Du har verkligen missuppfattat det hela med western.
Tja kan ju bara säga mina erfarenheter av western och det är skarpa bett, slides eller vad det heter som sliter minst lika mycket som hoppning. Kan ju inte se varför man behöver så skarpa bett och så hårda tag i munnen för att få hästen att stanna hastigt på bakbenen för att i nästa stund snurra runt som en tok.
Till att börja med är det inte BETTET som ska få hästen att stanna, utan ryttarens sits. Westernbett kallas t ex för stång. VAD det är för bett beror på grenen man tävlar i samt hästens utbildningsnivå. Stångbett får man inte rida med två händer på tävling. En westernryttare vill kunna rida sin häst med en hand för att kunna arbeta fritt med den andra. Ryttarens ska använda MINIMALA hjälper via tyglarna och därför har man ett relativt skarpt bett. TYVÄRR har inte alla fattat detta (precis som inom alla andra grenar) och sitter och pimplar sina hästar i munnen istället för att rida dem ordenligt. Därav den felaktiga uppfattningen som t ex du har. Om du vill kan jag förklara mer hur jag menar.
Till bilderna du lagt upp.
Om du kollar ordentligt på bilderna med kossor så ser du faktiskt att ryttaren lagt ner sin hand och gett hästen fria tyglar, så att den (alltså HÄSTEN) kan jobba fritt med kossan. Hästar med "kokänsla" klarar av det mesta själva i dessa lägen. Som t ex här:
Den här bilden vet jag itne vad du vill med...?
Har liksom ingenting med bett att göra...eller? Menar du att ryttaren tar i tyglarna. En ganska naturlig reaktion när man ska stanna. Här ser man inte ens hur hästen ser ut i övrigt, utan bara en del av ett slidestop.
En till häst med kokänsla:
Hästar krockar inte med kreaturen. Eller du kanske ser bilden från en annan vinkel?
Tycker inte westernryttarna om sina hästar?? Eftersom de bromsar dem genom att använda kalvar??
URSÄKTA? Hur mkt det där än var menat som nåt roligt så låter det inte kul. Det är väl klart att westernfolk tycker om sina hästar, annars skulle de väl inte rida...? *suck*
Om ni menar att det är elakt att sätta på hästen skarpare bett, så att ryttaren ska kunna ge mindre signaler, så kan ni väl anklaga hela dressyrvärlden för samma sak! De gör ju precis likadant i s f! HERREGUD VILKEN OKUNSKAP!