det är vanligare bland äldre, det verkar som det ändras inställning, man ska vinna allt man är med i alltid lyckas och det skall gå snabbt och alltid bli rätt, när det inte blir det då skyller dom allt på hästen, för det är inte alltid som hästen behöver tillrättavisas när något går fel.
Så det är ganksa stor skillnad där; när man är liten är det man själv som gör fel, äldre ryttare; HÄSTEN ÄR JU INTE KLOK! Då är allt bara hästens fel. :mad:

Såklart och tur nog är inte alla på detta sätt. :)

Que? Menar du ponnyryttare??

Om i så fall så är det betydligt vanligare att se ett ilskt barn rycka och slå på sin häst än en vuxen ryttare när det går fel. Speciellt på B-ponny kan man se det.

Kan verkligen inte hålla med dig om det. Och på stora hästar så är det oftast just övergågna ponnyryttare som gör det. Ju äldre man blir dessto mer kontroll på sitt temperament har man.

Kan inte hålla med dig där! Upplever ofta att de är de mindre duktiga ryttarna, och ynge ryttarna som bestraffar hästen och inte sig själv när det går fel!

"Där kunskapen tar slut, tar våldet vid!"

Ju mer kunskap man får om hästen, rinding, sammförståndet. Desstu mer vet man att till 90% är det ryttaren som gör fel! Men har man inte så mkt kunskap (ung som gammal), så skyller man på hästen!

Tror du att de accepterar ett litet stopp här eller några rivningar där eller t.o.m. att gå ner i klasserna för att hästen skall tycka det är kul?

En häst är väl en levande varelse med känslor och behov, varför skulle den inte få ha kul eller roligt?

Förstår iallafall en del av vad du menar :) Jag tycker faktiskt synd om hästarna.

jag har ALDRIG under hela mitt liv sett en duktig hoppryttare. De kan inte rida alls. De kan använda ett spö till det ett spö är tillverkat för och de kan hålla sig kvar på hästarna över hinder...Vad är detta för ridning. Det har gått helt överstyr. Jag skulle lätt kunna påstå att en dressyr-ryttare inte heller kan rida. De sågar hästarna lika mycket i munnen. Kankse inte på hög nivå. Men vad vet vi om hur vägen dit är....Westernridningen är den enda formen av ridning jag nuförtiden tycker är okej. Hoppning är djurplågeri. Okej att gymnastikhoppa sin häst på små höjder, men varför plåga hästen til att kasta sig över höga hinder? Det sliter på hästens kropp och PSYKE framför allt. Mammor till ponnyryttare borde skämmas. De skriker och gapar om att ungarna ska använda spöet mer och ungarna gråter och hästen blir misshandlad....hästhållningen och ridningen idag är patetisk. Hoppryttare tycker inte om hästar de tycker om att hoppa.

Men varför såga hästen i munnen? Finns det inget mer humant sätt att "korta upp hästen"? :confused:

Men lilla vän, tar du inte i lite för mycket nu? Du kan inte ha sett mycket så som du hasplar ur dig osanningar. Du lever i en liten värld där ingen mer än du gör rätt. Visst är det sant?
Vad är du själv för ryttare? Skogsmulle som rider i skogen utan både träns och sadel... seriöst...
Du har aldrig sett mina och mina vänners hopphästar. De är glada och gör allt för sina ryttare. Om du kom ner på jorden hade du insett det.

Till Queen...
Att ens säga att jag ska ta min ena häst till en NH-tränare är skrattretande. För det första hade han sparkat ner människan med en gång och för det andra hade det aldrig fungerat. Dessutom tror jag absolut inte på sådant. Det är för ryttare som inte vet vad de ska göra med sina hästar.
Rid dem istället och få något vettigt gjort. Att ta till det sk NH är bara amatörernas utväg. Det finns inget NH! Inte mer än det sunda förnuftet.

Jo jag kan väl tänka mig att du gillar western och det med tanke på vad Olga Klara, Splittan ? och Sara Mara såg av westernridningen i Falsterbo :angel:

Va, vad såg de? Nu blev jag nyfiken ju.... :D

Men det förvånar inte mig heler faktiskt... :smirk:

Tja kan ju bara säga mina erfarenheter av western och det är skarpa bett, slides eller vad det heter som sliter minst lika mycket som hoppning. Kan ju inte se varför man behöver så skarpa bett och så hårda tag i munnen för att få hästen att stanna hastigt på bakbenen för att i nästa stund snurra runt som en tok.

Sliter inte det så sliter absolut inget annat heller.

Lite bilder kanske??

slidestop.jpg

cutting.jpg

ls_pg_sonnysblondiedude_ws2003.jpg

jl_rogerbranchandlucybarmon.jpg

image-of-the-day.jpg

Tja vad vet jag??

Det måste ju nästan slita mer än hoppning. De har dessutom alltid skarpa bett men ändå är det de som är snällast och behandlar sina hästar bäst...konstig kombination minst sagt! :crazy:

För att inte tala om den sista bilden när hästen krockar med kon/tjuren/kalven eller vad det är. Där tycker jag faktiskt synd om hästen även om de säkert tycker det är roligt.

Jag har absolut inget emot western överhuvudtaget men att glorifiera det är något helt annat.

Ett spö är konstgjort för samma ändamål vare sig man brukar det rätt eller fel.
Det är till för att slå till hästen.
Det är det som gör mig förbannad.
Jag skiter i om man missbrukar det eller brukar det rätt.
Det är till för samma sak ändå.
Varför använder man spö till just hästar?
Kolla på en banhoppning med hund, där har man ingen kontakt som helst med hunden förutom rörelser.
Skulel man använda spö där skulel det ses som djurplågeri, varför då just hästar?

Jag har aldrig sagt att Western är bättre :confused:
Om ni kollar på mitt första inlägg så står det bl.a. hoppning.
Det finns många mer sporter jag inte gillar men först och främst hoppning när det gäller spöet.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama