Själv var jag på segersjö och såg fälttävlan. Där så man hästar som ställde upp helt enormt t.ex. efter ett missförstånde så hoppade de hinder stillastående eller stillastående från sidan trots att de märkbart börjat bli trötta.
Hmm det är förbjudet att hoppa från stillastående förutom nerhopp så det undrar jag
Man såg även några hästar som långt innan hindret stod emot med uppmuntran från ryttaren med lite spöet för att slutligen stanna. Där kunde man se hur hela hästen skakade - av utmattning - några hästar körde efter lite rapp på ändå genom att knappt ta sig över hindret medan någon enstaka ryttare valde att utgå.
Att konditionsmässigt inte förbereda sin häst förtjänar en idiotstämpel - skäms! Gissa vad den stackars hästen tar med sig för minnen - att på detta slå stackaren - saknar ord.
Hmm alltså jag kan nog säga att ALLA dessa hästar som gick där var i kondition för klassen då dom flesta redan har ridit runt 6-7 tävlingar tidigare på säsongen, banan var inte heller så särskilt lång.
Den minst förberedda måste nog ha varit jag själv som inte ridit ett enda terränghinder sedan i September förra året. Inte heller har jag någonsin galopptränat min häst för det har aldrig behövts han har alltid haft en bra konditon av sig självt och inget spö behövde jag använda heller :smirk:
Att många stod emot på vattnet var ett faktum och har ingen riktig förklaring då vi inte kan veta hur hästen uppfattade hindret men att säga att hästar skakar av utmattning är faktiskt en ren lögn för det var bara en 6.37 minuters bana. Sedan kan ju oxå nämnas vilket inte publiken vet är att en veterinär stod vid målet och pulsade alla hästar ca 5-10 minuter efter målgång.
Min häst hade en puls på 70 efter 7 minuter efter målgång och då har han bara startat och gått dressyr hela vintern-våren och försommaren så det krävs ingen super duper kondition på dessa endagarsterräng tävlingar som varken har distanser eller steeple.
Det var 3 st veterinärbesiktningar på tävlingen i Segersjö och det var på morgonen innan Terrängen, efter målgång i terrängen och på morgonen efter terrängen innan banhoppningen så några utmattade hästar fanns det ingen veterinär som såg för då blir man utesluten direkt!!