Hur långt får det gå?

Så det är oseriöst att behandla hästen för det den är?
Jag vet vad sånna som du går för.
Ni tycker det är töntigt att rida med NH.
Ni vill vara coola och rida med snygga benlindor, matchande schabrak o.s.v.
Tro mej..

Handen på hjärtat - inget vi gör med hästen är naturligt, inte ens att rida utan sadel och träns...Vi kanske ska släppa alla hästar fria och hoppas att de överlever :angel:
Allt vi gör med hästen sliter på den, och det är vår skyldighet att slita på den så skonsamt som möjligt. För en del hästar kanske det innebär att få slippa hoppa höga hinder, för andra innebär kanske ett pelham lösningen.
Rätt utrustning till rätt häst med rätt ryttare i rätt situation.

//Frida - som rider en väldigt nöjd travare på pelham :D

ÄNTLIGEN var det nån som sa nånting om dessa trendbett och överdrivna hjälper på TV! ÄNTLIGEN!
Jag menar så klart på sändningarna från Falsterbo där Lasse& Jan (heter de väl?) som vanligt kommenterade. Och vad GLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD jag blev när Jan totalt sågade ryttare med skarpa bett och brist på rutin för den nivån! Jag såg ut så här i soffan > :banana:! Så sköööön stil att sitta och säga "Ja, det här visar ju att ryttaren inte har tillräckligt med rutin för den här klassen" när en tjej fick flera stopp och bara piskade sin häst typ 5 snabba rapp, kickade till den och slet i tyglarna. :bow: Helt underbart skönt att de lyckades ta upp ämnet utan personangrepp eller så.
Flera gånger om upprepades t ex "hoppas flera av våra ryttare där hemma ser och hör det här" och "många borde ta lärdom av det här" och "hoppas många av våra ponnyryttare lär sig av det här" sånt! :D :D :D Årets höjdpunkt! :bow:

Tyvärr ser man alldeles för ofta (oavsett nivå eller gren eller ursprungligt problem) ryttare som försökt boka symptomen med skarpa bett, onödiga hjälptyglar eller liknande. VAD är det som gör det så himla svårt att gå till roten emd symptomen istället för att försöka dölja dem? Det här gäller ju i f s folk även utanför tävling, men problemet kvarstår ju. VAD är det som gör folk så trångsynta?

Nej, men vi kan försöka att levá med hästen så naturligt som möjligt.

Men det FINNS ju inget naturligt i vår hästhantering. Därför kan vi inte hålla på och moralisera över hur andra valt att använda hästen. Naturligtvis ska vi reagera över hästar som uppenbart mår dåligt, men VET du att GP-hästen med hjälptyglarna och det skarpa bettet mår dåligt? Säkert finns det de som gör det, lika säkert som att de finns de som älskar det. Det går ju inte att generalisera.
Jag tycker också att man ska ha så lite utrustning som möjligt (sadel, träns och tränsbett) men på en del hästar funkar det helt enkelt inte med tanke på säkerhet och välbefinnande.

//Frida

Fast realist måste man ju vara. De ryttare han menade var det amerikanska tjejerna som överhuvudtaget hade noll koll på vad de gjorde. Det är ofta så att de inte kan rida och jag har skrivit i tidigare inlägg att det finns rötägg!

Skarpa bett har inget mer med hästen att göra en den HAND som håller i det. Betten i sig kan ibland vara betydligt mer humana än ett vanligt "tränsbett".

Dessutom så har ett vanligt "tränsbett" förmågan att vika sig i munnen och trycka i gommen och det är mkt smärtsamt för många hästar!

Roten till problemen behöver ju inte vara ett problem. Om en bil får punktering så kan du fixa till det antingen genom att köpa ett nytt däck eller spruta i skum oavsett vad du gör så fungerar bilen. Med hästar har vi ett temperament inblandat OCH en egen vilja.

Jag skulle aldrig sätta mig på en häst som var totalt underkuvad och lydig. Jag vill också ha hjälp av min häst, den skall vara delaktig! Om jag skulle göra en miss så vill jag inte att den skall vara handfallen utan vara initiativrik och ta "saken" i egna händer. DET är det som visar på en bra häst!

Lydig kan de vara men på rätt sätt!

Som sagt rötägg finns i alla sporter men att tro att alla i eliten gör som amerikanskorna utan ridkunskap är ganska befängt eftersom det alltid varit så med usa att de i många lägen köper sig till framgång (!?) Idag så är det väldigt annorlunda ute på tävlingsbanorna än vad det var för inte allt för länge sedan, hästarna har utvecklats och vi har avlat fram starkare och tuffare djur som ofta vill ocg tycker det är kul att tävla!!

Tänk på att förr i tiden var det helt rätt att lite lätt barrera sina hästar och det står tom i armensbok om ridkonst :eek: att typ ett lätt slag på benen med en stolpe gav hästar som var mer uppmärksamma osv... Detta är ju självklart inte rätt och därför har man ju använt hästar som lämpar sig bättre för just hoppning eller dressyr eller western osv och alla blir ju inte stjärnor heller och de används ju inte heller för man använder ju en häst som har förmågan till just det som man skall göra

Detta bevisar bara hur oerhört okunnig du är. Om jag vore dig så skulle jag inte skriva fler inlägg här. Du vet inte vad du talar om. Hur många gånger har du satt din egen fot på tävlingsbanan?

Nä, jag tror inte på NH. Det är bara något nymodigt trams och lek. Om de som håller på med detta kunde hantera sina hästar hade allt blivit bättre.
Det handlar inte om att vara cool det handlar om kunskap som så många här inte besitter...

Det finns väl många sätt att uppträda olämpligt mot hästen utan att använda spö? Alla former av beteende med karaktär av bestraffning är otillåtet såväl på tävlingsbanan som vid all annan hantering av djur. Håller dock med dig om att det är extra tråkigt att se ryttare som inte lyckas behärska sig ute bland publik.

--------------------------------------------------------------------------------

det är väl snarare bra hästar som stannar om man kommer helt fel istälelt för att braka rakt igenom?

--------------------------------------------------------------------------------

Absolut! Men det finns hästar som hoppar ändå, det är inget man tränar dit, utan de gör det av sig själva. Det finns dock återigen situationer då man kan göra större skada om man som ryttare försöker stanna hästen inpå ett hinder istället för att be den ta i för kung och fosterland.
menade då hästar som vägrar av sig själva så att säga.
Om det är att man verklgien kommer fel vill säga

Du har verkligen missuppfattat det hela med western.

Tja kan ju bara säga mina erfarenheter av western och det är skarpa bett, slides eller vad det heter som sliter minst lika mycket som hoppning. Kan ju inte se varför man behöver så skarpa bett och så hårda tag i munnen för att få hästen att stanna hastigt på bakbenen för att i nästa stund snurra runt som en tok.
Till att börja med är det inte BETTET som ska få hästen att stanna, utan ryttarens sits. Westernbett kallas t ex för stång. VAD det är för bett beror på grenen man tävlar i samt hästens utbildningsnivå. Stångbett får man inte rida med två händer på tävling. En westernryttare vill kunna rida sin häst med en hand för att kunna arbeta fritt med den andra. Ryttarens ska använda MINIMALA hjälper via tyglarna och därför har man ett relativt skarpt bett. TYVÄRR har inte alla fattat detta (precis som inom alla andra grenar) och sitter och pimplar sina hästar i munnen istället för att rida dem ordenligt. Därav den felaktiga uppfattningen som t ex du har. Om du vill kan jag förklara mer hur jag menar.

Till bilderna du lagt upp.
Om du kollar ordentligt på bilderna med kossor så ser du faktiskt att ryttaren lagt ner sin hand och gett hästen fria tyglar, så att den (alltså HÄSTEN) kan jobba fritt med kossan. Hästar med "kokänsla" klarar av det mesta själva i dessa lägen. Som t ex här:
cutting.jpg

Den här bilden vet jag itne vad du vill med...?
jl_rogerbranchandlucybarmon.jpg
Har liksom ingenting med bett att göra...eller? Menar du att ryttaren tar i tyglarna. En ganska naturlig reaktion när man ska stanna. Här ser man inte ens hur hästen ser ut i övrigt, utan bara en del av ett slidestop.

En till häst med kokänsla:
image-of-the-day.jpg

Hästar krockar inte med kreaturen. Eller du kanske ser bilden från en annan vinkel?

Tycker inte westernryttarna om sina hästar?? Eftersom de bromsar dem genom att använda kalvar??
URSÄKTA? Hur mkt det där än var menat som nåt roligt så låter det inte kul. Det är väl klart att westernfolk tycker om sina hästar, annars skulle de väl inte rida...? *suck*
Om ni menar att det är elakt att sätta på hästen skarpare bett, så att ryttaren ska kunna ge mindre signaler, så kan ni väl anklaga hela dressyrvärlden för samma sak! De gör ju precis likadant i s f! HERREGUD VILKEN OKUNSKAP!

VAD i hans kommentarer visade att han riktade dem mot BARA amerikarna?

Skarpa bett har inget mer med hästen att göra en den HAND som håller i det. Betten i sig kan ibland vara betydligt mer humana än ett vanligt "tränsbett".

Dessutom så har ett vanligt "tränsbett" förmågan att vika sig i munnen och trycka i gommen och det är mkt smärtsamt för många hästar!
Ja, skarpa bett kan var mkt mer humana än ett vanligt tvådelat, MEN man måste hur man ska använda det! Och man måste veta hur man ska rida hästen och styra HELA hästen, inte bara huvet.

Det Jan sa var saker som han nog ville att ALLA skulle lyssna på, då det finns alldeles för få som verkligen kan rida sin hästar ute på tävlingarna runt om i landet. Och jag hävdar fortfarande att han inte bara syftade på de amerikanska tjejerna.

Jag håller med dig om att hästar är djur med egna åsikter och viljor, och att hela hästhanteringsgrejen handlar om att samarbeta med hästen.

Jag säger bara hallå!!!!!!!!!!!

Läs vad jag skriver och bortförklara INTE bilderna. Den ena bilden så kasar hästen in i kalven och det kan inte ens du förneka! Kalvar har oxå ben som kan trampa hästar!!

Jag tog upp dessa bilder just för att ni sa att dessa hästar inte hade så stor skade risk!!!!!! Vilket även du borde se på de bilderna ATT de har! Det är ju bara att se på deras ben och vinklar.

Till bilderna du lagt upp.
Om du kollar ordentligt på bilderna med kossor så ser du faktiskt att ryttaren lagt ner sin hand och gett hästen fria tyglar, så att den (alltså HÄSTEN) kan jobba fritt med kossan. Hästar med "kokänsla" klarar av det mesta själva i dessa lägen. Som t ex här:
Vill bara påpeka att hästens framben är VÄLDIGT hårt belastade på denna bilden.
cutting.jpg

TYVÄRR har inte alla fattat detta (precis som inom alla andra grenar) och sitter och pimplar sina hästar i munnen istället för att rida dem ordenligt. Därav den felaktiga uppfattningen som t ex du har. Om du vill kan jag förklara mer hur jag menar.

Just det! Du skriver det själv. ALLA har tydligen inte fattat det även inom western, så hur kan man då begära att alla skall ha gjort det inom "vanlig" ridsport???!!

jl_rogerbranchandlucybarmon.jpg

Med denna bild vill jag visa att bakbenen och frambenen är bra mycket mer belastade än vid tex vanlig hoppning.

image-of-the-day.jpg

Denna bilden är inte den jag la in från början, tyvärr. I den bilden jag visade där så kasar en häst rakt in i en av kalvarna. Tog tyvärr en bild från en plats där den bilden jag visade var en "dagens bild" som tyvärr ändras för var dag därför så såg du inte den bilden jag visade.

Ganska konstig kommentar från din sida eftersom min andra bild tydligt visade en häst som krockade med en kalv!

Om ni menar att det är elakt att sätta på hästen skarpare bett, så att ryttaren ska kunna ge mindre signaler, så kan ni väl anklaga hela dressyrvärlden för samma sak! De gör ju precis likadant i s f! HERREGUD VILKEN OKUNSKAP!

Har för mig att det var någon (hanoirocks)som skrev att det var hemskt att tvinga hästar att hoppa höga hinder eftersom det slet så på dem. *eh* Jag ville bara visa att man inte skall kasta sten i glashus.

Dessutom så är det faktiskt som så att det inte är alla inom "vanlig" ridsport som rider på skarpa bett, om du nu inte visste det!

Håller med dig på de flesta punkter. Men att man inte kan rida ifall man inte rider på ett vanligt tränsbett kan tolkas lite fel. visst finns det ryttare som tror att alla problem försvinner med ett skarpare bett. Men på utbildade hästar med utbildade ryttare så tycker jag att det ibland kan vara bra att ha skarpare bett ifall det är till ryttare och hästens fördel. Det finns tex anledningar till att man rider på kandar i de högre dressyrklasserna, och där vet både häst och ryttare vad dom gör.
För det är ju facktiskt där kunskapen slutar som våldet tar till, inte dessförinnan :crazy:

Ang det som sades på Falsterbo var faktiskt i samband med att det inte gick speciellt bra för just Amerikanskorna, tyckte nog inte att han kommenterade det när de ryttarna som kunde rida red.

Kan jag utrycka mig mer tydligt än det du citerar mig?? Ett bett är aldrig skarpare än den hand det sitter i.

Tycker inte att man skall ta och döma en hel sport bara pga av några ögonblicksbilder. Ta till exempel de här bilderna, vilka absolut inte är så trevliga:

205617-scone.jpg

205618-scone.jpg

205619-scone.jpg

205620-scone.jpg

pictures_of_horses_20.jpg

pictures_of_horses_42.jpg

pictures_of_horses_52.jpg

pictures_of_horses_59.jpg

pictures_of_horses_65.jpg

pictures_of_horses_74.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-15.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-16.jpg

bowmore_blair_castle_horse_trials_2210-17.jpg

Trots de här bilderna så dömer jag inte ut fälttävlan bara för det. Jag inser att det här knappast kan representera en hel gren.

Att sen sitta och prata om belastning av fram och bakben, om westernryttare behöver rida in i kalvar för att kunna stanna etc, det är ju upp till dig.
Var det någon som sa kasta sten i glashus?

Mvh Huntress :)

För att inte tala om den sista bilden när hästen krockar med kon/tjuren/kalven eller vad det är.
Krockar den? Det jag ser är en häst som själv jobbar med kalven och precis vänder för att stoppa eller vända kalven.

det är väl snarare bra hästar som stannar om man kommer helt fel istälelt för att braka rakt igenom?

Absolut! Men det finns hästar som hoppar ändå, det är inget man tränar dit, utan de gör det av sig själva. Det finns dock återigen situationer då man kan göra större skada om man som ryttare försöker stanna hästen inpå ett hinder istället för att be den ta i för kung och fosterland.
menade då hästar som vägrar av sig själva så att säga.
Om det är att man verklgien kommer fel vill säga
Hästar som vägrar av sig själva hjälper man inte genom att tvinga den att hoppa av, då kan man ju som ryttare oraska en olycka istället! Något sådant är det knappast någon på högre nivå som pysslar med, snarare okunniga ryttare på lägre nivå.

Har du läst mitt inlägg???????????????

JAG SKRIVER tydligt ATT JAG INTE OGILLAR westernridning UTAN endast att man säger att det är helt utan risker och att det är så liten risk att skada sig osv.....

Du är extremt barnslig! Om du läser vad jag tidigare skrivit så hade du inte behövt att svara med ditt svar.

tyvärr!!

Jag har absolut inget emot western överhuvudtaget men att glorifiera det är något helt annat.

Jo för att visa för dig vad min inställning är till western.

Och ja jag anser att det borde slita mer på lederna att stoppa hästen och snurra runt liksom att göra sådan slalom de gör med sina hästar. Läste dessutom på den amerikanska sida att det är påfrestande för hästarnas ben.

Sedan så är det som så att fråga runt och hör efter hur många gånger som ryttarna går omkull med sina hästar i en fälttävlan så lär du säkert få höra att det inte är speciellt ofta. Kan ju tillägga att senast jag gick omkull med en häst var 1990.

Jo föresten jag har inte sagt heller att jag tycker att fälttävlan är en sport som det inte skulle hända något, var du fått det ifrån vet jag INTE. Men statistiskt så är fälttävlanshästen den som blir äldst och har minst skador.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama