Hur långt får det gå?

Att rädda sig genom den situationen genom att slå till hästen är fel.
Du förstår inte. Det är inte SIG SJÄLV man räddar, utan både häst och ryttare. Inte nån placering, inte att man slipper ramla av, utan att man inte krashar hindret och kanske får allvarlig skada på hästen (och sig själv).

det är väl snarare bra hästar som stannar om man kommer helt fel istälelt för att braka rakt igenom?
Absolut! Men det finns hästar som hoppar ändå, det är inget man tränar dit, utan de gör det av sig själva. Det finns dock återigen situationer då man kan göra större skada om man som ryttare försöker stanna hästen inpå ett hinder istället för att be den ta i för kung och fosterland.

*lånar knapp*
Men snälla.... varför missuppfattar ni hela tiden detta med spöanvändning? Jag tror många av er är så säkra på att just er åsikt är den rätta och då blir man gärna lite insnöad...
Det är synd på de hästar vars ryttare använder spöet för mycket men att sitta och gnälla om det på nätet är bara löjligt. Varför säger ni inte till domaren på tävlingen?
Sen att sitta och påstå att man kan sitta och rida alla hästar utan sadel och träns är bara patetiskt. Jag har en häst som är oerhört svårriden. Han gör allt för sin ryttare men att påstå att denna hetlevrade herre skulle gå att rida utan träns är löjligt. Han har fullt förtroende för mig men det skulle aldrig gå. Det är heller inget som jag eftersträvar.
Vad jag vill säga är att det är omöjligt att säga att vissa saker gäller alla hästar. De är individer!
Jag har ridit hästar med skarpa bett och jag har ridit hästar på snälla bett eftersom hästarna har trivts på det bett de har haft i munnen...

Det var någon som undrade varför man slog till hästen med spöet i luften över hindret och dt ska jag förklara.
Ibland hoppar hästen dåligt och den kanske inte anstränger sig alls. Då behöver den få veta att den måste skärpa till sig lite. Visst kan det vara onödigt i låga klasser men kommer du upp 120 klasser och högre går det inte att hästen går och släpar benen efter sig. Det är då det händer olyckor. Ibland måste jag påminna mina hästar att det faktiskt är allvar och ingen lekstuga....

Åk till en NH - tränare.
Jag har sett hästar som förvandlats från den mest svårridnaste hästen till den lättridnaste av hästar.
Och jag har sett elaka hästar förvandlats till de snällaste hästar man kan tänka sig.
Jag vågar nästan påstå att alla hästar går att göra om.
MEN då krävs en rutinerad NH - tränare eller liknande.
Oftast är det ryttaren som formar hästen.
Jag vet en person som alltid får problem med hästarna hon köper.
Första hästen var snäll när han kom men på slutet sparkade han mot folk i hagen, attackerade i boxen, högg mot folk, sprang i väg i galoppen och var allmänt förstörd.
Nästa häst hon köpte var snäll i början men blev sedan svår att ta in i hagen, att rida o.s.v.
Så oftast är det ägaren som gör hästen vad den blir till...

Hör du vad du själv säger?
Du säger att hästen ska veta att det är allvar och ingen lekstuga.
Tävling ska vara roligt, det är lek och inte blodigt allvar.
Jag fattar inte hur hästarna står ut!
Det ska vara roligt!
Nu kommer du säga att det är farligt när man är på sådan höjd att ha "lekstuga" MEN då ska man inte hoppa på sånna höjder heller!
Man ska hoppa på så pass höga hinder att du och hästen kan ha kul tillsammans och tåla någon vägran eller annan olydnad.

Och hur menar du nu, handlade inte tråden om att du var upprörd över hur vissa människor ute på tävling behandlar sina hästar?? Och sen ger du konkreta råd - till vem?? Jag trodde du var intresserad av våra åsikter?? eller har jag missförstått?? Alla hästmänniskor håller inte på med NH och kommer inte att börja göra det heller precis som alla inte håller på med western eller skolridning eller vad det nu kallas. Så det tycker jag är en konstig uppmaning att vi ska gå runt och säga till folk som upplevs göra fel på tävling att de ska kontakta en NH-tränare eller... =)

Tror du på allvar att våra toppryttare ser tävlandet som en lek? Låt gå för att de tycker att det är kul, men ngn lekstuga e det banne mig inte.
Tror du att de accepterar ett litet stopp här eller några rivningar där eller t.o.m. att gå ner i klasserna för att hästen skall tycka det är kul?
Du är ute å cyklar i så fall. De allra flesta hästar som går högre klasser tycker att det är roligt och skulle må dåligt av att inte vara ute och tävla och träna (egna erfarenheter), de har en dådkraft och en tävlingsinstinkt precis som sina ryttare och de flesta ekipage utgör underbara team ihop.
Som parentes vill jag tala om att de flesta behåller inte en häst som inte vill hoppa och därmed tar man också hänsyn till det och accepterar en häst som inte hör hemma på hoppbanan bland tävlingseliten...

I många fall handlar det om pengar. Stora vinstpengar och sponsorkontrakt. Och om du nu skall kommentera hur hemskt det är också så kommentera gärna vidare på dressyr, fälttävlan, trav, galopp, barock och you name it. Det handlar inte bara om hoppning!

Heii!
JAg håller helt med dig, Queen!
Jag har själv en liten B-ponny (Tajpas Mr. Popcorn) som jag tävlar en hel del med... I vissa tävlingar så säger dommaren till dem om de slår hästen med spöt, förhoppningsvis får de en varning då! Jag var på en tävling då en slog hästen skitmycket (ursäkta uttrycket) med spöt. Speakern blev skitsur och nästan skrek i mikrofonen att han/hon skulle sluta!! Jag blir värkligen sur när jag ser sånt! :mad: och ledsen också för den delen :cry:
Ha det bra! :banana:

Själv var jag på segersjö och såg fälttävlan. Där så man hästar som ställde upp helt enormt t.ex. efter ett missförstånde så hoppade de hinder stillastående eller stillastående från sidan trots att de märkbart börjat bli trötta.

Hmm det är förbjudet att hoppa från stillastående förutom nerhopp så det undrar jag ;)

Man såg även några hästar som långt innan hindret stod emot med uppmuntran från ryttaren med lite spöet för att slutligen stanna. Där kunde man se hur hela hästen skakade - av utmattning - några hästar körde efter lite rapp på ändå genom att knappt ta sig över hindret medan någon enstaka ryttare valde att utgå.

Att konditionsmässigt inte förbereda sin häst förtjänar en idiotstämpel - skäms! Gissa vad den stackars hästen tar med sig för minnen - att på detta slå stackaren - saknar ord.

Hmm alltså jag kan nog säga att ALLA dessa hästar som gick där var i kondition för klassen då dom flesta redan har ridit runt 6-7 tävlingar tidigare på säsongen, banan var inte heller så särskilt lång.

Den minst förberedda måste nog ha varit jag själv som inte ridit ett enda terränghinder sedan i September förra året. Inte heller har jag någonsin galopptränat min häst för det har aldrig behövts han har alltid haft en bra konditon av sig självt och inget spö behövde jag använda heller :smirk:

Att många stod emot på vattnet var ett faktum och har ingen riktig förklaring då vi inte kan veta hur hästen uppfattade hindret men att säga att hästar skakar av utmattning är faktiskt en ren lögn för det var bara en 6.37 minuters bana. Sedan kan ju oxå nämnas vilket inte publiken vet är att en veterinär stod vid målet och pulsade alla hästar ca 5-10 minuter efter målgång.

Min häst hade en puls på 70 efter 7 minuter efter målgång och då har han bara startat och gått dressyr hela vintern-våren och försommaren så det krävs ingen super duper kondition på dessa endagarsterräng tävlingar som varken har distanser eller steeple.

Det var 3 st veterinärbesiktningar på tävlingen i Segersjö och det var på morgonen innan Terrängen, efter målgång i terrängen och på morgonen efter terrängen innan banhoppningen så några utmattade hästar fanns det ingen veterinär som såg för då blir man utesluten direkt!!

Och på Gnägg så försvaras det hej vilt när Goddess rider på skarpt bett för hon vet vad hon gör sägs det där men hon är ju bara amatör så då måste det ju vara helt OK :angel:

Håller fullkomlig med dig! :bow: Tycker så synd om de stackars djuren. Var det inte en elitryttare på pingsttävlingarna, som ungefär uttryckte sig att den hade spöat upp den stackars hästen ordenligt på framridningen så att den inte skulle vägra sen? varför reagerar inte djurskyddsinspektörer?

Det var det dummaste jag har hört någonsin, så var det verkligen inte :mad:

Men nåt onödigt jag så var att när hästen väl hoppat av över en bred vatten grav så slog ryttaren hästen en rejäl smäll där bak med spöt, då har väl det ingen inverkan?? Då har ju hästen redan hoppat av!

Jo för att få hästen att länga ut sig över graven, det har ingen inverkan innan hindret utan måste göras när hästen redan har hoppat av.

Och det är just pga sådana kommentarer som du just har givit här som NH har fått så otroligt dåligt rykte.

Jag har en känsla av att du knappt varit på en tävling. Malin Baryard är hur lätt som helst att få tag på när hon tävlar hon rör sig lika fritt som du gör och är ingen fågel instängd i en bur.

Ja det märks va!! ;)

Kan inte låta bli , det är sådana här felaktiga kommentarer gripna ur luften som sprids när inte jag är här och håller ordning :angel:

Skönt att det är någon som orkar ge sig in i sådana här trådar! :bow:
SJälv orkar jag inte håll apå och tjavsa, för alla vet ju att "proffsen" är de som inte tävlar eller tävlar på någon hög nivå här inne! Och de vet minnsan allt... :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama