Hur långt får det gå?

Vi måste bli lite mer självkritiska.

Hur ofta ser man eliten rida in på bana med spö?

Ledarskap......trygg häst....ställer upp.

Själv var jag på segersjö och såg fälttävlan. Där så man hästar som ställde upp helt enormt t.ex. efter ett missförstånde så hoppade de hinder stillastående eller stillastående från sidan trots att de märkbart börjat bli trötta.

Man såg även några hästar som långt innan hindret stod emot med uppmuntran från ryttaren med lite spöet för att slutligen stanna. Där kunde man se hur hela hästen skakade - av utmattning - några hästar körde efter lite rapp på ändå genom att knappt ta sig över hindret medan någon enstaka ryttare valde att utgå.

Att konditionsmässigt inte förbereda sin häst förtjänar en idiotstämpel - skäms! Gissa vad den stackars hästen tar med sig för minnen - att på detta slå stackaren - saknar ord.

De hästar som däremot ställde upp utan piskhjälp och därefter fick massor av klapp och glädjerop av sin ryttare säger bara en sak - hjärta av guld och antagligen en rättvis ryttare (?).

Håller fullkomlig med dig! :bow: Tycker så synd om de stackars djuren. Var det inte en elitryttare på pingsttävlingarna, som ungefär uttryckte sig att den hade spöat upp den stackars hästen ordenligt på framridningen så att den inte skulle vägra sen? varför reagerar inte djurskyddsinspektörer?

Har du någon gång sett dressyr på hög nivå?

Hur många bett har de hästarna i munnen?

jag har sett 2 ryttare slåt sina hästar flera ggr i rad efter att hästen vägrat vid tex vattengrav i göteborg horse show bland de högtsa klasserna, men om det nu är en förstärkning vid såna här tillfälle varför slå så förbannat hårt? räcker det inte med en gång på ett tydligt sätt?
Jag klarar att förstärka mina hjälper så att hästen förstår utan att smiska den utan problem, men visst har jag använt spö men aldrig behövt använda det så tydligt att jag smäller till hästen utan bara att visa den det som att göra hjälpen tydligare. Jag tar väl inte fram ett spö och slår till min kompis om hon tvekar och göra nåt efter en instinkt säger hon att det inte går.
JAg tycker det känns fel.
Och jag har sett flera duktiga ryttare som inte behövt daska till hästen utan bara lägger spöet mot hästen eller visar det mot bakdelen. Även över 1,6 m hinder!
Men visst vill ryttare som tävlar på så hög nivå som Grand Prix vinna när de väl kommit dit och därför gör allt.
Men nåt onödigt jag så var att när hästen väl hoppat av över en bred vatten grav så slog ryttaren hästen en rejäl smäll där bak med spöt, då har väl det ingen inverkan?? Då har ju hästen redan hoppat av!

Alltid kommer denna diskussion upp. Det blir lite långrandigt i längden.
Nu är det ju så här att spöet är ett hjälpmedel. Ett medel att pusha på hästen om den tvekar vid något hinder. Spöet säger, vid rätt användning, kom igen, du klarar det!
Jag har tävlat i över 15 år och har ytterst sällan sett det ni talar om. Konstigt att vissa ser detta så ofta....
Särskilt på hästtävlingar förekommer det inte alls ofta och förekommer det trots allt så får ryttaren en tillsägning av domaren. Minst!
Kom inte och säg att många hoppryttare är såhär för det är vi inte. Dock måste ni lära er att förstå spöets användningsområde. Ni är alldeles för outbildade för att uttala er om det...Det märks tydligt. Konstigt är det också att alla dessa som vill få bort spöet från tävlingsbanan är de som aldrig har satt sin fot där...

Men du kanske inte ser det eftersom du tävlat i 15 år och då borde vara van vid det om det är ett så viktigt hjälpmedel :angel:

Har du någon gång sett dressyr på hög nivå?

Hur många bett har de hästarna i munnen?

De jag har sett har oftast kandar (2 bett)
Men dressyr ryttarna använder inte tyglarna nästan utan använder mest sitsen. Så kandaret är mest en stilgrej där som bevisar att de kan rida med kandar eftersom det krävs i dom klasser jag sett!

Men däremot har jag sett hoppryttare som ridit med kandar och sågar hästen för att dom inte kan hålla den på ett annat sett!

Men hallå?
Tänkt dom som rider i dressyr.
De får ju inte använda spö och det beror ju på att de ska kunna klara av hästen ändå.
Du som säger att spöt är en livräddare.
Kan hästen inte hoppa så pass höga hinder så har den inget på banan att göra!

Det handlar inte om att kunna hoppa så höga hinder, utan att man ibland hamnar i situationer man inte räknat med. Många hästar stannar i såna situationer, men BRA och modiga hästar gör inte det.

I dressyr uppstår inga såna situationer där spöt kan hjälpa ekipaget att inte skada sig.

Det är oftast ryttarens fel att hästen kommer fel på ett hinder och då får man skylla sig själv.
Att rädda sig genom den situationen genom att slå till hästen är fel.

Där har du en poäng, helt klart. Dock kvarstår ju problemet med ryttare som piskar sina hästar efter rivning, eller piskar till vid snudd på VARJE hinder. Ryttare som rycker/sågar och driver extremt hårt/bestraffar med sporrar kvarstår med eller utan spö.

Men som jag sa tidigare - det blir helt enkelt tokkrock mellan min syn på hästar och ridning och tävlingsryttarnas syn på vad de gör...

Lånar din knapp

Kan bara säga att jag håller inte med er flesta här. Har under mina 35 år med hästar, endast stött på detta elaka fenomen ni talar om ett fåtal gånger.

Dessa gånger har varit på klubb eller lokala tävlingar. Ryttaren har då fått tillsägelse av domaren och sedan tagit det lungt med spöet.

Kan ju vara så att det är på vissa delar i landet mer utbrett att folk spöar sina hästar. I mina delar händer det som sagt va inte allt för ofta. :bow:

Angående det här med uppbettsling och hjälp tyglar anser jag att det är nödvändiga saker.

Ta tex Ratina Z som ryttaren hade hantag på tyglarna, enbart för att kunna hålla hästen. Hade han inte haft det hade det varit totalt omöjligt att få någon kontroll på den hästen. Hästen ifråga är också otroligt välutbildad i dressyr som alla hästar som kommit upp i dom större klasserna. Vore dom inte det skulle det inte gå att hoppa dom.

Någon skrev också att det är skillnad på alla hästar samt alla människor. Det är sant, bara för att ryttare A klarar av att rida häst A utan hjälptyglar och uppbetsling, så är det inget som säger att ryttare B gör det. Kan dels vara skilnaden att den ena är man och den andra kvinna.

Att män har mer fysisk styrka är ju känt sedan urminnes tider. Så skälv klart betslar ryttare B upp hästen och kanske tar till en martingal el dyl. till sin hjälp. Helt acceptabelt enligt mig.

tycker inte heller om spön men det är som med allting annat,
en del männiksor använder det helt fel och använder det nästan enbart som bestraffningsmedel, och en del använder det som en förstärkning på ett sunt sätt.
och så länge det används på ett sunt sätt och inte missbrukas så okej då. det är ju helelr itne bra att sitta och banka hästen i sidorna så ibland kanske det behövs

Jag anser att en ryttare som rider med en massa hjälptyglar samt skarpa bett visar på okunskap.
Det finns vissa hästar som är starkare än andra och drar i väg och därför tycker vissa att man MÅSTE ha hjälptyglar för att klara av den.
I stället frågar man sig själv "varför drar hästen i väg med mig" och försöker fixa problemet.
En massa hjälptyglar och skarpa bett är bara undanflykter till att inte fixa till hästen och i stället se skarpa bett och hjälptyglar som en utväg.
Jag beundrar därför ryttare som rider sina hästar i form på långa tyglar eller t.o.m. utan träns.
Sånna ryttare kallar jag riktiga ryttare.
Och tro mig!
Även den strakaste hästen kan göras om till en lugn och stabil häst.
Det handlar om att ta sig tid att träna hästen.

Visst har du rätt i vissa delar av det du skriver. Men många av dessa topphästar (ja troligen dom flesta) är så noggrant genom gågna och tränade att det inte går mkt mer.

Jo om man som du vill, sitta och rida utan träns och sadel. Skulle vara roligt att se alla OS ryttarna göra det. Nästan löjligt att bara säga så.

Själv har jag ett sto som jag kan rida så som du vill men när man kommer in på en hoppbana blir hon en tiger. Därav anledningen till att jag använder sadel träns och ett lite skarpare bett.

håller med dig.
Det enda man "räddar" då är placeringen.
och vad är viktigast?
Hästen eller placeringen?
Ibland kan ju ekipaget komma så snett eller fel att hästen måste stanna. Ska den hoppa alla fall då, fast det kanske inte går för dom kom för snett?
Säger som du, det är alltid ryttarens fel

det är väl snarare bra hästar som stannar om man kommer helt fel istälelt för att braka rakt igenom?

Jo, man kanske inte vill vara utan sadel och träns på hoppbanan.
Det får man säkert inte men det skulle vara bra coolt att se.
Jo, topphästarna kanske är ordetligt utbildade man varför ser det ut som det gör i dag i sånna fall.
Nästan varje egipage har hjälptyglar och ksrpa bett...

Om du är så intresserad av varför dom använder alla dessa förhatliga skarpa bett och hjälptyglar. Varför frågar du dom inte? Du är ju ändå runt på tävlingar och ser hur det är och hur dom behandlar sina hästar.

Hade jag stått och sett allt det du skriver, då hade jag inte varit tyst. För hästarna lider mer av din tystnad än att ha någon hjälptygel eller ett skarpare bett på sig.

De är ju berömda ryttare som Malin Baryard m.f.
Det var hur svårt som helst att få tag på henne!
Skulle gärna fråga dom.
Någon som vet nån käns hoprtyttares email?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama